לפחות הטיימינג מושלם: סימני השאלה סביב מינוי רוני לוי בבית"ר

רוני לוי
רוני לוי | אסף קליגר

איך יעבוד שיתוף הפעולה עם בניון אחרי הכישלון תחת מנהל מקצועי במכבי חיפה, כיצד יגיב חוגג אם התוצאות לא ימהרו להגיע והאם ינחת הקשר הנכון למרכז השדה? לקראת הקדנציה השלישית של המאמן בירושלים

(גודל טקסט)

בית"ר ירושלים הודיעה אתמול (שלישי) על סיום דרכו של המאמן ניר קלינגר, ועל אף שטרם נמסרה הודעה רשמית בנושא, מי שיחליף אותו בתפקיד הוא המאמן רוני לוי, שסיים קדנציה בת שנתיים וחצי באנורתוזיס פמגוסטה הקפריסאית.

לוי מגיע לקדנציה שלישית בבית וגן ועל פניו נדמה שהשידוך המחודש מגיע בטיימינג מושלם – הן עבור המאמן, שלא אימן בליגת העל בשלוש השנים האחרונות, והן עבור בית"ר, שסיימה את העונה שעברה במקום השביעי, לא לפני שהאוהדים ואנשי הקבוצה חוו כמה רגעי חרדה אמיתיים של הסתבכות בתחתית ובמאבקי הירידה.

כעת מגיע לוי למודל מקצועי שטרם נוסה בבית"ר ירושלים. יוסי בניון, שפרש בתום העונה ממשחק פעיל, משמש כמנהל מקצועי וזוכה לחופש פעולה מוחלט מהבעלים משה חוגג. לוי כבר הצהיר בעבר שלא תהיה לו שום בעיה לשתף פעולה עם גורם מקצועי מעליו, אולם הניסיון הקודם שהיה לו במכבי חיפה ב-2016, תחת הנורווגי תור כרטיסטיאן קרלסן, היה כישלון חרוץ.


לוי ובניון. בתקופתו כמאמן מכבי חיפה, הניסיון לעבוד עם מנג'ר נכשל

תנאי הפתיחה של לוי בקיץ הקרוב טובים בהרבה מהתנאים שקיבל גיא לוזון בקיץ הקודם. יחד עם בניון יוכל לוי לבנות את הקבוצה בצורה נכונה ובקצב שלו, בלי לחץ של זמן כפי שקרה לפני כשנה, אז רכש חוגג את המועדון מידיו של אלי טביב וקיבל קבוצה מרוסקת ונטולת שחקנים. באותו קיץ פתחה בית"ר את העונה באמצע חודש יולי, בסיבוב המוקדמות הראשון של הליגה האירופית. העונה, לעומת זאת, תזכה הקבוצה מהבירה לזמן יקר נוסף לבנות את השלד.

"זאת לא הפעם הראשונה ששני הצדדים עובדים יחד", מסביר פרשן ספורט1 אורי אוזן, "לוי הוא מאמן מאוד יסודי, סופר-מקצוען, איש מקצוע בכל רמ"ח איבריו וברמה הכי גבוהה שיכולה להיות. יש כרגע כמה סימני שאלה סביב השידוך הזה, והראשון שבהם הוא חוסר הצלחתו של לוי בשנים האחרונות להתמיד במקום אחד. בניגוד לתחילת הדרך שלו, למשל, אז זכה בשלוש אליפויות רצופות במכבי חיפה ובסך הכל סגר חמש שנים בתפקיד.

"סימן השאלה הגדול ביותר הוא העבודה תחת או לצד איש מקצוע נוסף", ממשיך אוזן, "בניגוד למה שקרה במכבי חיפה, כשהנחיתו עליו את קרלסן, הפעם הוא מגיע כאחד שבחרו אותו. אני מניח שהפעם הוא מגיע במצב הרבה יותר מפויס ושאלת המפתח תהיה ההתמודדות המערכתית עם המודל החדש הזה  שמלבד במכבי ת"א בישראל לא ממש מכירים. זה יימדד לא כשמנצחים, אז כולם גדולים וכולם מאושרים, אלא דווקא אחרי שיגיע הפסד או שניים, כשתהיה תקופה קצת פחות טובה. נכון שאלי אוחנה, בניון ולוי נמצאים ביחסים טובים, אבל אני מכיר הרבה שהתחילו כחברים ולא סיימו כך".


אוחנה, חוגג ובניון. המערכת תצטרך להתמודד עם המודל החדש (דני מרון)

שאלה גדולה נוספת נוגעת לסגנונו של לוי, לו יצא שם של מאמן אפור. האם יציעי טדי יהיו מוכנים להשלים עם כדורגל שמרני יותר (בהנחה שהתוצאות יהיו חיוביות)? או שדרישת האוהדים היא לכדורגל אטרקטיבי, יהיה המחיר אשר יהיה? אוזן, מסתבר, לא חושב שהכדורגל שלוי יביא איתו לבירה יהיה אפרורי. "טקטית, אי אפשר לומר שהוא מאמן הגנתי", הוא טוען, "הוא היה המאמן הראשון שלימד אותי טקטיקה, והשאלה היא כמה גיוון הוא יביא עמו ואיך הוא יתאים את הטקטיקה לבית"ר, שרוצה לראות כדורגל משוחרר, שמח, עם דומיננטיות והנעת כדור. זה גם תלוי מאוד בסגל שיעמוד לרשותו. לוי גרסיה נראה כמו רכש טוב, אבל צריך לזכור שהוא צעיר ויצטרכו סבלנות איתו. אני מאוד אוהב את ההחתמה של מקס גרצ'קין. זו החלטה נהדרת של בית"ר. ילד מקסים, אחלה מגן שמאלי".

על המשך בניית הסגל אומר אוזן: "בית"ר יהיו חייבים להתחזק בבלם נוסף ולהחליט על ארנסטס שטקוס כשוער ראשון. אחד הלקחים של ליברפול מגמר ליגת האלופות בעונה שעברה היה שהיא צריכה בלם ושוער, והנה – אליסון ו-וירג'יל ואן דייק הביאו לה העונה את גביע אירופה. בית"ר חייבת להביא בלם איכותי נוסף, ולמצוא תפקיד אחד מוגדר לדוד קלטינס, מהשחקנים החשובים בסגל שלה. כמובן שיצטרכו לצרף גם חלוץ, כי אנתוני וארן שחקן טוב, אבל לא אחד שיכול לסחוב על גבו קבוצה לצמרת. עוד מימי האליפויות שלו בחיפה, רוני לוי אוהב קשר אחורי דומיננטי ששולט באמצע, דמוי חאבייר דירסאו למי שזוכר, ואני מניח שיצרפו אחד כזה לסגל.


"אי אפשר לומר שהוא מאמן הגנתי". רוני לוי (ערן לוף)

"המהלך הזה יצליח רק אם תהיה לכולם סבלנות", חותם אוזן, "המחשבה עצמה למנות מנהל מקצועי היא מבורכת, אבל חוגג יצטרך לתת לצוות המקצועי לקבל את ההחלטות המקצועיות וחייב לשם כך הרבה אורך רוח, כי גם מנהל מקצועי לא בוחנים לאורך עונה אחת. עד היום המילים 'אורך רוח' ו'בית"ר' לא הלכו ביחד, אבל הפעם לא תהיה ברירה. הקהל צריך להבין שבעונה הבאה הם כנראה לא ייקחו אליפות, ואולי גם לא יעברו את מכבי חיפה, שקורים בה הרבה דברים טובים. ועדיין, הגעה למקומות 3-4 וריצה יפה בגביע בהחלט ייחשבו להצלחה".

ואכן, התחושה בבית"ר היא שאחרי העונה האחרונה, הקבוצה יכולה רק לעלות. בכירי המועדון מאמינים שהאנרגיות בבית וגן טובות יותר, ועם חיזוק נכון וצירוף זרים מתאימים, בית"ר עומדת בפני עונה שיכולה לסמל את חזרתה לצמרת. נראה שגם האוהדים צמאים לכדורגל חיובי ולתוצאות טובות, ואם כל המרכיבים הללו יתחברו, אין ספק שגם בית"ר וגם רוני לוי עשו עסקה מצוינת. מנגד, אם השידוך הזה לא יעלה יפה, אפילו הכסף הגדול של חוגג או הניסיון העצום של אוחנה ובניון לא ימנעו את הכישלון.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי