האם שצ'סני שוער טוב מספיק כדי לקחת את יובנטוס לטופ האירופי?

וויצ'ך שצ'סני
וויצ'ך שצ'סני | AFP

אחרי פתיחת עונה כמעט מושלמת, בא ההפסד הביתי הכואב למנצ'סטר יונייטד והעלה את מפלס הלחץ ביובנטוס. יוכין על השוער הפולני שמעורר סימני שאלה ועלול לשלם מחיר אישי יקר

(גודל טקסט)

סיום המשחק מול מנצ'סטר יונייטד ביום רביעי היה טראומטי עבור יובנטוס. הגברת הזקנה היתה אמורה להביס בקלילות את השדים האדומים אחרי שכריסטיאנו רונאלדו הפציץ בראוותנות מול האקסית, אך החמיצה אינספור מצבים, ולבסוף ספגה שני שערים אומללים בדקות האחרונות בדרך להפסד 2:1.

המעידה לא מסכנת, כמובן, את ההעפלה לשמינית הגמר, אפילו לא אמורה להדיח את יובה מפסגת הבית, אך ההשפעה המוראלית בכל זאת ניכרת. היה זה ההפסד הראשון של יובנטוס העונה, בעיתוי לא אידיאלי לקראת הקרב הגדול מול מילאן בסן סירו ביום ראשון. הזברות מובילות את הטבלה ביתרון שש נקודות על אינטר ונאפולי, והפסד בכורה בליגה עלול ליצור אופטימיות בקרב המתחרות. לוח המשחקים של יובנטוס היה נוח יחסית עד כה: היא פגשה שתי קבוצות צמרת בלבד, לאציו ונאפולי, וניצחה את שתיהן בבית. עד לסיום 2018, היא תתמודד מול פיורנטינה, אינטר, טורינו ורומא, וזה עשוי להיות מאתגר יותר. האם יש אפשרות לקריסה ברגע האמת?

זו הנקודה שבה יש להפנות את הזרקור לעברו של ווייצ'ך שצ'סני, השוער הפולני של יובה, שהייתה לו תרומה משמעותית לאכזבה באמצע השבוע. הוא הגיב באיחור לכדור החופשי של חואן מאטה, וחמור מכך – שמט כדור חופשי שגרתי למדי של אשלי יאנג וגרם לערבוביה ממנה הגיע השער העצמי של אלכס סנדרו. החבורה של ז'וזה מוריניו כמעט ולא סיכנה את שצ'סני עד אז, אבל ברגעים החשובים הוא לא סיפק את הסחורה וכשל. יממה בלבד אחרי הביקור של ג'אלנואיג'י בופון באיטליה, במדי פ.ס.ז' בנאפולי, בלטה העובדה כי היורש לא בהכרח עומד בסטנדרטים הגבוהים.

אנשי יונייטד הוותיקים חגגו בעמדות הפרשנים. "שצ'סני עשה הרבה טעויות בחמש עונות בארסנל, ונדמה כי לא השתפר מאז", אמר פול סקולס. "מתי זכתה קבוצה בליגת האלופות ללא שוער ברמה העולמית?" תהה אואן הארגריבס. השמחה לאיד מובנת, כי הרי לשדים האדומים אין סימפטיה כלפי תותחנים לשעבר. יתרה מזו, שצ'סני היה בין הקורות כאשר הקבוצה של ארסן ונגר נחלה את אחת התבוסות המשפילות ביותר, 8:2 באולד טראפורד באוגוסט 2011. אמנם, חוליית ההגנה היתה מפורקת אז לחלוטין ואסור בשום אופן להפיל את התיק על הפולני, אבל התוצאה זכורה היטב ומהווה עדות לשבריריות. בל נשכח שצ'סני הורחק במשחק הפתיחה של יורו 2012 הביתי, ולא הושיע בלשון המעטה במונדיאל האחרון ברוסיה כאשר פולין הודחה בשלב הבתים.


שצ'סני. "עשה הרבה טעויות בארסנל" (AFP)

אין עוררין על הפוטנציאל של שצ'סני. הוא ניחן באינסטינקטים מעולים, חלק מהמשחקים בתחילת הקריירה שלו בארסנל היו מופלאים, ושתי העונות בהשאלה ברומא היו טובות בסיכום הכללי. הוא אפילו השאיר על הספסל את אליסון ב-2016/17 ולא נתן לברזילאי אפילו דקת משחק בליגה. הבעיה נעוצה ביציבות. שוערים גדולים באמת מתעלים כאשר הקבוצה זקוקה להם ומצטיינים בעיקר במשחקים החשובים. מבחינה זו, כלל לא בטוח שקבוצה כמו יובנטוס יכולה לסמוך בעיניים עצומות על שצ'סני. בארץ המגף נפוצו בימים האחרונים דיווחים, שלפיהם המאמן מסימיליאנו אלגרי שוקל לתת הזדמנות בסן סירו למתיה פרין. השוער האיטלקי, שהוחתם מגנואה בקיץ, ממתין להזדמנות ושיחק עד כה פעם אחת בלבד, אבל הוא לא פחות טוב משצ'סני וראוי לצ'אנס להוכיח את עצמו.

המפגש מול האדומים-שחורים של מילאן פיקנטי עבור שניהם, בכל מקרה. בקיץ 2017 עורר ג'אנלואיג'י דונארומה מהומה בעצת סוכנו מינו ראיולה, סירב לחתום על חוזה חדש במילאן והיה לכאורה בדרך החוצה. ואת מי סימנו  במועדון כמחליפים פוטנציאליים? שצ'סני ופרין. לאן רצה ללכת דונארומה? בעיקר ליובנטוס, אשר רמזה לא פעם כי היא רואה בו את המחליף הטבעי ביותר לבופון. בסופו של דבר, הכל התהפך. הכוכב הצעיר ביצע פניית פרסה ונשאר, בעוד דווקא צ'סני הוחתם על ידי הגברת הזקנה כגיבוי לבופון.

"זה לא צעד אחורה כי אני הולך ללמוד מאחד הגדולים בכל הזמנים, וגם אשחק", הצהיר אז הפולני. הוא אכן שולב ב-21 משחקים בכל המסגרות, היה שותף מלא לזכייה באליפות ואף קיבל מחמאות רבות. בופון אפילו הצהיר בשלב מסוים כי הפולני טוב ממנו. מנגד, טען שצ'סני כי ישמח אם גדול השוערים בהיסטוריה ימשיך לעונה נוספת, גם אם זה יהיה על חשבונו.


רואה את הכדור ברשת. רצה ללמוד מאחד הגדולים בכל הזמנים (AFP)

זה לא קרה. בופון עזב, בחר לחתום בפריז סן ז'רמן, בעוד שצ'סני הוכתר באופן רשמי ליורש. מאידך, ההיררכיה אולי היתה ידועה מראש, אבל פרין לא בא כדי לשמש תפאורה על הספסל. הוא משתייך לסגל הנבחרת וסומן מזמן, עוד לפני הנסיקה המטאורית של דונארומה, כ"בופון הבא". שתי פציעות קשות בברכיו האטו אותו, אבל הוא רק חגג אתמול את יום הולדתו ה-26 ואוהדי יובנטוס רבים סבורים כי עדיף להעניק לו את האפודה הראשונה.

אז האם יקבל פרין את המתנה האישית הגדולה מאלגרי? זו אפשרות ריאלית, אבל עיתונאים מעניקים בינתיים עדיפות לשצ'סני. זה יהיה אחד המבחנים החשובים בקריירה של הפולני ביובנטוס. היריבה מגיחה במומנטום מצוין, אחרי שני נצחונות בזמן פציעות ונחושה להכות בברזל כשהוא חם. זה הזמן של שצ'סני להתעלות, כי אחרת הוא עלול לשלם במקומו בין הקורות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי