אלטון ג'וב: אקולטסה רוצה לחזור לאירופה דרך הפועל באר שבע

אחרי שנים שבהן לא מצא את עצמו, אלטון אקולטסה הגיע להפועל באר שבע כדי לשקם את הקריירה. תחת אבוקסיס ינסה שחקן הכנף לחזור ולהרשים את אירופה - וגם המועדון לא יתנגד לעסקת מכירה שמנה

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

אצטדיונה של אולימפיה לובליאנה לא היה מלא בשעת בין הערביים שבה התקיים במאי 2012 גמר יורו הנערים בין גרמניה להולנד, אבל היו בו מספיק צופים כדי להבין את המטען החורג שהיה למשחק הזה. הולנד מול גרמניה, בכל גיל, זה סיפור שלא נגמר. הגמר הזה, הלך כמו תמיד לכיוון של גרמניה. לאון גורצקה, היום כוכב בבאיירן מינכן, כבש לה שער יתרון שהחזיק מעמד עד לדקות הסיום. עם שחקנים כמו טימו וורנר, יוליאן ברנדט וגורצקה, לא היתה אמורה להיות לנערי גרמניה בעיה להשלים ניצחון חמישי ברציפות ולזכות באליפות שהגיעה לשנתון שלהם, רק שלשחקן אחד היתה תוכנית אחרת.

גארי ליניקר אמר פעם ש"כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף גרמניה מנצחת", אבל בנערים משחקים 80 דקות, וכשהוסיף השופט הסלובקי שתי דקות בלבד למשחק הזה, לבחור אחד, בן פחות מ-17 היתה תכנית אחרת. קראו לו אלטון אקולטסה. שחקן קבוצת הנערים של אייאקס התמקם בתוך הרחבה ומצא את עצמו חופשי, כשכדור רוחב הוסט על ידי אחד משחקני הולנד ונחת על רגלו. הוא זז מעט ימינה ואז בחוכמה שלח את הכדור לפינה העליונה, מעל שלושה מנערי גרמניה שעמדו על הקו ויצרו חומה בצורה. הכדור ננעץ פנימה. 1:1.

צפו בשער הדרמטי של אקולטסה

זה היה המשחק ה-13 והאחרון שלו בנבחרת הנערים ההולנדית. במשחק הראשון שלו, מול בוסניה, הוא בישל לנתן אקה. במגרש היו גם חרייט הנדריקס, שעלה השבוע כקפטן של ערן זהבי באיינדהובן, וטוני ויליינה, המשחק היום בליגת האלופות עם קרסנודאר הרוסית. אקולטסה העניק להם עוד 20 דקות של אוויר. בסיומם ניגשו הנבחרות לדו קרב בעיטות עונשין מ-11 מטר. אקולטסה בעט כהלכה, וכמוהו כל חמשת שחקני נבחרת הולנד. ויליינה היה האחרון, הולנד ניצחה וזכתה באליפות אירופה. השער הזה, שהציל את ההולנדים הצעירים, היה אמור לפתוח לאקולטסה דלת לטופ האירופי. כאשר שיחק כמה שנים מאוחר יותר ביונגד אייאקס, הקבוצה עד גיל 21 המשחקת בליגה השנייה בהולנד, יחד עם אנדרה אוננה, דוני ואן דר בייק ופרנקי דה יונג, הוא בטח חלם שיגיע יום אחד, כמו דה יונג, לברצלונה. חמש שנים מאוחר יותר הוא מצא את עצמו 100 קילומטר דרומית לתל אביב, מנסה להבהב על לוחות תוצאות בליגה האירופית, מלאכה שלא הצטיין בה מעולם.

מבט אחד הספיק

שלושה שערים כבש אקולטסה העונה באירופה במדי הפועל ב"ש. שער מול מאת'רוול וצמד מהדהד בשלהי המשחק בשבוע שעבר מול סלביה פראג. שלושה שערים זה כמעט 15 אחוז מסך השערים שכבש בקריירה. מאזנו בבישולים לא מוצלח יותר. אקולטסה לא ייצר מעולם מספרים והקריירה שלו הלכה ודעכה, עד שפעולה משולבת בין מחלקת הסקאוט של ב"ש וסוכן שחקנים חרוץ אחד, חילצה אותו מדעיכה סופית בסט.טרויידן הבלגית והנחיתה אותו ביום האחרון של חלון ההעברות בישראל, בחיקו המלטף והחמים של יוסי אבוקסיס.

אלטון אקולטסה
אלטון אקולטסה | הפועל "תדיראן" באר שבע

אלעד שרעבי, חייל משוחרר, החל לעבוד אצל סוכן השחקנים אוהד כהן כשגילה את אלטון אקולטסה במהלך חיפוש שגרתי אחרי שחקנים מעניינים. מבט ברזומה שלו ישעמם גם סקאוטים צעירים ורעבים. הגול נגד גרמניה, גול יתרון מול ברצלונה של מוניר אל חדאדי בליגת האלופות לנוער, עונות בליגה הבלגית. לא משהו יוצא דופן, להיפך. כניסה לקטעי הווידיאו שלו, בוודאי לאלה מווסטרלו, גילו דברים קצת יותר מעניינים: שחקן גבוה, אגרסיבי וחזק, עם רגליים ארוכות וצעד ראשון קטלני. שחקן עם רגל ימין שמשחק לרוב בכנף שמאל, אבל מכנף ימין כובש יותר, שחקן שפשוט יכול לפרק הגנות ובאותה נשימה גם לתסכל את חבריו ומאמניו, בהחמצות מסמרות שיער.

לאבוקסיס היה ניצחון אחד מחמשת משחקי הליגה שהיו לו בב"ש של אחרי עידן ברק בכר, ולא היה שחקן כנף אחד. כשניגש אליו דודו עזריה, הסקאוט שלו, ואמר לו שמצא את השחקן שחיפש, אבוקסיס רק רצה לראות. מבט של כמה דקות בווידיאו הספיקו לו. אקולטסה עבר ביום האחרון של ההעברות. חמישה ימים אחר כך, עלה בהרכב במשחק מול נס ציונה. בצשע הדקות הראשונות שלו נדמה היה כי ז'וסוואה, הרכש הפורטוגלי הנוצץ, לקח את אקולטסה כפרויקט, ופשוט שלח אותו פעם אחר פעם להתעלל בפרנסיסקו דוטארי, עד שתשע דקות מפתיחת משחק הבכורה שלו בטרנר ההומה, הוא הניח כדור על הראש של בן שהר, ששלח אותו לרשת. בינגו.

לא רק בקהל עברה התחושה שנמצא טוני וואקמה חדש, גם בארנק של אלונה ברקת היתה תזוזה. מאז שנמצא נפט בחלץ בשנות ה-50, לא חווה הנגב פנטזיה כלכלית שכזו. כשנשלח לאחד על אחד עם עומרי גלזר ובעט לגופו, הבינו בבאר שבע שמדובר בפרויקט לא פשוט. אקולטסה היה רגע אחד מנפילה לתהום, והבישול הזה לשהר, טרם החזיר אותו חזרה לכביש הראשי.

טוני וואקמה
טוני וואקמה | דני מרון

ההתחלה היתה דווקא טובה. הילד ההולנדי, בן להורים מגאנה, גדל בפרברי אמסטרדם והחל לשחק כדורגל, באקדמיה לכדורגל ר.ק.ס.וו, שהגדול בשחקנים שגידלה היה קווינסי פרומס, היום באייאקס. בגיל שבע כבר נקטף אקולטסה לאקדמיה של מועדון הפאר ההולנדי. בגיל 16 וחצי חתם על החוזה הראשון שלו במועדון, זכה עם הקבוצה באליפות הנוער של הולנד, ועד גיל 21 השתייך לאייאקס. במקביל שיחק בנבחרות הצעירות של הולנד. כשעלה לשחק בפעם היחידה בנבחרת עד גיל 20, היה צעיר מחבריו בשנה ולצידו שיחקו שחקנים כמו ווסלי הוט (היום בלאציו), והנס האטבור (אטאלנטה).

בדרך פלא, מצא את עצמו בגיל 21 כשחקנה של ווסטרלו מהליגה הבלגית, אליה עבר ללא תמורה. איך קורה כדבר הזה? לאסף כהן, פרשן צ'רלטון ומומחה לכדורגל ההולנדי, יש הסבר מעניין: "היה לו שם באייאקס. הוא היה אמור לצאת קדימה. הייתה בהולנד חברה להשקעות בשחקנים בשם 'דויין', אותה ניהלו סוכני שחקנים שהחזיקו בכרטיסי שחקן בניגוד לחוק. החברה הזו התפרסמה בהולנד במעורבות שלה עם טוונטה אנסחדה, וגם באייאקס היתה לה מעורבות. אקולטסה היה אחד השמות שנקשרו בחוזה בין החברה למועדון. ובעוד טוונטה נתפסה ונענשה, אייאקס התנערה וניצלה מעונש. ההתנערות כללה שחרור שחקנים. אני מוצא קשר בין הדברים".

"אני לא משתלב"

ווסטרלו נמצאת לא רחוק מאנטוורפן, סמוך לגבול ההולנדי. בגיל 21, להיות שחקן הרכב בקבוצה בליגה הראשונה בבלגיה, במרחק לא כזה גדול מהבית, לא היה אסון עבור אקולטסה. בעונתו הראשונה כבש אקולטסה שישה שערים, הכמות הגבוהה ביותר שכבש בעונה אחת, אבל ווסטרלו ירדה בסיום העונה לליגה השנייה. "למרות שנהניתי פה, הירידה הזו היתה בושה גדולה", סיפר מאוחר יותר בראיון. את ההצלחה הוא תולה במאמנו אז, בוב פיטרס. לא לכל המאמנים היתה את היכולת לזהות דרך האישיות המופנמת שלו, מה הם המקומות במגרש שמהם יראו ממנו תמורה. פיטרס זיהה זאת. הבא בתור היה רק אבוקסיס. ביניהם היו לו כמה שנות סיוט.

אלטון אקולטסה | VI-Images / Contributor

היכולת שלו עשתה רושם על הקבוצה הבכירה בחבל פלנדריה, קלאב ברוז', בה שיחק באותה עת ליאור רפאלוב. היא החליטה לרכוש את אקולטסה מווסטרלו, והשקיעה בכך 600 אלף יורו, סכום לא מבוטל לשחקן שירד ליגה בעונתו הראשונה בבלגיה.

באימוני טרום העונה הוא כיכב, אבל אז נפצע באורח קשה במפשעה. לשחקנים מהסוג של אקולטסה יש חיי מדף קצרים בין פציעה לפציעה. "לספרינטרים יש בעיה גדולה בתחילת עונה, בין אוגוסט לאוקטובר", הסביר הסוכן אוהד כהן. "לוקח להם הרבה זמן להגיע לפול פיט. הוא עושה 70-80-90 ספרינטים במשחק, כמעט כפול משחקן רגיל". בבאר שבע הכירו את הבעיה ואפילו שקלו שלא להעמיס עליו ולא לשתפו מול מכבי ת"א, ביום ראשון האחרון. היום הוא עובד עם מעסה אישי, לשעת צרה. בברוז' כל זה לא עמד לצידו. ההיעדרות הממושכת שלו עשתה את שלה, ורגע לפני שנסגר חלון ההעברות של אוגוסט, חודשיים לאחר שהגיע, הוא הושאל לסט.טרויידן.

ברוז' זכתה בלעדיו באליפות, אבל בקבוצתו החדשה הוא רק הלך לאיבוד. הוא מיעט לשחק ונכנס לרוטציה רק במשחקי הפלייאוף האמצעי, בגארבג' טיים. בעונה השנייה החלו להשתמש בו כווין-בק, שחקן כנף במערך של שלושה בלמים, בדיוק בתפקיד שבו משמש טאלב טוואטחה בנבחרת ישראל. מהעמדה הזו התייבשות המספרים שלו כבר ניכרה, בעיקר כי הקבוצה שיחקה ללא שחקני כנף. בעונה השלישית, עד השאלתו להפועל ב"ש, הוא כבר שיחק במגוון תפקידי התקפה, לא כבש ובקושי בישל. באחד הראיונות סיפר: "אף שיטת משחק כאן כבר לא מתאימה לי, אני לא משתלב, למרות שהמועדון נכנס ללב שלי". בראיון אחר אמר: "סבלתי פה מהמון פציעות, וזה רק הפך לי פה להיות קשה יותר".

אלטון אקולטסה | Isosport/MB Media / Contributor

כשהגיע הטלפון מהב"ש הוא לא היסס. בבירת הנגב חשבו כבר כמה צעדים קדימה. העובדה כי אקולטסה חגג ביולי 25, לא הפחידה אותם. המחשבה כי וואקמה, ששיחק בעמדה הזו, עבר בעסקת ענק לטורקיה וגם הבוננזה מעסקת עדן שמיר שנמכר לסטנדרד ליאז' ב-1.8 מיליון יורו, לאחר שלושה חודשים במועדון, רק הדליקה את הבאר שבעים. לא היה קשה לשכנע את אקולטסה, לאחר פחות מחצי שנה במועדון, כי כדאי לו לחתום למספר שנים. העובדה כי הקבוצה עמדה בפני גמר הגביע, והסיכוי לככב בליגה האירופית, הדליקו אותו. הוא דיבר איתם על הרצון לצאת לעוד העברה אחת גדולה בקריירה שלו. להם זה מאוד התאים.

היתה לב"ש אופציה לרכוש אותו ב-700 אלף יורו בתשלום אחד, אבל הקורונה עשתה את שלה, ובמשא ומתן שניהלה עם הבלגים, עוד במהלך העונה החולפת, ירד הסכום: סוכם על רכישה בחצי מיליון יורו, בשלושה תשלומים שנתיים: 100 אלף בשנה הראשונה ו-200 אלף בכל אחת מהשנים הבאות. אקולטסה קיצץ בשכרו, שעומד בדרגה השנייה של משתכרי המועדון – סביב 200 אלף יורו בעונה – והחל לתכנן את עתידו, באמצעות הגדלת המספרים. להנהלה ולצוות המקצועי היה ברור מה המטרות – השבחה ומכירה, בסיום העונה או לכל המאוחר בינואר 2022. אקולטסה החל במקביל לעבוד על הוצאת דרכון גנאי שיבטיח לו כנראה זימון לנבחרת והשתתפות באליפות אפריקה בסוף השנה, הכל במטרה להרשים את הקבוצות באירופה, אולי כבר הערב בצרפת מול ניס (חמישי החל מ-21:50, ישיר בספורט2).

לאחר הזכיה בגביע, סיפר אקולטסה לכתב הולנדי: "קיבלתי בישראל המון בטחון. זו גם הסיבה שחתמתי פה לשלוש שנים. אני משדרג את עצמי בהופעה בליגה האירופית, כי זה מכניס אותי שוב למבט האירופי, הפעם ממקום גבוה יותר מכפי שהייתי בו". עוזר המאמן, אליניב ברדה, החל לעבוד איתו על סיומת, ואבוקסיס החל להשתמש בו – כמו בשלהי המשחק מול סלביה פראג – בתפקיד של חלוץ חוד. שלושה השערים בליגה האירופית, במוקדמות ובשלב הבתים, רק אישרו לבאר שבע כי ההשקעה מתחילה להראות משתלמת.

אלטון אקולטסה חוגג | דני מרון

אסף כהן: "בהולנד גילו רק השבוע שהוא בבאר שבע. הוא עבר להם מתחת לרדאר. ההבדל מהולנדים אחרים שהגיעו לפה, כמו צ'רון שרי או יאניק וילדסחוט, זה שהוא יותר צעיר מהם. הוא לא בא לפה רק בשביל החוזה, הוא בא לפה לעוד חוזה במקום אחר. ליתר ההולנדים שמגיעים לפה לא אכפת אם זו ישראל או קטאר. לשחקנים כמו אקולטסה הליגה האירופית יותר חשובה מאשר הליגה".

פרשן ערוץ הספורט, עמרי אפק, ניסה לנתח: "זה שחקן שכמעט לא הבקיע או בישל בקריירה, למרות היכולות שלו, אבל תסתכל על הפוטנציאל. אי אפשר להביא לארץ שחקן שיש לו הכל. או שהוא לא יבוא לפה או שהוא יעלה שלושה מיליון יורו. אתה צריך לחשב מה הסיכונים שלך. אקולטסה נותן משהו מאוד משמעותי למשחק של ב"ש ברמת הדריבלים, העוצמות שלו, היכולת לתת קצת אוויר להגנה, לעשות הגנה אצל היריבה, למשוך תשומת לב. מה שראינו ממנו באירופה השנה זה מה שהוא יכול להיות. מה שרואים ממנו בליגה זה מה שהיה בקריירה שלו – פוטנציאל לא ממומש. השילוב עם אבוקסיס וז'וסוואה ושיטת המשחק של באר שבע, שבה אתה מחפש את השטחים, כן יכולה להוציא ממנו בכדורגל שלנו גם קצת מספרים".

כמה?

"אני לא חושב ששחקן שלא נותן גולים ייתן פתאום 30 גולים ביום אחד. שמונה-עשרה שערים ושישה-שבעה בישולים לשחקן כנף זה יפה מאוד, בטח לאחד שלא עשה מספרים בקריירה שלו. זה המון תלוי באישיות של השחקן וכמה מאמן יודע להוציא ממנו את הדברים. אצלו צריך לכוונן ולתת לו בטחון".

ז'וסואה חוגג עם אלטון אקולטסה | דני מרון

באר שבע תצליח לעשות עליו קופה או לחילופין לזכות באליפות?

"לא ולא. אם אבוקסיס יידע להוציא ממנו מספרים, הוא יהיה זר טוב לבאר שבע. אבל הוא לא יהיה זר שייקנו אותו בשלושה-ארבעה מיליון יורו. הוא יצטרך יציבות של כמה שנים. קבוצות רציניות לא יקחו שחקן שנתן עונה אחת טובה אחרי שש-שבע שנים שבהן הוא לא נתן מספרים. הוא גם לא יכול להביא אליפות כי לבאר שבע אין עומק לאליפות".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי