"אף אחד לא יכתיב לכדורגל הישראלי מה צריך לעשות"

ארז כלפון
ארז כלפון | דני מרון

לפני שיפתח את עונתו ה-3 כיו"ר מנהלת הליגות, ארז כלפון מדבר. מצוקת המגרשים: "צריך להקים עוד ארבעה אצטדיונים", רפורמת השעות: "הדור הצעיר לא רואה כדורגל" והתנהגות השחקנים: "מי שינהג בשכרות יקבל קנסות"

(גודל טקסט)

להתאחדות לכדורגל אין יו"ר כבר מספר חודשים. היו"ר לשעבר שינו זוארץ התפטר עוד קודם והתבקש להישאר, וממלא מקומו דודי גיל צפוי לעזוב. איש טרם נכנס לנעליהם.

בעולם מקביל, עם הרבה פחות רעש, מתחיל ארז כלפון את העונה השלישית שלו כיו"ר מנהלת הליגה. אם לומר את האמת, מדובר באיש החזק של הכדורגל, הקומישינר של הליגה. כשיושבים מולו, במרומי הקומה ה-30 של מגדלי בסר, ושומעים גם קצת מסביב, מבינים שמדובר בשריף לכל דבר. הרבה פחות מתוקשר מאלה שהוזכרו קודם, אבל הרבה יותר מנסה ומצליח להזיז עניינים. תוך כדי ראיון הוא מנהל שיחות עם חברים שמכהנים בתפקידים בכירים בכל מיני משרדי ממשלה, כדי להבטיח את פתיחת בלומפילד בזמן.

הוא מגיע מתחום האנרגיה, יו"ר חברת קו צינור הנפט אילת-אשקלון, ועד לאחרונה היה יו"ר דירקטוריון תחנת הכוח הפרטית באשקלון. אתה מנסה לבדוק את מי הוא אוהד, הוא מדלג על זה בקלילות ("הילד הקטן שלי משחק בקריית אונו, בילדותי גרתי ברמת גן, כך שצפיתי במשחקי הכח בווינטר והפועל ר"ג במכתש, וגם מכבי ת"א"), ועדיין מגלה בקיאות נאה בנעשה.

"כמות התקשורת שפתיחת בלומפילד מקבלת היא לא נורמלית", הוא אומר בראיון לספורט1 ערב פתיחת עונת 2019/20, "גם אם ישראל הייתה תוקפת היום באיראן, זה לא היה מקבל כזה סיקור". על אלמוניותו הוא אומר: "לא באתי מהכדורגל, ולכן כמה שפחות ידברו או יכתבו, ככה יותר טוב".


בלומפילד. "גם אם ישראל הייתה תוקפת היום באיראן, זה לא היה מקבל כזה סיקור" (דני מרון)

בעיני כלפון, פרויקט בלומפילד חשוב, רק חבל לו שלא הקימו אותו במקום אחר בעיר, בגלל הקשיים התחבורתיים. הוא למשל חושב שאצטדיון רמת גן (לא בתצורתו הנוכחית) היה יכול להוות תחליף.

מתרגש לקראת הפתיחה?
"מאוד. הייתי בכל האצטדיונים, בלומפילד אחד היפים בארץ".

ובכולם יש עדיין בעיות. גישה, קיבולת, עומס, חניות, יציאות. חוסר נוחות. למה הדברים האלה עוד קורים?
"בערים השונות קודם כל בנו בתי ספר, הקימו עיר, ואז החליטו לחדש אצטדיונים. לא תמיד שיקולי התנועה או ההגעה עומדים לנגד העיניים, אלא שיקולי השטח המהיר והזמין ביותר. תמיד יהיו תלונות, אבל עדיין חוויית הצפייה היום היא עולם אחר לחלוטין, כי קודם כל נתנו בהם את הקרבה לדשא. לא צריך להזכיר את האורווה או את קריית אליעזר. אם אני הייתי מתכנן אותם, הייתי מציב אותם במקום שבו יש תשתית תחבורתית אחרת. הרכבת הקלה תפתור הרבה דברים. בסופו של דבר, אף פעם לא נקבל את המושלם. האצטדיונים החדשים תורמים לכדורגל הישראלי, יש הרבה יותר קהל, יותר נעים לכל אוהד לבוא לאצטדיונים חדשים".

למעט ששת האצטדיונים המרכזיים, עושה רושם כי כל קבוצה שעולה לא מצליחה להפוך את ביתה למבצרה ונאלצת בעצם להעביר את מעט הזמן שמוקצב לה בליגת העל הרחק מהקהילה שלה, באצטדיון זר ומנוכר. יכול להיות שאתם קצת מחמירים?
"אני רוצה שכל קבוצה תשחק באצטדיונה הביתי. לצערי הרב, לא כל עירייה רואה את זה. המחשבה כי נס ציונה תרד בעוד עונה, ולכן אין טעם להוסיף יציעים, היא לא נכונה. אם אתה משקיע בקבוצת כדורגל, תסתכל רחוק. אתה לא יכול להגיד לאוהדים של מכבי ת"א, הפועל ת"א, בית"ר ירושלים או מכבי חיפה לא להביא אוהדים למשחק חוץ, כי לנס ציונה יש 2,500 מקומות ישיבה. דיברתי עם ראש עיריית נס ציונה, הצעתי לו להביא במות של יום העצמאות, והוא סירב. אתה יודע כמה פגישות אנחנו עושים עם עיריית כפר סבא שיסדרו את האצטדיון שם? הם חסרי עניין".

השינויים שעשיתם, בכל התחומים, יצרו מצב שבו המדרגה בתוך ליגת העל בין הגדולות לקטנות היא גבוהה למדי, והמדרגה בין הלאומית לליגת העל גבוהה עוד יותר. כך שמהלאומית הרוב לא רוצות לעלות, כדי לא להתרסק.
"לליגה הלאומית יש סטנדרט שהוא לא ליגת העל. זה נכון שיש קבוצות שחוששות כי ליגת על זה תקציבים אחרים. אתה צריך להסתמך פחות על עיריות. עם השינויים שעשינו, יחד עם הבקרה, זה כבר לא יקרה. אנחנו לא לוקחים כבר את הביטחונות של העירייה ב-100%. אני צופה שהשנה, בשתי הליגות המקצועניות, כל הקבוצות שהתחילו גם יסיימו את העונה מבחינה תקציבית. הקבוצה צריכה להתנהל כמו עסק כלכלי לכל דבר: אל תיקח התחייבויות למה שאין לך. התופעה הזו שבה בכל חלון העברות, קבוצות משתוללות כדי לעלות או לא לרדת, ובסופו של דבר פושטות רגל. אנחנו לא רוצים את זה".


"כל הקבוצות שהתחילו גם יסיימו את העונה מבחינה תקציבית" (דני מרון)

להערכתך, כמה קבוצות מקצועניות יש באמת בישראל?
"24. אחרי שעשינו רפורמות לטובת הקבוצות, ננצל את השנה הקרובה כדי לבחון את המבנה הנכון לליגת העל וללאומית. אני חושב שההתאחדות צריכה להקים את הליגה הארצית מחדש כדי לעשות את הליגה השלישית חצי מקצוענית, עם בקרה מסוימת. צריך לעשות מבנה אחר לליגות. אני רוצה לשמוע אנשי מקצוע, מאמנים, שחקנים. בסופו של דבר, כשאתה עושה ליגת על, אתה צריך מתקנים ראויים כדי לארח את המשחקים, ונכון להיום יש לנו חוסר באצטדיונים. יש רק 24 קבוצות שאני יכול להגיד לך שהן יכולות להתחיל ולסיים עונה ללא גרעון. יחד עם זאת, כדורגל הוא גם לפריפריות. נשב ונשמע את כולם ונעשה מה שצריך".

גם היום, המועדונים הרציניים לא מצליחים לכסות את ההוצאות שלהם מההכנסות שלהם, והם צריכים להכניס יד לכיס. גם אתם – ולפיכך הקבוצות – תלויים כספית בטוטו ובזכיינים ברמה כזו שתתקשו לשנות מבנה ליגות, לבטל גביע טוטו, או לשנות דרמטית את שעות המשחקים.
"לא מסכים איתך לחלוטין. לא הטוטו ולא הזכיינים יכתיבו לכדורגל הישראלי מה צריך לעשות. אם אחשוב שכל המשחקים צריכים להיות ביום אחד, או אם אחשוב שצריכה להיות ליגה של 30 או 40 או 80 משחקים, זה מה שיהיה, גם אם אקבל פחות כסף. אנחנו נעשה מה שטוב לכדורגל. השנה אנחנו הולכים לעשות שינוי דרמטי בשעות המשחקים, למרות שיש הסכם. נעשה פיילוט של שנתיים עד לסיום המכרז, ובמכרז הבא נעשה מה שטוב לכדורגל, לאוהדים ולקבוצות".

יכולות לבוא קבוצות ולהגיד לך: עזוב אותך, תעשה טוב לחשבון הבנק שלנו.
"ואני אעשה מה שטוב ונכון לכדורגל. אני לא תלוי בקבוצות. מה שטוב לכדורגל, טוב לקבוצות. אולי יהיה לא טוב לקבוצה אחת או לשנייה. נכון שהעונה יהיו עדיין משחקים בימים ראשון ושני, אבל כאלה שיותאמו לקהל הצעיר".

כלפון מדבר על משחקים שיחלו בחורף בשבת בשעה 15:00, ואפילו כמה משחקים במקביל. הוא מדבר על שינוי בשעת המשחק המרכזית ל-20:15, וזאת לאחר מחקר שבו התברר כי הגיל הממוצע של אוהדי כדורגל בעולם עומד על 44, וזה רק הולך ועולה. "גילינו שאוהדים רוצים משחקים בשעות יותר מוקדמות", הוא מספר, "לראות משחק בתשע בערב, ביום שני, כשאוהד הפועל ת"א נוסע לבאר שבע, ועד שהוא מגיע הביתה בליל חורף קר זה אחרי 1 בלילה, זה לא כדורגל. הוא כבר לא ייקח את הילד. הדור הצעיר לא רואה כדורגל. בעוד 40 שנה אתה ואני נשב לבד באצטדיונים. זה אסון. הילד הזה שווה יותר מ-200 מיליון שקל זכויות שידור, ואת זה אמרתי לקבוצות. צריך שהאצטדיונים יהיו מלאים, שאוהדים יבואו, שיקנו את המרצ'נדייז. הכדורגל הוא בשביל קהל. עכשיו אנשים יסיימו משחק ב-22:00 לכל היותר".


"בעוד 40 שנה אתה ואני נשב לבד באצטדיונים" (לירון מולדובן)

מה תגיד לשומרי השבת שרוצים לראות משחקים בימי חול?
"גם הם היו פה בפגישה, קיבלתי אותם יפה. הם נתנו את דרישתם, זה בסדר גמור. הסברתי להם שזה לא יכול לקרות, כי מאז שמשחקים כדורגל בארץ, כל המשחקים היו בשבת. אורי מלמיליאן היה הולך ברגל למשחקים. היום רוב המשחקים לא בשבת. אמרתי שאולי נעביר משחק אחד כל שבוע ליום שישי אחר הצהריים, כמו פעם, כי ימי ראשון מאוד בעייתיים מבחינת רייטינג. לא כולם אוהבים את מה שאני עושה, וזה בסדר, אבל אני עושה מה שטוב לכדורגל".

איזה עוד חידושים צפויים לנו השנה?
"המטרה העיקרית היא למלא את האצטדיונים. יש לנו פרויקט מדהים עם 21 אלף ילדים מהפריפריה, בשיתוף עם מפעל הפיס כמממנת הפרויקט. המנהלת תסיע אותם למשחקים מישובים מרוחקים, והם יקבלו כריך וחולצה. אנחנו רוצים לראות יותר נשים ומשפחות במגרשים".

הכנסתם את הבורסה לניירות ערך כספונסר ראשי.
"גוף כמו הבורסה שנכנס לכדורגל הישראלי, מעבר לזה שזו הבעת אמון בכדורגל הישראלי, זה חינוך פנסיוני לכל שחקן. ראיתי שחקנים שלא חסכו כמו שצריך והגיעו לפת לחם. זה לא פחות חשוב מהחסות".

ובכל זאת, כמה זה מכניס לעומת ג'פניקה?
"זה חוזה תלת שנתי, בסדר גודל של 20% יותר בשנה הראשונה. גם קוקה קולה היו בשלב האחרון של המכרז".

כלפון מלא בשינויים: "הכנסנו גם קוד אתי, שהיו התנגדויות לו מגופים אינטרסנטיים. תהיה התייחסות להתנהגות מחוץ למגרש, התבטאויות, נהיגה בשכרות, פעולות שפוגעת בתדמית. יקבלו קנסות והרחקות והקנסות יילכו לעמותות. שום שקל לא יגיע למנהלת".


"תהיה התייחסות להתנהגות מחוץ למגרש" (אבשלום ששוני)

הכנסת עניין הנהיגה בשכרות זה בגלל מקרי יצחק אספה וגבריאל תמאש?
"וגם בגלל שזה מאוד ערכי. לא רוצה ששחקן כדורגל, שהרבה ילדים רואים אותו, יהווה מודל לנהיגה בשכרות. זו עבירה חמורה מאוד. כל הדברים האלה מוסיפים לתרבות הכדורגל".

כלפון רואה ב-17 בספטמבר, יום הבחירות לכנסת, כיום חשוב. "ברגע שתקום ממשלה חדשה, נצטרך אותה כדי לקדם מתקנים קיימים ולשדרג אותם. המטרה היא להקים דחוף שני מגרשים חדשים, אחד בשרון והשני באזור השפלה. אתה חייב עוד ארבעה אצטדיונים שפזורים בכל הארץ".

כלפון מרוצה מההפחתה במקרי האלימות, אבל לא מסתפק בכך: "השנה נכניס את נושא התביעות האזרחיות, בשיתוף המשטרה. אוהד שיעשה עבירה אלימה או יתנהג בגזענות, יקבל הביתה קנס מהיועץ המשפטי שלנו ושל הקבוצות. אוהדים יתחילו לשלם כסף. עוד דבר, לא בתחום שלי, שאומר ליו"ר ההתאחדות הבא: כל משחק שיהיו בו קללות, לעבר שחקנים או מאמנים או שופט, להפסיק מיד את המשחק ולשלוח את כולם הביתה".

קללות זה במסגרת חופש הביטוי.
"ככה מחנכים. בסוף אני מקבל אותם למעלה, כשהם מתבגרים. תפסיק ארבעה משחקים, תשנה את כל הכדורגל בישראל. לצערי זה לא בתחום אחריותי". 

כשאתה רואה קבוצות שגובות 60 שקל מילד למשחק לא חשוב בגביע הטוטו, זה לא סותר את כל מה שדיברנו עליו עד עכשיו?
"מה שאתה אומר נכון. לצערנו, כשניסינו בעבר להתערב במחירי הכרטיסים, קיבלנו מכתב לא נעים מהממונה להגבלים עסקיים. לדעתי צריך להוריד את מחירי הכרטיסים, אבל לא אעבור על החוק. אמצא את הדרך להשפיע על הקבוצות כדי להפעיל הגיון".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי