הקהילה היהודית ברומא: נשיא לאציו מחלל את זיכרון השואה

אוהדי לאציו
אוהדי לאציו | Gettyimages

סערת הסטיקרים של אנה פרנק ממשיכה להעסיק את הכדורגל האיטלקי לקראת המשחק מול בולוניה. האולטראס של אסקולי סירבו להשתתף באירוע מחווה לפני המשחק של קבוצתם. צפו בטקס המרגש שנערך לפני המשחק של אינטר

קבוצות: בולוניה
(גודל טקסט)

הסערה בעקבות פרשת חלוקת הסטיקרים של אנה פרנק לבושה במדי רומא על ידי האולטראס של לאציו ממשיכה להסעיר את הכדורגל האיטלקי. אמש (שלישי) חילקו שחקני אינטר את ספריו של הסופר האיטלקי-יהודי פרימו לוי "הזהו אדם" לילדים על כר הדשא לפני ה-2:3 על סמפדוריה. בספר מתוארות הזוועות שחוללו הנאצים במחנה ההשמדה אושוויץ.

אירוע דומה התרחש בכל משחקי הליגה השנייה שהתקיימו אתמול והשחקנים עמדו דקת דומיה בכל האצטדיונים. לא כולם קיבלו את המחווה בצורה יפה. האולטראס של קבוצת אסקולי הודיעו לפני המשחק מול ספציה (1:3 לאסקולי) שהם לא מוכנים להשתתף בטקס: "אנחנו לא רוצים להיות שותפים לתיאטרון של התקשורת האיטלקית. הם שוכחים את נפגעי רעידת האדמה ולא עשו מחווה כזאת עבור המתים שלנו". ההודעה פורסמה בדפי הפייסבוק של האולטראס ותוך שעה קיבלה 300 לייקים. חברי ארגון האולטראס אכן יצאו מהאצטדיון כאשר הטקס החל, אבל שאר האוהדים ביציעים מחאו כפיים למחווה.

גידו קסטלי ראש עיריית אסקולי גינה את התנהגות האוהדים, והצעד שלהם יכול לעלות ביוקר למועדון שעלול להיקנס. ההתאחדות האיטלקית שלחה אתמול נציגים לכל המגרשים באיטליה בהם התקיים הטקס כדי לבחון את התנהגות האוהדים. ראש העיר אמר: "התנהגות האוהדים גרמה נזק תדמיתי גדול לעיר שלנו".

גם נשיא לאציו קלאודיו לוטיטו נמצא על המוקד. ראשי לאציו כידוע הגיעו אתמול לבית כנסת ברומא לאחר התנהגות אוהדיהם, והנשיא הוקלט בדרכו למקום אומר: "הרב של בית הכנסת נמצא בניו יורק, הם לא רוצים אותנו שם. נלך לעשות את ההצגה הזאת". הידיעה כמובן פורסמה ולפי דיווח ב"לה רפוביקה" צעירי הקהילה היהודית שקראו את הידיעה הגיעו הבוקר לבית הכנסת, זרקו לנהר את הזר שהניח לוטיטו ואמרו: "הוא ממשיך לחלל את זכרון השואה ועושה הצגות". גם אוהדי היציע הצפוני של לאציו אמרו שלא יגיעו למשחק היום נגד בולוניה וטענו: "העידוד שלנו מתפרש כתנועות ניאו נאציות והדבר לא נכון. עדיף שלא נגיע". 

אוהדי לאציו. הסערה נמשכת (gettyimages)
אוהדי לאציו. הסערה נמשכת (gettyimages)

לעומת זאת בבולוניה החליטו לשדרג את החלטת ההתאחדות ויחלקו היום לאוהדים שיגיעו למשחק נגד לאציו תמונות של אנה פרנק במדי הרוסובולי. באופן אירוני ואפילו מעורר צמרמורת אוהדי לאציו יישבו היום ביציע של בולוניה על שם סן לוקה-ארפד וייס, מאמן יהודי-הונגרי שאימן בבולוניה ונספה בשואה במשרפות הגז באושוויץ. חלוקת הסטיקרים של אנה פרנק במדי בולוניה היא ביוזמת ארגון המארגן טורניר על שמו של וייס שאימן גם את אינטר וגם את בולוניה. אגב, היסטריונים של הכדורגל האיטלקי טוענים שהמאמן היהודי היה ז'וזה מוריניו של שנות ה-30. 

וייס נולד בסול שבהונגריה ומיד בחר בקריירה של כדורגלן. הוא רשם מספר הופעות בנבחרת הונגריה, אפילו הגיע לאינטר, אבל פציעה קשה, בגיל די צעיר, גרמה לו לתלות את הנעליים ולהתרכז במה שידע היטב לעשות – לאמן. אנשי הארגון יחלקו גם חולצות של המאמן לאוהדי בולוניה ואמרו: "אם מישהו חסר מוח בלאציו עורר את נושא השואה בצורה גזענית כל כך חשוב מאוד שכולנו נפגין אחדות עם המאמן ונשב ליד אוהדי לאציו עם החולצות שלו". שחקני לאציו אמורים לעלות לכר הדשא עם אימוניות הנושאות את דמותה של אנה פרנק.

נכון לעכשיו חשודים 15 אוהדי אולטראס של לאציו בהנחת הקופסה עם הסטיקרים של אנה פרנק, ביניהם שלושה קטינים. גם מאמן טורינו סינישה מיכאלוביץ' עורר תהיות כאשר נשאל על הפרשה כשאמר: "אני לא מכיר את הסיפור. אני לא קורא תקשורת ולכן אני לא יכול להגיב". לעומתו נשיא יובנטוס אנדראה אניילי קרא להילחם בתופעה בכל הכוח: "רק חינוך נכון לילדים שלנו ימנע תופעות כאלה בעתיד".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי