אורן חסון מדבר על הכל: ברקת, ברקוביץ', רוטנשטיינר ואבוקסיס

אורן חסון | ההתאחדות לכדורגל

יו"ר ההתאחדות התייחס לפגישות עם "הקוסם" ("מועמד ראוי להגיע לוועדת האיתור"), הסיבה לבחירה באוסטרי ("עושים פשרות"), קיום משחקי הנבחרת והקבוצות באירופה ("הדרך לא פשוטה") והטענות שהוא אינו מחליט דבר

(גודל טקסט)

לא מעט גבות הורמו כאשר בהתאחדות לכדורגל מינו את וילי רוטנשטיינר, המנהל הטכני של ההתאחדות לכדורגל, לתפקיד מאמן הנבחרת יחד עם אלון חזן ששימש כעוזרו של אנדי הרצוג. בטח כשיוסי אבוקסיס הביע את רצונו לקבל את המשרה וגם אברם גרנט ואייל ברקוביץ' היו מועמדים. היו כאלה שדרשו אף את התפטרותם של חברי ועדת האיתור בעקבות ההתנהלות.

לאחר מחול השדים, הידיעות והתגובות, היום (רביעי) יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אורן חסון, ניסה להסביר במסיבת עיתונאים באמצעות אפליקציית "זום" מה עומד מאחורי הבחירה ברוטנשטיינר וחזן וגם התייחס לראשונה לטענותיו של אייל ברקוביץ', לפיהן היו אלה שיקולים פוליטיים שמנעו את מינויו, חרף הבטחת חסון בפגישות שערכו השניים, לחשש שהקבוצות שהעפילו למעלי אופ"א וכן הנבחרת לא יוכלו לקיים את המשחקים בעקבות התחלואה הגבוהה בישראל וסגירת השמיים וגם לטענות לפיהן אלונה ברקת ואנשים אחרים דחפו מועמדים משלהם לאימון הנבחרת.

תחילה התייחס חסון לעזיבת הרצוג ומועמדותו של אייל ברקוביץ': "אנדי הודיע על רצונו לסיים את התפקיד. אני כן יכול להגיד שככל שזה היה תלוי בי, אייל ברקוביץ' היה מועמד ומועמד ראוי אפילו להגיע לוועדת האיתור, אבל מעבר לזה אני לא מתכוון לחשוף שום דבר משום השיחות שקיימתי עם אייל".

ההחלטה למנות את רוטנשטיינר, בניגוד להצהרה לפיה ימונה מאמן ישראלי: "אני רוצה לספר על הוועדה. כולם דיברו על כך שזו ועדה שחבריה הגיעו עם מועמדים משלהם, אבל ערכנו דיונים רציניים, דיברנו על המטרות לתקופה הקרובה ושוחחנו על כל האפשרויות, ממאמנים זרים ועד ישראלים. כשראינו שיש החמרה במצב התחלואה בישראל והסיכוי לקיום המשחקים מוטל בספק, מבחינה מקצועית, כלכלית ובכל הקשור להיערכות העדפנו להישען על הצוות שהוביל אותנו לחצי גמר הפלייאוף. ככל שידוע לי, לא עלה שם של מועמד כזה או אחר בוועדה ואף אחד לא ניסה להוביל לכיוון מסוים. אף אחד בוועדה גם לא העלה בדעתו שזו תהיה ההחלטה – היא התקבלה לאחר דיונים מעמיקים שכללו את כל האפשרויות ולראיה אושרה פה אחד בוועדה וכמעט פה אחד היום בהנהלת ההתאחדות".

וילי רוטנשטיינר, אלון חזן | אודי צטיאט / ספורט1

על הטענות שאלונה ברקת ואחרים "שולטים" בנעשה בהתאחדות לכדורגל ושלא הוא קובע: "ביקורת זה לגיטימי, בוודאי כשאתה נמצא בראש מערכת לכל החלטה יש ביקורות ואנשים שחושבים אחרת. אני רוצה להגיד שני דברים: קודם כל, ככל שזה תלוי בי, הגעתי לשתי קדנציות ואני מתכוון להישאר שמונה שנים. אני לא נרתע מביקורות, אלא לומד מהן ולעתים הן גם נכונות. לא כולם מכירים את כל התמונה. אלונה ברקת כופה עליי את יוסי אבוקסיס? במהלך שלושת החודשים האחרונים שוחחתי עם אלונה עשרות פעמים ומעולם היא לא פנתה אליי, שאלה אותי או ידעה מה התוכניות. אני נחוש בדרכי וגאה בעבודה שעשתה הוועדה".

על אייל ברקוביץ': "זה לא עמד במבחן המציאות כי הוא קיבל את ההחלטה שלו".

אם הדרך למינוי רוטנשטיינר לא הייתה נכונה: "כל דבר שאנחנו עושים, אנחנו צריכים לבדוק אם היינו יכולים לעשות אחרת – ויכול להיות שכן. צריכים להבין שזו מציאות אחרת והדינמיקה במדינה וההחלטות שמתקבלות על ידי ראשי המדינה משפיעות גם עלינו. ייתכן שגם נתנו עודף אינפורמציה וזה לקח שנצטרך ללמוד לעתיד".

וילי רוטנשטיינר, יוסי אבוקסיס, אייל ברקוביץ' | ספורט1

כיצד רוטנשטיינר כמעט סיים את דרכו ובסופו של דבר מונה למאמן לאומי ועל מועמדותו של גרנט: "אברם גרנט היה מועמד על ידי התקשורת, אך למיטב ידיעתי לא השם שלו ולא השם של אף אחד אחר עלה בוועדה. לגבי וילי, אם תשאלו אותו או את חברי הוועדה, התבטאתי ואמרתי לא פעם שהוא איש מקצוע ברמה מאוד גבוהה, כך שאני לא יודע מהיכן מגיע המידע על כך שהוא היה בדרך החוצה".

אם עזיבת רוטנשטיינר בסוף 2020 נמצאת על הפרק: "האמירה הזו שקיימת תוכנית להיפרד ממנו, אני לא יודע מאיפה אתם שואבים אותה. הייתה מחלוקת סביב נושא כלכלי ואני חושב שברור לכולם שבצו השעה אי אפשר להתנהל כרגיל, גם לא ההתאחדות. לשמחתי הרבה, אחרי דין ודברים, הצלחנו למצוא את העמק השווה ובסופו של דבר וילי נשאר איתנו וימשיך לפתח את הכדורגל ומצד שני אנחנו גם יכולים לעמוד בהתחייבויות הכלכליות. אני לא יודע מאיפה הביקורת הזו. בסופו של דבר, הוא יימדד כמו כל אחד אחר על פי התוצאות, אני שמח מאוד שהוא לקח את המשימה הזו על עצמו יחד עם אלון חזן. אנחנו נמצאים מרחק לא רב מהעפלה לטורניר גדול והוא מאמין, כמו כל הצוות, שאפשר לעשות את זה וכל חברי הוועדה התרשמו מכך. נקווה כולנו לשמוח מהצלחה של וילי רוטנשטיינר".

המתיחות מול מנהלת הליגות: "הנושא הוא לא מערכת היחסים ביני לבין ארז כלפון. הרבה פעמים יש מחלוקות בין אנשים ואני רואה את מערכת היחסים בין ההתאחדות למנהלת שחובה שהיא תהיה טובה. אני יכול לתת לכם דוגמה טובה, מחר אנחנו מתכנסים לשולחן עגול יחד עם משרד הבריאות והספורט כדי לבנות תוכנית שתאפשר כדורגל במדינת ישראל. המנהלת היא שותפה לדרך".

חילי טרופר, ארז כלפון
חילי טרופר, ארז כלפון | פלאש 90

הסכנה לקיום משחקי הנבחרת: "לקחנו על עצמנו יחד עם משרד הבריאות, משרד התרבות, אופ"א וההתאחדויות המקבילות שאנחנו רוצים לראות את המשחקים האלה מתקיימים. כרגע כל הסביבה פועלת נגדנו, אך נפעל בכל הכוח כדי שזה יקרה. כמי שעוסקים בספורט, לא ניכנע ונעשה ככל שביכולתנו. שר הספורט עושה מאמצים מאוד גדולים יחד איתנו ועם משרד הבריאות. אנחנו גם עושים מאמצים מול אופ"א ורוצים להאמין שהמשחקים יתקיימו".

המצב הכלכלי של ההתאחדות ואם הדבר השפיע על בחירת המאמן: "כמו כל העולם, ההתאחדות נכנסה למשבר כשהיא נמצאת במצב כלכלי יציב. לא אגיד שאנחנו במצב כלכלי טוב, כי אנחנו לא גוף עשיר, אבל אין ספק שאי-קיום משחקים או של ליגה יכול מאוד לפגוע בהתנהלות הפיננסית. מאוד חשוב, מבחינה ספורטיבית, מדינית וכלכלית, שיתקיימו התחרויות הבינלאומיות. יחד עם זאת, עלינו לנהוג בזהירות ביחס להוצאות שלנו בחודשים הקרובים. הצוות שלנו מצוין וחלק מהשיקולים בהחלט היו כלכליים".

הנשיא רובין ריבלין, אורן חסון | דני מרון

עוד על הבחירה ברוטנשטיינר: "השיקול היחידי שעמד על הפרק היה כלכלי. זו תקופה מאתגרת וגם אם לפנייך עומד איש מקצוע מתאים ואין לך אפשרות לשלם לו את אותם הסכומים, אז עושים פשרות. מעולם לא אמרנו שאנחנו מסרבים שהוא יתעסק בנבחרות הבוגרות, אלא שהוא יתמקד בנבחרות הצעירות. הכוונה שלנו היא לתת למאמנים תפקידים נוספים, כחלק ממדיניות של תקופת קורונה. ברור לנו שאנחנו הולכים לפגיעה כלכלית ואנחנו מתאימים את עצמנו – והדוגמה של רוטנשטיינר היא הדוגמה הטובה ביותר".

המטרות של רוטנשטיינר: "בואו נעשה סדר – יש מטרות לנבחרת ויש מטרות לפיתוח הכדורגל. באשר לפיתוח הכדורגל, יש לנו פרויקט שנקרא 'הדרך הישראלית', אנחנו מקווים להשיק שני מרכזי מצוינות בנוף הגליל ובאשקלון, אנחנו גם רוצים להקים מערך סקאוטינג ועוד מטרות שעליהן אחראי רוטנשטיינר. בנוסף לזאת, לנבחרת הבוגרת יש מטרות – לעשות כל שביכולתנו כדי לקחת את ההזדמנות שניצבת בפנינו להעפיל ליורו, מטרה שנייה זה קמפיין ליגת האומות שבו עלינו לדרג ב' ולהישאר בו זו משימה לא פשוטה שאנחנו מקווים ורוצים לעמוד בה. אלה מטרות ברורות שהגדירה ועדת האיתור".

משחקי הישראליות באירופה בחודש הבא: "אנחנו נמצאים במציאות מורכבת, כי גם החלטות הממשלה משתנות. אני יכול להגיד בצורה מאוד ברורה שיש אוזן קשבת אמיתית ופתרונות שאנחנו די קרובים לקבל כדי שזה יקרה. לא הגענו להבנות מלאות, אבל אני מעריך בסביבות טובה שנצליח למצוא פתרון שיניח את דעתו של משרד הבריאות ורשויות החוק ומצד שני גם הקבוצות יעמדו בו. זהו מרתון אינטנסיבי ולשמחתי מכירים בחשיבות של ייצוג הקבוצות הישראליות והנבחרת. אני רוצה להאמין שנגיע לשלב שזו קבוצות ישחקו וגם הנבחרת, אבל הדרך לא פשוטה".

אימון מכבי תל אביב | באדיבות האתר האתר של מכבי תל אביב

על ועדת האיתור: "התוצאה מדברת בעד עצמה. נכון שהיו הרבה מועמדים, אבל הוועדה הזו התכנסה בצורה רצינית, דנה בכל התרחישים והאפשרויות והתוצאה היא הכי לא צפויה גם בפני חברי הוועדה. זו החלטה לא צפויה שמוכיחה שעשינו כברת דרך ואני מקווה ורוצה להאמין שקיבלנו את ההחלטות הנכונות".

רשת ביטחון ממשרד האוצר להתאחדות לכדורגל: "אנחנו נמצאים בקשר רציף עם משרדי התרבות, הספורט והאוצר. רשת הביטחון לכדורגל היא הישג חשוב מאוד, אבל זו רק זווית אחת. אם לא נוכל לקיים עונת כדורגל, יהיו לזה השלכות. יש לנו עוד המשך דיונים עם משרד האוצר ואני משוכנע שגם שר האוצר מבין את המשמעות ונצטרך לתת פיתרונות בנוסף לרשת הביטחון שניתנה, שהיא ראויה חשובה וטובה".

אורן חסון
אורן חסון | ההתאחדות לכדורגל

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי