מה באמת קרה בין שועה לבלבול ולמה הוא לא כובש בבית"ר?

ירדן שועה ומרקו בלבול | ספורט1

פצע פתוח: הכישרון הצעיר פוגש את האקסית לקרב מלא אמוציות. האבא מוטי טוען: "הלך אחורה בחיפה", בלבול חושף לראשונה: "הוא הפסיד 60 אימונים בעונה". וגם: העצה של 'האווירון' לסיום הבצורת

(גודל טקסט)

השבוע, במהלך שיחה עם שופטי כדורגל שהביעו את מורת רוחם מהתנהלותו של ז'וסואה, שאלתי את אחד מהם מה הוא חושב על התנהלותו של ירדן שועה. "שועה זה אופרה אחרת. שופטים רוצים שיהיו להם שחקנים כאלה במגרש", הוא אמר. שאלתי אותו למה הוא מתכוון. "שועה, אתה לא מרגיש שהוא קיים במגרש. הוא לא מדבר בחיים עם שופטים, לא מתלונן אף פעם על החלטות. מאז שאני שופט אותו, לא זוכר שהוא פנה אליי אפילו פעם אחת. הוא שקט במשחק, בתוך עצמו. כשאתה שורק נגדו, הוא פשוט הולך".

הדברים הללו מעניינים כשמנסים לערוך השוואות בתקשורת איזה שחקן בעייתי יותר. אבל כשצוללים פנימה, מגלים שבמקרה הזה אין מקום להשוואה: שועה הוא לא שחקן שמתעמת באופן קבוע עם שחקנים, הוא לא מתריס מול מאמנים אחרים. הוא פשוט ילד שעדיין לא הבין לגמרי את כללי המשחק. מיד תבינו גם למה.

עזוב כדורגל, הכל מנטלי

הסיפור עם מרקו בלבול, אומרים בסביבתו של השחקן, הוא זה שיצר את הטריגר לקראת עזיבה לבית"ר ירושלים. "מקצועית – במכבי חיפה הוא חזר אחורה", הסביר אביו, מוטי שועה, בראיון בלעדי שפורסם כאן בערב יום כיפור בו קרא לאוהדים לעסוק בחשבון נפש. "הוא נמצא שנתיים במכבי חיפה, הוא לא מתקדם במאומה. זה שחקן שבא עם רזומה ענק. מה שעשה במשך חצי שנה בבני יהודה, אף שחקן לא עשה במדינת ישראל באותה תקופה. אז בוא נגיד שיש לו חלק במצב, מילא, אבל איפה החלק של מכבי חיפה? מה הלאה?".

ירדן שועה | מאור אלקסלסי

על הרזומה הענק אפשר להתווכח, כי מה שחשוב בסופו של דבר הוא איזה מספרים הוא מספק לבית"ר. ובינתיים הוא לא מספק בכלל. דראפיץ' וברדה לא מתלבטים. הם רוצים אותו חזק, בהרכב, הערב (שני ב-21:00) מול האקסית. הם נותנים לו את כל הביטחון כדי להבקיע. כשחוגג רצה אותו, דראפיץ' וברדה אמרו קודם כל כן. "כי לא מסרבים לשחקן כזה, בטח כשהבוס מוכן להוציא כל כך הרבה כסף", הסביר דראפיץ' למקורביו. אבל היה גם תנאי, אותו פרסמנו כאן לראשונה מיד לאחר תחילת המו"מ עם מכבי חיפה: שיחה מקדימה. אחרי סיכום התנאים, השניים נפגשו עם שועה. בבית"ר ציפו לשיחה שעשויה לחתוך את הדברים לכאן או לכאן. 

אבל לא כך היה.
"בשיחה ההיא הם נתנו לו את כל הביטחון, הורידו לו את כל המשקולות שהיו לו על הברכיים, הסירו מעליו את זכוכית המגדלת. המסר היה: 'אתה כאן, חלק מהרוטציה, ואם תהיה טוב, תשחק'", הסבירו בבית"ר. שועה קיבל ביטחון. גם כשלא פתח מול נתניה, צמד המאמנים הסביר לו שהמטרה היא לשמור אותו לשני המשחקים האחרים בהמשך השבוע. שועה הנהן. הוא מרגיש שהוא חוזר לקבל ביטחון מהצוות המקצועי, בדיוק כמו בבני יהודה.

הלאה. התקשרנו למרקו, כדי להבין: מה באמת קרה שם?

ירדן שועה , מרקו בלבול
ירדן שועה , מרקו בלבול | אריאל שלום

בלבול מנתח: מה קרה בינו לבין שועה?

פרק בלבול בקריירה שלו יכול למלא ספרים עבי כרס. הוא בוודאי ידבר על זה בהמשך הקריירה ויהיה מי שינתח גם את הפרק שלו בבית"ר. אי אפשר לא לחזור לשם, לסיפור עם בלבול. בכל פעם שאתה חופר עוד קצת, אתה מגלה סיפור שלא ידעת קודם. במכבי חיפה סיפרו השבוע ש"ירדן הפסיד 60 אימונים בעונה, חלקם בגלל פציעות שלא באשמתו וגם בגלל כל מיני סיבות אחרות: איחורים למשל". 

אבל זה רק הסיפור על קצה המזג. הוא הרי מורכב הרבה יותר, בטח כשמדובר בטיפוס מורכב, לטוב ולרע, כמו שועה. כדי להבין מה הוא עבר, לא צריך להיתפס רק לסיפור בלבול. כי הסיפור כאן, אומרים בחיפה, הוא בכלל מקצועי. "הייתה לו תחרות קשה – ניקיטה רוקאביציה, צ'רון שרי, שון וייסמן בעונה הראשונה, מוחמד עוואד. היה לו קשה מאוד להילחם על המקום. זה לא שהוא לא התאמץ או רץ, אבל אי אפשר לשכוח מה קרה כאן. בדרבי הוא זרק את החולצה לרצפה אחרי שמרקו החליף אותו, מול בית"ר מרקו לא הכניס אותו והוא עזב את הספסל והלך הביתה. לא מתנהגים ככה. זה היה בעוכריו. אם מישהו טוען שמרקו 'חיפש' אותו, אז הוא נתן לו הרבה סיבות לכך".

עם יד הלב, מרקו, באיזה שלב זה הפך לאישי?
"הכל היה על רק מקצועי, שום דבר לא אישי. תראה, הייתה לו תחרות עם שחקנים טובים מאוד. ניקי (רוקאביציה, א"י) היה מלך השערים, שרי מספר 10 הכי טוב בליגה עם דאבל בישולים ושערים, ויסמן, אנחנו רואים איפה הוא היום. אז תחרות, זה העניין, וזה מה שאמרתי במכבי חיפה לכל אורך הדרך. זאת הייתה תחרות עם שחקנים ברמה גבוהה. ואני עוד לא מדבר על יובל אשכנזי ודולב חזיזה, שנתנו עונת שיא בעונה שעברה. כל החלק הקדמי שלנו היה הכי טוב בארץ. היה לו קשה להתמודד עם זה".

למה?
"היה לו קשה להכיל את זה, כי הוא בא למכבי חיפה בהרגשה שהוא רוצה לשחק".
בבית"ר, כך מספרים, המאמנים נותנים לו הרגשה טובה.
"לגמרי, גם אנחנו היינו במקום של לתת לו הרגשה טובה. מה שהצטייר לא נכון. אבל זה לא הצליח".
תגיד, ירדן חלוץ קלאסי?
"הוא מספר 10. בחיים לא תשע. רק 10".

מרקו בלבול
מרקו בלבול על שועה: "היה לו קשה להתמודד עם זה" | עומרי שטיין

אז ביטחון יש, תמיכה מהצוות יש, אבל מה עם הגולים? אתם בטח שואלים. חזרנו לאווירון, אלון מזרחי, כי נזכרנו שסיפר לנו בכתבה על דולב חזיזה, שעסקה גם במכירת אשכנזי ושועה למכבי חיפה, מי השחקן הכי מוכשר במשולש. "אמרתי שלשועה יש את הכישרון הגדול ביותר מהשלושה, ואני לא חוזר בי", אמר האווירון השבוע. "תראה, לשועה יש בעיה מנטלית, ברגע שהוא יתגבר עליה הוא יהיה כוכב. הוא חייב להשתפר בקטע הזה. אני מניח שבית"ר מטפלת בו. אם הוא יכול לטפל בזה, בבעיה שיש לו? כן. הלו, הוא בגיל 21, יש לו עוד הרבה שנים. בית"ר לקחה אותו כפרויקט, זה חייב להצליח. אבל יש עוד בעיה".

והיא?
"ירדן הוא לא תשע, לא יכול לשחק בעמדה הזאת. הוא חלוץ שני. נכון, גם אלירן עטר לא תשע קלאסי, אבל הוא הרבה יותר תשע מאשר ירדן. עזוב כדורגל, כי הכל יפול על המנטלי. אם ירדן יצליח להיות רק מקצועי ולהתנתק מהמסביב, הוא יהיה כוכב גדול. תאמין לי, אני מכיר אותו מבני יהודה. הוא היה מקצוען ועבר תקופה לא קלה במכבי חיפה. בית"ר צריכה לעזור לו והכל כמעט תלוי בה. השאר תלוי בו".

ירדן שועה. הכי מוכשר בבית"ר ע"פ אלון מזרחי | ברני ארדוב

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי