ככה זה כשמתפשרים: למה בלקמן לא מספק את הסחורה במכבי תל אביב?

ניק בלקמן
ניק בלקמן | דני מרון

הסיבות מאחורי הקאמבק המפתיע של הקיץ, ההתבודדות בחדר ההלבשה, הגורמים לקרדיט מאיביץ', המעורבות של ברק יצחקי וחוסר הסבלנות של האוהדים. הערב, האנגלי ינסה להתפוצץ דווקא נגד באר שבע

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

בדקה ה-58 של משחק החוץ של מכבי תל אביב באשדוד בשבוע שעבר, השופט הרביעי הניף את שלט החילוף וסימן על כניסתו של מתן חוזז במקום ניק בלקמן המאכזב. הקהל של האלופה כבר איבד את הסבלנות ולמעלה מ-3000 צהובים ליוו בשריקות בוז צורמות את יציאתו של החלוץ האנגלי, שנראה רע מתחילת העונה ועוד לא כבש שער בשמונה מחזורים.

הרבה גבות הורמו בקיץ כשמכבי תל אביב הודיעה רשמית, די במפתיע, על חזרתו של בלקמן לקדנציה שנייה במדים הצהובים. בעונת 2017/18, היהודי-אנגלי שיחק תחת ג'ורדי קרויף, בעונה בה זכתה הפועל באר שבע באליפות השלישית ברציפות. בלקמן, ששיחק על תקן ישראלי ולא תפס מקום של זר, כבש 10 שערים בליגה, אולם כבר אז היו דיבורים על כך שלא הצליח להשתלב, בעיקר בפן החברתי והוא עזב בסיומה של אותה עונה לספורטינג חיחון הספרדית.

בעיצומן של הכנות הצהובים למפגש הכפול עם קלוז' הרומנית בקיץ האחרון, במסגרת מוקדמות ליגת האלופות, הקבוצה חיפשה בנרות אחר חיזוק זר לחלק הקדמי לבקשת המאמן ולדימיר איביץ'. אלי דסה החליט לעזוב ומכבי תל אביב הייתה צריכה לצרף מגן ימני וחלוץ, כשרק אחד יכול להיות זר.


גבות הורמו כשבלקמן חזר (אריאל שלום)

"מהרגע שהגעתי למועדון, עבדנו כצוות יחד עם המאמן כדי למצוא חלוץ וכמובן שגם ברק יצחקי שותף להחלטות", סיפר השבוע המנכ"ל היוצא בן מנספורד בנוגע לנסיבות ההחתמה של בלקמן, "הגענו לסיטואציה בה או המגן הימני או החלוץ היו חייבים להיות ישראלים, לא היה מגן ישראלי מספיק טוב בשוק והלכנו על זר. כשראינו את האפשרות להביא חלוץ ישראלי, בלקמן היה בראש הרשימה והסכמנו כצוות על ההחלטה. לא היו הרבה חלוצים ישראלים שסיימו חוזה על המדף, אז אני בהחלט חושב שעשינו החלטה טובה".

מגבלות הפייר-פליי הקשו כאמור על ראשי המועדון ומספר אופציות של חלוצים זרים נפלו, בעיקר כי לצהובים לא התאפשר לשלם סכום משמעותי. ברגע שהוחלט לשנות את קו המחשבה ולנסות להחתים ישראלי, יצחקי העלה את שמו של בלקמן, שאיתו חלק את חדר ההלבשה בעונתו האחרונה כשחקן, לאור העובדה שהאנגלי היה חופשי ולא נדרש בשבילו תשלום דמי העברה, בנוסף להיכרות שלו עם המערכת שהייתה חוסכת זמן התאקלמות מבחינתו. ההמלצה גרמה להנהלה להגביר את המאמצים לצירוף בלקמן.

איביץ' דרש להיפגש עם השחקן לפני החתימה על חוזה ובלקמן אכן הגיע למחנה האימון של הקבוצה בהולנד וישב לשיחה בארבע עיניים עם המאמן, שהבהיר לו איך הוא רוצה שהדברים ייראו העונה.


הגה את רעיון החזרה של בלקמן. יצחקי לצד מנספורד (לירון מולדובן)

מבחינת החלוץ, למרות הכישלון של האלופה באירופה, ההתחלה הייתה לא רעה באופן אישי. הוא כבש שער במשחק הבית נגד קלוז' והוסיף עוד אחד נגד סודובה, מה שכידוע לא מנע הדחה מבישה של הצהובים הן מליגת האלופות והן מהליגה האירופית.

מאז, ההתקפה של מכבי תל אביב תקועה ובלקמן נראה רע מאוד במרבית המשחקים. למרות זאת, הוא מקבל אשראי כמעט בלתי מוגבל מאיביץ' ובניגוד לשאר שחקני החלק הקדמי, שנעים בין הספסל לכר הדשא, האנגלי שותף בכל משחקי הליגה ופתח בהרכב בחמישה מתוך שבעת המחזורים הראשונים. "זה נכון שניק עדיין לא הבקיע, אבל לזכותו ייאמר שהוא באמת עובד קשה על המגרש", אומר גורם בקרית שלום. "הוא מתאמן קשה, תמיד מחויב והמדדים שלו על המגרש תמיד בין הגבוהים בקבוצה. אנחנו בטוחים שגם הגולים יגיעו והוא עוד יעזור לנו הרבה בעתיד".

הדברים שנשמעים מקריית שלום מעט מפתיעים כשרואים את מרבית המשחקים של הצהובים העונה. בניגוד לתקופה תחת קרויף, אז שיחק בלקמן בעיקר באגף וניצל את המהירות והפיזיות שלו, איביץ' מתעקש לשחק איתו כחלוץ 9 והאנגלי לא מספק את הסחורה. המשחק הכי טוב של הקבוצה העונה הגיע ב-0:4 בטדי, שבו בלקמן ישב על הספסל וראה את צ'יקו אופואדו ויונתן כהן מפרקים את הגנת בית"ר. גם במשחק האחרון באשדוד, שער הניצחון הגיע אחרי שבלקמן הוחלף ואופואדו הוזז מהקו למרכז.


איביץ'. מתעקש לשחק עם בלקמן כחלוץ 9 (אריאל שלום)

שריקות הבוז בהן האוהדים ליוו את החלפתו מבטאות היטב את רחשי הלב שלהם, שמורגשים לא רק ביציע, אלא גם ברשתות החברתיות ובפורומים הצהובים השונים. לפחות בקרב הקהל, הגעתו של בלקמן במקום חלוץ זר בעל שיעור קומה, היא הסיבה לכך שהקבוצה מתקשה להבקיע ונראית אפרורית מאוד ביחס לאשתקד. צריך להיות הוגנים ולומר שכמעט כל שחקני החלק הקדמי של מכבי תל אביב העונה מתקשים לספק את הסחורה ולמעט הברקות של כהן או אופואדו שהכריעו באשדוד ובטדי, ההתקפה כולה נראית פחות טוב מהעונה שעברה.

"נכון שאנחנו מתקשים להבקיע השנה, אבל אי אפשר להפיל את כל האשמה על ניק", הוסיף גורם במועדון. "חלוצים הם חלק מהקבוצה ולפעמים אם המגנים לא תוקפים מספיק, או שהקישור לא מספיק עוזר, ההתקפה היא זו שסובלת מכך. חסרה לנו יצירתיות בחלק הקדמי ואולי עכשיו החזרה של עומר אצילי ואורוש ניקוליץ' תעזור לשפר את משחק ההתקפה וגם החלוצים, ובלקמן בתוכם, יוכלו להנות מזה".

כשמדברים על בלקמן וההשתלבות שלו בקבוצה, צריך גם להזכיר את הפן החברתי בחדר ההלבשה. בעונה שעברה, הרבה בזכות הניצחונות והריצה המטורפת לאליפות כמובן, דיברו רבות על חדר הלבשה מחובר ושמח. השחקנים נראו מבלים יחד בהרבה הזדמנויות ואין ספק שבלקמן לא ממש התחבר מהבחינה הזו העונה. שחקנים העידו על כך שהאנגלי לא ממש עושה מאמצים להשתלב ומעדיף להישאר מחוץ לחבורה. אחד מהם סיפק משפט שכנראה מספר את הסיפור כולו: "הוא סוליסט על המגרש וככה הוא גם בחדר ההלבשה ומחוץ למגרש, בינתיים זה לא ממש מתחבר".


סוליסט על המגרש ומחוצה לו. בלקמן (דני מרון)

"בלקמן הגיע לכאן כסוג של פשרה במקום והוא אכן נראה כפשרה", אומר הפרשן אורי אוזן. "ראינו את היכולות שלו בקדנציה הקודמת בישראל, זה לא שאין לו יכולות. אבל גם בליגה השנייה בספרד הוא בקושי שיחק, לא הבקיע שם וזה לא מקרי. זו ליגה טובה, עם קבוצות טובות ובסופו של דבר, בלקמן לא הגיע למכבי תל אביב בקיץ במומנטום טוב. הוא פשוט שחקן בינוני. לא שחקן רע חלילה, אבל כשאתה מדבר על חיזוק שאמור לשדרג את הקבוצה, הוא לא ממש מחזק את מכבי תל אביב. האמת היא שהוא לא חלוץ 9 וגם עושים לו עוול. הוא שחקן כנף, שלוקה קצת במשמעת הטקטית, אבל בגלל העניין הפיזי, כי יחסית לליגה שלנו הוא מאוד פיזי וחזק, הוא מקבל את הקרדיט מאיביץ'. ראינו שבאירופה היו גולים שהוא קיבל על הראש שלו, במצבים נייחים ומשחקנים שהוא שמר עליהם. איביץ' אוהב את זה שהוא פיזי ורודף אחרי שחקנים יריבים בחזרה להגנה. כנראה שבלקמן ממלא איזשהו חוסר שיש למאמן, אבל גולים הוא כנראה לא ייתן לו. בכל מקרה חלוץ 9 הוא לא, אבל איביץ' לא מחזיק משכטר וגם עטר לא נספר והקבוצה רצתה 9 ולא הצליחה למצוא, אז בלקמן נהנה מזה ומקבל דקות משחק. אגב, לעומתו, אופואדו כן נותן גולים ולכן הכתבה היא על ניק ולא על צ'יקו".

"מכבי תל אביב נבנתה העונה ב-DNA של קבוצה הגנתית, שלא תקבל גול מצד אחד ותגנוב גול בצד השני", מוסיף אוזן. "זה מה שעובד להם השנה וזה לא מקרי שבלקמן נראה כך. אם הקבוצה רצה, אולי הוא ייתן חמישה-שישה שערים, זה לא שהוא לגמרי מוגבל. יש לו בעיטה טובה, הוא מאוד אינטנסיבי ועושה תנועה, יש לו גם יתרונות. שלא ישתמע שהוא שחקן חלש, הוא לא רע בכלל, אבל לא אחד שמייצר לבד. יש לו לפעמים פעולות מוזרות על המגרש ואולי זה מה שמבדיל בין הפוטנציאל שלו לתפוקה בפועל על המגרש. הוא לוקה בהבנת המשחק. מיכה למשל הוא רב אומן, גם גלזר שחקן אינטליגנטי מאוד, בלקמן קצת פחות. אם נוציא את ה-0:4 נגד בית"ר, מרבית המשחקים של מכבי תל אביב לא קלים לצפייה וגם אם הם דומיננטיים, הם מניעים את הכדור בעיקר בין הבלמים לקישור האחורי. זה לא מקרי ששלושת המוסרים הכי טובים בליגה הם טיבי, אמאדור וגלזר. רוב המסירות הן לרוחב וזה לא אפקטיבי ולא לעומק. התלות במיכה אבסולוטית וכרגע אין להם כמעט אופציות חוץ ממנו וממצבים נייחים. גם במשחק האחד על אחד, איביץ' מצפה מבלקמן להרבה יותר ולא מקבל. המאמן מנסה למצוא את ההתקפה הכי פיזית שהוא יכול ולכן הוא פותח עם אופואדו, בלקמן וכהן, שמבין הישראלים הוא הכי פיזי ואינטנסיבי. לפחות בפן הזה בלקמן נותן לו עבודה, אבל לא יותר מזה, עטר ושכטר לא יכולים לתת מה שבלקמן נותן מבחינת הלחץ על היריב והפיזיות וכנראה שבגלל זה הוא משחק".


בלקמן חוגג נגד קלוז'. יעזור לנצח את באר שבע? (דני מרון)

הערב (שני) יארחו הצהובים את הפועל באר שבע לקרב צמרת שיכול להיות סוג של הצהרת כוונות למנצחת. זה רק המחזור השמיני, אז ברור שזה לא "משחק העונה", אבל לכל מפגש ישיר בין השתיים הללו, שזכו כאן בכל האליפויות בשבע השנים האחרונות, יש משמעות לא קטנה. לפחות על פי חלק מהתרגולים הטקטיים של איביץ' לקראת המשחק, בלקמן עלול לאבד את מקומו בהרכב אם הסרבי יחליט לפתוח עם חמישה שחקנים בהגנה. בין אם יפתח בהרכב ובין אם ישולב כמחליף, שער של בלקמן הערב יכול לפרוץ עבורו את הסכר ואולי מכבי תל אביב תקבל סוף סוף את החלוץ שהיא כל כך משוועת לו. מצד שני, עם איך שהוא נראה עד עכשיו, ספק אם זה יקרה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי