העולם בכף ידו: תמונת מצב עדכנית לגבי עתידו של ערן זהבי

ערן זהבי
ערן זהבי | אתר הליגה הסינית

טורקיה, הולנד, ארה"ב, אנגליה ואפילו סין – כל האפשרויות פתוחות עבור ערן זהבי, שלא ממהר להחליט מי תהיה קבוצתו הבאה. בינתיים הוא יתארח הערב עם הנבחרת בסקוטלנד, וינסה להמשיך להבקיע

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

בגיל 33, אחרי שלוש עונות וחצי בסין ועוד סיבוב משחקים מקוצר העונה, נמצא זהבי על פרשת דרכים. הוא ימשיך לשחק כדורגל, לפחות עוד שלוש שנים, והשאיפה שלו היא לסיבוב אחד נוסף באירופה או לצאת לארה"ב. רשמית, זהבי הוא עדיין שחקנה של גוואנגז'ו RF, אך איש לא מצפה שיחזור אליה, ואם ימצא קבוצה אחרת, ייפרד מחוזה העתק שהבטיח לו בשנתיים האחרונות סכום שיא לשחקן ישראלי: 12.5 מיליון דולר בעונה.

על פי הידוע, לא הונחה בפני זהבי אף הצעה רשמית. השבוע התקיימה שיחת וידיאו בת מספר משתתפים, ובה בלטו, מלבד זהבי, גם מנהלה הספורטיבי החדש של פנרבחצ'ה ואיש הקשר בין פנר לבין זהבי, כדורגלן העבר האגדי רוברטו קרלוס. פנר טרם הגישה לזהבי הצעה, אבל קיבלה ממנו הסכמה עקרונית להתניע מהלך.

ערן זהבי | מסך

אלא שנכון לעכשיו פנר תקועה. היא מעוניינת למכור ללאציו את חלוצה הקוסוברי ודאט מוריקי, אותו רכשה מריזאספור רק בקיץ שעבר. הסכומים סביב העסקה מגיעים ל-20 מיליון יורו, ונראה שהיא טרם הבשילה. מצד שני, פרנבחצ'ה קלטה בימים האחרונים את חלוץ נבחרת אקוודור אנר ולנסיה, שאומנם רחוק מלהציג את המספרים של זהבי, אבל עדיין תופס עמדה התקפית.

האופציות של זהבי מרובות, אם כי אנשיו שומרים על סודיות. רוב הליגות הרלוונטיות יחלו רק בסוף השבוע הבא, חלון ההעברות באירופה ייסגר ב-5 באוקטובר, וזה שבאנגליה ב-16 ובארצות הברית אפילו ב-29. ישראל? החלון פה ייסגר ב-13 בנובמבר, אבל ליגת העל כרגע פחות רלוונטית. זהבי היה מעוניין לעשות פרק נוסף באירופה – הפעם בתנאים שלו.

לא מדובר בכסף. זהבי אומנם לא ישחק בחינם, אבל אם תהיה קבוצה שתקרוץ לו ותשלם פחות מקבוצה אחרת, פחות אטרקטיבית, הוא לא יהסס. סכומי הכסף שהרוויח בסין – על פי ההערכות כ-40 מיליון דולר – מספקים אותו, והשאיפה שלו היא להמשיך וליהנות מכדורגל ברמות שיהלמו אותו.

כדי ליהנות מכדורגל שואף זהבי למצוא קבוצה שבה יהיה שחקן מוביל, שאין שאלה לגבי מעמדו ושבה יוכל לתרגם את יכולתו למספרים אותם סיפק בעשור האחרון – למעלה מ-250 שערים בכל המסגרות. "ערן יעדיף תמיד לשחק ולתת את התפוקה שלו מאשר להיות קישוט על ספסל של מועדון פאר".

אופציה כזו נמצאת בהולנד, שם יש טרנד חדש: הבאת סופרסטארים בגיל מבוגר כדי לסיים קריירה באחת הגדולות. קלאס יאן הונטלאר חזר לאייאקס לפני שלוש עונות, והוא עדיין שחקן מוביל בה בגיל 37; רובין ואן פרסי בילה עד לפני שנה בפיינורד בגיל 36; אריאן רובן חזר לכרונינגן בגיל 36, 18 שנה לאחר שעזב. קבוצה שאין לה שחקן מנוסה כמו זהבי היא פ.ס.וו איינדהובן, שסיימה עונה מאכזבת במקום הרביעי ומינתה את רוג'ר שמידט הגרמני כמאמן. שמידט אימן עד החורף בבייג'ינג גואן הסינית ומכיר את זהבי מצוין.

המכשול: בהולנד משלמים לשחקנים בסדר הגודל הזה 1.2 מיליון יורו בעונה לכל היותר. האם זה באמת יהווה מכשול אם תגיע הצעה כספית משמעותית ממועדון בסדר גודל דומה?

אריאן רובן | Cees van Hoogdalem/Soccrates/Getty Images

קיימת גם אופציה למציאת קבוצה בינונית באנגליה, ספרד או גרמניה. ניוקאסל רצתה אותו בקיץ שעבר, אבל הסינים לא היו מוכנים לשמוע. כך היה גם עם טוטנהאם, ממש עם סגירת חלון ינואר. אם תהיה הצעה כזו, זהבי ישקול את הכדאיות שלה גם לפי יכולת הקבוצה. שהרי כדי ליהנות מכדורגל הוא גם צריך לנצח. אגב, השיקול המשפחתי יהיה – אם יהיה – בעדיפות נמוכה. בניגוד לפרסומים, שי זהבי לא תמנע מבעלה לשחק היכן שירצה.

האופציה האמריקנית נמצא כל הזמן בשאיפות. לפני כמה חודשים רצתה אותו לוס אנג'לס של המאמן האמריקאי האגדי בוב ברדלי, אבל ההצעה הכספית שלה לא הייתה אטרקטיבית דיה. אינטר מיאמי של דיוויד בקהאם (הקבוצה הגרועה ב-MLS) החתימה לאחרונה את בלייז מטווידי ורוצה להחתים גם את גונסאלו היגוואין. אופציות נוספות הן פחות אטרקטיביות עבור זהבי. גם בסין הוא מבוקש, ויש לפחות שלוש קבוצות שהיו מוכנות לשלם לו את תקרת השכר בעונה הבאה – שלושה מיליון דולר לעונה. ויש כמובן את מכבי ת"א.

זהבי יהיה שמח לסיים את הקריירה שלו במכבי ת"א, והאוהדים מפעילים לחץ מטורף. העובדה כי אין קהל במגרשים לא מדרבנת גם את הבעלים מיטש גולדהאר ללכת להרפתקה כספית כמו זהבי, אלא אם כן זו תכסה את עצמה, ובמצב התחלואה ואיסור כניסת הקהל למגרשים, זה לא נראה ריאלי. בתנאים רגילים, האופציה הצהובה הייתה מדורגת גבוה. חשוב לציין – מפני שכמות הדיסאינפורמציה שזורמת סביב זהבי כבר יצרה פרסומים מוטעים – כי אין לזהבי כל מגבלת מס אם יחזור לשחק בארץ, שכן נדרשת שהות של שלוש שנים רצופות בחו"ל כדי לקבל פטור מכפל מס. 

ערן זהבי
ערן זהבי | AFP / Stringer

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי