ניצחון של אלופה: מכבי חיפה מתחילה להראות כמו חבילה

קישור חוטף, מטריד ומפטם, התקפה קטלנית של איש אחד ועכשיו גם שוער שעושה את ההבדל. וגם: בכר בתפקיד עצמו, התלות המסוכנת ברוקאביצה, חוסר ההבנה של הפועל ת"א וההבדל העצום בין דוניס לאיביץ'

(גודל טקסט)

אלופות מנצחות לפעמים גם משחקים כאלה. זה משפט שלקוח מהמשחק של מכבי ת"א מול הפועל חיפה ולראשונה מזה עשור יכול לשמש גם את מכבי חיפה. אלופות מנצחות גם משחקים שבהם השוער שלהם הוא השחקן המצטיין במגרש ולא רק משחקים שבהם היא עדיין מפגרת כשמונף השלט שמורה על תוספת הזמן.

היו למכבי חיפה רגעי קסם אתמול, במחצית הראשונה, שבהן רק הקורה הפרידה בינה לבין תוצאה אסטרונומית בגיליון ההיסטורי המרכיב את היריבות רבת השנים עם הפועל ת"א. ועדיין, ג'וש כהן היה ההבדל בין ניצחון רב שערים לניצחון דחוק, על האפס. הפעם לא רק אוזלת רגל של הזיקרים, אלא הופעה אמיתית של שוער.

צפו בהצלה של ג'וש כהן

מעטים השוערים המשחקים בישראל שהצליחו להגיע מצד לצד כדי להוציא מהשער בעיטה מושלמת. זה קרה הרבה במשחקים בין שני המועדונים, עוד בימים שבהם יואל שוהם זינק משלולית לשלולית, בבלומפילד, והוציא טאץ' דאון של חסן בוסטוני, בניצחון של הפועל 0:3 על חיפה, כך גם וינסנט אניימה ששינה כיוון והעיף ריפלקשן שטס מהכתף של דדי בן דיין לחיבור בקרית אליעזר. ג'וש כהן יכול בשקט לנער את שיירי הסיד מהחולצה שלו, אחרי ההצלה המופלאה הזו, מהבעיטה המושלמת של אלטמן, שהייתה הבדל בין מקום ראשון שביר לבין הגדלת פער.

מכבי חיפה כבר מתחילה להראות כמו חבילה. קישור חוטף, מטריד ומפטם, התקפה קטלנית של איש אחד, ועכשיו גם שוער. בעונה שעברה לקחה מכבי ת"א אליפות עם עשרה שערי חובה והגנת ברזל, שקצת לקחה פוקוס ממשחק המעבר המהיר או מניצול המצבים המצוין. כשמכבי חיפה תסכם את אליפות 2021/21 – אנחנו מדברים בכאילו, כן? – היא תספר שליהודי שלה בין הקורות, קוראים כהן. פרויקט תגלית.

ג'וש כהן | לילך וייס

בלבול בתפקיד אלישע, בכר בתפקיד עצמו

זו הפעם הראשונה מזה 10 שנים שמכבי חיפה באמת מתמודדת על האליפות. לא רצה, הולכת על אליפות. זה קרה לברק בכר בעונת 2015/16 עם הפועל ב"ש. אצל אלישע לוי, ב"ש התמודדה בצמרת, צברה ניסיון מר במשחקי עונה, אבל קיבעה את עצמה למעלה, אחרי שנים שדשדשה למטה. מה שיבוא מעכשיו זה הבונוס. ברק בכר לקח את הבסיס הזה והוסיף לו אופי. בעונה הראשונה זה התבטא בכך שלמרות מכונת ההתקפה שענתה לשם ערן זהבי, ב"ש היתה תמיד צעד אחד לפני.

לא מפסידה משחקי עונה – גם אם לא מנצחת – ולא מפספסת משחקים שבירים. זה בדיוק מה שקורה עכשיו בחיפה. מרקו בלבול בתפקיד אלישע לוי, ברק בכר בתפקיד עצמו. הקבוצה לא מושלמת, המשחקים לא מושלמים, אבל אתה תופתע בבית אם מכבי חיפה לא תנצח. היא שם, תודעתית, מציבה את עצמה בראש הרשימה ונותנת למכבי ת"א לרדוף אחריה. חיפה לא מועדת במקום שמכבי מועדת, הניצחון שלה אתמול נראה יותר ניצחון מהניצחון של מכבי שלשום. אלה פערים קטנים שמתווספים למשחק עונה שלא הוכרע, למעידות של מכבי ת"א, לצפיפות המשחקים שלה, לשקט שנותנת הקורונה. מכבי חיפה עוד לא דוהרת לאליפות, אבל גם לא צריך לרוץ לשום מקום.

תלות מסוכנת

המזל של מכבי חיפה הוא שהיריבות שלה עד כה הם אשדוד ומכבי פ"ת. מכבי ת"א עוד בוחנת את סדרי העדיפויות שלה, תוהה על קנקנו של גיאורגיוס דוניס, לא מתייצבת על מסלול של ניצחונות מוחצים, כמו שהיא רגילה. בינתיים, מה שצריך לדפוק, דופק למכבי חיפה. אבל גם ברק בכר יודע שהשמיכה קצרה. הוא יצטרך לחזק את ההגנה, לייצר ג'ראלדש וסבוריט משלו, לתת אופי למרכז ההגנה, ולמצוא עוד מישהו שיעזור לרוקאביציה לנצל מצבים. ניקי כבר עם 11 שערים, לדיא סבע היו לפני שלוש עונות 12 שערים בפרק הזמן הזה והוא סיים עם 24. הקצב הוא של 40 שערים בעונה, אבל ספק אם רוקאביציה יגיע העונה ל-30.

יהיו לו תקופות יובש, לא תמיד הוא יקבל את הסכינים לרחבה שמשגרים לו שרי ואבו פאני, לא תמיד יהיו לו לאן לרוץ. אי אפשר לאורך זמן לבנות את עצמך על חלוץ בן 33, אחרת העונה הזו תיזכר בזכות השיאים של רוקאביציה, ולא בזכות האליפות שהביא, אפרופו זהבי 2016. לא בריא ששחקן כובש 11 שערים מתוך 21 של הקבוצה, שהיא עצמה כובשת שני שערים וסופגת אחד בממוצע למשחק. חוסר החדות של חברי הפאנל, יוצר תלות ברוקאביצה. אנחנו מחמיצים, הוא לא, לא נסתכן ונעביר לו את כל הכדורים, סומכים עליו. קבוצה חכמה תסגור את נתיבי האספקה וכל מה שיישאר לחיפה זה להתמודד עם הצרה הזו מחוץ לרחבה. שרי עם שלושה, חזיזה עם שלושה, והם שחקני קו שני או סתם קו. לא אבו פאני, לא אשכנזי, אפס שערים. אין לחיפה שום עוצמה התקפית חוץ מרוקאביצה.

ניקיטה רוקאביצה | לילך וייס

הפועל לא מבינה את מקומה

571 דקות בלי שער. רק 24 קבוצות בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי משכו יותר זמן. עוד כמה דקות והפועל ת"א מותירה מאחור את נס ציונה והפועל כפ"ס של העונה שעברה. נס ציונה והפועל כפ"ס! הפועל אשקלון עשתה 640 דקות בעונת הירידה של הפועל, אשקלון! בשיא מחזיקה הפועל מחנה יהודה. כאן מסתובבת הפועל ת"א, קבוצת פאר, ספינת דגל, מועדון גדול. מחנה, אשקלון, נס ציונה. תהומות.

והקטע הוא שאתה לא מרגיש שמולך עומדת קבוצה עם שלושה שערי זכות ב-10 מחזורים, שש נקודות מ-30, מקום אחרון. הפועל ת"א משחקת כמו הפועל ת"א: מחפשת לנצח, תוקפת, יש לה אפילו קטעי כדורגל מצוינים. אבל ככל שהפועל ת"א תשחק כך יותר, התסכול שלה יגדל. לא יילך עם גיל יצחק ועומר סניור, יחזרו לרועי זיקרי, תשעה שערי ליגת על ב-94 הופעות, ממוצע של מגן תוקף. לפעמים נדמה שהפועל, כמו מפלגת העבודה, לא מבינה את מקומה.

בעונת 2007/08 רץ שחר בן עמי להביא את אלי גוטמן מקפריסין. גיא לוזון ניסה לפניו, וכל מה שיצא לו היה ניצחון בדרבי. עם אבדי ופאביו ג'וניור. גוטמן הסתכל על הטבלה ובדרך גוטמנית יצר קבוצה חדשה ששיחקה מכוער אבל התקדמה יפה. הוא גם אמר את זה מראש: אנחנו קבוצת תחתית, ייקח זמן עד שנהיה הפועל ת"א. אחרי שנתיים וחצי הוא עשה דאבל. ניר קלינגר מדבר על קבוצה חדשה בינואר – ולניסנובים יש פחות אומץ פיננסי מאשר היה לקבוצת הראל – אבל הוא יצטרך לשנות קונספט. לשחק תוך כדי צמצום נזקים. להיות קבוצת תחתית.

ניר קלינגר, רועי זיקרי | לילך וייס

הפועל היא לא סטיית תקן, היא תבנית נוף מולדתה. היא נבנתה כקבוצת תחתית, היא מתנהלת כקבוצה תחתית, היא קבוצת תחתית. אין שום הפתעה במקום האחרון שלה, תהיה הפתעה גדולה אם לא תפנים זאת ותרד ללא קרב.

מכבי נקלעה לנוק-אאוט

היה משעשע לשמוע אתמול את דוניס מדבר על שחטאר דונייצק בגובה העיניים. לא בטוח שעל הפועל חיפה מותר לו לדבר ככה. מכבי ת"א נקלעה לשלב הנוק אאוט באירופה. היכולת שלה לא מעידה כלום, אלא רק על פוטנציאל. כרגע היא חוטפת הרבה, כובשת הרבה, אבל לא תמיד מנצחת. בויאריאל היא אפילו קיבלה בראש. הדיבורים על אירופה משבשים אותה.

התחרות הזו בין מה נכשל לאיביץ' לבין מה שהצליח לדוניס היא אבסורדית. מכבי ת"א היום חלשה בשלוש דרגות מהקבוצה של איביץ'. מבחינת הגנה, משחק מעבר, מהירות, ואיכות סגל רחב. למזלה הקורונה תפסה אותה בשלב המוקדם, אחרת הפער בינה לבין מכבי חיפה היה יותר משבע נקודות ומשחק חסר. תסתכלו איפה היא היתה בדקה ה-88 של המשחק מול הפועל חיפה.

גאורגיוס דוניס, טל בן חיים | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי