בלעדיו זה דגל לואן: על חשיבותו של ואן אובריים במכבי ת"א

play
יוריס ואן אובריים, שחקן מכבי תל אביב | אריאל שלום
צפו: קיקו בישל לזהבי בבכורה, מכבי תל אביב הביסה את הפועל חדרה 03:08

יוריס ואן אובריים גדל והתחנך בהולנד, שיחק בנבחרות הצעירות של האורנג' ובמועדוני פאר אך מעולם לא היה כוכב. כיום, מעטים השחקנים בצהוב שחשובים לשיטת המשחק של רובי קין כמו הקשר היהודי. איך זה קרה? הסיבה לעלייתו המטאורית של מספר 14 בצהוב

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

כשמדברים בהקשרי כדורגל, המשפט "קבוצת כדורגל צריכה לעבוד כמו מכונה משומנת" הוא בוודאי אחד מן המשפטים שפרשנים נוטים להגיד לעתים תכופות. אבל מה זה בעצם אומר? כמו במכונה, גם בקבוצת כדורגל ישנו מגוון רחב של חלקים. כל אחד מהם מבצע תפקיד שונה בהגדרתו ובמשמעותו- אך כמעט כולם חשובים לתפקודה התקין והשלם של המכונה, או במקרה שלנו- הקבוצה. כמו בכל מכונה, ישנם חלקים פחות חשובים וברי החלפה, וישנם כאלה שחשיבותם רבה יותר, וכך גם תרומתם לתפקודה התקין של המכונה. בין כל החלקים הללו, ישנו תמיד חלק שבלעדיו המכונה לא מסוגלת לעבוד. כזה שבלעדיו כל תרומת החלקים האחרים היא חסרת ערך, ושתרומתו, גם אם לפעמים שקטה ואינה נראית לעין, קריטית לכך ששאר החלקים יבצעו את עבודתם נאמנה. בגוף האדם למשל, אפשר להשוות את החלק הנ"ל ללב או למוח, ובמכונית ניתן להגיד שאותו החלק הוא המנוע או הגלגלים, אך במכונה הצהובה של רובי קין במכבי תל אביב לחלק המדובר יש שם קצת אחר – יוריס ואן אובריים.

יוריס ואן אובריים שחקן מכבי תל אביב | אריאל שלום

במבט ראשון, הקשר ההולנדי/ישראלי של מכבי ת"א הוא מעין אנטיתזה לגיבור האוהדים הקלאסי. הוא נולד באמסטרדם לאם יהודייה וישראלית לשעבר, גדל והתחנך באקדמיה של מועדון הפאר אלקמאר על טהרת הטוטאל פוטבול ההולנדי ומערך ה-4:3:3 המסורתי ושיחק בארץ מולדתו כל הקריירה- עד למעבר למכבי תל אביב בקיץ שעבר. במבט חטוף על הישגיו בכדורגל ההולנדי ניתן להבין דבר אחד פשוט: יוריס ואן-אובריים אף פעם לא היה כוכב. למרות ששיחק בכל נבחרות הולנד הצעירות והיווה שחקן משמעותי באוטרכט המקומית לפני מעברו לישראל בקיץ שעבר, יוריס מעולם לא קיבל את אור הזרקורים, אלא נהפוך הוא- ההולנדי הוא אחד השחקנים הכי לא בולטים לעין במבט ראשוני, וכזה שבכל מקום שבו שיחק נאלץ לבנות את מעמדו בדם, יזע ודמעות, או לפחות עד שמאמנו יבין את הפוטנציאל והעומק שטמונים בו. אפילו ולדאן איביץ', שהחתים את הקשר במכבי ת"א, מיעט להשתמש בהולנדי בעונה שעברה והודה כי זו הייתה אחת השגיאות הגדולות שעשה בתפקיד.

הוא כבר בן 29 ומתנשא לגובה של 1.81. הוא רזה, לא מהיר או חזק במיוחד וגם לא עילוי טכני שגורם ללב להפסיק לפעום בכל פעם שהוא נוגע בכדור. אז מה יש באותו בחור הולנדי שגרם לרובי קין להעניק לו את המפתחות להנהגת הקישור הצהוב בעונה הקרובה?

יוריס ואן אובריים באימון מכבי תל אביב | קובי אליהו

ראשית כל, יוריס הוא אינטליגנט- בתוך ומחוץ למגרש. הקשר ההולנדי-יהודי תמיד אהב להרחיב אופקים, הוא ידוע בתור חובב מתמטיקה ופיזיקה, למד משפטים ופסיכולוגיה באוניברסיטה ומאוד רגיש ופעיל בכל הקשור לתופעת משבר האקלים הגלובלי. כשמדובר בכדורגל, יוריס צופה בהמון משחקים ותקצירים ומתעניין במגוון ליגות שונות, אוהב לנתח את מהלכי יריבו ואת מהלכיו שלו ואם תשאלו אותו, גם הוא יגיד לכם שחוכמת המשחק היא הנשק החזק ביותר שלו.

במכבי תל אביב מודל 23/24 ואן-אובריים הוא הלב והוורידים. הוא מכסה שטחים עצומים בהגנה ומחפה על חבריו בחוליות הקישור וההתקפה, אך באותה העת גם מנווט בצורה מופתית את משחק ההתקפה של הצהובים. מי שיתמקד בפליימייקר המנוסה גם כשהוא ללא הכדור, ישים לב לדבר מדהים: יוריס ואן אובריים הוא מנצח על תזמורת. ההולנדי יודע כמעט ותמיד לאן עדיף לשחרר את הכדור בכדי לקדם את ההתקפה ולהתחמק מלחץ היריב, אילו תנועות חבריו לקבוצה צריכים לבצע ודואג להכווין את חבריו לקבוצה בעזרת דיבור ותנועות ידיים כיצד לעשות את הפעולה הנכונה כמעט בכל שלב של המשחק. בבניית ההתקפות מלמטה, יוריס דואג לבוא ולקבל את הכדור באופן קבוע, ויודע לשחרר אותו לאזורים חופשיים ולווסת את הלחץ באומנות.

שחקן מכבי תל אביב יוריס ואן אובריים מול שחקן הפועל באר שבע דור מיכה | אריאל שלום

בקבוצתו של רובי קין יש מספר דמויות מפתח מרכזיות: ערן זהבי על תקן הכוכב הגדול והסקורר הבלתי נגמר, דור פרץ שמשמש כשחקן אנרגטי מרחבה לרחבה שיודע לעשות את הכניסות הנכונות לרחבה ולכבוש שערים, אנריק סבוריט שכבר מספר שנים משמש כעוגן המשמעותי ביותר בהגנה הצהובה ועוד. אך נכון לרגע זה- כל אלה לא יוכלו לעשות את עבודתם מבלי אותו החלק הקטן והלא נוצץ, אך זה שגורם לשאר לתקתק – יוריס ואן-אובריים שמו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי