משחק העונה: רגע האמת של ערן זהבי הגיע

ערן זהבי , דושאן טאדיץ' | Getty Images

אחרי שהתקפת פ.ס.וו הוכיחה את עצמה בלעדיו ואייאקס הכחישה את מועמדותו בקיץ, החלוץ מגיע לקרב הענקיות הערב (17:35, ספורט3) עם הזדמנות להראות שהוא מתאים לטופ בהולנד ויכול להעניש את האלופה. אסף כהן מתכונן

(גודל טקסט)

הליגה ההולנדית חזרה מפגרת החורף בסוף השבוע החולף והערב (ראשון) יגיע רגע השיא הראשון של העונה: אייאקס תארח את פ.ס.וו איינדהובן וערן זהבי (17:35, שידור ישיר בספורט3). הראשונה מול השנייה, שתי המועמדות לאלופות, שני המועדונים עם התקציבים הכי גדולים והסגלים האיכותיים ביותר. זהבי ומריו גצה נגד דושאן טאדיץ' וסבסטיאן האלר, שחתם ביום שישי האחרון וכבר צפוי לעלות בהרכב.

מבחינת הנתונים היבשים, אייאקס כבשה יותר מכל קבוצה אחרת ושתיהן ספגו פחות משאר הקבוצות בליגה. ב-14 משחקים עד כה, האלופה לא ניצחה רק בשלושה, פ.ס.וו בארבעה. שתי הקבוצות מנוהלות על ידי מאמנים שמאמינים בכוח וביתרונות של קבוצותיהם. אנחנו לא צפויים לראת משחק בין קבוצות שמחכות מאחור ובונות על עקיצה בהתקפה מתפרצת מקרית. זה לא הכדורגל ההולנדי ובטח לא הפילוסופיה של אריק טן האח ורוג'ר שמידט.

פ.ס.וו היא הקבוצה המעניינת של העונה בהולנד. בליגה שבה מאמנים כמעט תמיד נאמנים למערך של 4-3-3 או דומה לו, הגרמני הביא את פילוסופיית המשחק שלו מהבונדסליגה: 4-2-4 עם לחץ גבוה ואינטנסיבי על כל המגרש. כשהיריבה מחזיקה בכדור ומתחילה התקפה, שמידט מרכז את שחקניו באמצע כדי להכריח את היריבה לשחק דרך האגפים. מרגע שהכדור הולך הצידה, שחקני ההתקפה מתנפלים על השחקן שמחזיק בו וגורמים ללא מעט איבודי כדור בחצי המגרש של היריבה. שמידט משחק עם ארבעה שחקני התקפה, כך שכאשר פ.ס.וו חוטפת את הכדור, היא נמצאת מיד עם הרבה שחקנים קרוב לשער היריב, כאלה שיודעים מה לעשות עם הכדור באזורים הללו.

הקבוצות שהצליחו להתמודד העונה עם השיטה הזו, והיו ארבע כאלה – ויטסה שניצחה והירנביין, טוונטה והראקלס שסחטו תיקו – נהגו כולן בטקטיקה דומה: כדור ארוך מהשוער לעבר החלוצים. לא להסתבך בחלק האחורי, להעיף כדורים למעלה, לא לאפשר לשחקני ההתקפה של פ.ס.וו לגעת יותר מדי בכדור. להן זה עבד וזו טקטיקה לגיטימית וראויה, אבל לא משהו שאייאקס רוצה או מסוגלת לעשות. גם אייאקס תבוא במטרה לשחק את המשחק שלה, בוודאי במגרשה הביתי. וזה אומר דומיננטיות במרכז השדה, מסירות קצרות, הרבה בעיטות לשער. האלופה היא הקבוצה שאיימה על שער יותר מכל אחת אחרת העונה, עם מעל 23 איומים בממוצע למשחק.

רוג'ר שמידט וערן זהבי
שמידט הביא פילוסופיה מהבונדסליגה | Prestige/Soccrates/Getty Images

כאמור, המאמנים לא צפויים לשנות גישה וישחקו עם ההרכבים הרגילים והחזקים שלהם. אצל פ.ס.וו, השאלה הגדולה היא כמובן האם ערן זהבי ישוב מהפציעה מיד להרכב. מבחינת שמידט, אין באמת שאלה. הוא מאמין בחלוץ שלו ובשילוב בינו לדוניאל מאלן, מלך שערי הקבוצה, אולם גם שמידט לא יכול להתעלם מהעובדה שמאז שזהבי נפצע ויצא מההרכב, ההתקפה של פ.ס.וו פורחת וסוף סוף התחברה. לפני היציאה לפגרה, החבורה של שמידט ניצחה חמישה משחקים ברציפות, שלושה מתוכם בליגה, אחד בגביע ואחד באירופה. בשלושה מאותם משחקים היא כבשה רביעיות. הרביעייה הצעירה בחלק הקדמי – מאלן, קודי גאקפו, מוחמד איהאטרן וצ'וקוונונסו מדואקה, יודעים למצוא ולבשל אחד לשני שערים.

הצפי הוא שזהבי ישוב להרכב לצד מאלן. המאצ'-אפ שלהם מול מרכז ההגנה של אייאקס יהיה מעניין: דיילי בלינד ופר סחורס מציגים, לצד משחקים מרשימים מאוד, בעייתיות בפן של המהירות. כבר שנים שבלינד מסתמך על חכמת המשחק הנהדרת שלו ועל המיקום המושלם. סחורס עוד צעיר וטועה לא מעט במיקום ובתזמון. זהבי ומאלן נעים המון, פעמים רבות רואים אחד יורד אחורה כדי למשוך את ההגנה כשהשני רץ לעומק לקבל את הכדור. אם יצליחו להערים על צמד הבלמים של אייאקס גם במשחק הקרוב, בעיקר על סחורס, זה עשוי להעמיד את פ.ס.וו לא מעט פעמים מול אנדרה אוננה.

פ.ס.וו תשחק עם רביעיית ההגנה הקבועה שלה. שני המגנים הם מהשחקנים הטובים העונה בליגה. הקפטן דנזל דמפריס מימין, ומשמאל הרכש הכי מוצלח עד כה העונה – פיליפ מקס. שני המגנים אוהבים לעלות להתקפה בו זמנית. לאייאקס יש שני שחקני כנף נהדרים – טאדיץ' ואנתוני. אם דמפריס ומקס לא יהיו זהירים, שני שחקני ההתקפה של האלופה יענישו ללא רחמים. המספרים של טאדיץ מאז הגיע לאייאקס מדהימים (67 שערים ו-51 בישולים ב-119 משחקים) וגם אנתוני השתלב נהדר בהרכב בעונה הזו (שישה שערים ושבעה בישולים בליגה).

מאלן וזהבי. שמידט מאמין בשילוב ביניהם | Photo Prestige/Soccrates/Getty Images

אבל הסיפור הגדול מבחינת אייאקס הוא כמובן הרכש שהגיע ביום שישי וכאמור, צפוי להיכלל הערב ב-11. סבסטיאן האלר הצרפתי הגיע מווסטהאם תמורת 22.5 מיליון יורו והפך לרכש היקר בהיסטוריה בהולנד. האלר פרץ תחת טן האח בימים שלהם יחד באוטרכט ואחרי תקופה נהדרת גם באיינטרכט פרנקפורט, הגיע המעבר שלו ללונדון כשנמכר תמורת 50 מיליון יורו והפך לרכש היקר בהיסטוריה של ווסטהאם. בפרמיירליג הוא לא הצליח, אבל בהולנד הוא כבר מוכח. האלר הוא שחקן גבוה ופיזי מאוד, אך יש לו גם טכניקה נהדרת. הוא מסיים מצוין בתוך הרחבה ויודע גם לעבור את השחקן שמולו. האלר סיפר כשחתם שהשיחות שלו עם אייאקס מתנהלות כבר כמה חודשים ובכך אישר את הידיעה שאייאקס חיפשה חלוץ בכיר מהקיץ.

בישראל פורסם בלא מעט מקומות כי אחד החלוצים שאייאקס פנתה אליהם היה ערן זהבי. טן האח הכחיש זאת, אוברמארס אישר מאוחר יותר כי הייתה שיחה עם סוכניו של אקס מכבי תל אביב. מה שברור הוא שאייאקס כיוונה לטופ: היא ניסתה להחזיר את לואיס סוארס, שהעדיף להשאר בספרד. שחקן בקליבר של האלר, עם הקריירה האירופית שלו, הגיל ותג המחיר, מוכיחים שזהבי לא היה המחשבה הראשונה, אם בכלל. באיינדהובן הסיפור שונה לחלוטין: שמידט כיוון ורצה את זהבי עצמו – והיה הרוח החיה מאחורי הבאתו. אחרי גל של דיבורים על מי רצה אותו וכמה הציעו לו, היום זהבי מקבל את ההזדמנות להוכיח שהוא מתאים לליגה הזו, לטופ שלה, ויכול להעניש את אייאקס. 

חודש ינואר יהיה עמוס במשחקים בין הגדולות. בתחילת העונה החליטה ההתאחדות לדחות את כל המפגשים הגדולים לינואר, בתקווה שכעת האיצטדיונים כבר יהיו מלאים. זה לא המצב כמובן, אבל אנחנו כן נזכה לעומס במשחקי עונה. פ.ס.וו נגד אלקמאר, אייאקס מול פיינורד, פיינורד מול פ.ס.וו – כל המפגשים הללו מצפים לנו בחודש הקרוב. אז גם אם זהבי יכבוש היום וגם אם לא, כל כמה ימים תהיה לו הזדמנות להצדיק את הבאתו בשכר גבוה למועדון שרוצה ומכוון רק לאליפות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי