עכשיו תורו: רונאלד קומאן יכול להוביל את ברצלונה לעידן חדש

רונאלד קומאן, מאמן ברצלונה החדש | ספורט1 / Getty Images

נקודת הפתיחה רעה במיוחד, אך המועדון שלו זקוק לו - ותלמידו של יוהאן קרויף לא היה מסוגל לסרב

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

ערב ראש השנה 1989, ברצלונה נמצאת במדריד, למחרת מצפה לה משחק מול אתלטיקו. בחדרו במלון יושב המאמן, יוהאן קרויף, ומחייג לאיינדהובן. על הקו רונאלד קומאן, אותו בלם שרק שלוש עונות קודם לכן קרויף כמאמן איאקס מכר לפ.ס.וו. "שנה טובה רונאלד", אמר לו קרויף. "בעונה הבאה אני רוצה אותך אצלי". קומאן ענה לו בשתי מילים: "בטח, המאמן". בקיץ קרויף שילם עליו פי ארבעה מהסכום שמכר אותו כמה שנים קודם לכן. לקח לקומאן זמן להתאקלם בברצלונה, אך לבסוף הפך לאחד ממנהיגי הקבוצה, הבלם שלא מפסיק לכבוש. עד השיא כמובן בוומבלי, כשכבש את השער שהביא לברצלונה את הגביע האירופי הראשון שלה.

קומאן תמיד אמר שהחלום שלו הוא לאמן את ברצלונה. ואכן, בכמה צמתים בקריירה שלו שמו עלה, ומכל מיני סיבות, זה לא קרה. עכשיו, סוף סוף, זה קורה. לא בזמן אופטימלי מבחינת המועדון, בוודאי שלא בא בטוב לנבחרת הולנד אותה קומאן שיקם – אבל מבחינתו של המאמן זו הזדמנות שאולי לא תשוב עוד. דרך ארוכה עשה גדול שחקני ההגנה ההולנדים בכל הזמנים, האדם היחיד בעולם שיכול להתהדר בתואר "שיחק ואימן בכל שלוש הגדולות של הכדורגל ההולנדי" וחשוב מכל – כאמור, האיש שהביא את הגביע האירופי הראשון לברצלונה.

קומאן הוא סמל ברצלונה. אחד ממנהיגי הדרים טים ההיא של קרויף, תלמיד אהוב ומוערך על ידי המאמן האגדי. זו התקופה הקשה ביותר של ברצלונה בעשור האחרון ולכן היא פונה למאמן מנוסה שמכיר היטב את המועדון. מישהו שמכיר את סגנון המשחק הנדרש, ששיחק אותו והטמיע אותו בקרב קבוצותיו, שיודע מהי תרבות המועדון והזהות שלו. אבל זה לא רק הניסיון: גם לפניו אימנו את הקבוצה תלמידיו של קרויף. אך מאז לואיס אנריקה לא היה לברצלונה מאמן סמכותי וכריזמטי, מישהו שמקרין כלפי פנים וכלפי חוץ את מה שכולם מצפים לראות ממאמן ברצלונה. מה שיש לפפ, ללואיס אנריקה. לסטיין בוודאי לא היה את זה, קומאן מביא עימו את הסמכות לברצלונה.

רונאלד קומאן | Icon Sport / Contributor

ברצלונה עומדת בפני תקופה של שינוי. בזמן שריאל התכוננה ליום שאחרי רונאלדו, בברצלונה המשיכו לסמוך על מסי ובהנהלה התעסקו בעניינים שלהם. הקבוצה המבוגרת תצטרך לראות איך היא שומרת את מסי מרוצה אצלה, כיצד היא מוכרת לא מעט מהנכסים שלה ומקבלת עליהם סכומים שיאפשרו לה להתחיל לבנות מחדש. גריזמן, דמבלה, אלבה, רקיטיץ ו-וידאל למשל. האם השחקנים שיישארו והקהל יקבלו את העובדה שקומאן חתום על שחרור שחקנים, חלקם כוכבים, מהקבוצה? האם קומאן יוכל לבחור באופן חופשי את השחקנים שירצה להביא, ואם כן האם יחקה את ואן חאל וימלא את הסגל בהולנדים?

ומה יקרה מבחינה מקצועית? כשקומאן הגיע לנבחרת השבורה הוא קודם כל שיחק במערך עם שלושה בלמים, כדי לתת קצת בטחון לשחקנים אחרי שרשרת הפסדים. בשלב הבא בנבחרת הוא עבר למערך של אייאקס וטן האח, ושיחק 4-2-3-1 כדי למקסם את היכולות של פרנקי דה יונג. איך מסי ישתלב במערך כזה? האם הגעתו של קומאן תהיה האות לתחילת בניית ברצלונה סביב פרנקי?

גם אם ייכשל, קומאן לא יכול היה להגיד לא. זה הרגע לו הוא חיכה. הקשר ההולנדי-קטלוני, רוחו של קרויף ששורה מעל. בשנים שלו כשחקן, קומאן גר בשכנות לקרויף, הנשים היו חברות טובות. קרויף טיפח את המנהיג שלו על הדשא, וקומאן העריץ אותו. כשאשתו ברטינה כרעה ללדת, קרויף ביקש מקומאן לא לוותר על משחק הליגה בסנטנדר. הם ניצחו, ובסיום המשחק, כשקומאן לא יודע מה לעשות כי לא היו טיסות חזרה לברצלונה, קרויף בא אליו ואמר לו "בוא, כנס לרכב". המאמן נהג במשך שבע שעות חזרה הביתה כדי שהשחקן שלו יהיה נוכח בלידה.

רונאלד קומאן, יוהאן קרויף | VI-Images / Contributor

כשהדרים טים התפרקה והתפזרה גם קומאן חזר להולנד. עוד שנתיים כשחקן בפיינורד ואז החל את קריירת האימון כעוזרו של חוס הידינק במונדיאל 98. מיד אחר כך הצטרף ללואי ואן חאל כעוזרו בברצלונה. הוא לא נשאר זמן רב, כשהגיעה ההצעה מוויטסה להיות מאמן ראשי הוא חזר להולנד. קומאן עבר לאייאקס וזכה איתה בתארים, אבל לא הסתדר עם המנהל המקצועי שלו, ואן חאל. בתקופתו באייאקס הגיעה הצעה מברצלונה שחיפשה מאמן זמני, אך איאקס לא שחררה. הוא התקשה להתמודד עם האגואים הגדולים של זלאטן, מידו ורפאל ואן דר וארט, עניין שחייב היה ללמוד ולשפר בהמשך הקריירה. משם עבר לאיינדהובן וזכה גם איתה בדאבל.

כשהגיעה ההצעה מוולנסיה, קומאן קפץ עליה. הוא האמין שזו תהיה הדרך להגיע לברצלונה, לא חשב פעמיים ועזב. אבל במקום להתקרב לברצלונה הוא רק התרחק. התקופה בספרד היתה רעה, כישלונות מקצועיים לוו בהחלטתו לזרוק מהסגל את כוכבי המועדון קניזארס, אלבלדה ואנגולו. קומאן פוטר וחזר להולנד, ואימן את אלקמאר, אך גם ממנה פוטר. לטענת ההנהלה הוא איבד את חדר ההלבשה והשחקנים המובילים לא יכלו לסבול אותו.

זה היה קומאן הישן. מאמן קשוח וקשה. אחרי הפיטורין מאלקמאר התגלה שאשתו סובלת מסרטן השד. קומאן החליט להפסיק עם הכדורגל ולהתמקד בסיוע לאשתו. היא החלימה, וקומאן רצה לחזור לעבוד. ההצעה מפיינורד, מועדון שכמעט פשט רגל, לא זכה בתארים שנים רבות וחסר תקציב משמעותי לרכש, הגיעה כהצלה. קומאן החדש קיבל את התפקיד, והציג אדם שהשתנה. רך, מצחקק עם שחקניו, מלטף, מקדם שחקנים צעירים. סטפן דה פריי, טוני ויליינה, ברונו מרטינס אינדי, אבל גם גרציאנו פלה ואחרים חייבים לו את הקריירה שלהם. פיינורד התאוששה וצעדה קדימה. וגם קומאן. סאות'המפטון הגיעה עם הצעה מפתה, ממנה עבר לאברטון.

רונאלד קומאן | PIROSCHKA VAN DE WOUW / Contributor

אבל את הרגעים הכי יפים שלו עשה קומאן בנבחרת. הולנד המוכה והמושפלת, שלא עלתה ליורו 2016 ומונדיאל 2018, חיפשה מנהיג שיאחד אותה ויחזיר אותה לגדולה. שינצח, עם כדורגל טוב, עם שחקנים שמחים. קומאן הגיע, נתן את סרט הקפטן לווירג'יל ואן דייק, הפך את ויינלדום לפליימייקר ונתן לו תפקיד התקפי שונה מזה שבליברפול. ממפיס התאהב בו ומצא בו את האבא שתמיד חיפש. מארטן דה רון קיבל את חולצת ההרכב לצד פרנקי דה יונג. הולנד הגיעה לגמר ליגת האומות, העפילה ליורו והפכה למועמדת משמעותית. כשבינואר הגיעה ההצעה מברצלונה, קומאן אמר לה לא. הוא עוד בנה על היורו בקיץ. בחוזה עם ההתאחדות הוא הכניס סעיף שאחרי היורו יוכל לעזוב – רק לברצלונה.

היורו נדחה בחודשים האחרונים בצל נגיף הקורונה, העבודה בנבחרת כמעט ולא קיימת. המועדון שלו קורא לו, זקוק לו. אחרי מורו ורבו קרויף, עכשיו תורו של רונלד קומאן. האיש שבעשור האחרון הגיע לפיינורד במצב אנוש ולנבחרת הולנד מוכה ומושפלת – והפיח בהן רוח מחודשת, אמונה עצמית והקים אותן לתחייה. הוא האיש הנכון בזמן הנכון עבור ברצלונה. נקודת הפתיחה שלו רעה, אבל כמו שהוא מצא את החור הקטן בין שלושה שחקני סמפדוריה בחומה ההיא ומעבר לידיו המושטות של פאליוקה, גם עכשיו הוא יצטרך להוכיח למסי ולמיליוני אוהדים בעולם – הוא האיש שיוביל את ברצלונה לעידן החדש.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי