באר שבע, היזהרי: ויירה חולם לשלב בין הסגנונות של ונגר ומוריניו

פטריק ויירה חולם לשלב בניס בין הסגנונות של ארסן ונגר וז'וזה מוריניו ואחרי השישייה שחטף בבכורה האירופית, הוא חייב לתקן את הרושם על חשבון יוסי אבוקסיס

(גודל טקסט)

הביקור של ניס בלברקוזן בשבוע שעבר היה מרגש עבור פטריק ויירה, כי היתה זו הבכורה שלו כמאמן במפעלים האירופיים. ככוכב על הדשא הוא חווה הכל וצבר עשרות משחקים מפוארים בליגת האלופות, אבל עכשיו הוא צריך להוכיח את עצמו על הספסל. "המטרה היא לעבוד באנגליה או באיטליה, באחת הקבוצות בהן שיחקתי", הצהיר קשר העבר לא מכבר.

בארץ המגף מדובר ביובנטוס ובאינטר, ואולי אפשר לספור אפילו את מילאן בה היתה לו קדנציה קצרצרה וכושלת בתחילת הקריירה, לפני המעבר הגורלי לארסנל. בממלכה אלה, כמובן, התותחנים – אבל גם מנצ'סטר סיטי, במדיה תלה את הנעליים ויצא לדרכו החדשה כמאמן נוער. איך שלא תסתכלו על זה, זו רשימה מרשימה ביותר, והרף שהציב לעצמו ויירה גבוה בהחלט. היעד הזה חשוב עוד יותר לאור היותו אחד המאמנים השחורים הבודדים ביבשת. כיליד סנגל, מייצג ויירה יבשת שלמה, ונסיקתו – אם וכאשר תתרחש – עשויה לפתוח דלתות לאחרים.

הוא לא ממהר לשום מקום. ויירה לא היה מסרב, כמובן, להצעה מצד ארסנל, אם וכאשר היתה מגיעה כאשר ארסן ונגר פרש ב-2018. הוא אפילו נפגע עד עמקי נשמתו כאשר גורמים בהנהלה רק התקשרו אליו לשיחה קצרה כדי לצאת ידי חובה ולדווח לעיתונים. אלא שהוא גם מאמין בהתקדמות הדרגתית, ולא פצח בקמפיין מתוקשר כדי לקדם את מועמדותו, כמו תיירי הנרי בזמנו. ויירה בוחר את הצעדים בזהירות ובקפידה. אחרי ההתחשלות באקדמיה של סיטי, הוא נסע להדריך את הזרוע האמריקאית של הקונצרן, ניו יורק סיטי ב-MLS. התכולים עשו התקדמות משמעותית בתקופתו, ובקיץ 2018 הגיעה לטעמו העת לשוב ליבשת הישנה. ניס קראה לו, והשידוך הזה היה חלומי מסיבות רבות.

פטריק ויירה, פטר בוס | WOLFGANG RATTAY / Contributor

לשם התחלה, זה האיזור האהוב ביותר של ויירה בצרפת. את הקריירה ככדורגלן הוא החל בקאן הסמוכה, מרחק קילומטרים ספורים לאורך החוף בריביירה. כבר מזמן יש בבעלותו אחוזה עם נוף נאה, והיתה זו הזדמנות מצוינת להתגורר בה באופן קבוע. רק לארוז את המזוודה ולבוא. בנוסף, ידע ויירה כי מדובר במועדון שאפתני מחד וסבלני מאידך. בניס רוצים להשתלב בצמרת הכדורגל הצרפתי, אך מבחינה מסורתית מדובר במועדון בסדר גודל בינוני, כך שהלחץ התקשורתי נמוך יחסית. מאמנים מקבלים שם שקט תעשייתי לאורך זמן, וזה בדיוק מה שהתאים לו בתחילת ההרפתקה על הקווים.

הוא אכן קיבל שקט? לא ממש. בעונתו הראשונה נאלץ ויירה להתמודד עם ניסיונות העזיבה של מריו באלוטלי, אשר ברח בסופו של דבר למארסיי. גם הקיצוני המוכשר אלן סן-מקסימן עשה כותרות בשל הפרות משמעת, עד שנמכר לניוקאסל. חמור מכך, הנשיא הנערץ ז'אן-פייר ריבר והמנהל הספורטיבי ז'וליין פורנייה עזבו בטריקת דלת בינואר 2019 בעקבות סכסוך קשה עם הבעלים הסינים של המועדון. פרישתם היוותה מכה גדולה גם עבור ויירה שהביע אכזבה ושקל להתפטר בעצמו, אך נשאר – ובא על שכרו. בחלוף חצי שנה, רכש איש העסקים הבריטי השנוי במחלוקת ג'ים ראטקליף את המועדון, והחזיר במהרה את ריבר ואת פורנייה. הספינה שוב התייצבה, והמאמן היה מאושר יותר בעונתו השניה בניס, אשר נקטעה לפני סיומה הרשמי בשל משבר הקורונה. בטבלה שהוקפאה דורגה ניס במקום החמישי, והדבר העניק לה כרטיס המיוחל לליגה האירופית.

בעונה שעברה אף שיפר ויירה את משחק ההתקפה, כפי ששאף לעשות מלכתחילה. הוא דוגל בכדורגל אטרקטיבי עם אחוז החזקת כדור גבוה, אבל ב-2018/19 התקשתה ניס לתרגם זאת ליצירת מצבי הבקעה וסיימה עם 30 שערי זכות בלבד ב-38 משחקים. אשתקד היא כבר השתדרגה ל-41 שערי זכות ב-28 משחקים, והיתה יעילה יותר במעבר מהיר למתפרצות. באופן כללי, המשחק של ויירה מתאפיין בשינויי קצב, וזה טבעי עבור מי שחולם לשלב בין הסגנונות של ארסן ונגר וז'וזה מוריניו. הוא הרי עבד עם שניהם כשחקן. "ארסן נתן יותר חופש ויותר אחריות. מוריניו התעמק יותר ביריבות ונתן טיפים נקודתיים. חשוב להעניק לשחקנים מידע רב, אבל חשוב גם לאפשר להם לבטא את עצמם. השילוב בין שתי הגישות יהיה אידיאלי", הוא טוען.

פטריק ויירה | VALERY HACHE / Contributor

מוריניו לא דיבר עליו בינתיים, אבל ונגר מתרשם בהחלט. "פטריק בונה את עצמו בתבונה ובסבלנות, ואני חושב שיגיע לאמן את ארסנל בעתיד", אמר המנטור הצרפתי כבר לפני שנה. "זה מחמיא לי מאוד. אזמין את ארסן לארוחה על חשבוני אם זה יקרה", השיב ויירה. בינתיים, החלום הספציפי הזה רחוק, כי מיקל ארטטה תפס את משבצת "שחקן העבר המיתולוגי שהפך למאמן" באיצטדיון האמירויות, ובניגוד לאונאי אמרי הוא עשוי לקבל זמן רב כדי לבסס את מעמדו ולבנות את הקבוצה כראוי עיניו. לוויירה לא היו כוונות להחליף את אמרי כאשר הבאסקי פוטר. "אני מתרכז רק בניס", הוא אמר אז. ובכל זאת, בעונתו השלישית בריביירה הוא בוודאי חושב גם על המשך דרכו העתידית.

למידת ההצלחה בזירה האירופית עשויה להיות השפעה לא מבוטלת על כך. עם כל הכבוד לליגה הצרפתית, החשיפה בליגה האירופית תהיה גדולה יותר, אם וכאשר ניס תחולל סנסציה. ניצחון בלברקוזן בהחלט יכול היה להעמיד את המאמן בן ה-44 באור הזרקורים. ואולם, במקום זאת הוא ספג תבוסה 6:2. "כאשר אתה מהמר על כל הקופה, אתה נחשף בעורף ויכול לחטוף", הסביר הבוס אחרי הפיאסקו, ובתקשורת המקומית נמתחה ביקורת עליו. מעמדו איתן בינתיים, אך זו לא הבכורה לה ציפה. הפיצוי חייב לבוא בהקדם על מנת לתקן את הרושם.

אז את התיקון מקווה ויירה להתחיל על חשבונה של הפועל באר שבע. הערב (חמישי החל מ-21:50, ישיר בספורט2) יהיה זה משחק הבית הראשון בחייו כמאמן בליגה האירופית, והמטרה היא לא סתם להשיג שלוש נקודות אלא לעשות זאת בסטייל. האם יש ליוסי אבוקסיס תוכניות אחרות? פעם, באפריל 2003, הם התמודדו זה מול זה בקישור, וישראל הפסידה לצרפת 2:1 במשחק "הביתי" בפאלרמו במוקדמות אליפות אירופה. מי יודע, אולי הגיע הזמן לנקמה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי