"ברגע שהשופטים יהיו טובים על הדשא, ה-VAR יתערב פחות"

המשבץ מטעם איגוד השופטים, איתן תבריזי, הגיב לריבוי טעויות השיפוט בראיון ל-103FM, הבהיר כי לא אהב את הפנדל לזכות מכבי ת"א בק"ש והתייחס לפסילת השער של ב"ש נגד הפועל ת"א. האזינו

(גודל טקסט)

מספר סוגיות שיפוט במשחקי ליגת העל בשבועות האחרונים הסיטו את הפוקוס מכדורגל. אחד מהם היה פסילת השער של הפועל באר שבע במשחק נגד הפועל תל אביב וגם במחזור האחרון, מכבי תל אביב זכתה לפנדל מפוקפק בניצחון על קריית שמונה, שריקה שעוררה זעם לא רק בקבוצה הצפונית אלא גם בבאר שבע. עצם העובדה ששופטי המסך מקבלים החלטות שנויות במחלוקת לא פחות מאנשי המשרוקית על המגרש מעוררת דאגה גם היא, ועל רקע הנושא הזה התראיין אתמול (ראשון) ל-103FM המשבץ מטעם איגוד השופטים, איתן תבריזי, שניסה לספק תשובות.

תחילה לקח תבריזי אחריות והודה כי לעיתים השיבוצים במגרשים לא טובים, וכשנשאל לגבי ריבוי הטעויות בסיבוב השני ענה: "אנחנו בתקופה פוחת טובה, עם החלטות לא טובות וביצועים פחות טובים של שופטים. חייבים לעשות סדר ולראות מה לא עובד, כדי לדעת לשפר את הדברים בצורה הטובה ביותר. הציפייה מהשופטים היא שיהיו טובים על הדשא. ברגע שזה יקרה, יהיו פחות התערבויות VAR. כשהשיפוט מבוצע כמו שצריך ושופט מקבל את ההחלטות באופן עצמאי על הדשא, יש פחות קריאות VAR".

על כנס השופטים שהתקיים לאחרונה: "עשינו כנס בשבוע האחרון ודיברנו על כל האירועים שהיו במחזורים האחרונים, ניתחנו מה עבד בסדר ומה לא ומה הציפייה של הוועדה המקצועית מהשופטים לגבי נושא האחידות במקרים מסוימים. לצד התערבויות נכונות וטובות, היו גם מקרים לא טובים שאנחנו צריכים לבוא ולנתח למה זה לא עובד כמו שאנחנו מצפים".

כאמור, סערה התחוללה סביב פסילת שער להפועל באר שבע, החלטה שקיבל שופט המסך אלי חכמון מבלי לקרוא לדניאל בר נתן שניהל את המשחק. "בנבדל יש מקרים שהאירוע נבדק ע"י שופט ה-VAR והם קבעו שהיה נבדל. עוד לא הוצאנו הודעה מסודרת, אבל נתייחס כמו שאנחנו מתייחסים לכל האירועים. אם יש אירוע שצריך לשתף את השופט במגרש, ניתן לשתף אותו. אבל באירוע בו קובעים לשופט במגרש עובדה שיש נבדל, אין מה להגיע ל-VAR. יש טעויות שאפשר לקבל ויש כאלה שלא, בגלל זה אנחנו יושבים ועובדים על ההחלטות האלה. אנחנו רואים את העבודה בתוך ניידת ה-VAR, את הביצועים שלהם ויודעים איפה ההחלטה הייתה טובה או לא טובה".

חאתם עבד אלחמיד זועם על דניאל בר נתן | דני מרון

תבריזי הבהיר כי אם יש החלטה שלא דורשת מהשופט הראשי לבוא ולצפות במקרה, כמו נבדל או הכשלה ברחבה, אין צורך לקרוא לשופט, אך הוסיף כי במקרים גבוליים, השופט הראשי הוא שמקבל את ההחלטה הסופית: "הוא נבחר להיות השופט הבכיר והוא צריך לקבל החלטות ברגע נתון". 

לגבי הפנדל המפוקפק לזכות מכבי ת"א: "אנחנו לא אוהבים את ההחלטה שם. נדון בנושא ונוציא הנחיה בצורה מסודרת. מי שיושב בעמדת ה-VAR צריך להתמקצע, זה עולם אחר, דברים אחרים לגמרי מהמגרש. צריך המון הכשרות, כלים ולהביא אותם לרמה מאוד גבוהה. המטרה היא להביא לאפס טעויות. אנחנו עדיין מרעננים".

הטענה לחוסר אחידות בין קבוצות ובין השופטים: "אף אחד לא מחפש להרחיק מאמן כזה או אחר על דבר שהוא לא עשה. את השופטים לא מעניינת הביקורת. היא בסך הכל ביקורת בונה שנותנת משוב על ההתנהלות של המשחק. כמו שאתה מכיר את השופטים, ציון כזה או אחר לא מעניין אותם. אנחנו בתקופה פחות טובה. יש אינטרסים שמנסים להשפיע –  אלה קיבלו יותר ואלה קיבלו פחות. המטרה שלנו היא לא לקזז ולא להיכנס למקומות האלה".

נאאל עודה | מאור אלקסלסי

עמדת הציבור: "יש כאלה שפועלים לפי אינטרסים של קבוצות כאלה ואחרות. יש שקיפות מלאה, לא מטאטאים מתחת לשולחן את האירועים. היה אירוע עם הפועל חיפה שקיבלנו החלטה משותפת עם אופ"א לגבי פסילת השער. להגיד שאני אוהב את כל מה שקורה? ממש לא. צריך לדעת לשפר ולראות מה לא עובד טוב ולנסות לחזור למסלול התקין".

לסיכום, תבריזי דיבר על אופן קבלת ההחלטות שלו בתור משבץ: "אף אחד לא מקבל עדיפות כזו או אחרת, הכל נמדד לפי ביצועים על המגרש. בגלל זה אני משבץ את השופטים הטובים ביותר למשחקים הקשים ביותר. שופט שנותן ביצועים לא טובים, מחוץ להרכב, כך אני עובד. שופט בכיר לא מבטיח שהוא נותן תוצאות יותר טובות משופט צעיר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי