שלם עם עצמו: אם ארסנל תכריח את אוזיל לשבת בבית, אז שיהיה

מסוט מוזיל | Alex Grimm / Staff

האוהדים והפרשנים יכולים לבקר את אוזיל עד יוני, אבל אם מסתכלים על השיקולים שלו ללא דעות קדומות, מבינים שהקשר עושה את הדבר הנכון, לפחות מבחינתו. יוכין מסביר

קבוצות: ארסנל
(גודל טקסט)

למסוט אוזיל נולדה בת בכורה בתחילת אפריל.

אוהדים, פרשנים, עיתונאים, ולעתים גם מנהלי המועדונים לא נוטים לייחס חשיבות לעניינים משפחתיים מסוג זה. כדורגלנים נמדדים ונשפטים בעיקר על סמך הביצועים על הדשא, וגם על בסיס תרומתם בחדר ההלבשה ובתקשורת. לעתים תכופות, הם נתפסים כמכונות שאמורות לספק תוצרת מסוימת, ולא כבני אדם רגילים, ובמידה מסוימת זה אפילו מובן. ואולם, כאשר בודקים את מכלול השיקולים של שחקנים בבחירת מסלול הקריירה, אסור בשום אופן לשכוח את ההיבטים האישיים והמשפחתיים, כי הם עשויים – באופן טבעי לחלוטין – להיות המכריעים ביותר.

ובכן, למסוט אוזיל נולדה בת בכורה בתחילת אפריל. זה קרה ימים ספורים אחרי שהליגה האנגלית הופסקה, וכל העולם צלל עמוק למשבר הקורונה. הקשר גר בלונדון כבר שבע שנים, מאז הוחתם על ידי ארסנל מריאל מדריד והפך לשחקן היקר ביותר בתולדות המועדון דאז. מה תהיה נכונותו לעבור למדינה אחרת ולבצע שינוי חד בחייו דווקא בתקופה של חוסר ודאות מוחלט, בעוד עיקר דאגתו היא לתינוקת הקטנטנה החדשה שהצטרפה למשפחתו? תנסו לדמיין את תגובתכם אם מקום העבודה שלכם היה מנסה לכפות עליכם לעזוב את ביתכם בדיוק בעיתוי הכי לא הגיוני מבחינתכם. האם זה לא היה מעורר התנגדות וסלידה?

מסוט אוזיל | Catherine Ivill / Staff

והרי זה בדיוק מה שארסנל עשתה מיד אחרי לידת בתו של אוזיל. בתקשורת נפוצו הדיווחים על המצב הכלכלי הבעייתי של התותחנים, וההדלפות גרסו כי שכר העתק של אוזיל, שעומד על 350 אלף ליש"ט בשבוע, מקשה על הארכת החוזה של פייר-אמריק אובמיאנג. ראשי המועדון השתדלו מאוד ליצור בקרב האוהדים הבנה כי רק אחד מהם יכול להמשיך לשחק בקבוצה לנוכח הנסיבות. הקפטן הטרי אובמיאנג היה, כמובן, הבאנקר האולטימטיבי. אוזיל היה צריך לאפשר לסגור את העסקה המיוחלת ולעוף לכל הרוחות.

אוזיל, מצידו, הרגיש שמבחינה מקצועית הדברים דווקא החלו להסתדר לפני פגרת הקורונה המאולצת. יחסיו עם אונאי אמרי אמנם עלו על שרטון, אך מאז פיטוריו של הבאסקי הוא חזר לדשא והפגין יכולת לא רעה בכלל. פרדי ליונגברג סמך עליו כאשר מילה את תפקיד המאמן הזמני. מיקל ארטטה שילב אותו בהרכב על בסיס שבועי. למעשה, במשחק האחרון לפני השבתת הליגה, בישל אוזיל את שער הניצחון לאלכסנדר לקאזט וסייע לתותחנים לנצח את ווסטהאם 0:1, בעוד ארסנל לא נוצחה מאז תחילת השנה האזרחית. היתה תקווה אמיתית לפתח מומנטום חיובי כלשהו. אלא שאז התערבה המגיפה, והמועדון העדיף לדחוק אותו הצידה.

אחרי ההדלפות על השאיפה לסיים את דרכו של אוזיל בארסנל, באה הבקשה לבצע קיצוץ בשכר כל השחקנים. אוזיל סירב, ובארסנל דאגו למנף את התעקשותו על מנת לטפח את זעם האוהדים כלפיו. ואולם, האם בחירתו היתה בהכרח אנוכית? הסוגיה הזו אינה חד משמעית, וכך הסביר זאת אוזיל עצמו בראיון שנערך באוגוסט: "כשחקנים רצינו לתרום למאמץ, אבל היינו זקוקים למידע רב יותר, ושאלות רבות נותרו פתוחות. הייתי מוכן להורדה משמעותית יותר אם התמונה היתה ברורה יותר, אבל נדרשנו לקבל את התכתיב ללא התייעצות רצינית. חשבתי שמגיע לי לדעת הכל ולהבין לאן הכסף ילך. במקום זאת, הכל נעשה מהר מדי, והופעל עלינו לחץ גדול".

מסוט אוזיל | Stuart MacFarlane / Contributor

השתלשלות העניינים בדיעבד מגלה כי חשדותיו של אוזיל היו מוצדקים. לשחקנים הובטח שאם יקצצו 12 אחוזים משכרם, יוכל המועדון להימנע מפיטורי עובדים. ההבטחה הזו הופרה, ו-55 עובדים פוטרו על מנת לחסוך בעלויות. להנהלת ארסנל היה נוח לתרץ זאת בכך שאוזיל ממשיך להרוויח 350 אלף ליש"ט לשבוע, אך זה ממש לא מצדיק את המהלך. שכרם של יתר השחקנים קוצץ בהסכמה, וזה לא הועיל. הכסף זרם, אם כך, הישר לכיסו של ההבעלים האמריקאי סטן קרונקה, אשר רוב עסקיו לא נפגעו מקורונה. יש כאן חומר לא מבוטל למחשבה.

זה לא סוד כי אוזיל תורם למטרות חברתיות. לטענתו, הוא אף החל לא מכבר בפרוייקט חדש, הרחק מעיני המצלמות. האם הוא צריך להסכים לקיצוץ שיפגע בפרויקט המדובר, מבלי לקבל התחייבויות בכתב כי הכסף שייחסך למועדון מיועד לצרכים הנכונים? זו שאלה מסקרנת, והגרמני אף ניצל בשבוע שעבר את פיטוריו המתוקשרים של הקמע של המועדון, גאנרזאורוס, כדי להדגיש את הנקודה ולזכות בנקודות זכות בקרב על דעת הקהל. "היה לי עצוב מאוד לשמוע כי ג'רי קאי, המוכר כסמל המפורסם והנאמן גאנרזאורוס אשר הינו חלק אינטגרלי מהמועדון, הוגדר כמיותר אחרי 27 שנה. לכן אני מציע לפצות את ארסנל במלוא גובה השכר של הבחור הגדול הירוק שלנו, כל עוד אני שחקן ארסנל, כדי שג'רי יוכל להמשיך בעבודתו שהוא כה אוהב", הוא כתב. המסר ברור וחד – אוזיל מוכן לתרום לעובדי המועדון, אך הוא מעדיף לעשות זאת ישירות. הוא לא סומך על ההנהלה.

בינתיים, לא קיבל אוזיל דקת משחק במדי ארסנל – לא בשלהי העונה שעברה אחרי תום פגרת הקורונה, ולא בתחילת העונה הנוכחית. המועדון לא כלל אותו בסגל לליגה האירופית, והוא עשוי למצוא את עצמו גם מחוץ לסגל בפרמיירליג. ארטטה מקפיד לטעון כי מדובר בהחלטה מקצועית נטו: "אנחנו משתדלים לבחור את השחקנים הטובים ביותר בכל משחק. אשתמש בשירותיו של מסוט כאשר אחשוב שהוא מסוגל לתת לנו את המיטב", אמר המאמן הקטלוני. ואולם, לאור העובדה כי אוזיל היה תמיד בהרכבו עד לפגרת הקורונה, ולא קיבל אף שניה להוכיח את עצמו אחריה, קשה מאוד להאמין לו. הרבה יותר הגיוני להניח כי יש תכתיב ברור מלמעלה לפסול לחלוטין את אוזיל בשל המרד שהוא מוביל נגד ההנהלה, ולנסות להשחיר את פניו בעיני האוהדים ככל הניתן.

קל להבין גם מדוע ארטטה מתיישר עם התכתיב הזה. אוזיל חגג ביום חמישי את יום הולדתו ה-32, ולפי מצב העניינים אין כל סיכוי להמשיך העסקתו אחרי תום חוזהו בקיץ 2021. המנג'ר בונה קבוצה לטווח בינוני-ארוך, ואין לו אינטרס להיכנס למאבקים ערכיים מול ההנהלה רק כדי לתת צ'אנס לכוכב שיעזוב בקרוב. הוא זקוק לתמיכה של קרונקה וחבורתו הרבה יותר מאשר למסירותיו של אוזיל. הוא מעדיף להיות חכם, ולא צודק. לעומתו, אוזיל רוצה להיות צודק בכל מחיר, וזה לא בהכרח אומר שאינו חכם.

כי הבת שלו נולדה באפריל, החיים בלונדון נמשכים, והמשכורת נכנסת. הוא נמצא בשלהי הקריירה, במהלכה הוכתר לאלוף העולם, זכה באליפות ספרד, הניף שלוש פעמים את הגביע האנגלי, הפגין את כישוריו בליגות הבכירות, ונכנס להיסטוריה כאחד המבשלים הטובים בדורו. הוא לא צריך להוכיח לעצמו דבר, ואין גם סיבה להתחשב בדעת הקהל. "אעזוב כשאמצא לנכון", הוא הצהיר – ואם המועדון יכריח אותו לשבת בבית בעונה הנוכחית, אז שיהיה. 

מסוט אוזיל | David Price/Arsenal FC via Getty Images

בקיץ הבא הוא יהיה שחקן חופשי, התינוקת תהיה בת שנה פלוס, והכאוס הבריאותי עשוי אולי להיות דרמטי פחות. זה יהיה עיתוי נכון הרבה יותר מבחינתו לעבור לקבוצה החדשה, ויהיה לו גם זמן לתכנן את המהלך בראש שקט, בלי לחצים מיותרים. האוהדים והפרשנים יכולים לבקר אותו עד יוני, אבל אוזיל שלם עם עצמו לחלוטין. ואם מסתכלים על השיקולים שלו ללא דעות קדומות, מבינים שהוא עושה את הדבר הנכון מבחינתו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי