תואר לשם כבוד: המבחן של מאוריסיו פוצ'טינו

מאוריסיו פוצ'טינו
מאוריסיו פוצ'טינו | Gettyimages

הוא הפך לאחד המאמנים הכי מוערכים, הביא את טוטנהאם לצמרת והצליח לעורר עניין במדריד, אבל המצקצקים מזכירים שהארגנטינאי לא זכה בכלום. הערב מול יובנטוס הוא ינסה לעשות צעד ראשון בכיוון התואר הנחשק

(גודל טקסט)

מנג'ר טוטנהאם, מאוריסיו פוצ'טינו, הוא תופעה. ולו רק משום שקשה להיזכר במאמן שלא זכה באף תואר עם הקבוצות שלו ועדיין זכה לכל כך הרבה ליטופים, פרגונים, טורים וכתבות מחמיאות ואפילו ספרים שמפרגנים לו בתקשורת העולמית – אבל זה המצב של הארגנטינאי השמנמן בן ה-45, שיתארח הערב (שלישי, 21:45) עם קבוצתו בטורינו אצל יובנטוס, במשחק הראשון של שמינית גמר ליגת האלופות. מומחה הכדורגל הספרדי, גיאם בלאג שמכיר את פוצ'טינו עוד מאז שהיה שחקן ואחר כך מאמן באספניול, כתב עליו ספר בו תיאר את המהפכה שיצר בטוטנהאם – קבוצה שהייתה עד לפני מספר שנים שמחה לסיים את העונה בחלק העליון של הטבלה.

לנוכח הפרסומים על העניין המואץ של ריאל מדריד במאמן, עולה השאלה איך אלופת אירופה מתכוונת לתת את המפתחות לאיש מקצוע שלא הניף גביע או זכה באליפות, ומוכנה שיחליף בקיץ הקרוב את זינדין זידאן, שהוביל את הבלאנקוס לזכייה בשמונה תארים? הדברים מפתיעים על אחת כמה וכמה כשידוע שפוצ'טינו הוא מאמן שחרט על דגלו את ה"ביחד" ואת ההתעלמות מכוכבי-על, בדיוק ההפך מהמציאות המקובלת בסנטיאגו ברנבאו.

אומרים שנשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרס התאהב בו רק בגלל שהצהיר שאם היה צריך לאמן את ברצלונה, הוא היה מעדיף לחזור לחווה שלו בארגנטינה בגלל הנאמנות לאספניול, אבל סביר להניח שמדובר ביותר מזה. בטוטנהאם הוא מעולם לא נתקל במלחמות אגו והצליח להשתית את התיאוריה שלו, לפיה מי שלא עובד קשה הולך הביתה. חוץ מהאנגלים הצעירים (והארי קיין בתוכם), הסגל של פוצ'טינו מורכב משוער נבחרת צרפת הוגו לוריס, כוכב דנמרק כריסטיאן אריקסן ואולי כמה שחקנים קצת בעייתים כמו דני רוז שדורש העלאה בשכרו או שני הבלמים הבלגים וסרז' אורייה שעשה בעיות בפאריס סן ז'רמן, אבל ככלל אין לו בעיה להסתדר עם הכוכבים שלו, אולי בגלל שיצר את רובם במו ידיו.


פוצ'טינו מדלג מעל עומר גולן. שומר אמונים לאספניול (Gettyimages)

וכאן הנתונים מתחילים לדבר. לפוצ'טינו יצא שם של מנג'ר שמטפח צעירים בתקציב נמוך. הוא אכן טיפח את הארי קיין, שלא עלה לו לירת שטרלינג אחת, להיות אחד החלוצים הטובים בעולם ונתן גב לצעירים כמו דלה עלי ואריק דייר. מצד שני, טוטנהאם השקיעה כסף לא קטן על רכש וסבלה מכישלונות כמו פרננדו יורנטה ו-וינסנט יאנסן. באוגוסט 2016 שילמו התרנגולים 30 מיליון ליש"ט על מוחמד סיסוקו והוא נחשב לכישלון בצפון לונדון. גם הבלם קווין ווימר והחלוץ קלינטון אנג'י (שהיום מצליח במארסיי) לא התאקלמו, בנוסף לשמות כמו פדריקו פאציו, דיאנדרה ידלין, ז'ורז' אנקודו ואחרים.

למעשה, פוצ'טינו עובד עם הסגל הכי קטן בפרמייר-ליג מבחינת שחקני הליבה. חלוץ אחד שבלעדיו טוטנהאם הייתה אולי משתרכת במרכז הטבלה, שחקני הגנה טובים כמו טובי אלדרוויירלד ויאן ורטונגן וכמובן לוריס ויונג מין סון שמשתבחים עם השנים. לפי החישובים, טוטנהאם בעידן פוצ'טינו הוציאה 275 מיליון ליש"ט בארבע עונות. פחות מאנגליות גדולות אחרות, אבל עדיין כסף גדול בממדים אירופים, כשרק העונה נרכשו שחקנים ב-109 מיליון ליש"ט.

עם זאת, פוטצ'ינו כשל עד כה בניסיון לשנות את המנטליות הבסיסית בטוטנהאם ולהפוך אותה מקבוצה קטנה, לאחת שדורסת ובעיקר מאמינה בעצמה. לפני שנתיים הייתה לתרנגולים הזדמנות ענקית לזכות באליפות בעונה בה לסטר עשתה זאת, אבל תוצאות תיקו מול ווסט ברומיץ' (1:1) וצ'לסי (2:2), הפסד לסאות'המפטון (2:1) והתפרקות במחזור האחרון מול ניוקאסל (5:1) גרמו לקבוצה לסיים את העונה עם הזנב בין הרגליים במקום השלישי, במקום לסיים מעל ארסנל לראשונה בעידן ארסן ונגר. רק בעונה שעברה עקפו טוטנהאם את התותחנים כסגנית אלופה של צ'לסי, מה שגרם לציניקנים לומר שזה ההישג המרכזי של פוצ'טינו מאז נחת בלונדון, לאחר שביטל את "יום טוטרינגהאם" המפורסם של אוהדי ארסנל, שאהבו לציין את בכל שנה בה סיימו מעל טוטנהאם בטבלה מאז הגיע ונגר למועדון.


עם קיין. מטפח שחקנים בתקציב נמוך (Gettyimages)

עורך מדור הספורט ב"סאן", מרטין ליפטון שכתב לאחרונה ספר על ההיסטוריה של ווייט הארט ליין, יצא במסע שבחים למאמן ואמר לספורט1: "לדעתי הוא מנג'ר יוצא מהכלל. הוא עובד עם תקציב המשכורות השישי בגודלו בליגה בלבד, שליש ממנצ'סטר סיטי ויונייטד, חצי מליברפול ו-40 אחוזים מזה של ארסנל. הוא יצר קבוצה שהגיעה להישגים הרבה יותר גבוהים מהפוטנציאל שלה על הנייר. הוא בנה מועדון שלם בדמותו, נתן לצעירים צ'אנס ושלח הכי הרבה שחקנים אנגלים צעירים לנבחרת".

ליפטון, שמתוודה על אהדתו לטוטנהאם, הוסיף: "אני אוהד אותם כבר 45 שנה וזו טוטנהאם הכי טובה שהייתה לנו בהפרש עצום. האוהדים מאמינים לראשונה מאז שנות השמונים שהקבוצה יכולה לזכות באליפות, אם כי לא העונה, והכל בזכות המנג'ר. השחקנים שלו אוהבים אותו והוא מוכן לשבור קירות עבורם".

לעומתו, כתב ה"מירור" ג'ון קרוס, שפרסם בעבר ביוגרפיה על ארסן ונגר, אמר לספורט1 ממרכז התקשורת של יובנטוס בטורינו: "אני חושב שפוצ'טינו מנג'ר צעיר ויוצא מן הכלל שעשה דברים גדולים בטוטנהאם, אבל כדי להיכלל ברמה הכי גבוהה עם הגדולים ביותר הוא חייב לזכות בתואר. הוא מבוקש בריאל מדריד, אבל זה תפקיד שמאוד קשה לקבל כשאין לך אפילו זכייה אחת בתואר, ואם אתה רוצה לקבל תפקיד חשוב מחוץ לפרמייר-ליג, התארים מדברים. ז'וזה מוריניו כבר אמר שבסופו של יום יספרו לכל מאמן את כמות התארים ופוצ'טינו עדיין עומד על אפס. בטוטנהאם אין עליו שום לחץ מהאוהדים או ההנהלה. הם מאושרים ממה שהשיג עד כה והכי חשוב להם שיש שינוי במאזן הכוחות והקבוצה החזקה היום בצפון לונדון היא טוטנהאם ולא ארסנל. ועדיין, פוצ'טינו רוצה תואר כדי להוכיח שהוא מתקדם".


פוצ'טינו בברנבאו. ראוי לחזור למדריד כמאמן ריאל מדריד? (AFP)

העיתונאי הארגנטינאי סרחיו לוינסקי, שמכיר אישית את ליאו מסי, מכיר גם את הדרישות בכדורגל הספרדי. לשאלה אם פוצ'טינו יכול לאמן בריאל מדריד ענה: "הוא מנג'ר חשוב מאוד לטוטנהאם כי 30 שנה הקבוצה לא הייתה טובה ולא זכתה באף תואר. מרגע שהגיע לשם, מדובר בקבוצה אחרת שמשחקת כדורגל טוב וניצחה הרבה משחקים מול שש הגדולות באנגליה. להערכתי, העונה הם בשיא מכיוון שהם שיחקו עם ריאל מדריד באותו בית בליגת האלופות והקדימו אותם. באנגליה גם מעריכים את זה שמאז בואו של פוצ'טינו לאנגליה הוא שלח 16 שחקנים לנבחרת. התרומה שלו מכרעת ולכן אני חושב שהוא בהחלט יכול לאמן את ריאל מדריד, אם כי יצטרך להתמודד עם לחץ גדול".

אין ספק שתואר יהיה הכרחי עבור פוצ'טינו אם הוא רוצה להיכנס לדפי ההיסטוריה כאחד המאמנים הגדולים ביותר, השאלה אם הוא יצטרך לעבור למדריד כדי להניף אחד כזה, או שהדרך לתהילה ממשיכה גם הערב, דרך המשחק מול אלופת איטליה. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי