הקורונה פגעה בו יותר מכולם: העתיד הלא ברור של רונאלדו ביובה

כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו | Catherine Ivill/Getty Images

דחיית היורו הזיקה לפנומן וקבוצתו עשויה למכור אותו למרבה במחיר. במקביל, מילאן מפיצה עליו שמועות לפני שיפגוש אותה הערב בחצי הגמר (21:50, ספורט2). יוכין על הפנומן המתבגר

קבוצות: יובנטוס מילאן
(גודל טקסט)

מגפה עולמית לא יכולה, כמובן, להגיע בתזמון מוצלח מבחינת מישהו, אבל יש אנשים עבורם העיתוי של קורונה בכל זאת רע במיוחד. כריסטיאנו רונאלדו רשאי להרגיש מקופח באופן חריג מהנסיבות החריגות, כי ההשלכות מבחינתו עלולות להיות חמורות בכל החזיתות.

לשם התחלה, כוכב העל הפורטוגלי היה בכושר פנומנלי לפני ההתפרצות. מדצמבר ועד פברואר, הוא מצא את הרשת עבור יובנטוס בכל משחקי הליגה האיטלקית – 11 ברציפות. במחזור האחרון לפני ההשבתה, בקרב הענקים מול אינטר שנערך כבר אל מול היציעים הריקים, הוא אמנם לא נרשם על הלוח, אבל בישל את שער היתרון הקריטי לארון ראמזי בדרך ל-0:2. התוצאה הזו השאירה את הגברת הזקנה בפסגה לפני לאציו, והוציאה במקביל את החבורה של אנטוניו קונטה ממאבק האליפות. המומנטום היה אדיר, וזה לא דבר של מה בכך בגיל 35.

קל לשכוח את הגיל של רונאלדו כאשר מתבוננים בביצועיו, אבל אף אחד לא יכול להתגבר על הטבע לנצח. הזמן עושה את שלו, וכריסטיאנו מתקרב לסיום הקריירה המופלאה שלו. כמה זמן עוד נותר לו בטופ, כאחד השחקנים הטובים ביותר בתבל? אף אחד לא יודע, אבל כל חודש משמעותי. זה לא טריוויאלי כאשר מגפה גונבת שלושה חודשים. זה בעייתי עוד יותר לאור העובדה כי יורו 2020 נדחה בשנה שלמה. עבור שחקנים צעירים יותר, זה לא ממש משנה. יש כאלה שאף ירוויחו מכך בגדול, כי יגיעו לטורניר בקיץ הבא מנוסים יותר ובכושר טוב יותר. רונאלדו השתוקק להגן עם פורטוגל על תואר אלופת אירופה כבר הקיץ. מי יודע מה יעלה בגורלו עד 2021? האם יוכל להמשיך לסחוב את האדומים-ירוקים כשיהיה בן 36?


רונאלדו במדי נבחרת פורטוגל (PATRICIA DE MELO MOREIRA/AFP via Getty Images)

השאלה הזו מתחדדת אפילו יותר לאור העובדה כי עתידו של רונאלדו בקבוצתו ממש לא ברור. זה לא היה המצב לפני קורונה, כי הגברת הזקנה החליטה להשקיע הון עתק בפורטוגלי ולהפוך אותו לפנים של המועדון. כמלך הבלתי מעורער של ליגת האלופות, הוא הובא בין היתר על מנת להוביל את יובה לזכייה במפעל האירופי הבכיר, אבל ההיבט השיווקי וההיבט התדמיתי היו חשובים לא פחות. אלופת איטליה חרגה באופן ברור, ובמודע, מהשקפת העולם שליוותה אותה במשך עשרות שנים, ולפיה אין שחקן שגדול יותר מהמועדון. כאשר שילמה לריאל מדריד 100 מיליון יורו תמורת סופרסטאר בן 33 על חוזה ל-4 שנים, היא מחקה את המוטו הזה ושינתה את הכיוון ב-180 מעלות. המהלך הצטרף לשינוי הסמל, ובהמשך בא גם הוויתור הזמני על הפסים המסורתיים על החולצות. יובנטוס בחרה לזנוח את הקהל האיטלקי המקומי כדי להפוך למותג גלובלי ולהתחרות מול מועדונים שעשו זאת לפניה – ובמיוחד ריאל מדריד, ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד.

אז רונאלדו יכול היה לפזר חוסר ודאות לגבי המשך דרכו, כפי שאהב לעשות גם במשך תשע שנותיו בסנטיאגו ברנבאו, ובקיץ שעבר נפוצו דיווחים לא מאומתים על כך שהוא מתלבט לגבי מעבר אפשרי, אבל מבחינת יובה הכל היה ברור. היא הייתה מעוניינת להרוויח מהנכס עד תום חוזהו וראתה בשכר שנתי של יותר מ-30 מיליון יורו ששולם לפורטוגלי הוצאה מתקבלת על הדעת. המגפה שינתה זאת מהיסוד. הכנסותיה של אלופת איטליה נפגעו מאוד, יציבותה הכלכלית התערערה, והיא חושבת בעיקר על הישרדות. הניסיון לבסס את המועדון כמותג גלובלי מוביל פחות רלוונטי בשלב זה, ובנסיבות אלו ההוצאה על רונאלדו כבדה הרבה יותר. הוא עלול להפוך לסוג של נטל. וגם לנכס כלכלי שעדיין ניתן לממש בשוק, במחיר לא ידוע כי קשה מאוד להעריך לאיזה כיוון הולך הכדורגל העולמי כולו.

ולכן, עשוי רונאלדו להימכר לכל המרבה במחיר. האם החזרה לריאל מדריד אפשרית? הבלם ז'וזה פונטה, שמקורב לכריסטיאנו בנבחרת, גרס כי השחקן עצמו לא יפסול זאת. "כולם יודעים שהוא אוהב מאוד את ריאל וזה המועדון הגדול בעולם", הוא אמר על התפנית שעשויה להרעיד את ספרד מחדש, אם וכאשר יתממש. ואולם, ייתכן כי פלורנטינו פרס לא יהיה בתמונה, הן מסיבה מקצועית והן מסיבה כלכלית, ואז עלול רונאלדו למצוא את עצמו מקושר ליעדים פחות אטרקטיביים מבחינתו. האם ירצה להגיע לפריז סן ז'רמן, למשל?


ז'וזה פונטה (Octavio Passos/Getty Images)

בכל מקרה, מעבר לקבוצה חדשה בקיץ הנוכחי יהיה מאתגר יותר, כי הפגרה בין העונה הנוכחית לעונה הבאה תהיה קצרה עד לא קיימת. רונאלדו לא רק ייאלץ להשתלב במועדון חדש ללא מחנה טרום עונה מסודר, אלא גם העומס שיופעל עליו יהיה עצום. כלל לא בטוח שיעמוד בו כדי להישאר עם כוחות רעננים לקראת אליפות אירופה בקיץ הבא. למעשה, גם אם יישאר ביובנטוס, זה לא יהיה פשוט – והעומס מתחיל מעשית כבר בעוד שבועיים.

כאשר תשוב הליגה האיטלקית מהפגרה המאולצת, יתקיימו שני מחזורים על בסיס שבועי על מנת לסיים את כל העסק עד לתחילת אוגוסט – ואז תמשיך יובנטוס גם למשחקי ההכרעה בליגת האלופות, שם היא עדיין פייבוריטית ברורה להעפיל לרבע הגמר למרות ההפסד 1:0 בליון במשחק הראשון. אחרי יולי רצחני ואוגוסט קשה, תבוא העונה הבאה, שתהיה עמוסה עם או בלי המעבר למדינה חדשה. המאמן מאוריציו סארי יצטרך, כלל הנראה, לתת לכוכב שלו מנוחה מדי פעם, אך כלל לא בטוח שרונאלדו מוכן מנטלית לשינוי מתחייב זה, אחרי שהתרגל לקבוע בעצמו שהוא נמצא על המגרש תמיד.

אם אלה חודשיו האחרונים ביובה, אולי אפילו בניגוד לרצונו, הכמיהה להיות על המגרש בכל רגע נתון ולספק את הסחורה בדרך לזכייה במספר תארים רב ככל הניתן תהיה חזקה אפילו יותר. רונאלדו לא ירצה לסיים את העונה בידיים ריקות, אך בנסיבות הקיימות זו אפשרות מוחשית. לאציו צעירה יותר ורעבה יותר בקרב על הסקודטו, והפגרה עשויה להעביר את המומנטום אליה. בליגת האלופות תהיה יובנטוס האנדרדוג, ובינתיים כדאי להתרכז בתואר הקל ביותר להשגה – הגביע האיטלקי.


מאוריציו סארי. ייתן לכוכב שלו מנוחה מדי פעם? (Emilio Andreoli/Getty Images)

כאן מצפה לה הערב (שישי) מילאן (21:50, שידור ישיר בספורט2). יהיה זה משחק הגומלין אחרי ה-1:1 בסן סירו בפברואר. רונאלדו דאג אז לשיוויון בזמן פציעות – הוא סחט את הפנדל כאשר בעט כדור לידו של שחקן הגנה בתוספת הזמן ולאחר מכן תרגם אותו לשער. היה זה כבר שערו השלישי בארבעה מפגשים מול הרוסונרי במדי יובה, וזה אולי גרם ליריבה לצאת במלחמה פסיכולוגית לקראת המפגש המחודש. באופן מפתיע, סיפר לאחרונה המנהל הספורטיבי לשעבר מסימיליאנו מיראבלי כי מילאן הייתה היעד המועדף של כריסטיאנו כאשר עזב את ריאל, והתנאים כבר סוכמו לכאורה עם סוכנו ז'ורז'ה מנדס.

"עשינו הכל כדי להוציא את העסקה לפועל, אבל הבעלים הסיני הטיל וטו כי המהלך לא היה אפשרי מבחינה כלכלית. עם ההנהגה הנוכחית, היינו קונים את רונאלדו", אמר מיראבלי, וזו הצהרה משונה למדי. לכולם היה ברור כשמש שמילאן לא יכלה לעמוד בהחתמת רונאלדו ב-2018. רונאלדו ומנדס הבינו זאת טוב מכולם. הם לא היו מתפתים להסכים לעסקה שאינה אפשרית בעליל. מדובר באבסורד. למעשה, גם להנהלה החדשה של מילאן אין יכולת להחתים את הפורטוגלי.

מדוע, אם כך, זה הודלף לקראת הקרב בחצי הגמר? בעיקר כדי לרמוז לאוהדי יובנטוס כי רונאלדו מעולם לא היה מזוהה איתם. מילאן רוצה לגרוס כי יובה מעולם לא הייתה בראש סדר העדיפויות שלו, וזה יכאב עוד יותר על רקע הדיווחים הבלתי פוסקים על הצורך החיוני למכור אותו כעת – כי ייתכן שזו גם משאלתו של רונאלדו עצמו.

האם ההרפתקה של הפורטוגלי בטורינו תוגבל לשנתיים? איזו מורשת הוא יותיר אחריו? והאם יזכה בכלל להיפרד כראוי מהאוהדים בעידן הקורונה? וכמה תארים הוא ילקט? בינתיים מילאן משתוקקת לקלקל לו את החזרה מפגרת קורונה ולהדיח אותו מהגביע.


רונאלדו. איזה מורשת ישאיר אחריו ביובנטוס? (INA FASSBENDER/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי