תחזיקו חזק: דוניס בא למכבי ת"א כדי להגיע לליגת האלופות

יורגוס דוניס, שלומי אברמוב | דני מרון

עזב את פאו כגיבור, ספג איומים על חייו בפאוק ופוטר מאפואל בגלל נאמנות. ביוון משוכנעים שמדובר ב"מאמן היווני הטוב ביותר", אבל גם איש שהעקרונות סיבכו אותו. לא רואה בעיניים: הכירו את מאמן האלופה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

28 במאי. יום חמישי. 20 דקות אחרי תשע בערב. הפעמון צלצל בביתו של גאורגיוס דוניס ובדלת עמד נהגו האישי של יאניס אלאפוזוס, האיש החזק בפנאתינייקוס. הנהג הגיש למאמן מכתב מהבוס. "בתקופה האחרונה חווינו סדרה של אי הבנות וחילוקי דעות שלצערי יצאו החוצה ויצרו תקשורת רעה בינינו. זה לא משנה מי עשה את הטעות הגדולה יותר ואני לא רוצה להטיל עלייך את האחריות. בכל מקרה, נוצר קרע במערכת היחסים", כתב אלאפוזוס. 

"לכן אבקש ממך, בסיום העונה, לא להמשיך את ההתקשרות… העדפתי לשלוח לך את המכתב כדי להבהיר את המחשבות שלי והכוונות שלי לפני שניפגש. אבקש ממך לשמור על המכתב בסודיות עד תום העונה לטובתה של פנאתינייקוס". העיתוי היה מוזר. שבוע וחצי לפני חזרת הליגה היוונית מפגרת הקורונה ישירות לפתיחת הפלייאוף העליון. לגבי הסודיות, ובכן כבר למחרת עלתה התקשורת היוונית על עצם קיומו של המכתב שאף פורסם כלשונו.

דוניס סיים את העונה ועזב כגיבור. בעימות מול ההנהלה, כולם – האוהדים, השחקנים ובעיקר התקשורת – לקחו את הצד שלו. "דוניס השיג משהו נדיר במקצוע שלו – הוא לא נכשל במשך שנתיים", נכתב באחד מטורי הפרידה ממנו. זו נקודה שמשקפת נהדר את האיש. דוניס הוא איש מקצוע מוערך ואהוב. עיתונאים בכירים ביוון משוכנעים שמדובר ב"מאמן היווני הטוב ביותר". הוא איש של שחקנים, כריזמטי, פתוח, מלא רגשות, אבל גם איש שהעקרונות שלו הובילו אותו ללא מעט עימותים במיוחד במועדונים גדולים.

יש הרבה היגיון בחיבור בין דוניס למכבי תל אביב. האלופה מקבלת בוס מקצועי חזק כמו שהיא אוהבת. דוניס, אחרי שהגשים את חלומו לאמן את פנאתינייקוס (והבטיח לחזור) מגיע למקום שהצלחה בו תפתח לו את הדלת לליגות של הגדולים. המאמן, שכשחקן כונה "הרכבת", הגיע לתחנה בתל אביב. תחזיקו חזק. זאת הולכת להיות חתיכת נסיעה. 

יורגוס דוניס | דני מרון

דוניס נולד בגרמניה ובגיל שש שב עם הוריו למולדתם, יוון. קריירת המשחק שלו מזוהה בעיקר עם פאו, במדיה בישל שער ניצחון מול אייאקס בחצי גמר ליגת האלופות. הרגע הזה מונף על ידי דוניס שהפך ליווני הראשון בפרמיירליג כשחתם בבלקבורן בקיץ 1996. הוא עשה זאת תוך שהוא מנצל לטובתו את חוקי בוסמן החדשים כדי להשתחרר מפאו בחינם ולזכות בחוזה עתק. אחרי שנה חזר ליוון, לא.א.ק אתונה, ואז שב לגיחה באנגליה בשפילד יונייטד ובהאדרספילד. העיתונאי והסופר ג'ף סטלינג בחר ב-2004 בדוניס כשחקן הגרוע ביותר בתולדות האדרספילד.

הפציעות הכניעו אותו והוא פרש בגיל 30 כדי להתחיל את קריירת האימון מלמטה. הדרך שעשה מרשימה. עם איליסיאקוס הקטנה רשם שתי עליות רצופות מהליגה הרביעית לשנייה. עם לאריסה רשם עלייה ובהמשך גם זכייה בגביע ואת אטרומיטוס הוביל שנתיים ברציפות לגמר הגביע. בתווך, רשם קדנציה קצרה בא.א.ק אתונה – המועדון הגדול הראשון אותו אימן – ופוטר. בקיץ 2012, חיפשה פאוק מישהו שיסכים לקחת את הקבוצה בתקציב נמוך. דוניס לקח את הסיכון. "אמרו לי שאני משוגע", סיפר לימים. 

בפאוק נתקל דוניס באליל המקומי, האורוגוואי פאבלו גרסיה. הם לא הסתדרו. דוניס לא אהב את הגישה של גרסיה, אז בן 35, ולא חשב שהוא יכול לעמוד בדרישות שלו. הוא אפילו לא ניסה להסתיר את זה. גרסיה לא אהב שמישהו בכלל מציב לו דרישות. השניים נכנסו למסלול התנגשות. אחרי תיקו בדרבי, אוהדי פאוק זועמים ומלאי שנאה חיכו למאמן במגרש החנייה. חודש וחצי מאוחר יותר, גרסיה נטש על דעת עצמו אימון מסכם אחרי משחק. חוזהו הותר, והוא כינס מסיבת עיתונאים וסגר חשבון: "המאמן שיקר לי". כשסיים לדבר, הנוכחים מחאו כפיים ונפתחה האות למלחמה. ביוון מתארים את מה שעבר על דוניס כ"ג'יהאד".

אוהדי פאוק קיללו את דוניס באימונים. במשחקים. אחרי משחקים תוך שהם מניפים שלטים ומעודדים ללא הרף את גרסיה. הם תקפו את גיסו של המאמן ברחוב ובמשחק האחרון של העונה הסדירה, קיללו את אמו של המאמן שעמדה לצדו. דוניס איבד שליטה והנוכחים נאלצו לרסן אותו. הוא רצה לקבל הגנה פומבית מפאוק, אבל שמע שעליו להתרכז בכדורגל. שמונה ימים לאחר מכן, פאוק הפסידה בחצי גמר הגביע והבעלים השערורייתי איבן סאבידיס הרים טלפון מרוסיה והורה על פיטורי דוניס. בהודעה הרשמית נכתב: "בשל סיבות טובות שקרו באשמתו הישירה".

מכאן, זה רק הולך ונהיה הזוי יותר. הסכסוך המשפטי בין הצדדים חשף שלל סיפורים. דוניס התלונן על כך שאוהדים פרצו לביתו לפנות בוקר ואיימו עליו. כמו כן חשף הודעה שקיבל מאחד מנציגי סאבידיס בה נכתב: "תעזוב או שהם יהרגו אותך". סאבידיס, מספרים ביוון, סירב לשמוע על הסכם עם המאמן ואמר: "לא אשלם לו חצי יורו". הוא שילם בסופו של דבר למעלה מחצי מיליון בפסיקת בית המשפט. דוניס עזב את יוון וחזר אליה רק אחרי חמש שנים. 

יורגוס דוניס, זינדין זידאן | AFP Contributor / Contributor

דוניס לא מחכה יותר מדי בין תחנה לתחנה. באוקטובר 2013, פחות מחצי שנה אחרי הגיהינום בסלוניקי, נחת באפואל ניקוסיה. היה מי שנזכר השבוע שאפואל בחרה בדוניס ולא ברוני לוי שכבר סיכם מאחר והישראלי דרש התחייבויות לחיזוק בינואר. ללא התחייבויות, דוניס הוביל את אפואל לדאבל ולהופעה בשלב הבתים של ליגת האלופות בעונה שלאחר מכן. רק שהעקרונות שלו והנאמנות שלו שוב הובילו לפיטוריו.

כאן המקום לציין שדוניס הולך במשך שנים עם צוות קבוע. העוזר אנגלינאס ומאמן הכושר גאורגיצאס הולכים איתו מימיו הראשונים כמאמן. עוזר נוסף בשם מנדאן, שמשמש גם כאנליסט, הצטרף לצוות כשדוניס אימן בלאריסה. ב-2010, החבורה קיבלה לשורותיה את מאמן השוערים מליאריציס. בחמש השנים האחרונות, הצוות כולל גם סקאוט נוסף בשם גאורגיאדיס, ששיחק עם דוניס בפאו והוא גם הסנדק של בנו.

לכן, כשבאפואל דרשו מדוניס לפטר את מאמן הכושר בשל מכת פציעות ותלונות של שחקנים, הוא עמד על הרגליים האחוריות – ונשלח הביתה בעצמו יחד עם כל הצוות. חודשיים מאוחר יותר, כל החבורה הזאת נחתה בסעודיה כשדוניס קיבל את המשרה באל הילאל. היווני הוביל את הקבוצה לחצי גמר ליגת האלופות של אסיה ולשלושה תארים מקומיים לפני שפוטר אחרי 15 חודשים בתפקיד. שוב נאלץ להמתין זמן קצר לפני שקיבל חזוה עתק באל שרג'אח מאיחוד האמירויות (על פי פרסומים שלושה מיליון דולר לשנה ועוד שני מיליון לשאר חברי הצוות). הפעם פוטר אחרי חמישה חודשים.

סימן ההיכר של דוניס ומה שהופך אותו גם אטרקטיבי עבור מכבי ת"א בסיטואציה הנוכחית הוא היכולת ללמוד מערכת ולספק תוצאות תוך זמן קצר. בקיץ 2017 הפסידה אפואל 1:0 ברומניה לאלופה ויטורול בסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות ונפרדה מהמאמן מריו בין. דוניס הוזעק, העביר שני אימונים והפך את הקערה בגומלין עם 0:4 אחרי הארכה. אפואל התגברה גם על סלביה פראג והמשיכה להופעה נוספת בשלב הבתים. שלא תטעו. דוניס מונה בעיקר כדי שמכבי ת"א תחזור לשלב הבתים בצ'מפיונס.

יורגוס דוניס | דני מרון

דוניס, מספרים בקפריסין, בלט ביכולת שלו לקרוא את המשחק לפני ותוך כדי ההתמודדות. "לא אובססיבי על שיטה אחת, אוהב לשחק עם התפקידים של השחקנים. איתו, אפואל שיחקה כמו ווינרית וסירבה להיכנע. הוא ניהל את נושא הרכש והצליח עם מרבית השחקנים שהגיעו בתקופתו. הבעיה היא שדוניס הוא אחד שמתקשה להודות בטעויות. הוא נוטה להגן על ההחלטות שלו ולפעמים להתעקש עליהן בכל מחיר", טוען עיתונאי מקומי. דוניס, אגב, לא סיים את אותה עונה באפואל.

חלום חייו של דוניס היה לאמן את קבוצת נעוריו. זה היה קרוב ב-2012, אבל אז הנסיבות הובילו אותו לפאוק. רק בשביל פנאתינייקוס היה מוכן לשוב ליוון. השנתיים האחרונות שלו בירוק היו סוערות ומלאות סיפורים. הוא קיבל מועדון תחת מגבלות פיננסיות ונאלץ להסתדר עם צעירים על בסיס מקומי. אחרי התחלה מבריקה, באה נפילה החל מחודש ינואר ופאו סיימה במקום השמיני. העונה החולפת הייתה מלווה בעימותים בין דוניס לאלאפוזוס ולמנהל הספורטיבי צ'אבי רוקה.

בספטמבר, כשפאו חטפה רביעייה מול אריס, דוניס שקל להתפטר, נקרא לישיבת חירום וקיבל גיבוי. התוצאות התייצבו, אבל המתח גבר. עוד לפני התפרצות הקורונה והשבתת הליגה, קיבל דוניס מסר שאם ברצונו להמשיך לעונה השלישית בחוזהו יצטרך להבין שהתקציב לא יגדל ושכל סמכויות הרכש יישארו בידי רוקה. בנוסף, הובהר לו שלא יוכל להמשיך לצד בנו, חריסטוס, המשחק בקבוצה. דוניס לא אחד שאוהב שמכתיבים לו מה לעשות: : "אני לא כאן כדי ללכת אחרי הרעיונות והבחירות של אנשים אחרים", אמר.

אחרי פרשת המכתב שהודלף, דוניס הסתובב במרירות. הוא זכה לתמיכה פומבית משחקנים שטענו שהם משחקים בשבילו ויעשו עבורו הכל, אבל נראה כבוי. העימותים לא פסקו. אלאפוזוס זעם כשדוניס הרכיב את בנו ואת גאס זיאד בדרבי מול אולימפיאקוס (3:0) למרות שידע שהשניים יעזבו אחרי המשחק כי חוזיהם לא הוארכו מעבר לחודש יוני. פאו הובסה והמאמן טען שהקבוצה "שבורה פסיכולוגית". בנוסף, אלאפוזוס זעם כשדוניס התראיין ללא אישור דווקא לתחנת הטלוויזיה של בעלי אולימפיאקוס.

גיורגוס דוניס | JOSEP LAGO/AFP via Getty Images

דוניס לא פוטר לפני סוף העונה, כנראה מסיבות כלכליות, ועל פי דיווחים, על החוזה לעונה הבאה לקח חבילת פיצויים של 700 אלף יורו, אותה פאו תשלם בתשלומים עד אוקטובר. בכלל, אין מה לדאוג לדוניס מבחינה כלכלית. האיש עשה סכומים אדירים בקריירה ותמיד ידע לדאוג יפה לכל הפמלייה. רק לאחרונה אישר שהעונה האחרונה בקפריסין הכניסה לו כמיליון יורו כולל מענקי העפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות.

החוזה בישראל נמוך ממה שהורגל, אבל הוא לא בא לישראל בשביל הכסף. "אחת השאיפות הגדולות שלי היא לאמן באנגליה", אמר לפני שנה. מבחינתו, אלופת ישראל עדיפה מהכסף הגדול במפרץ. ממכבי ת"א או יותר נכון משלב הבתים במפעל אירופי קל יותר לעשות קפיצת מדרגה. דוניס יודע שאם לא אחת הגדולות ביוון (שברובן כבר עבד), הצלחה במכבי ת"א תוכל להביא אותו לאן שהוא רוצה. לסיטואציה הוא כבר יידע להתאים את עצמו כמו שעשה באפואל ובפנאתינייקוס. צעירים, רכש, פייר פליי, לו"ז צפוף. האיש עבר הכל.

יש דמיון מסוים בפרופיל בין דוניס לאיביץ' מבחינת הדומיננטיות והתפקיד שיקבל בתוך מערכת נטולת מנהל ספורטיבי, אבל גם שוני אדיר. מי שאהב את איביץ' הקר והרוטן יצטרך להתרגל לטיפוס אמוציונלי שלא רואה בעיניים. מספרים שהוא נוהג להתפרץ לעבר שופטים, מתעב את ה-VAR ובעונה האחרונה הספיק להתעמת עם אוהד ולצעוק "אידיוט" לעבר אוהד לאריסה שקילל אותו. "בניתי להם קבוצה מאפס. אי אפשר לנצח טמטום", אמר בסיום. כן, הוא חד ומצוין מול תקשורת.

והכדורגל? "אני אוהב משחק של החזקה בכדור. חשוב לשלוט במשחק ולהחזיק בכדור זו הנקודה הראשונה. הנקודה השנייה היא להיות אגרסיבי כשאתה מאבד את הכדור וזה כבר תלוי בשחקנים שיש לך ובמערך בו אתה משחק. כשאתה מאמן, חשוב להשפיע על השחקנים מבחינה מנטלית ולדחוף אותם לקצה. חשוב לי ליצור חדר הלבשה טוב עם חבורה שנלחמת כאחד למען המטרות".

ולדימיר איביץ' | אודי ציטיאט

ריגה היא המטרה הראשונה. ואפרופו ריגה, הנה סיפור פיקנטי לספתח של דוניס. בקדנציה השנייה באפואל, ניצח דוניס 2:3 בפאפוס משער בדקה ה-90 וחגג בהפגנתיות מול ספסל היריבה. "הוא לא כיבד את המאמן שלו מתוך פחד", זעם בעלי פאפוס רומן דובוב. "לקבוצה שלו יש תקציב פי עשרה משלנו ופי שלושה מאפולון, יש לו תמיכה משופטים והוא לא יכול לקחת אליפות. אני משוכנע שהקריירה שלו מתקרבת לסוף. אלוהי הכדורגל לא יסלחו לו. מתערב על בקבוק וויסקי שהוא לא יחזיק באפואל". דובוב הוא גם הבעלים של ריגה ואת הנקמה שלו, דוניס יצטרך כנראה להשיג מהבידוד.   

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי