לפרקים, מכבי ת"א נראית יותר מפחידה מההשתוללות של שועה

שחקני מכבי תל אביב
שחקני מכבי תל אביב | דני מרון

המערך של ב"ש התמוטט, אך היא גירדה נקודה בעזרת היכולת של אבוקסיס להשוואת כוחות לא שווים, ולא מעט מזל. וגם: הרברבנות של איביץ', הגדולה של יוני כהן והמלצה למכבי חיפה

(גודל טקסט)

1. ולדימיר איביץ' הצליח להגזים אתמול בדרכו הרברבנית, כשהכריז כי המשחק היה יכול להסתיים ב-0:5. כי גם כשההגנה הuורסטילית והשקטה שלו עושה טעות, הוא לא סופר אותה.

אז לא 0:5, אבל 1:4 למכבי ת"א היה משקף יותר את הנעשה במשחק, ולמען האמת את הנעשה במחצית השנייה, שהייתה לא רק בשליטה של מכבי ת"א – גם במחצית הראשונה היא שלטה בכדור ב-63 אחוז מהזמן – אלא בעיקר תחת התמוטטות המערך ההגנתי של הפועל ב"ש.

ועדיין, המשחק הזה הסתיים ב-1:1 וכשאיביץ' יעזוב את ישראל ויקושש את מאזן המשחקים בהם לא ניצח בישראל, הוא ימצא הרבה מאוד טביעות אצבע של יוסי אבוקסיס. אחר כך הוא יצטרך למצוא מכשפה סרבית שתגרש את הקללה. עובדה, המרוץ המטורף של מכבי ת"א במשחקי החוץ – 11 ניצחונות רצופים – נבלם אתמול, אצל אבוקסיס. לא הפסד בכורה, אבל עצירה. 0:5  חשב איביץ' שצריך להיות, ונגמר רק 1:1. בשבת מכבי חיפה תוריד לשתי נקודות הפרש, ואין הסבר לזה שמכבי ת"א אולי גדולה על הליגה, אבל כנראה שלא מספיק.


אולי גדולים על הליגה, אבל כנראה שלא מספיק (דני מרון)

2. יש סיכוי יותר טוב שיוסי אבוקסיס היה מנצח בבני יהודה את מכבי ת"א, מאשר עם הפועל ב"ש. ההבדל בין בני יהודה להפועל ב"ש הוא ההבדל בין התמודדות שוות כוחות לסנסציה. אחד מהמפתחות לסנסציה, היא שאת המנצחת הסנסציונית לא סופרים מלכתחילה. מכבי ת"א סופרת לגמרי את הפועל ב"ש, היא נערכת מולה, היא חוששת ממנה. זו מחמאה.

למעשה, התיקו של ב"ש היה מזליקי, כמו גם השמירה על שער השוויון, אבל מה שאבוקסיס מאלץ את איביץ' או דומיו, זה בית ספר לטקטיקה. המפתחות של אבוקסיס להשוואת כוחות לא שווים, הם אלה: משחק הגנה מהודק בפיקוח שוער טוב; הערכות בקו הגנה נמוך, אבל לחץ על הכדור בשליש האמצעי; משחק מעבר מהיר; מהלכים קצרים באמצעות מסירות ארוכות כדי שהיריב לא יצליח להתארגן בזמן למגננה; ובעיקר, חתירה למגע עם השער דרך האמצע.

לא זכור מתי היו להפועל ב"ש 38 אחוזי שליטה בכדור, אולי במשחקים מול יריבות עדיפות במשחקי חוץ באירופה. אלה אחוזי השליטה שאבוקסיס חי מהם. קשה עם קבוצה כמו הפועל ב"ש להשיג כאלה אחוזי שליטה מול הפועל כפ"ס או נס ציונה, אבל מול מכבי ת"א? סוכריה.


38 אחוזי שליטה בכדור מול מכבי ת"א? סוכריה (דני מרון)

הבעיה של אבוקסיס אתמול היתה שמכבי באה גם היא בזהירות, כי זו הפועל ב"ש, וזה אבוקסיס, וזה טרנר, ואסור למעוד, אצטרה אצטרה. אז היו להפועל ב"ש כמה קטעים יפים במחצית הראשונה אבל לא כאלה שתפסו את מכבי לא מוכנה. אפילו השער שלהם במחצית השנייה בא כתוצאה מבלבול ואי הבנה בין איתן טיבי לדן גלזר, שניים מהיציבים בשחקני מכבי. היה בזה אלמנט גדול של מזל, לא פחות מאשר ההחמצות של אופואדו, ריקן או אילון אלמוג מול ארנסטס שטקוס. אלה היו דקות שכל המערך הטקטי של אבוקסיס קרס. הוא יבנה את האמון החדש של השחקנים בעצמם דרך התוצאה אתמול, ממש לא דרך היכולת שלהם במשחק.

3. יוני כהן הוחלף אתמול ראשון במכבי ת"א. זה אומר שאיביץ' לא אהב את המשחק, אולי גם את ההתנהלות שלו באותן דקות, ואולי זה יעלה לו במקום בהרכב במשחק הבא. איביץ' מעניש את שחקניו דרך המגרש.

אבל גם במשחק חלש שלו הוכיח אתמול יוני כהן שהוא קורץ מחומר אחר, די נדיר בכדורגל הישראלי העכשווי. הוא מגוון כל כך, שהוא יכול לשחק כשחקן כנף, מתחת לחלוץ, להיכנס לעומק וגם לתפקד כפיבוט כשנדרש. איך היה השער הנפלא של צ'יקו אופואדו? ג'ראלדש דהר בקו, המשיך לאצילי ששלח לכהן, שתיפקד כקיר, חסם את שחקן ההגנה, והתיז את הכדור לאופואדו, ששלח בנגיעה מדויק לרשת.


מעניש את שחקניו דרך המגרש. ולדימיר איביץ' (דני מרון)

יוני כהן הוסיף לעצמו עוד בישול. זה כבר השביעי שלו העונה, ממוצע של 12 בישולים בעונה; הוא מעורב ב-16 שערים מ-38 השערים שכבשה מכבי, בלי לספור את הפנדלים שהשיג, זה יותר מ-40 אחוז. כלומר, יונתן כהן מעורב בכמעט כל שער שני שכובשת מכבי. זה נתון מרשים. הוא גם היחיד בין כדורגלני ישראל שנמצא בחמישייה המובילה של הכובשים והמבשלים.

צריך לקוות שהתעקשות על מערך שהתאים למשחקי גביע האומות לפני שנה ורבע, או אמון מוחלט בליגיונרים, לא ישאירו את יוני כהן מחוץ להרכב הנבחרת בסקוטלנד.

4. לוקח ליוסי אבוקסיס הרבה זמן להתאים את הפועל ב"ש לכדורגל שלו. רואים פה ושם את טביעת האצבע שלו – שלושה בלמים, שחקני קישור אחורי שמסתכלים לפני שהם מוסרים, מהירות בהתקפה – אבל זה רחוק ממימוש. עד שזה יקרה, יכול להיות שבאר שבע כבר לא תהיה קרובה לכרטיס לאירופה, גם ככה היא רחוקה.

5. לא בטוח שבמקום מכבי חיפה הייתי יוצא במחולות. התיקו בטרנר משרת את מטרותיה, אבל היריבה שלה לתואר האליפות נראית לפרקים לא קצרים מפחידה יותר מההשתוללות של ירדן שועה.  

 


התיקו בטרנר משרת את מכבי חיפה, אבל לא בטוח שיש סיבה לצאת במחולות (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי