ואן לוון ויתר, צרפתי התעקש ונתניה זכתה: סיפורו של פרננד גורי

המנהל המקצועי של מחלקת הנוער של היהלומים התרשם מהילד שלא התאים למכבי ת"א והחלוץ הפך לבן טיפוחיו של אטוולד. עזיבת חוף השנהב, הפאניקה רגע לפני החתימה, פרטי העסקה והחלום הגדול

(גודל טקסט)

אוקטובר 2020. פרננד גורי מגיע לקבוצת הנוער של מכבי נתניה. רגע לפני החתימה, החלוץ הצעיר שטרם מלאו לו 19, קיבל רגליים קרות. הוא יצא החוצה והראה סימנים של אחד שמתחרט. אימון הנוער כבר החל, והיהלומים רצו שהוא יעלה על הדשא. סוכנו, רועי דניאל (שמייצג את השחקן ביחד עם ירדן פרין וסוכן צרפתי נוסף בשם מייק)אחד שעבר כבר כמעט את כל התפקידים האפשריים במועדון מהשרון והיה אחראי בעבר גם להגעתם של דיא סבע וצמד המאמנים ברדה את דראפיץ הרים את הטון: "מכבי נתניה זה המקום עבור צעירים כמוך. זה או זה, או חזרה לחוף השנהב".

אחרי דין ודברים, גורי השתכנע, חתם על חוזה לחצי עונה עם אופציה לשלוש נוספות ובמרוצת החודשים, ניתן להגיד שבאותה נקודת זמן, שני הצדדים היו קונים בשתי ידיים את העתיד לבוא. בשבת (החל מ-18:30, ישיר בספורט3) החלוץ המוכשר יעלה ביחד עם קבוצת הבוגרים למפגש חשוב מול הפועל תל אביב כשהוא כבר עם שני שערים ובישול, אך אם הדברים היו מתנהלים קצת אחרת, מפגש מול הפועל תל אביב היה יכול להיות דרבי לוהט עבורו.

מכבי ת"א ויתרה

לפני למעלה משלושה חודשים, גורי נחת בארץ. ולא, מכבי נתניה היא לא הקבוצה לשמה הוא הגיע. מכבי תל אביב היא זו שהתעניינה והביאה אותו ארצה כפוטנציאל למחלקת הנוער. קבוצת הנוער הייתה מושבתת בשל הקורונה והשחקן נשלח לתקופת אימונים של קצת פחות משבועיים אצל האחות הקטנה, קבוצת הבוגרים של בית"ר תל אביב בת ים. לבסוף, לאחר שגם צפה בו וקיבל את הדוחות הרלוונטיים, פטריק וואן לוון, היום כבר מאמן הבוגרים, החליט לוותר.

פטריק ואן לוון | מכבי תל אביב, האתר הרשמי

צרפתי התרשם

נתניה קפצה על המציאה. או יותר נכון, המנהל המקצועי של מחלקת הנוער של היהלומים, ישראל צרפתי, שחזר לקדנצייה שנייה. כבר באימון החלוצים הראשון שערך לו בתקופת ההתרשמות, הוא אהב את מה שראה. שני משחקי אימון מול קבוצות הנוער של נצרת עלית וראשל"צ הספיקו לו לגבש דעה סופית.

גורי, אמנם לא כבש, אך סחט פנדל בכל אחד מהמשחקים ובעיקר גילה עליונות פיזית יוצאת דופן. אייל סגל, כך מספרים בנתניה, לא מתרשם מהבאת זרים לקבוצת הנוער אלא אם הם עשויים להיות פוטנציאל לקבוצת הבוגרים. גם אחרי משחק האימון השני מול ראשל"צ הדעות היו חלוקות והבעלים לא היה שלם. צרפתי עמד על רגליו האחוריות בשיחות עם הבעלים והמנכ"ל ניב גולדשטיין. הוא היה נעול, גם על סמך נתוני ה-GPS, שהוא השחקן שיכול לשדרג ובעתיד להשתלב בבוגרים. אפילו צרפתי לא האמין כמה מהר יתבצע המעבר.

בן טיפוחיו של אטוולד

המשוב שסיפק מאמן הכושר ישראל זביטי בנוגע לנתוני הכושר הגופני וההחלטה של מאמן הבוגרים ריימונד אטוולד שבעצם הכריעה את הסף הביאו להחתמתו, כשעד היום מספרים בקבוצה כי החלוץ הוא מעין בן טיפוחיו של ההולנדי. "ריימונד הוא בדיוק המאמן המתאים עבורו. הוא גם נותן לו דקות אבל גם מאמן שיודע לשפר שחקנים וראינו את זה השנה" אמרו במועדון.

פרננד גורי
פרננד גורי | ברני ארדוב

"תקופת הקורונה גרמה לנו להביא זרים, שאולי במצב רגיל לא היינו מצרפים, אבל גורי הוא אחד כזה שקפץ על ההזדמנות ולקח אותה בשתי ידיים. הפלוס שלו הוא שהעוצמות, הכוח הפיזי ומשחק הראש שלו הם ברמה מאוד גבוהה לשחקן צעיר שכזה" הוסיפו אצל היהלומים. שם אגב, מנסים שלא לחרוג מפרופורציות ולתת לילד את השקט להמשיך בפתיחה המרשימה.

נזרק למים

החלוץ, ש"נזרק למים" במשחק הלחוץ מול הפועל כפ"ס במושבה, בשיא המאבקים על הכניסה לפלייאוף העליון, החל כאחד ששומר על כושר או בעצם כסותם חורים עד אשר יגיע, אם בכלל, הזר השישי של נתניה בתום חלון ההעברות של ינואר-פברואר, אך אי ההצלחה למצוא אחד כזה, השאירה אותו כשחקן מן המניין בסגל הבוגרים, בהחלטה שיכולה לשנות את הקריירה שלו ואת העונה של נתניה.

"בדרך כלל יש בשנים האחרונות איזושהי נטייה של מאמני וקבוצות נוער להביא לארץ חלוצים ושיהיו אימתניים כדי ליצור יתרון. כולם פונים ליבשת אפריקה. הגיעו לכאן עשרות לליגות לנוער ובודדים הצליחו. זה נובע מהעובדה שהם מסיימים גיל נוער ואז בשנה הראשונה שלהם בבוגרים המאמן כבר לא כל כך מאמין בהם. פה קרה תהליך מוזר. מלכתחילה לא התלהבו להביא אותו גם לנוער אבל ריימונד התעקש עליו", התייחס הפרשן והמאמן אייל לחמן, אחד שמבין דבר או שניים בכדורגל האפריקאי,  להשתלבותו.

עזיבה רועשת

אז איך הכל התחיל? נחזור אחורה: גורי הצעיר, עזב את חוף השנהב לאחר מעקב מצד סוכנו הצרפתי מייק, מעקב שהתנהל לאורך השנה וחצי האחרונות. בקבוצתו דנגלה, מהליגה השנייה, הוא בלט והיה סגן מלך השערים של הליגה עם 12 שערים. לא סתם עזיבתו את המדינה בה גדל גררה הדים רבים בתקשורת, לא דבר של מה בכך לשחקן כה צעיר. כבר עם יציאתו משם, נכתב כי מהקבוצה שלו מתפתחים כל הזמן שחקנים לקבוצות הגדולות באירופה. איברהים סאנגרה שמשחק עם ערן זהבי בפ.ס.וו איינדהובן ו-ווילפריד סינגו מטורינו הם שניים שגם כן החלו את דרכם באותה קבוצה.

פרננד גורי, אבובקר דומבייה
פרננד גורי, אבובקר דומבייה | ברני ארדוב

ההצלחה היחסית של גורי במולדתו הובילה גם לזימון לנבחרת הצעירה של חוף השנהב. אז נכון, הליגה בחוף השנהב הופסקה כבר בחודש מרץ בשל הקורונה מה שיכול לגרום לחשוב על כושר לקוי, אך החלוץ היה חבר סגל קבוע באותה הנבחרת והתאמן באופן די רציף במחנות אימונים שקיימה, אחד האחרונים שבהם בסעודיה. אחד מחבריו הקרובים בנבחרת הוא החלוץ דוד אטרו, שחקן מולדה הנורבגית, שכבש בשבוע שעבר שער לרשת של הופנהיים בליגה האירופית.

עסקה כדאית

בנתניה מבחינתם עשו עסקה כדאית: רכישה ללא עלות עד תום העונה כאמור, כשהיהלומים כבר מתכוונים לממש את האופציה שתבטיח את הישארותו לעוד שלוש עונות. יש לציין שבהסכם הרכישה נקבע שקבוצתו מחוף השנהב תקבל 15 אחוזים מכל מכירה עתידית שתבצע נתניה.

התכנון למעשה, היה להנחיתו בארץ עוד קודם לכן, אך מגבלת הקורונה הייתה הגורם המעכב. עוד לפני החתימה בנתניה, התנהל אחר גורי מעקב גם מהליגה הבלגית. אחת מהקבוצות היא מכלן, הידועה כאחת שקולטת שחקנים רבים מחוף השנהב, כשאחד מהם הוא ויליאם טוגי, אשר משתייך גם כן לאותו הסוכן של חלוץ נתניה והושאל העונה מהבלגים. גם לובן הוזכרה בהקשרו, כשלפי מקורבים לשחקן, המעקב מתנהל גם כיום.

פרנרד גורי | ברני ארדוב

בדרכו של דידייה דרוגבה

כיאה לשחקן צעיר, הקושי הגדול עם הגעתו ארצה היה הקושי לתקשר, שכן גורי אינו דובר אנגלית, אך גם לכך מצאו בנתניה פתרון. בתהליך הקליטה ובאימוני קבוצת הנוער בהתחלה, היה זה החלוץ אייל עבאדי, אשר דובר צרפתית, על תפקיד המתרגם, כשלקבוצת הבוגרים הצטרף לאחרונה הקשר אבובקר דומבייה כשגם קיליאן ואן דר קאפ ההולנדי (דובר צרפתית כי אמו קמרונית) וגם עוזר המאמן דן רומן, הם דוברי צרפתית אשר עוזרים לו בתרגום לאנגלית על-מנת להבין את דרישותיו של אטוולד. הוריו של גורי גרושים, כאשר אביו מלווה אותו מצרפת ואילו אמו הייתה הגורם הקרוב יותר לאור התגוררותה בחוף השנהב. גם אחיו הציר בן ה-15 של גורי, הוא שחקן כדורגל במחלקות הנוער במדינה.

מספרים בחוף השנהב שכיאה לכל ילד שגדל במדינה, חלומו של גורי הוא ללכת בדרכו של דידייה דרוגבה, בין השאר לשחק בצ'לסי. עוד לפני כן, הוא ינסה לקבל זימון לסגל נבחרתו לאולימפיאדה שתיערך בקיץ ומשם, אלוהים גדול. קשה לתכנן תוכניות רחוקות. הרי רק לפני שלושה חודשים, באותו בוקר במשרדי מכבי נתניה, כשהוא בכלל שקל אם לחתום בקבוצת הנוער, מי האמין שגורי יהפוך לאחד מלהיטי הליגה, דווקא בבוגרים.

"השחקנים הגדולים והגבוהים (כמו המבנה של גורי) כמעט ולא מצליחים בכדורגל פה חוץ מאולי קוביקה וויקטור פאצ'ה" מסביר לחמן. "רוב הגדולים הם נטולי טכניקה, אולי חוץ מאלכסנדר פשיץ'. גם גורי לא נקי עם הכדור אבל יש בו דברים אחרים: הוא גבוה מאוד אבל לא כבד, אלא קליל ואתלט. אני בטוח שבגלל שבגיל כל כך צעיר הוא מקבל את המקום, זה יפתח לו דלתות, מה שלא קרה לחלוצים עליהם דיברתי קודם. גורי הוא שחקן שיכול לשחק כחלוץ בודד וגם כאחד משני חלוצים. הוא פחות מתאים כשחקן קו. הוא חכם מאוד בתנועה ללא כדור".

פרננדו גורי | ברני ארדוב

כאמור, בשבת יארח גורי ביחד עם קבוצתו את הפועל תל אביב לאחד משני מפגשים עד סוף מרץ שיכריעו לאן תלך העונה של היהלומים, שרוצים מאוד לסיים בפלייאוף העליון. גורי יצטרך להמשיך לספק מספרים וצפוי לקבל דקות משחק רבות, בטח לאור פציעתו של בן אז'ובל שייעדר בחודש וחצי הקרובים עקב פציעה בקרסול.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי