תקופת דגירה: בהלת הקורונה הכניסה את ערן זהבי למלכוד

ערן זהבי
ערן זהבי | מכבי תל אביב

הרצון להגיע בכושר למשחק הנבחרת בסקוטלנד בעוד חודש וחצי, החוזה שמסתיים בגוואנגז'ו והאפשרות שעונת 2020 בסין תבוטל והספקולציות שהכוכב העדיף למנוע לגבי מכבי ת"א

(גודל טקסט)

בשבת הבאה אמורים היו ערן זהבי ודיא סבע לפתוח בהרכבה של גוואנגז'ו RF במשחק הפתיחה של הליגה הסינית מול שנדונג לוננג, קבוצתם של מרואן פלאיני וגרציאנו פלה. במקום זאת צפוי זהבי לערוך בדיוק באותן שעות אימון בקריית שלום עם מכבי ת"א, שתתכונן לדרבי מול הפועל ת"א. סבע ינוח בשבת, ואולי יצטרף לחברי האימון החדשים שלו במכבי נתניה, במשחקם בקריית שמונה.

מגפת הקורונה השביתה את הספורט בסין, ביטלה את אליפות העולם באתלטיקה באולמות וגם את הליגה בכדורסל. אף שהמגפה משתוללת בעיקר בעיר ווהאן, במחוז הביי, בעוד שבגוואנגז'ו – עיר בת 15 מיליון תושבים המרוחקת ארבע שעות טיסה משם – לא נרשמו קורבנות, העובדה היא כי הפעילות בעיר, ובוודאי בקבוצת הכדורגל, מושבתת לחלוטין.

עשר מתוך 16 קבוצות הליגה הסינית כלל לא נמצאות בסין ומנהלות את הפעילות שלהן במחנות אימונים הרחק מהמגפה: ממרבייה שלחופי הקוסטה דל סול בדרום ספרד, ועד איחוד האמירויות וערב הסעודית. לגוואנגז'ו לא היה את המזל הזה. היא תכננה מחנה אימונים בתאילנד, ונאלצה לבטל אותו לאחר שלא קיבלה אישור להיכנס למדינה. גם מחנה האימונים בדובאי, שמתוכנן בתחילת מרץ, נמצא בסכנת ביטול מאותה סיבה.

המאמן החדש, ג'ובאני ואן ברונקהורסט, נאלץ לקיים אימונים ללא צוות הזרים שלו, עד שהפסיק אותם לפני ארבעה ימים לנוכח הדחייה של משחקי הליגה עד ה-15 באפריל. כרגע נמצאת הקבוצה בחופשה כפויה, שנייה במהלך ההכנה לעונה החדשה.


שומר על כושר בקריית שלום. ערן זהבי (מכבי תל אביב)

זהבי וסבע נמצאים בישראל עוד מסוף ינואר. הם יצאו עם בני משפחותיהם לחופשה קצרה בפוקט, לפני מחנה האימונים שתוכנן סמוך לבנגקוק, אבל הקורונה הביאה אותם למצב שבו נאלצו לשכנע את אנשי המועדון לשנות מסלול ולנחות בישראל. העובדה כי אחד ממאמני הכושר של גוואנגז'ו, ערן שדו, נמצא איתם, שכנעה את הסינים כי השניים ישמרו על משטר אימונים יעיל, ככל שניתן, גם בישראל.

6,500 ק"מ משם, בהתאחדות לכדורגל בישראל נכנסו ללחץ. סבע, ובעיקר זהבי, הם שחקני המפתח של הנבחרת לקראת המשחק (או, בתקווה, המשחקים) בסוף מרץ בפלייאוף יורו 2020. זהבי ישחק בהרכב הנבחרת מול סקוטלנד (26 במרץ) גם בכושרו הנוכחי, אבל כדי לשפר את המצב העמיד המנהל הטכני של הנבחרות וילי רוטנשטיינר את מתקני ההתאחדות גם לרשות השניים. הם התאמנו (סבע נפצע קלות ועבר טיפולים) עם שדו בבית הנבחרות בשפיים, ומסגרות האימונים השגרתיות של הנבחרות הצעירות (צעירה, נוער א' ונוער ב') עמדו לרשותם. זהבי אף השתתף במשחקה של נבחרת נוער ב' (ילידי 2002) מול שמשון כפר קאסם מליגה א' דרום, וכבש את שער הניצחון (3:4).

אימון הנבחרת הבוגרת אתמול תוכנן בכל מקרה ללא לגיונרים, ובהתאחדות הכחישו כי מטרתו הייתה לאפשר לזהבי וסבע אימון נוסף. בהתאחדות טענו השבוע כי אין מתכונת חירום נוכח מצבם של זהבי וסבע, וכי בעבר קיבלו אלי דסה וטאלב טוואטחה אימונים אישיים בנוהל דומה, כשלא היו במסגרת קבוצתית.

שדו דאג לחמישה אימונים בשבוע, ולפעמים גם שישה, והציב יעד של 20 ק"מ לפחות בשבוע לכל שחקן. הוא דימה להם אימון שקרוב בעצימותו ככל שניתן למשחק. השבוע הוא נזכר כי לפני חצי שנה, כשהייתה פגרה בליגה הסינית ונבחרת ישראל התכוננה לשני משחקיה במוקדמות היורו, מול אוסטריה ולטביה, החליט זהבי לקח אותו למחנה אימונים פרטי למשך שבוע בווייטנאם. "למשחקים נגד סלובניה ואוסטריה בשנה שעברה הגיע זהבי אחרי שני משחקי ליגה בלבד, וכבש ארבעה שערים. אני מאמין שהוא ודיא יגיעו מאוד מוכנים", אמר שדו.


"מאמין שהם יגיעו מוכנים למשחק בסקוטלנד" (אודי ציטיאט)

ובכל זאת, זהבי ביקש וקיבל אישור להצטרף לאימוני מכבי ת"א במהלך השבוע האחרון. מדוע זה לא קרה קודם? משום שזהבי העדיף להתחיל באימונים לאחר סגירת חלון ההעברות בישראל, כדי למנוע ספקולציות והיסטריה סביב אימוני האלופה.

בהתאחדות לא התערבו בתוכנית האימונים של מכבי ת"א ולא ביקשו דבר, אבל במכבי ת"א תכננו כמה משחקי אימון, גם כדי לבדוק את כשירותו של דור פרץ המחלים, שהשתלבו עם השאיפות של זהבי להסיר חלודה. אגב, שדו בוחן את נתוני ה-GPS של זהבי וסבע מאימוניהם במכבי ת"א ובמכבי נתניה, ולפיהם מתכנן אימוני השלמה. ואן ברונקהוסט מקבל את הנתונים בסין ומפקח על הנעשה.

נכון לעכשיו נמצא זהבי במלכוד: בדצמבר הקרוב הוא יסיים את חוזהו בגוואנגז'ו, שמקנה לו שכר בסיס של 12.5 מיליון דולר בעונה, ושכרו הוא בין ה-50 הגבוהים בעולם. אם גוואנגז'ו הייתה מנסה להרוויח עליו, היא הייתה חייבת למכור אותו בחלון ההעברות האחרון. ואכן, ביום ההעברות האחרון באנגליה, לאחר שאודיון איגהלו הניגרי העדיף בסופו של דבר לעבור בהשאלה משנגחאי שינואה למנצ'סטר יונייטד במקום לטוטנהאם, עלה במוחו של סוכן העל הישראלי, פיני זהבי רעיון: הוא פנה לז'וזה מוריניו, מאמן התרנגולים, והציע לו את ערן זהבי בהשאלה.

אלא שהמהלך נולד בשעה שהסינים כבר היו עמוק בשנת הלילה שלהם, והתגלה קושי לגלגל עסקה זריזה שכזו – כולל הבטחת שכר והקצאת ביטוח מתאים – וזה עוד לפני שהסינים הסכימו בכלל או שזהבי עבר בדיקות רפואיות וקיבל רישיון עבודה בריטי.


המהלך נולד בשעה שהסינים כבר היו עמוק בשנת הלילה שלהם (Gettyimages)

כעת, הסיכוי כי זהבי ימשיך בקבוצה בעונה הבאה, בחוזה שהוא רבע מחוזהו הנוכחי – בשל תקרת השכר החדשה בסין – קלוש ביותר. אלא שדחייה נוספת בפתיחת הליגה הסינית – תרחיש שנראה כרגע מאוד ריאלי – יכולה לטרוף את הקלפים. ייתכן כי הליגה הסינית לעונת 2020 תבוטל לחלוטין, או שתעבור מליגת קיץ (מפברואר עד אוקטובר) לליגת חורף, כנהוג ברוב העולם (יולי עד מאי).

דחייה נוספת או ביטול הליגה בסין יכולים גם לגרום לפיפ"א לקבוע חלון מיוחד שבו יתבצעו "השאלות חירום" לכל ליגה בעולם. נוהל שכזה עבור שחקנים מהליגה הסינית – סינים וזרים – עשויה לפתוח לזהבי אופציות חדשות, אם כי לא ברור אם ייקח אותן. הדבר תלוי בהחלטה מתי תחודש הליגה בסין, מי ישלם את חוזהו ובעיקר אם הקבוצה הקולטת תעמוד בתנאי ביטוח שיבטיחו לסינים כיסוי לחוזהו במקרה של פציעה.

ביולי ימלאו לזהבי 33, וביטוחים לשחקנים בגיל הזה אינם סטנדרטים, בוודאי כשמדובר בחוזים כבדים. האפשרות כי זהבי לא ישחק כלל ב-2020 קיימת, וייתכן בהחלט שהכוכב הישראלי יבצע מהלך דרמטי. בכל מקרה, הסיכוי שישחק במכבי ת"א – העונה או בעונה הבאה – קלוש עד בלתי אפשרי. האפשרות שישחק במועדון אחר בעולם סבירה יותר, ונכון לעכשיו יש התעניינות בו מצד שתי קבוצות מה-MLS. 

 
 
סוכנם של השניים, רונן קצב, אמר: "אנחנו בוחנים את המצב מדי יום. כרגע אנחנו נמצאים באפלה". 


חזרה למכבי תל אביב? הסיכוי קלוש עד בלתי אפשרי (לירון מולדובן)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי