פראחוסקי: "לא הבנתי למה קבוצות בכירות לא פנו אליי הקיץ"

ארט פרחוסקי
ארט פרחוסקי | לירון מולדובן

"אוסיף משחק פנים כמו סופו", "רציתי להישאר בירושלים", "כששיחקתי לראשונה עם י-ם מול מכבי, חשבתי שיהיה תענוג לשחק עבורם בעתיד", "הסנטרים הקלאסיים 'מתו', וזו טעות". ארט פראחוסקי בראיון בלעדי

(גודל טקסט)
עוד כששיחק בהפועל ירושלים לפני ארבע שנים, ארט פראחוסקי הבין שהוא רוצה להגיע בעתיד למכבי תל אביב. "כששיחקתי בירושלים ושיחקנו נגד מכבי זאת היתה הפעם הראשונה שלי בנוקיה", משחזר פראחוסקי בראיון בלעדי לספורט 1. "ראיתי את כל האוהדים ומהרגע הזה ידעתי שמכבי זה המועדון הגדול ביותר בישראל ואפילו מחוץ לארץ. באותו רגע חשבתי שזה יהיה תענוג עבורי לשחק עבור מועדון כזה, להיות בסביבה הזאת ולדעת שאני ראוי להיות שם. ידעתי שאצטרך לעבוד קשה במהלך העונה כדי להיות פה היום. זה תענוג עבורי, אני מתרגש להיות כאן ומחכה שהעונה תתחיל". 



איך זה בשבילך לשחק פה עכשיו?

"נהדר לשחק פה, זה מועדון גדול עם היסטוריה נהדרת וכדורסל אירופי. אני שמח להיות כאן. אני יודע איזה סוג של לחץ יהיה לנו העונה, כך שזה מדהים ואני מחכה כבר שהעונה תתחיל". 


הזכרת את הלחץ. איך תתמודדו איתו?
"נעשה את הטוב ביותר. יש לנו קבוצה חדשה עם צוות אימון חדש וזה תהליך להיבנות מחדש. אבל יש לנו אנשים נהדרים, הרבה כישרון ואנחנו ניתן הכל כדי להצליח". 


אתם מוכנים לעונה?
"כן, אנחנו מוכנים. כמובן שיהיו לנו עליות וירידות כמו כל קבוצה נורמלית, אבל נעשה הכל, לא נוותר על שום דבר ונשחק חזק ארבעים דקות על המגרש".



מאושר. פראחוסקי (לירון מולדובן)
 


פראחוסקי
, כאמור, שיחק כבר בישראל בעבר במדיה של הפועל ירושלים בעונת 2013/14 תחת הדרכתו של בראד גרינברג. הוא היה חלק משמעותי בקבוצה מהבירה שרשמה עונה יפה באירופה יחסית לאותן שנים עם העפלה לרבע גמר היורוקאפ (בה הודחו ע"י ניז'ני נובגרוד) כשהוא מנפק תרומה משמעותית למדי ונחשב לשחקן מטרה בצבע. האופי הנהדר וחסר האגו שלו הוסיף לו נקודות זכות נוספות, אלא שההדחה בחצי גמר הליגה ע"י מכבי חיפה טרפה את הקלפים ומנעה את הישארותו במועדון. הסנטר הבלארוסי רצה להישאר בבירה והתאהב בארץ ובמועדון, אבל דווקא הם היו אלה שלא מיהרו להחתים אותו במה שהתברר מאוחר יותר כטעות מקצועית.


"העונה נגמרה אחרי שהפסדנו למכבי חיפה בחצי הגמר שבאותו הזמן הוכרע בסדרות", הוא משחזר את השתלשלות האירועים שהובילו לעזיבתו, "הפסדנו 3-1 כשאני וליאור היינו פצועים. לא העפלנו לגמר, העונה נגמרה ובקבוצה חשבו אם להחליף את המאמן. דיברתי עם ההנהלה ואמרתי להם שאני אוהב הכל, שאני אוהב את הקבוצה, והם אמרו לי 'בסדר, בסדר'. ואז חזרתי הביתה (לבלארוס) והם אמרו לי שהם יחליפו את גרינברג. הם המתינו עד סוף אוגוסט כדי להחתים מאמן חדש. הם אמרו לי שהם לא יודעים מי יהיה המאמן הבא ושהם לא יודעים אם הוא יביא שחקנים משלו. בזמן הזה כבר היתה לי הצעה מניז'ני נובגרוד בשנה בה הם שיחקו ביורוליג. ההתלבטות היתה אם להמתין לירושלים ולמאמן החדש שיאהב אותי או שלא יאהב אותי, ובאותו רגע היה ניסיון יורוליג על השולחן. אמרתי לעצמי שאני צריך ללכת ולנסות את היורוליג. אני צריך להתפתח, וזו הסיבה שבחרתי בניז'ני ועברתי לרוסיה. באותו רגע מאוד רציתי להישאר בירושלים, אבל לצערי לא נשארתי". 


פגע בך שהם התלבטו אם להחתים אותך?
"לא, לא כעסתי עליהם או הייתי עצוב. אלה דברים שקורים, המאמנים הוחלפו והם החליטו אולי ללכת על שחקנים אחרים, אני לא יודע. מעל זה היתה הזדמנות לשחק ביורוליג. זה מה שקרה והחלטתי לעזוב".



נבחר על ידי ספאחיה (לירון מולדובן)
 


אלא שיש נושא אחד שכן הטריד את הרכש החדש של הצהובים השנה, וזאת העובדה שנותר בשוק עד סוף הקיץ מבלי שקבוצות בכירות באירופה וביורוליג פנו אליו. "גם אני שאלתי את עצמי הרבה במהלך הקיץ למה לא פונים אליי", הוא מודה, "הסיבה היא כנראה בגלל שעכשיו קבוצות ברמות הגבוהות של אירופה, קבוצות יורוליג, מחפשות שחקני פנים נמוכים. שחקנים כמו אלכס טיוס שחקנים ניידים שיכולים לשחק ליד הטבעת, ואולי גם לקלוע לפעמים משלוש ושיכולים לשמור על שחקנים נמוכים. להרבה קבוצות היו כבר שחקני פנים כמוני, סנטרים גבוהים ולא ניידים. לא היו לי הרבה אפשרויות לאן ללכת כי קבוצות יורוליג לא צריכות שני שחקנים דומים, שני ביגמנים לא ניידים. ידעתי שמכבי מחפשים שחקן מהסוג שלי, שחקן גדול שמשחק בצבע. זאת הסיבה שהמתנתי עד סוף אוגוסט ולמעשה אני שמח שמכבי פנתה אליי ונתנה לי את ההזדמנות הזאת".


אתה מדבר על השינוי בכדורסל בו הולכים יותר על סמול בול עם סנטרים נמוכים ואפילו עם קליעה. כסנטר מהזן הישן איך אתה רואה את השינוי הזה ואיך הוא משפיע עליך?
"זה משפיע על המשחק של 'השחקנים הגדולים'. הסנטרים הקלאסיים 'מתים' בגלל שלא משתמשים יותר בשחקנים מהסוג הזה. אני חושב שזו טעות, הם (המאמנים) יכולים לנצל את השחקנים האלה לא משנה מה. זה טרנד, משהו באופנה עכשיו, אני לא יודע איך לקרוא לסיטואציה שבה כולם רוצים את זה. במקרה שלי אני חושב שזה יהיה טוב יותר אם קבוצות ישחקו עם סנטרים נמוכים. ככה אוכל לשחק יותר טוב בצבע בגלל שהם (הסנטרים הנמוכים) לא כבדים, הם קלים, ואני אוכל לנצל את הכוח שלי בתוך הצבע. אולי אני איטי יותר במובן מסויים אבל אני יכול לשמור גם על השחקנים האלה. מאמנים בקבוצות אחרות, איך שהם בונים את הקבוצה, רובם מנסים לשחק סמול בול. אתה יכול להסתכל על כל קבוצת יורוליג ולראות שיש לה שחקן כזה ולא להרבה מהן יש סנטר קלאסי". 


זו בעיה.
"כן, זו בעיה. אולי זו בעיה נוספת אבל זה המצב של הכדורסל עכשיו". 


למכבי תל אביב הוא הגיע כאמור רק בסוף אוגוסט, אולם היה על הכוונת תקופה ארוכה יותר. הצהובים התלבטו איזה סנטר הם רוצים כשמספר מועמדים, ובהם הסנטר הבלארוסי, עלו ברולטת השמות. בסופו של דבר הוחלט ללכת על פראחוסקי שיהווה שחקן מטרה בצבע. "מכבי יצרה איתי קשר לקראת סוף אוגוסט, ממש לפני שהחתימו אותי", מספר הרכש האחרון של הצהובים, "הם אולי דיברו עם הסוכן שלי לפני כן אבל לא היה משא ומתן, לא היה משהו קונקרטי כמו חוזה וכדומה. ההתעניינות הרצינית הגיעה בסוף אוגוסט. הם חיפשו ביג גאי והם בחרו ביני לבין שחקנים אחרים". 



האיש הגדול החדש בהיכל (לירון מולדובן)
 

מה אתה חושב על הסגל? אתה מכיר חלק מהשחקנים?
"לא הכרתי אף אחד מהשחקנים בצורה אישית לפני כן, אבל יצא לי להכיר אותם בשנים האחרונות כשהם שיחקו בקבוצות אחרות. לא הכרתי באופן אישי שחקנים כמו נוריס קול או פייר ג'קסון לפני כן מלבד העובדה שהם שיחקו בNBA. יש לנו הרבה חבר'ה טובים שעובדים קשה".


אחד השחקנים הבכירים בקו הקדמי שיחלוק עמדה עם פראחוסקי הוא אלכס טיוס. הסנטר הבלארוסי מודע להבדל ביניהם, כמו גם לפער בינו לבין הסגנון המהיר שצפוי בקבוצה.
"אני ואלכס שחקנים שונים. אלכס יותר נייד ואני יותר משחק פנימה. אני אתן את משחק הפנים לקבוצה, כמו שלפני כמה שנים סופו נתן לקבוצה. הוא היה דומיננטי בצבע ואני אנסה לעשות את מה שהוא עשה למכבי בשנים שלו כאן וזה לשחק פנימה. זה כנראה יהיה התפקיד שלי בקבוצה, אבל אנחנו מנסים לשחק כדורסל מהיר, כמו שהמאמן אומר 'כדורסל מכבי טיפוסי', כך שננסה לעשות את זה. נראה איך נעשה את זה בקצב הזה, אבל קשה לי להגיד באופן אישי איך מכבי תשחק השנה. פילוסופיית המשחק של המאמן היא להביא את צורת המשחק הקודמת של מכבי עם סגנון מהיר". 


הזכרת את התרומה של סופו שאתה שואף להגיע אליה. אתה הולך להיות הסופו הבא של מכבי?
"אנסה להיות עצמי. סופו היה בחור גדול והיה קשה לשחק נגדו, אבל אנסה להביא את עצמי ולתרום את מה שאני יודע במטרה לקחת את מכבי לרמות הגבוהות ביותר".



השוואה מתבקשת. סופו (עדי אבישי) 


לחלק מהשחקנים בקבוצה
, כמו ג'קסון וקול, חסר ניסיון יורוליג. איך זה ישפיע על הקבוצה?

"אני לא חושב שזה ישפיע על המשחק. הם שחקנים מקצוענים ששיחקו בNBA. אני יודע שזה קצת קשה עבורם להסתגל לחוקים של היורוליג אבל הם יעשו זאת מהר. אני לא חושב שזה יהיה משהו שיפריע. בטורניר בכרתים שיחקנו נגד קבוצות חזקות ופייר (ג'קסון) שיחק טוב. שניהם מסתדרים די טוב והם מביאים את הניסיון שלהם מהNBA ליורוליג שזה משהו שיהיה טוב עבורנו".

 הצטרפולדףהפייסבוקשלרוניכהןווינרשוט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי