יש עתיד: נושאי הדגל של המהפכה בברצלונה

טרינקאו עם אנסו פאטי
טרינקאו עם אנסו פאטי | LLUIS GENE/AFP via Getty Images

ייתכן שזה קרה בלית ברירה, אבל השינוי הגיע - והוא חד. לקראת הקלאסיקו נגד ריאל מדריד, מיכאל יוכין על השינוי שמביאים עמם לקטלוניה אנסו פאטי, ריקי פוץ', טרינקאו, פדרי ורונלד אראוחו

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

הם היו צריכים למהר כדי להיכנס להיסטוריה – ועמדו במשימה, גם אם לא ממש חשבו על כך מראש. בעוד שבוע יחגוג אנסו פאטי את יום הולדתו ה-18, פדרי יעשה זאת בחודש הבא. המפגש מול פרנצווארוש ביום שלישי היווה, אם כך, הזדמנות נדירה. לראשונה אי פעם, כבשו שני שחקנים בני 17 בצוותא בליגת האלופות. אף מועדון לא יכול להתגאות בהישג דומה, ועבור ברצלונה זהו משב רוח מרענן במיוחד בעיתוי קריטי. 1:5 על פרנצווארוש שיפר משמעותית את מצב הרוח במחנה הקטלוני לקראת המפגש מול ריאל מדריד בקלאסיקו.

אחרי אינספור כותרות שליליות, אחרי הכשלונות הצורמים בכל המפעלים, אחרי השמיניה המשפילה מול באיירן מינכן, אחרי סאגה העזיבה שלא היתה של ליאו מסי, אחרי סאגה ההעזבה שכן היתה של לואיס סוארס, אחרי שההנהלה התבזתה בכל מובן אפשרי, אחרי שהיעדים המרכזיים בשוק ההעברות לא הושגו, אחרי שמרטין ברוייטווייט קיבל את החולצה מספר 9, אחרי שהאוהדים כבר החלו לאבד תקווה – הנה לכם, אולי בכל זאת יש עתיד. אולי בכל זאת צומח כאן דור שיצעיד את בארסה לעבר הישגים חדשים.

לג'וזפ מריה ברתומאו, הנשיא המושמץ (בצדק רב) אשר ימיו בתפקיד נראים ספורים, יש כעת בכל זאת סיבה אחת לפחות לחייך. בתחילת אוגוסט, עוד לפני הקריסה ההיסטורית מול באיירן, הוא דיבר על החזון לעתיד: "אנחנו הולכים להצעיר מאוד את הסגל. יש שחקנים שעולים מקבוצת המילואים – אנסו פאטי, ריקי פוץ', רונלד אראוחו. החתמנו את פרנסיסקו טרינקאו, החתמנו את פדרי. אף אחד מהם לא למכירה. הם מהווים את הבסיס לדור הבא של ברצלונה", הוא הצהיר. ואז היה ממוצע הגילאים בהרכב של בארסה מול הבווארים קרוב ל-30, והדיבורים על הצערה הרגישו קצת מגוחכים.

פדרי, רונאלד קומאן
קומאן משקיף, פדרי מתכונן להיכנס. הדור הבא נבנה | Pedro Salado/Quality Sport Images/Getty Images

ובכן, ייתכן שזה קורה בלית ברירה, אבל השינוי הגיע – והוא חד מאוד. המאמן החדש רונאלד קומאן מקבל המון תכתיבים מלמעלה, אבל יש לו יד חופשית לקדם את השחקנים הצעירים ללא הגבלה, ויש לו קבלות בנושא בעבר. ההולנדי לא תמיד מסתדר עם ותיקים, אך הזרמת דם צעיר למערכת היא אחת התכונות החזקות שלו. "לגיל אין משמעות. מי שטוב ישחק", הוא מקפיד להדגיש ללא הפסקה מאז תחילת הקדנציה. ואולי סמלי כי ההעברה היחידה שברצלונה הצליחה לבצע לפני סגירת חלון ההעברות היא של שחקן צעיר מאוד – המגן ההולנדי-אמריקאי סרג'יניו דסט, בוגר האקדמיה של איאקס שיהיה בן 20 בעוד שבוע וחצי.

אז מה יש לנו? ראשית, אנסו פאטי הוא נושא הדגל של המהפכה המסתמנת. הבגרות המנטלית שלו מדהימה, הוא פרץ לתודעה בסערה כבר בעונה שעברה. הביצועים שלו מרשימים יותר בהשוואה למסי בגילו, אך למזלו – במעמדו הנוכחי של הפרעוש – ההשוואות למסי לא רלוונטיות, ועומס הציפיות לא הגיע בינתיים לדרגה בלתי אפשרית. פתיחת העונה הנוכחית שלו מזהירה בכל קנה מידה, ופאטי עשוי להפוך לבאנקר האולטימטיבי בהרכב.

בטחונו העצמי פנומנלי, הוא מרשה לעצמו לנסות תרגילים מבריקים ויומרניים ועשה זאת גם כאשר הפך למבקיע הצעיר ביותר במדי נבחרת ספרד, בגיל 17 ו-311 ימים בתחילת ספטמבר, כאשר החבורה של לואיס אנריקה פירקה את אוקראינה בליגת האומות. נגד פרצווארוש, היה זה מופע ענק נוסף של ילד הפלא שהבקיע בעצמו ובישל במסירת עקב אמנותית לפיליפה קוטיניו. בכל רגע נתון אפשר לצפות ממנו לקסם, ויש לו פוטנציאל אמיתי להפוך לאחד הגדולים ביותר בעולם בדורו – והוא בוגר לה מאסיה, בדיוק כמו מסי.

מסי ופאטי
מסי ופאטי. לפחות כרגע, ההשוואות לא רלוונטיות | Tim Clayton/Corbis via Getty Images

לצד כוכב עולה מסוג זה, גם הצעירים הנוספים יכולים להרגיש בטוחים יותר בכוחותיהם. ריקי פוץ', הקשר האלגנטי שמזכיר בסגנונו את אנדרס אינייסטה, כבר בן 21 – והוא עשוי לקבל הזדמנויות רבות יותר במערך שבונה קומאן. אם יפרח לצד פאטי, הוא יהיה בוגר לה מאסיה נוסף בהרכב והדבר יביא גאווה ויתרום להמשכיות.

גם שחקני הרכש הצעירים של בארסה מצליחים להפיח תקווה חדשה. ההנהלה שהיתה עסקאות תמוהות ולא פופולריות, כמו השאלת קווין פרינס בואטנג והחתמה יקרה של מרטין ברייטווייט, בהחלט עשתה עבודה מבטיחה בגיוס צעירים בתחילת דרכם שמיועדים הישר לסגל הבוגר. בארסה לא נהגה לעשות כך בעבר והעדיפה לקדם בוגרי אקדמיה, אך כעת ניכר שינוי מהותי במדיניות, והוא עשוי להניב פירות מעניינים.

פדרי, קיצוני חינני שנולד וגדל באיים הקנאריים וצמח באקדמיה הנהדרת של לאס פלמאס, הוא דוגמה מפוארת לסקאוטינג איכותי. ברצלונה ליוותה את התקדמותו מזמן ושמה עליו את ידה כבר לפני שנה, בספטמבר 2019, שבועות ספורים אחרי שערך את הופעת הבכורה בליגה השניה. לפי תנאי העסקה, נותר פדרי בלאס פלמאס למשך עונה שלמה, והצית את הדמיון בהצגות מרהיבות.

כעת משתלב נער הפלא במהירות מעוררת התפעלות במועדון הגדול, פתח לראשונה בהרכב במחזור הקודם בליגה, וכאשר נכנס כמחליף במקום פאטי במפגש מול פרנצווארוש גם הצליח למצוא את הרשת כדי לעשות היסטוריה. אחרי המשחק, הוא נסע הביתה במונית. "כשאני דורך על הדשא, אני מנסה לחשוב כאילו אני משחק עם אחי בחצר. נראה לי שזה עוזר", אמר פדרי בביישנות.

פדרי
חזר מהקאמפ נואו במונית אחרי שער הבכורה באלופות | Alex Caparros/Getty Images

טרינקאו נולד ב-29 דצמבר 1999, אז אפשר למתוח קצת את הנתונים ולשבץ גם אותו כיליד שנות ה-2000. גם את הפורטוגלי המבטיח החתימה בארסה במהלך העונה שעברה, והשאירה אותו בבראגה כדי להביאו לקאמפ נואו בקיץ. גם הוא משתלב במהירות מרשימה, שולב כבר ארבע פעמים במשחקי הליגה ונגד פרנצווארוש הוא כבר היה בהרכב.

כאשר הורחק ג'רארד פיקה, התכבד גם אראוחו לערוך הופעת בכורה בליגת האלופות. לאחר גירושו הבזוי של סוארס, נותר הבלם בן ה-21 כנציג אורוגוואי בברצלונה והוא עשוי להביא את הרוח הלוחמנית של מולדתו אשר כה חסרה לעתים לקבוצה. גם הוא מהווה דוגמה לעבודה סקאוטינג מרשימה – את אראוחו החתימה בארסה תמורת פחות מ-2 מיליון יורו מבוסטון ריבר לפני שנתיים. כעת, אחרי שהתחשל בקבוצת המילואים בליגה השלישית הוא עושה את הצעד הגדול לסגל הבכיר.

סרחיו בוסקטס ופרנקי דה יונג
בוסקטס, רוברטו והצעירים | David S. Bustamante/Soccrates/Getty Images

הבכורה שלו בליגה הבכירה היתה טראומטית עם כרטיס אדום באוקטובר שעבר, אך אראוחו ידוע באופי חזק ובנחישות, ובמועדון רואים בו יורש עתידי אמיתי לא רק לפיקה – יש הסבורים שהוא מסוגל להחיות את הרוח של קרלס פויול.

האם האופטימיות הזו מוצדקת? מוקדם מאוד להתנבא, וגם אלופת הונגריה עשתה בעיות רבות מאוד לברצלונה – התוצאה הסופית המשכנעת עלולה להטעות. דבר אחד בטוח – יש ניצנים של הצערה אמיתית, ויהיה מעניין מאוד לראות כמה נערים ישולבו בקלאסיקו בשבת. פאטי ודסט צריכים להיות שם, אבל אולי גם לפדרי, טרינקאו, פוץ' ואראוחו יהיה מה להגיד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי