יו"ר הפועל אום אל פאחם: "חזרנו לימי הפיגועים שלפני רצח רבין"

play
יו"ר הפועל אום אל פאחם, אבו אלעם, מוחה על התערבות המשטרה בפנדלים | לילך וייס
פיגוע חדרה: 2 הרוגים ו-6 פצועים ברחוב הרברט סמואל, המחבלים נורו 27.3.22 01:48

בבוקר שאחרי הפיגוע המחריד שביצעו תושבי אום אל פאחם בחדרה, אבו אלעם מצהיר: "אנשים בעיר בהלם", מספר על משפחת הנרצח: "אנחנו בקשר יותר מ-15 שנה", על שבריריות דו הקיום: "יש לי 11 שחקנים יהודים", והנשק במגזר הערבי: "היה ברור שבסופו של הוא יופנה גם לצד השני"

(גודל טקסט)

"אנשים פה באום אל פאחם בהלם", אומר אבו אלעם לוואלה! ספורט הבוקר (שני). זה היה אמור להיות בוקר טוב עבורו. אמש ניצחה הפועל אום אל פאחם את כפר קאסם בחוץ והוא כיושב ראש הקבוצה נתן גז לכיוון סיכויי עלייה מחודשים, אבל אז הגיעה אליו הבשורה. "סיימנו את המשחק ולא ידעתי עדיין דבר. באתי לצאת מהאיצטדיון ומישהו צעק לי: 'אתה יודע שאום אל פאחם סגורה. היה פיגוע בחדרה והמחבלים מאום אל פאחם. הרגשתי כאילו זרקו עלי אבן גדולה על הראש".

לא רק כקבלן בניין אבו אלעם בקשר טוב עם היהודים. לפני 30 שנה התגורר בתל אביב. הוא אפילו זוכר את רחוב ארלוזורוב ואת מספר הבניין. "עברתי בתל אביב את כל הפיגועים הנוראיים של תחילת שנות ה-90 אחרי הסכמי אוסלו", הוא מגלה. "גרתי שלוש שנים בתל אביב. עבדתי בעיר ונהניתי מכל רגע. מה שקורה בשבוע האחרון עם שני הפיגועים הנוראיים האלה מחזיר אותי 30 שנה אחורה לימים של האוטובוסים המתפוצצים".

איזו אום אל פאחם מצאת הבוקר?

"אני נשבע לך שאנשים בהלם ממה שקרה. זו באמת תקופה טובה בין ערבים ליהודים באום אל פאחם. יש לנו גם ראש עיר נהדר שמאוד תומך בדו קיום. יש תקציבים, יש חינוך אחר.אני בכלל אדם שדוגל בהשכלה כפתרון למצב הזה. אני מרגיש שדברים הלכו למקום אחר. ואז הבום הזה ואתה אומר לעצמך מי אחד הנרצחים? אני הכי הרבה בקשר עם המשפחה של פלאח מסמיע. זו אחלה משפחה. אין משפחות כאלה במדינה. אתה יודע איזה אנשים הם ואיזה קשר יש להם עם אנשים מאום אל פאחם. משפחה דרוזית נפלאה שאיבדה בן. זה כואב לי. אני בקשר עם השייח' פלאח כבר יותר מ-15 שנים וכל הקשר נבע מהכדורגל".

אחמד אבו אלעם יושב ראש הפועל אום אל פאחם
אחמד אבו אלעם יושב ראש הפועל אום אל פאחם | אתר רשמי, הפועל אום אל פאחם

יכול להיות שאתה יוצא דופן ולא מייצג את הרוב?

"אני וראש עיריית אום אל פאחם מייצגים 99 אחוז מהדעה בעיר הזו. אני אומר את זה באחריות ואני מבטיח לך שבהלוויות של הרוצחים לא תראה כמעט אנשים".

אי אפשר היה לחזות את זה מגיע?

"צריך להגיד את האמת. אחד המחבלים יצא ב-2016 לסוריה. הוא נעצר בטורקיה והיה בבית הסוהר. למה לא פיקחו עליו? למה לא הכניסו אותו לכמה שנים? אותו הדבר המחבל מחורה שעשה פיגוע בבאר שבע. למה לא עקבו אחריהם ולא פיקחו עליהם?".

אתה מכיר את משפחת אגבריה מאום אל פאחם ממנה יצאו הרוצחים?

"אני מכיר. אנחנו מכירים את כולם כאן. זה לא משהו מאורגן בתוך אום אל פאחם. זה מעשה של יחידים. זה כמו שברוך גולדשטיין החליט לעשות מה שעשה. זה לא משהו פוליטי כאן באום אל פאחם. אני מת שתבוא עכשיו לאום אל פאחם ותראה שהפרצופים של הרבה אנשים נפלו אמש ורואים את זה הבוקר".

אתה גר ליד הרוצחים?

"לא. אום אל פאחם כבר בגודל של חדרה והם לא באזור שלי".

שחקני הפועל אום אל פאחם
שחקני הפועל אום אל פאחם | לירון מולדובן

אני מניח שהשחקנים היהודים חוששים להגיע היום לעיר.

"אני רוצה להוציא את הקבוצה יומיים, שלושה מחוץ לעיר כדי שהדברים קצת יירגעו. אני אף פעם לא סופר כמה שחקנים ואנשי צוות יהודים יש לי, אבל אם אתה רוצה לדעת אז יש 11 שחקנים יהודים ו-3 אנשי צוות כולל שלומי דורה המאמן. כולם ילדים שלי. אני לא רוצה שאימא אחת תחשוש שהילד שלה מגיע היום לאום אל פאחם. יש לי גם משחק מול נס ציונה ביום שישי וצריך לראות מה עושים בישיבת ההיערכות עם המשטרה. אני רוצה שכולם ירגישו בטוחים".

אפשר יהיה לחיות כאן יחד?

"אנחנו חייבים. הרוב השפוי והטוב לא יכול לתת לקיצוניים האלה לנצח. אני לא יכול לחיות בלעדיך כאן ואתה לא יכול לחיות בלעדיי. עם כל הכאב והתחושה שחזרנו לימי הפיגועים שלפני רצח רבין, אוי לנו אם נשנה את מסלול המחשבה שלנו כרגע. לא יעזור בית דין עליון, אנחנו חיים על חלקת אדמה מאוד קטנה. יהודים וערבים חייבים לדעת לחיות יחד. כואב לי שנרצחים אנשים. איבדתי אח שטבע בים ואיבדתי אחות לפני חודשיים מהסרטן. אני יודע מה זה כאב. אני לא רוצה שאף אחד יעבור את העצב הזה ולא משנה מה הלאום שלו. אני לא רוצה שאיש יעבור את הסבל היומיומי שלי. אין בוקר שאני מתעורר בו ואני לא חושב על אחותי ואחי. אני רואה את אימא שלי ואבא שלי איך הם סובלים. ריבונו של עולם, מה עובר לכם בראש כשאתם יוצאים לפיגוע כזה? אתה הולך להרוג ילד? להרוג אבא? אני לא מצליח לעכל איזה אנשים אלה? אתה קורא לעצמך בן אדם? אתה הורס משפחות, גם את המשפחה שלך, ואתה קורא לעצמך בן אדם?".

מה עושים עם הנשק במגזר הערבי?

"אתה בדיוק נוגע עכשיו בשורש הבעיה. יש נשק במגזר הערבי. התעוררה קצת הממשלה בתקופה האחרונה והתחילה לעבוד קצת אבל היה ברור לכולם שבסופו של יום הנשק הזה יופנה גם לצד השני. הנשק הזה רצח 1,000 ערבים בשנים האחרונות. זה נשק שמגיע מהצבא, מהגבולות ובסוף גם למדינת ישראל יש אחריות לקחת את הנשק הזה. זרקו אותנו לחצר האחורית. איפה החלק של המדינה בזה?".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי