אפטר פאטי: הכובשים המצטיינים עד גיל 18 ב-25 השנים האחרונות‎

אנסו פאטי
אנסו פאטי | Alex Caparros/Getty Images

לרגל יום הולדתו של הכוכב, שחל היום, רום טל דן בדק מי השחקנים שהגיעו לכמות השערים הגבוהה ביותר בחמש הליגות הבכירות לפני שהפכו לבגירים - והיכן הם עומדים מול ילד הפלא של ברצלונה

(גודל טקסט)

בשונה מרוב הקבוצות בכדורגל הישראלי, בליגות הבכירות באירופה נותנים לעיתים קרובות לשחקני הבית להשתפשף בקבוצה הראשונה עוד לפני שסיימו גיל נוער – גם אם מדובר במשחק בשלב קריטי של העונה. מעטים מהם מצליחים להוכיח את יכולתם ומעטים עוד יותר ממשיכים לשמור על יציבות לאורך העשור השלישי בחייהם. אבל יש שחקן אחד שנמצא בקטגוריה משל עצמו.

אנסו פאטי, שחקן ההתקפה של ברצלונה, ניפץ כל סטיגמה בקשר לשחקן צעיר. כבר בגיל 16 פתח בהרכב, הספיק לשבור אינספור שיאים ומבלי לערוך הופעה אחת בקבוצת המילואים, הפך יליד גינאה-ביסאו לאחד משחקני המפתח של הקטאלונים ושל נבחרת ספרד.

היום (שבת) חוגג פאטי יום הולדת 18 והוא כבר סופר 14 שערים ועוד שלושה בישולים קבוצתיים ובינלאומיים בכל המסגרות, נתון חריג לכל הדעות. כדי להכניס את הנתונים האלו לפרופורציות הנכונות ולהבין כי מדובר בשחקן בעל פוטנציאל היסטורי, בדקנו מי השחקנים שהגיעו לכמות השערים הגבוהה ביותר בחמש הליגות הבכירות ב-25 השנים האחרונות, לפני שהפכו לבגירים – והיכן הם עומדים מול הכוכב העולה של ברצלונה. 

מי יגיע הכי רחוק?

שחקנים שכבשו ארבעה שערים

ז'רמי מנז (סושו 2004/05), איקר מוניאין (אתלטיק בילבאו 2009/10), חואנמי (מלאגה 2010/11), קיליאן אמבפה (מונאקו 2015/16), קאי האברץ (לברקוזן 2016/17), פייטרו פלגרי (גנואה ומונאקו 2017/2019).

ניל מופאיי

שערי ליגה עד גיל 18: 5
קבוצה: ניס
שער בכורה: נגד אביאן ב-15.12.2012 (גיל 16 ו-123 ימים)

עם השנים החלוץ הצרפתי שמשחק כיום בברייטון, הפך לחלוץ פרמיירליג לגיטימי לחלוטין, אך על פי תחילת הקריירה מופאיי היה צריך להגיע הרבה יותר רחוק. חודש לאחר שמלאו לו 16, קיבל הזדמנות ראשונה מקלוד פואל והמתין עד להופעתו השביעית כדי לכבוש שער ניצחון ב-2:3 על אביאן ולהפוך לכובש השני הכי צעיר בליגה הצרפתית אחרי ריצ'רד קראבצ'יק, שעשה זאת ב-1963. תוך חודשיים הוביל את ניס לניצחון נוסף כשכבש ב-0:1 על באסטיה והוסיף גם ב-0:2 על ליל. מופאיי לא התאפיין במהירות או בכוח יוצאי דופן, בטח שלא בגיל 16 – אבל היה חכם יותר מהיתר וניצל זאת דרך יכולת מיקום מושלמת.

פואל החליט לתת את המושכות לחלוץ הצעיר והדרך לפסגה נראתה בטוחה מתמיד, אלא שאז הכל השתבש בגלל קרע ברצועה הצולבת שהשבית אותו למשך שמונה חודשים. מאז מופאיי הספיק לכבוש בניס שני שערים נוספים לפני שנמכר לסנט אטיין תמורת 600 אלף יורו. במדים הירוקים כשל בגדול, הבקיע גול אחד בליגה ואף עבר לברסט מהליגה השנייה כדי לצבור דקות. רגע המפנה הגיע עם ההצעה של ברנטפורד שהחליטה להמר על היהלום הלא מלוטש ב-1.6 מיליון ליש"ט והפכה אותו לאחד השחקנים הכי טובים במצ'מפיונשיפ. 27 שערים ו-13 בישולים בשתי עונות במדי הדבורים שכנעו את ברייטון לרכוש אותו ב-20 מיליון ליש"ט ועד כה גם השחפים מרוצים מההשקעה. אפשר לחשוב על פי התיאור כי מדובר על שחקן בשלהי הקריירה, אבל מופאיי בסך הכל בן 24 ועדיין יכול להגיע לרמות הכי גבוהות.

ניל מופאיי בטירוף לאחר שערו הראשון | VALERY HACHE / Staff

מויזה קן

שערי ליגה עד גיל 18: 5
קבוצות: יובנטוס ו-ורנה
שער בכורה: נגד בולוניה ב-27.5.2017 (גיל 17 ו- 88 ימים)

בדיוק כמו במקרה של מופאיי, גם אצל האיטלקי פציעה בתחילת הקריירה מנעה ממנו להגיע למספרים מרשימים יותר. יליד המאה ה-21 הראשון ששיחק באחת מבין חמש הליגות הבכירות, עלה ל-11 דקות במשחק חסר חשיבות עבור יובנטוס, שכבר הבטיחה את האליפות והתכוננה לריאל מדריד בגמר ליגת האלופות. קן הצליח למשוך את כל תשומת הלב עם גול בתוספת הזמן שקבע ניצחון 1:2 על בולוניה ובכלי התקשורת בארץ המגף לא היו יכולים להתעלם מהדמיון למריו באלוטלי בזכות אותן תכונות פיזיות שלא תואמות שחקן בגילו וייצוג של סוכן העל, מינו ראיולה.

בקיץ 2017 יובנטוס השאילה את הכוכב הצעיר לוורונה, שירדה בסיום אותה שנה לליגת המשנה בשל קצב כיבושים מביש של 30 גולים. בזמן הזה קן צבר ניסיון על חשבונה של קבוצת התחתית וסיים כמלך שעריה עם ארבעה כיבושים, למרות שהושבת בשלושת החודשים האחרונים של העונה בשל קרע בשריר הירך. את החזרה לאלופה האיטלקית כולם זוכרים. את החצי הראשון בעונת 2018/19 העביר בעיקר על הספסל, אך בהזדמנות הראשונה שלו בהרכב כיכב עם צמד מול אודינזה ומאז הוסיף ארבעה שערי ליגה נוספים בחמשת המשחקים הבאים וגם בנבחרת הבוגרת של איטליה הבקיע פעמיים במוקדמות יורו 2020.

אצל האלופה האיטלקית לא גדל כישרון בסדר גודל כזה מאז סבסטיאן ג'ובינקו, לכן קשה להבין את ההחלטה הנמהרת למכור אותו לאברטון תמורת 25 מיליון ליש"ט. עם זאת, 14 חודשים לאחר העסקה, קשה לומר שהטופיז בחרו נכון. למרות הפוטנציאל הגדול, קן הבקיע רק פעמיים בפרמיירליג וחטף מיני טראומה בחודש דצמבר 2019 לאחר שנכנס כמחליף והוחלף כעבור 18 דקות נגד מנצ'סטר יונייטד. בתום חלון העברות הנוכחי הושאל לפריז סן ז'רמן וכבר הספיק לכבוש יותר מאשר בכל העונה שעברה.

שער הבכורה של מויזה קן | Mario Carlini / Iguana Press / Stringer

מייקל אוואן

שערי ליגה עד גיל 18: 5
קבוצה: ליברפול
שער בכורה: נגד ווימבלדון ב-6.5.1997 (גיל 17 ו- 143 ימים)

בגיל 17 עלה לבוגרים של ליברפול ולאחר שנה כבר סיים כמלך שערי הפרמיירליג. כשהיה בן ה-22 זכה בכדור הזהב ואת הקריירה סיים בגיל 33 עם תחושת החמצה לא קטנה. הנפילה המהירה של אוואן נבעה משילוב של קבלת החלטות מוטעית וסדרת פציעות, ממנה כבר לא חזר אותו דבר. הנסיגה התחילה עם מעבר גדול לריאל מדריד בשלהי פרויקט הגלאקטיקוס בשנת 2004, בו אוואן סיפק עונה לא רעה בכלל עם 16 שערים בכל המסגרות, אבל הציפיות ממנו היו גבוהות יותר ונמכר תוך שנה לניוקאסל – שם החלו הבעיות הגדולות.

האנגלי, אז בן 26 בסך הכל, קרע את הרצועה הצולבת בפעם השנייה בקריירה, פספס את מונדיאל 2006 וחזר למגרשים רק אחרי שנה וחצי. בהמשך, הפציעות חזרו ובמקביל איבד את המהירות האדירה שאפיינה אותו יותר מכל. אחרי שירד עם המגפייז לליגת המשנה ב-2009, הצטרף למנצ'סטר יונייטד הדורסנית של סר אלכס פרגוסון וזכה בתואר האליפות היחיד שלו. אבל אוואן נראה אז כמת מהלך – כזה שלא מסוגל לעשות עשירית מבעבר ועדיין לא מוכן לעשות את האדפטציה לשחקן שהוא היה. את עונת הפרישה העביר בסטוק ושם הבקיע את הגול היחיד במשחק אשר הכניס אותו למועדון "150 שערים בפרמיירליג", הישג שהגיעו אליו רק עוד שמונה שחקנים.

מייקל אוואן | Getty Images / Staff

וויין רוני

שערי ליגה עד גיל 18: 7
קבוצה: אברטון
שער בכורה: נגד ארסנל ב-19.10.2002 (גיל 16 ו- 359 ימים)

ויש גם שחקנים אנגליים שידעו להתמודד עם הלחץ ולהגשים כל גרם מהפוטנציאל הטמון בהם. אין הרבה שחקנים שהיו מהם ציפיות כה גדולות כמו מרוני. עוד לפני שמלאו לו 17, רוני הרעיד את החיבור של דייוויד סימן עם שער ניצחון על ארסנל, הפך לכובש הצעיר בתולדות הפרמיירליג (שיא שנשבר מאז פעמיים), נרכש על ידי מנצ'סטר יונייטד בקיץ 2004 ב-33 מיליון ליש"ט על תקן השחקן היקר בכל הזמנים בגיל 18 וכונה על ידי מאמנו החדש, פרגוסון, "פלה הלבן".

בעונות הראשונות באולד טראפורד, צ'לסי של ז'וזה מוריניו עדיין שלטה בליגה, אבל ראו שהשידוך היה מוצלח כבר מהרגע הראשון. אחרי שרוני וכריסטיאנו רונאלדו התבגרו בכמה שנים, יונייטד השתלטה על הפרמיירליג עם שלוש אליפויות רצופות וגביע האלופות בשנת 2008. מאז, החלוץ האנגלי הוביל את השדים האדומים לעוד שני תארי אליפות, נבחר לשחקן השנה בפרמריירליג, הפך לכובש המצטיין בתולדות מנצ'סטר יונייטד, הוצב במקום השני בטבלת המבקיעים בפרמיירליג בכל הזמנים – וגם אם ישנה כוכבית קטנה לאור אי ההצלחה של אנגליה בטורנירים גדולים, רוני הוא האחרון שאפשר לבוא אליו בטענות, כי גם שם חלף על פני בובי צ'רלטון בראש טבלת המבקיעים. הדבר היחיד שאולי יכול לשמש נגדו הוא הירידה החדה ביכולת בתחילת שנות ה-30 בחייו, מקרה שנחשב לשכיח עבור שחקנים שעלו לבוגרים בגיל צעיר, אבל המספרים שלו מפצים על כך בענק ומרבית הכדורגלנים היו חותמים על מחצית מהישגיו.

רוני חוגג שער בכורה בפרמיירליג | Mike Finn-Kelcey / Staff

ראול

שערי ליגה עד גיל 18: 9
קבוצה: ריאל מדריד
שער בכורה: נגד אתלטיקו מדריד ב-5.11.1994 (גיל 17 ו-131 ימים)

ה-29 באוקטובר 1994 לא היה 'עוד יום בהיסטוריה' של ריאל מדריד. ראול, ילד בן 17, שדילג מריאל מדריד C ישר לקבוצה הבכירה בהתעקשותו של חורחה ואלדאנו – ערך הופעת בכורה במשחק החוץ בלה רומארדה. ריאל נכנעה 3:2 אך היה ברור שכוכב חדש נולד במדריד, על חשבונו של פיגורה אחרת – אמיליו בוטראגיניו המזדקן. כעבור שבוע ראול פגש את אתלטיקו מדריד בדרבי, בישל פעמיים וכבש שער בכורה מטורף אחרי בישול של מיכאל לאודרופ בעין עקומה. "במצב הראשון אליו הגיע הוא תקע את הכדור ברשת בלי להסס, אין ספק שזכינו בשחקן גדול", אמר עליו מאמנו. "לא אני גיליתי את ראול. זה ראול גילה את עצמו". אותה עונה הסתיימה באליפות, הראשונה של ריאל בשנות ה-90, כשראול הבקיע 10 שערים ב-30 הופעות בכל המסגרות, תשעה מהם בליגה, והיה כמעט תמיד שחקן הרכב.

בהמשך הקריירה זכה בעוד חמש אליפויות בריאל מדריד, אבל הסיפור האמיתי היה בליגת האלופות. מעבר לשלוש הזכיות בגביע עם האוזניים הגדולות, הבקיע החלוץ הספרדי לא פחות מ-71 שערים ולאורך שנים החזיק בתואר הכובש המצטיין של המפעל, עד שהגיעו כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי ודחקו אותו למקום השלישי. הפורטוגלי, אגב, היה גם זה שגזל ממנו את תואר מלך שערי ריאל מדריד בכל הזמנים.

ראול | Paul Marriott/EMPICS via Getty Images

בויאן קרקיץ'

שערי ליגה עד גיל 18: 10
קבוצה: ברצלונה
שער בכורה: נגד ויאריאל ב-20.10.2007 (גיל 17 ו-53 ימים)

החלוץ הספרדי ממוצא סרבי סומן לאורך שנים כפוטנציאל הכי גדול בברצלונה, אפילו יותר מליאו מסי, ואת ההזדמנות הראשונה בבוגרים קיבל קצת לפני שמלאו לו 17, לאחר שכבש  קרוב ל-900 גולים בקבוצות הנוער של הקטאלונים. "בחיים לא ראיתי שחקן בגיל הזה שעושה דברים כאלה", אמר עליו תיירי הנרי, שבאופן פרדוקסלי משמש כיום כמאמנו במונטריאול אימפקט וההייפ סביבו היה מוצדק לחלוטין, לפחות בהתחלה. ברצלונה של אותה שנה הייתה החלשה ביותר מאז הצטרפותו של רונאלדיניו ונקודת האור הייתה שילוב השחקנים הצעירים שבראשם נמצא בויאן, שכבש 10 שערים בגיל 17.

ההשוואות למסי החלו וגם הזימון לנבחרת ספרד הגיע, אך בויאן פשוט קרס תחת החלץ. זה התבטא עם חרדה שהשביתה אותו לחלוטין והוא הבין לפני כולם שמקומו לא בטופ של הכדורגל העולמי. אצל פפ גווארדיולה בקושי שיחק, עבר לאחר מכן בשבע תחנות ובשש מדינות שונות ועד היום לא הצליח להגיע לכמות שערים דו ספרתית בעונה – כפי שעשה בגיל 17 לצד רונאלדיניו, הנרי, מסי וסמואל אטו בברצלונה.

בויאן קרקיץ", תיירי הנרי | STRINGER / Stringer

אנסו פאטי

שערי ליגה עד גיל 18: 11
קבוצה: ברצלונה
שער בכורה: נגד אוסאסונה ב-31.8.2019 (גיל 16 ו-304 ימים)

עברה קצת יותר משנה מאז הגיח לחיינו ובינתיים כל דבר שהוא נוגע בו הופך לזהב. בהופעתו השנייה בברצלונה הוא מצא את הרשת והפך לכובש השני הכי צעיר בהיסטוריה של המועדון. בליגת האלופות הפך לצעיר בתולדות בארסה שעולה לכר הדשא וכשכבש שבר את השיא במפעל הבכיר ביבשת. כמעט מיותר לציין שחזר על אותם הישגים גם בנבחרת ספרד ולפני שבוע בדיוק, עשה זאת בקלאסיקו נגד ריאל מדריד.

על פניו הכל נראה מושלם. פאטי ניחן ביכולות טכניות ופיזיות ששייכות לטופ העולמי, מנצל את חילופי הדורות בברצלונה, בדיוק כמו שעשה ליאו מסי לפני 11 שנים, ומקבל את החונך הטוב ביותר שהיה יכול לבקש. לא משנה לאן יגיע בעתיד, פתיחת קריירה כזאת נראתה פעמים אחדות בתולדות המשחק. כאמור, לא היה שחקן שהגיע למספרים האלו ב-25 השנים האחרונות ואם מסתכלים עוד אחורה, פאטי נצמד לשמות אגדיים כמו ג'אני ריברה וסילביו פיולה. השנים הבאות של פאטי יהיו מבחן עצום, בו יצטרך להוכיח אם יהיה מסוגל להתמודד עם הציפיות שייצר לעצמו ללא הכנה מוקדמת ודבר אחד ברור – יש רק שני תסריטים באופק: להפוך לשחקן הכי גדול בדור הנוכחי או לאכזבה עצומה שלא נראתה מאז בויאן קרקיץ'.

פאטי חוגג את שערו הראשון | Soccrates Images / Contributor

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי