סוף לנדודיי? הכירו את אנדרה ג'ראלדש, הרכש של מכבי ת"א

אנדרה ג'ראלדס
אנדרה ג'ראלדס | מכבי תל אביב, האתר הרשמי

עסקאות תמוהות בחסות ז'ורז' מנדס, חוזה דרקוני בספורטינג ליסבון (עם סעיף שחרור של 45 מיליון יורו), שלל השאלות ועונת שיא בחיחון. המגן רצה להישאר בספרד, אבל ענבל מנור מסביר למה הצהובים יוציאו אותו מהכלא

(גודל טקסט)

ינואר 2017. ספורטינג ליסבון הייתה זקוקה לתיקו במשחק גביע הליגה מול ויטוריה סטובאל כדי להעפיל לחצי הגמר. שער שוויון בדקה ה-79 קירב אותה לשם, אבל עמוק בתוך תוספת הזמן זכתה המארחת בפנדל מפוקפק אותו ניצל אדיניו כדי לקבוע ניצחון סנסציוני של 1:2.

אנדרה ג'ראלדש ושחקן נוסף בשם ריאן גולד ראו מהיציע את ניצחון קבוצתם. הסכם ההשאלה לא איפשר להם לשחק מול קבוצת האם. למחרת נקראו השניים בדחיפות למשרדי ספורטינג וקיבלו הודעה: "ההשאלה הסתיימה. אתם חוזרים מיד לאימונים אצלנו". "הם שילמו את המחיר", הזדעק אדיניו בחשבון הפייסבוק שלו ולמעשה חשף את הסיפור לכלי התקשורת. "החזירו אותם וזרקו אותם למילואים. למועדון כזה גדול לא מגיע שאנשים כאלה ינהלו אותו". כך הבין ג'ראלדש – ולא בפעם הראשונה – כמה קשים ולא יציבים הם חייו של מושאל. חמש שנים עברו מאז נרכש על ידי ספורטינג ליסבון הגדולה. אתמול הוא הושאל בפעם החמישית ברציפות – הפעם למכבי תל אביב. הכירו את הרכש החדש של האלופה.

ג'ראלדש נולד וגדל במאיה, פרבר של פורטו, ולהוציא שנה אחת בקבוצת הנערים של פורטו, העביר את שנותיו הראשונות בקבוצה המקומית. הוא החל את דרכו כקשר מרכז שדה, הוסט בהמשך לאגף ואז התמקם בעמדת המגן. לקבוצה הבוגרת של מאיה, ששיחקה בליגה המחוזית, הוקפץ לפני שסיים גיל נוער. שם, צד את עיני הסקאוטים של ריו אבה השכנה. "מחמאות למחלקת הסקאוטינג שגילתה שחקן עם עתיד מבטיח. הוא שחקן שאוהב לעלות, אבל חזק מספיק כדי לעשות הגנה וקשה להפתיע אותו", התגאו במועדון.


השאלה חמישית ברציפות. אנדרה ג'ראלדש (מכבי תל אביב)

בריו אבה סברו שהמעבר מקבוצה חצי מקצוענית לליגה הבכירה גדול על ילד בן 19 והעלו את ג'ראלדש על מסלול ההשאלות מדורג. עונה אחת בליגה השלישית במדי צ'אבס ומיד אחריה עוד אחת בדספורטיבו אבס מהליגה השנייה. בקיץ 2012, ג'ראלדש בן ה-21 היה מוכן לצעד הבא – רק שז'ורז' מנדס, סוכן הבית של ריו אבה, החליט לשלוח אותו לאיסטנבול BB (כיום בשאקשהיר) היישר אל זרועותיו של המאמן הפורטוגלי קרלוס קרבליאל – עוד אחד שסוכן העל חפץ ביקרו. סתם לידע כללי, לימים, מנדס דאג לקרבליאל למשרה בסוונזי ובעונה הקרובה הוא יאמן את… ריו אבה.

ג'ראלדש סיפר השנה שהסוכנות של מנדס מלווה אותו מימיו במאיה ועד היום. מנדס הוא אחד האנשים החזקים בכדורגל העולמי ומי ששימש כסוכנם של ז'וזה מוריניו וכריסטיאנו רונאלדו. במגן עצמו טיפל פעמיים בלבד באופן אישי – במעבר לטורקיה וזה שבא שנתיים לאחר מכן לספורטינג ליסבון. הטורקים שילמו 1.2 מיליון יורו על שחקן צעיר שמעולם לא שיחק בליגה הראשונה בפורטוגל. עסקה כזאת יכול לרקוח רק מנדס. לג'ראלדש הייתה עונה טובה מבחינה אישית בטורקיה, אבל הקבוצה ירדה בסיומה ליגה. בשל מגבלות זרים, כמעט לא שיחק עונה לאחר מכן בליגת המשנה עד שליטו וידיגאל נתן לו צ'אנס ראשון בליגה הבכירה בפורטוגל כשצירף אותו בהשאלה לבלנסס בינואר 2014. חצי עונה בה שיחק 12 משחקים בהרכב הספיקו למנדס לתפור מעבר הזוי לא פחות לספורטינג ליסבון הגדולה. 600 אלף יורו דמי העברה. חוזה לחמש שנים. 45 מיליון יורו סעיף שחרור. מטורף? "כמעט לכולנו היה סעיף שחרור בגובה כזה", סיפר המגן.

כשג'ראלדש הגיע, לספורטינג היו בסגל שני מגנים ימניים בכירים: סדריק סוארס (כיום בסאות'המפטון) ומיגל לופס שבדיוק חזר מהשאלה בליון. לפיכך, החתמת מגן ימני נתפסה כתמוהה. היו כאלה שסברו שלופס יעזוב, אבל בפועל, ג'ראלדש העביר עונה שלמה בקבוצת המילואים בליגה השנייה. למעשה, הוא מעולם לא שיחק במדי הקבוצה הבכירה במשחק ליגה והסתפק בארבע הופעות במשחקי גביע. זה לא מנע מספורטינג להאריך לו פעמיים את החוזה המקורי, שכעת מסתיים ב-2022.


הראשון שהעניק לו צ'אנס בליגה הבכירה בפורטוגל. ליטו וידיגאל (דני מרון)

מ-2015 הוא מבלה בהשאלות. תחילה בבלננסס, אחר כך בוויטוריה סטובאל. אחרי פרשת נקמת ההדחה מהגביע, ספורטינג רצתה לשלוח את המגן לצ'אבס, אבל בוויטוריה נלחמו וניצלו סעיף בתקנון כדי למנוע את המעבר ליריבה מהתחתית. ג'ראלדש נאלץ לסיים את העונה במילואים ולמרות שבילה את כל קיץ 2017 בהכנה עם הקבוצה הבכירה, נשלח ברגע האחרון על ידי המאמן ז'סוס לקדנציה שלישית בבלננסס כמושאל.

בעונה שעברה שינה אווירה כשהגיע לחיחון. המעבר עשה לו טוב, מקצועית ואישית. הוא שיחק בקביעות בעיקר אחרי חילופי המאמנים ושינוי השיטה. בתקשורת המקומית כינו אותו "untouchable" וציינו שהמאמן חוסה אלברטו נעל אותו בעמדת המגן הימני. עבור לא מעט אנשי מקצוע בספרד, הפורטוגלי היה בעונה שעברה "המגן הימני הטוב בליגה". חיחון אמנם לא הייתה קרובה לפלייאוף, אבל ספגה רק 38 שערים ב-42 משחקים. בחודש פברואר, הקבוצה רשמה שלושה הפסדים רצופים, אבל ג'ראלדש היה נקודת אור נבחר לשחקן החודש.

בניגוד לניק בלקמן, שחטף ביקורות והשמצות במשך עונה שלמה, הפורטוגלי היה אהוב ומוערך. החל מאמצע העונה, החל לפמפם בכל ראיון או סינק אחרי משחק שהוא רוצה להישאר, גם אם הקבוצה לא תעלה: "אני מעדיף להישאר כאן בליגה השנייה מלשחק בליגה הראשונה בפורטוגל", הצהיר. "אני בן 27 ובתקופה הכי טובה בקריירה. אני מרגיש מצוין כאן", אמר בהזדמנות אחרת. "העדיפות תהיה להישאר. אשתי ובתי מרגישות כאן טוב וזה נותן לי יציבות. אני רגוע על המגרש ויכול להתרכז רק בכדורגל. אם נדבר, נוכל להגיע לסיכום. יש אופציית רכישה למקרה של עלייה או הישארות. מבחינתי, אני נשאר. אני מאושר בחיחון".


בניגוד לבלקמן, ג'ראלדש היה אהוב ומוערך בספרד (דני מרון)

הרצון היה הדדי. הרבה לפני תום העונה חיחון נלחמה, פנתה, לחצה ונתקלה שוב ושוב בתשובה שלילית מספורטינג ליסבון. אופציית הרכישה בגובה מיליון יורו לא הייתה ריאלית מבחינת האסטורים, בעוד בליסבון לא היו מוכנים לשמוע על השאלה נוספת, הפורטוגלים חיפשו רוכש או לכל הפחות לקבל דמי השאלה. על פי הערכות שונות, מכבי ת"א שילמה 150 אלף יורו דמי השאלה ועבור ספורטינג, מדובר במועדון עם יכולות כלכליות שיהיה מסוגל להשלים בעתיד את הרכישה. כך שלמעשה, לג'ראלדש לא הייתה ברירה. הוא רצה להישאר, אבל נשלח שוב לנדוד. "ניסינו להאריך את ההשאלה, אבל זה בלתי אפשרי", הודה לפני כחודש מיגל טורסייה, המנהל הספורטיבי של חיחון.

ג'ראלדש מגיע לישראל אחרי העונה הטובה בקריירה שלו ובנסיבות טובות עבורו. נקודת הפתיחה שלו גבוהה מהרגיל. זה לא סוד שאוהדי מכבי ת"א הזדעזעו מהמחשבה שדור אלו יחליף את אלי דסה שעזב. מבחינתם, ג'ראלדש לא נכנס לנעליים של שחקן אהוב, אלא לאלו שנעל לרגע אלו בזמן הסלפי בבדיקות הרפואיות. במילים אחרות, הוא יקבל טיפה יותר ימי חסד מהממוצע אצלנו. אתם יודעים, לא מאהבת מרדכי.

הוא שחקן פיזי ואגרסיבי, גבוה יחסית למגן, חזק באוויר, אוהב לתקוף, אבל שונה מאוד במהותו מדסה (וממאור קנדיל). "אני עולה רק אם אני יכול. אני קודם כל מגן, אחר כך אם יש הזדמנות אני אוהב לעלות", העיד על עצמו. יכולות המסירה גבוהות, אבל לשערים סטייל אנריק סבוריט לא צריך לצפות ממנו. "כמעט ארבע שנים לא הבקעתי, אבל אני מבטיח להמשיך לנסות. ביום ראשון בעטתי ואני חושב שהכדור עדיין לא נפל. אני קרוב, לעולם לא אכנע", אמר בחיוך במהלך העונה בחיחון. אגב, כל הנתונים מראים ששער במשחק רשמי לא היה לו משהו כמו שמונה שנים.

דבר אחד בטוח, לג'ראלדש נמאס לנדוד. ונמאס לו מהפוליטיקות בפורטוגל. כדי להשתחרר מהאחיזה הלא נורמלית של ספורטינג, הוא צריך עונה טובה במועדון גדול עם אמצעים ומכבי ת"א יכולה להיות כרטיס היציאה שלו מהכלא. הוא יכול להוסיף לה מימד של עוצמות לקראת המאבקים על כרטיס לשלב הבתים. הנתונים הפיזיים ובעיקר המומנטום משחקים לטובתו. על פניו, יש לו סיכוי להותיר חותם רציני יותר מפורטוגלים עם רקורד יותר מרשים ששיחקו לפניו בצהוב כחול: אורלנדו סה ורובן מיקאל או אפילו מאחד שעדיין שם: ז'איר אמאדור.


מכבי ת"א יכולה להיות כרטיס היציאה שלו מהכלא (האתר הרשמי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי