ההולנדי המכופף: סיפורו של פטריק ואן לוון

פטריק ואן לוון, ולדימיר איביץ', ג'ורדי קרויף
פטריק ואן לוון, ולדימיר איביץ', ג'ורדי קרויף | ספורט1

יהיר, כוחני, שמרן, אך עם זאת מקצוען ועקבי. על האיש הזה, פטריק ואן לוון, הוטלה המשימה להציל את העונה של מכבי תל אביב. כך זה קרה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

יהיר, כוחני, שמרן, אך עם זאת מקצוען. עקבי, ממש קונסיסטנטי, ועם זאת נכון להכלה. על האיש הזה, פטריק ואן לוון, תוטל הערב (רביעי ב-20:45) בבלומפילד המשימה של מכבי ת"א – להציל את העונה. עד לפני חודש וחצי הוא היה המנהל המקצועי של מחלקת הנוער שבא להחליף "זמנית" את גאורגיוס דוניס ופתאום הוא הסמכות המקצועית העילאית, האיש שאמור לשמור על תואר האליפות מול הקאמבק המרהיב של מכבי חיפה.

ואן לוון, שיחגוג בקיץ 52, הוא כנראה לא עוד אפיזודה חולפת בתולדות מכבי ת"א, וגם מכבי ת"א היא כנראה לא אפיזודה חולפת בדרכו. אם יסיים את העונה הוא יסיים חמש שנים בקריית שלום. זה בסך הכל המועדון הרביעי בקריירה שלו, והוא פרש ממשחק לפני 25 שנה, אז תעשו חשבון. האיש לא חולף בקבוצות, הוא נטמע בהן. כל מה שקורה היום במכבי ת"א, החל מקבוצות הטרום ג' ובתי הספר לכדורגל ועד לקבוצה הבוגרת זה פטריק ואן לוון. השיטה, הדרך, הסגנון. מכבי ואן לוון.

"הוא אמנם לא טון קאנן", מציב אסף כהן, פרשן ספורט1 ומומחה לכדורגל ההולנדי את ואן לוון על הסקאלה ההולנדית המוכרת שלנו, "אבל גם לא פטר בוס". על קריירת המשחק של ואן לוון אין איך להרחיב את הדיבור. החל וסיים את הקריירה בהלמונד ספורט, שיחק בתווך שלוש עונות כקשר בספרטה רוטרדם, 16 הופעות בליגה ההולנדית הראשונה, הרבה פחות מאלי דסה.

שרן ייני, פטריק ואן לוון | אריאל שלום

מטמיע את עצמו בכל מקום

ואן לוון הצטרף למחלקת הנוער של פיינורד, אימן קצת כולל את קבוצת הנוער, היה אחראי על שיתופי הפעולה הזרים, מאמן ביצועי וגם ראש מערך הסקאוטינג. יש בכדורגל העולמי שחקנים שעברו תחת ידיו, נאמר ג'יורג'ינו ויינאלדום של ליברפול, סטפן דה פריי בלמה של אינטר, או ברונו מרטינס הינדי שמשחק היום באלקמאר.

בגיל 37 החליט ואן לוון כי פיינורד קטנה עליו וזה הזמן לצאת ממולדת הכדורגל שלו ולהנחיל את התורה שלו בשדות זרים. הוא ניצל את ההזדמנות והלך בעקבות ביינק ואן סטיי לשחטאר דונייצק, שם מונה ואן סטיי כמנהל מחלקת הנוער והוא לסגנו. כשהחל לעבוד אמר: "העובדה שנגעתי לא מעט במדינות נוספות – אפילו לשבוע – נתנה לי טעם של עוד. זה גיל טוב להתחיל בהרפתקה". עם מנכ"ל שחטאר, סרגיי פלקין, היו לו יחסים מופלאים. לא סתם בילה ואן לוון בשחטאר שבע שנים, ואחרי עזיבת ואן סטיי אף נטל את סמכויותיו והפך למנהל האקדמיה. הוא פיתח את הקשרים שלה עם ברזיל ואף הוציא ספר דיגיטלי על הפילוסופיה שלו בניהול האקדמיה של שחטאר: תרגילים, טקטיקה, יש גם קטעי וידיאו לדוגמה.

הוא התפטר משחטאר, בה היה אחראי על 20 קבוצות, ברגע שקיבל הצעה קוסמת יותר: להנחיל את הקונספט שלו בקירייאט אלמהטי הקזחית. זה כבר היה אתגר מורכב יותר. בקזחסטן בנה אקדמיה עם מתקנים לנוער ולבוגרים, כולל אולם מגורים והתגאה בכך שזה סטארט אפ חלוצי במקום כמו קזחסטן.

כבר אז היה לג'ורדי קרויף את מספר הטלפון שלו. כשהגיע קרויף הצעיר להעביר את השנתיים האחרונות בקריירת המשחק שלו במטאלורג דונייצק, הוא מצא את ההולנדי השני בעיר והשניים פיתחו קשרי ידידות. מדובר בשני אנשים עם אסכולת כדורגל וניהול שונות בתכלית, הגם שמדובר בשני הולנדים. בהולנד יש את השיטה של אייאקס (מיכלס) ויש את השיטה של פיינורד. ואן לוון לוקח אותה איתו ומשתמש בה כאילו אין בלתה. לימים יאמר: "ג'ורדי ואני מסכימים בהמון דברים סביב הכדורגל, אבל יש גם דברים שהגישה שלנו שונה. זה בסיס שיתוף הפעולה בינינו, החלפת הדעות האלה וגיבוש דרך מוסכמת".

ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף | אריאל שלום

"הוא מסוג האנשים שמשתמשים בייחוס ההולנדי שלהם", יגדיר זאת אסף כהן. אבל ואן לוון לא סתם משתמש בייחוס ההולנדי, הוא מטמיע את עצמו בכל מקום. ב-2018 אמר: "שואלים אותי אם אני מפתח את הכדורגלנים על פי הפילוסופיה ההולנדית. התשובה שלי: אני הולנדי, התחנכתי בהתאחדות ההולנדית, אבל אני עובד כבר 12 שנה בחו"ל. החינוך ההולנדי שלי הפך לפילוסופיה בינלאומית".

נכנס כרוח סערה בקריית שלום

שלוש שנים עברו על ואן לוון בקזחסטן, כשבמקביל הוליך ג'ורדי קרויף את מכבי ת"א לשנותיה הגדולות, עד שבעונת 2015/16, איבד את תואר האליפות ושני מאמנים שעברו במועדון באותה עונה – יוקאנוביץ' ובוס – לא המשיכו. יש שיגידו כי קרויף הבין שהוא צריך להתרכז בתפקיד היותר מועדף עליו – מנהל ספורטיבי – מלנסות להמשיך ולהנחיל דפוסי עבודה במועדון. זו הייתה ההזדמנות לקרוא לואן לוון להגיע לארץ. ואן לוון נחת בארץ עוד קודם, צפה, ניהל שיחות, ואת הראיון עם המנכ"ל דאז, מרטין ביין, הוא קיים כמה חודשים לפני שהגיע לכאן סופית. הוא הגיע במקביל לשוטא ארבלדזה, ובהולנד התלהבו מקיבוץ הגלויות ההולנדי שהותך בקרית שלום.

ואן לוון נכנס כרוח סערה. עוד לפני שהביא בהמשך שני עוזרים הולנדים, הוא נכנס למחלקת נוער מצליחה מאוד שעבדה קודם תחת ניהולו המקצועי של ניר לוין. הוא לא הוגדר כמנהל מקצועי של מחלקת הנוער, אלא כמנהל ביצועי במועדון. אפשר לתרגם את המינוח באנגלית כ"מנהל ביצועים". מדובר בתפקיד שהוא קצת יותר ממנהל מקצועי במחלקת הנוער וגם זה באנדרסטייטמנט, והוא גם יגדיר ויחדד את תפקידו בכל פעם מחדש, כמו למשל בראיון שקיים שלושה שבועות בלבד לאחר שהחל רשמית בתפקידו ובו הסביר ביומרנות אופיינית: "הכנסתי את כל הנדרש ממני לתוך התפקיד כך שאהיה אחראי על שיפור הביצועים של הסקאוטים, שיפור הביצועים של השחקנים, שיפור הביצועים של המאמנים ובתקווה שנגיע לשיפור הביצועים של מכבי בפרט ושל הכדורגל הישראלי בכלל". ואן לוון הבהיר מיד: "ג'ורדי קרויף ומרטין ביין לא הביאו אותי רק כדי לנהל את האקדמיה אלא כדי להפעיל את מערך הסקאוט ואת מערך האנליסטים של המועדון. הם רוצים שאבנה את קריית שלום בסטנדרטים המקצועיים הנדרשים".

פטריק ואן לוון | באדיבות האתר האתר של מכבי תל אביב

הוא ביטל לחלוטין את מה שעשה המנהל המקצועי הקודם, ניר לוין: "אנחנו נבנה את היסודות של מכבי מחדש לפני שנעלה שלב". היתה בכך מידה רבה של התנשאות, אבל מה שנאמר בראיון הזה גם יסביר את מה שקרה אחר כך ואת מה שקורה היום. "אני לא רוצה רק לעבוד עם מחלקת נוער", אמר, "אלא לעזור למועדונים לשפר את הכדורגל שלהם".

במחלקת הנוער לא ידעו איך לאכול אותו. הוא שינה מיד דפוסי התנהלות, דפוסי התנהגות וגם דפוסים מקצועיים. הוא דרש שכל הקבוצות, מגילאי 8 ועד קבוצת הנוער ישחקן אותו דבר, ללא גמישות. כל הקבוצות ב-3-3-4. הוא העביר את קבוצות הטרומים לשחק בתשיעיות למרות שבכדורגל הישראלי עדיין השתמשו בשמיניות בשני חצאי מגרשים. מבחינתו, מה שנעשה בכדורגל הישראלי לא עניין אותו, ההתאחדות מבחינתו הייתה רק רגולטורית, וזה ייצר לא מעט חיכוכים. כשנשאל איך אפשר לשחק בשמיניות כשמתרגלים כל השבוע תשיעיות, הוא הסביר למאמנים: "תתאמנו ב-9, במשחק תשחקו שחקן פחות, אבל כמו שתרגלנו. אני אדאג לשנות את זה בישראל".

לשמחתו, וילי רוטנשטיינר כבר שינה את זה, מה שלא מנע מהם בהמשך חיכוך לא קטן, בגלל שחקן ממחלקת הנוער שנפצע באימון אחת הנבחרות בשפיים. ואן לוון לא התקשר למאמן הנבחרת או למנהל, אלא ישירות לרוטנשטיינר. השיחה ביניהם הייתה לא נעימה. הוא צייץ באותה תקופה: "לשחקני הנוער חסרה אנרגיה אחרי שעברו אימונים לא נחוצים במסגרת הנבחרות. וההתאחדות ממשיכה בשלה, לא עוזרת". אחר כך יצא כנגד שידורי הטלוויזיה מהליגה לנוער, כאשר לא בוטל בגלל תנאי מזג אוויר קשים משחק משודר, ושחקנים נאלצו לגרוף מים מהמשטח עם מגבים. "הליגה לנוער מושפעת משידורי הטלוויזיה. אנחנו רוצים לפתח את הכדורגל או את השידורים?" צייץ אז. בהתאחדות לכדורגל היה מי שכינה אותו השבוע כ"פלצן".

וילי רוטנשטיינר
וילי רוטנשטיינר | אודי ציטיאט

שינויים שכמותם טרם נראו בישראל

ואן לוון הביא לארץ תוכנה מאוד מסודרת שבינתיים החליף אותה. שחקני הנוער ונערים א' קיבלו צ'יפים באימונים שצולמו מנערים ב' ומעלה. הוא הכניס למערכת מיידית חמישה אנליסטים. בגילאים הבוגרים יותר כבר התערב בהרכבים, אבל תמיד לפי אותו עיקרון. אם היו שני בלמים טובים שהשתמשו ברגל ימין, הוא תמיד העדיף שיהיה בהרכב בלם עם רגל שמאל, גם אם היה פחות טוב. הוא העדיף שחקנים גדולים וחזקים וזלזל בנמוכים והחלשים, גם אם היו בעלי טכניקה מדהימה. "הוא חשב שהגיע לארץ הגמדים. הפסיד למכבי עשרות אלפי שקלים, כי המון עזבו", העיד אחד האנשים שעבדו בשנים האחרונות במכבי ת"א.

הוא השתמש בשרשור שחקנים – כלומר העלאתם לשחק בשנתון גבוה יותר – אך ורק אם זה היה מתוכנן מראש ולא כתוצאה מאלתור. כלומר, הרחקות, מחלות או פציעות לא שינו אצלו דבר: האמצעים קידשו את התוצאה ולא להיפך. מבחינתו, שיטת ה-3-3-4 היא קדושה, אפס מרחב תמרון בכל הגילאים. למאמנים במחלקת הנוער הוא העביר מצגות וסימולציות כיצד להשתמש בשיטת ה-3-3-4 מול כל מערך ושיטה של היריב. כלומר, בדרך כזו שבהוראה אחת לפני המשחק, גם השחקנים יידעו כיצד ואיך להתנהג מול כל דרך שהיריב יבחר וגם אם ישנה במהלך המשחק. אלה דברים שטרם נראו בישראל.

ואן לוון החליט שמתאמנים בשבת, וביום ראשון יהיה יום חופשי, בדיוק כפי שהורגל לו. אמרו לו במכבי: "הילדים רוצים להיות עם המשפחה שלהם, חלקם חיילים, זה היום החופשי היחיד שלהם", אבל הוא התעקש. הוא גם החליט שמתאמנים בימי שישי ב-12, גם בקיץ על משטח סינתטי לוהט. היה מקרה שבאחד המבדקים אחד הנערים התעלף מהחום. נקבעו תמיד שני אימוני בוקר, לא משנה מה, ותמיד אימוני טכניקה בבוקר. על השחקן הישראלי אמר בראיון לאתר הרשמי: "לשחקן הישראלי נדמה שאם עשה פעם אחת משהו טוב, זה מספיק. אני רוצה ששחקן יבוא לכל אימון על מנת להשתפר מהאימון הקודם וזה דבר שלא היה כאן כשהגעתי. אני רוצה לגרום להם להבין שכדורגל זה מקצוע מיוחס".

פטריק ואן לוון | אריאל שלום

הוא התעקש שכל שחקן ילבש חולצה עם המספר שמבטאת העמדה שלו במגרש: 2 מגן ימני, 3 ו-4 בלמים, 5 מגן שמאלי, 6 קשר אחורי, 7 שחקן קו ימין, 8 קשר 50/50, 9 חלוץ מרכזי, 10 מתחת לחלוץ ו-11 שחקן קו שמאל. מחליפים תמיד קיבלו מספר מ-12 ואילך. קחו למשל דוגמא את רוי רביבו, הבן של, שמשחק בקבוצת הנוער כמגן שמאלי. יש לו העונה ארבעה משחקים בליגת העל בנוער, אף פעם לא עם אותו מספר חולצה. בישראל שיחקו ככה לאחרונה ב-1966, השנה שבה הותרו חילופים. לא לחינם משתמשת היום בשיטה הזו רק קבוצה אחת בעולם: ספרטה רוטרדם, הקבוצה בה שיחק ואן לוון.

תלונות על השפלות ולא מעט עזיבות

ההטמעה הזו לא עברה חלק. היו מאמנים שגמעו את ההסברים בשקיקה, היו כאלה שלא הסכימו לבטל כל חופש יצירתי, שלהם או של השחקנים, בוודאי לא קיבלו את זה שהמנהל המקצועי – כך ראו אותו – ייכנס לאימון, יפסיק אותו, ויתחיל להסביר למאמן, בנוכחות חניכיו, מה לא עשה בסדר. ניר לוין לדוגמא השתמש בסוג של מגדל פיקוח שנמצא במתחם האימונים, שם היה יושב ורושם הערות ואחר כך מעביר אותם למאמנים או לשחקנים בארבע עיניים. ואן לוון אמר פעם שהוא מרגיש שהוא מאמן של כל הקבוצות וגם התנהל ככה. למאמנים הוא אמר: "השחקנים עובדים בשבילך ואתה עובד בשבילי".

כשהגיע עוזרו, ריימונד אטוולד, וקיבל את ניהול המחלקה הצעירה (מנערים ב' ועד לילדים הצעירים), החלו להצטבר תלונות על שפה בוטה ("פאק" וגם "פאק אוף"), על לגלוגים והשפלות וגם סיפורים בלי רקע רכילותי. ואן לוון לא התעכל לכולם טוב. חלק מהמאמנים עזב, אלון ברומר עזב את נערים ב', אמיר סופר ואלירן מזרחי עברו למכבי חיפה. וכך גם חלק מהשחקנים, למשל עומר סניור, שחקן קו מהיר מאוד שאת הופעת הבכורה שלו בבוגרים ערך לפני כמה שבועות דווקא בהפועל ת"א, או עומר אבוהב, בנה של השחקנית רותם אבוהב.

הבדיחה האחרונה מספרת כי אופיר לוזון ממכבי פ"ת ועומר בוקסנבוים מהפועל ת"א שכבו במארבים ליד סניף קרית שלום של יוחננוף, כדי לעוט על מי שעוזב. שחקנים עזבו כיוון שואן לוון לא ייחס להם כלל מעמד, והיו כאלה שעזבו כיוון שלא ניתן להם חוזה שמגדיר את מעמדם או מגדיר את זכויותיהם. הורים טענו שהוא שנא את נוכחותם, לא ספר אותם, והיו ילדים שטענו שאיבדו אצלו את חדוות המשחק והפכו לרובוטים. בשורה התחתונה, יש כאלה שטוענים כי אם ואן לוון לא רוצה מישהו, הוא לא ממש יזרוק אותו, אלא יגרום לו לרצות לעזוב. "אתה יודע כמה נפגעי פטריק מסתובבים בכדורגל הישראלי?", אמר השבוע אדם שמכיר לעומק את המערכת.

ריימונד אטוולד, פטריק ואן לוון
ריימונד אטוולד, פטריק ואן לוון | ברני ארדוב

ואן לוון ניהל גם מסע רכש ממועדונים אחרים. כשניסה לרכוש שחקן ממועדון בליגה השלישית, הגיע עם הצעה לפיצוי סמלי, מה שקומם את אלה שישבו מולו. "הוא נתן לנו תחושה שאנחנו גידלנו בשבילו את השחקן, שהוא שלו ולא שלנו". לפגישה השנייה הגיע כבר עם המנכ"ל מנספורד, והקבוצה קיבלה בעסקה מתגלגלת פי 10 מכפי שהציע לה תחילה כפיצוי. היו כאלה שסימנו זאת כמעלה: "בשנים הראשונות הוא היה מאוד נוקשה, לפעמים גם בוטה, אבל לאחרונה הוא התמתן".

"אני לא עובד רק על פיתוח מבנה האקדמיה", הסביר אז ואן לוון את גישתו לשיטת האימון, "אלא עושה עבודה עם כל מי שמעורב. וזה אומר לפתח את המאמנים ולפתח את השחקנים דרך המאמנים". לאתר הרשמי של המועדון אמר אחרי שנה: "בהתחלה היו לי הרבה הסברים ותיקונים, ולא תמיד זה נעים למאמנים שמעירים להם במגרש, אבל זה התהליך שאנחנו צריכים לעבור כדי לוודא שאנחנו הולכים בדרך הנכונה. עכשיו אפשר לראות שכל הקבוצות, כולל גילאי 8 ו-9, עובדים באותה דרך".

ייאמר לזכותו של ואן לוון שהכנות והישירות שלו מוחלטים. "יש אנשים שהם נגד זה כי הם חושבים שהם יודעים הכל", אמר אז. "התפקיד שלי הוא לשכנע אותם שזה הכיוון שאליו מכבי צריכה לשאוף. אני לא כאן כדי להגיד להם מה אני אוהב, אלא כדי להסביר להם מה המועדון רוצה שיהיה". מאמן שעבד במכבי ת"א הסביר השבוע: "הוא רוצה חבר'ה שיהיו פתוחים לדרך שלו. אנשים שעבדו שנים במחלקת הנוער מתקשים לשנות את התפיסה שלהם. הוא מסתדר יותר עם שחקני עבר צעירים שאין לה ניסיון באימון, חבר'ה שמקבלים ממנו את הניסיון. ההתמחות שלו: לאמן מאמנים". מאמן אחר אמר: "כל המאמנים שם הם מריונטות".

כשנשאל מה הפילוסופיה שלו בפיתוח שחקנים, ענה בהתנשאות אופיינית: "הולנד מדינה קטנה כמו ישראל, אבל בהולנד אתה חייב ללכת באותה דרך כדי להצליח בעבודה או בחיים. בהולנד הכדורגל מושרש בתוך השיח על כדורגל ומאמנים וחינוך, והכל על פי פילוסופיית הטוטאל פוטבול שנוצרה על ידי ההולנדים במונדיאל 1974. כולם צריכים ללכת באותה דרך. אם יש לי 18 מאמנים ולכל אחד יש את הפילוסופיה שלו או את התרבות שלו, לא נגיע לשום מקום, כי אז נריב זה עם זה במקום לעבוד יחד. בכל מקום שהייתי בו ועם כל מאמן שעבדתי איתו, תמיד ניסיתי לדחוף אותם ליישר קו. זו לא רק הפילוסופיה שלי אלא גם הפילוסופיה של המועדון". וזה לא רק נגע למכבי. ואן לוון הדגיש: "כל קבוצה שעובדת איתנו תצטרך ללכת באותה דרך". לא לחינם נשלח עוזרו, ריימונד אטוולד, לאמן לפני שנה וחצי את קבוצת הבת – בית"ר ת"א/בת ים. את תפיסת העולם שלו בענייני קבוצות בת הביע בציוץ בטוויטר בספטמבר 2019: "14 מתוך 23 שחקני סגל נבחרת הולנד העבירו פעם את זמנם בליגה השנייה בהולנד. לשחק בהשאלה או במילואים זו דרך נהדרת לפתח שחקנים!" 

לא לחינם מסמנים את עידו שחר ואת בר כהן, שנמצאים היום בהפועל חיפה, כמי שיהיו שחקני מפתח את ואן לוון אם ימשיך להיות בעתיד מאמן הקבוצה הבוגרת. אלה שחקנים שהוא עיצב. אורי אוזן היה הראשון לעזוב בעידן ואן לוון. הוא החליט על כך אחרי יומיים ועזב אחרי חודשיים, גם אם הוא ממשיך להסתמך על המון דברים שואן לוון הטמיע בו. הייתה תקופה שעקץ את ואן לוון בטוויטר וקיבל ממנו ריקושטים בחזרה. בסיום עונת 2017/18, שבו זכתה קבוצת הנוער של גיא צרפתי באליפות צייץ ואן לוון בסרקזם שכוון לאוזן: "מחלקת הנוער של מכבי ת"א התפרקה בגלל הפילוסופיה ההולנדית, שהוטמעה לפני עונה… רק 4 תארי אליפות הבאנו העונה. תראו איך אנשים מגיבים כשנעשה תהליך ארוך טווח. תמיד משלמים בטווח הקצר על תהליך ארוך טווח וזה קצת מביך לאלה שכותבים בלי מושג על מה שהם כותבים". אוזן אמר השבוע: "למדתי ממנו המון. עד היום אני משתמש במבנה שלו. למדתי גם מה לא לעשות בקשר אליו".

אדם שעבד במערכת אמר עליו השבוע: "אין כמוהו ברמה הארגונית, בפרטים הקטנים, בדקויות. זה אשכרה וואו, אבל הוא אדם קשה, המון פעמים לא נחמד". ואן לוון לא הסתיר מעולם את כוונתו להטמיע את שיטות העבודה שלו, את שיטת המשחק שלו, את דפוסי העבודה וההתנהגות, גם בקבוצה הבוגרת. ולדימיר איביץ' לא נתן לזה לקרות. יש במכבי שמספרים שאיביץ', מאמן ריכוזי וחשדן לא פחות, לא רק שלא נתן לואן לוון להתקרב, אלא ממש סגר בפניו את מתחם הבוגרים. "היו אנשים עם ייחוס פחות משמעותי מזה של ואן לוון שהסתובבו חופשי במתחם הבוגרים, רק לא ואן לוון".

כיפה אדומה לדוניס?

כשאיביץ' עזב, ואן לוון התייצב במתחם הבוגרים עוד לפני שמונה מאמן במקום הסרבי הזעפן. כשמכבי התייצבה למשחקיה הראשונים במסגרת גביע הטוטו, ואן לוון עמד על הקווים וזכה הן באלוף האלופים והן בגביע הטוטו, שזה שניים מארבעת התארים שמחולקים העונה. במכבי ת"א קיבעו באותה עת את ההיררכיה, נוכח העובדה כי איביץ' עזב והמועדון היה שנתיים ללא מנהל ספורטיבי וללא מנכ"ל. שרון תמם קיבלה את החלק התפעולי, ברק יצחקי את נושא הרכש ואילו ואן לוון הפך להיררכיה מקצועית. למציאות הזו נחת דוניס במכבי.

כשפוטר, לפני חודש וחצי, אמר בראיון שערך איתו אהרל'ה וייסברג ב'וואלה! ספורט: "לא היה לי שום קשר עם פטריק. ואז הגעתי למכבי ת"א ופתאום אני מגלה שזה האיש שאני צריך לדבר איתו על הנושאים המקצועיים ושהוא רוצה לקבוע בלא מעט דברים. הוא חשב שצריך לשחק רק 3-3-4. אני לא מאמן של שיטה אחת, אני מאמן של כמה שיטות משחק, של רעיונות יצירתיים בהתקפה. אבל במועדון יושב אדם שחושב הפוך ממני ובחודש האחרון גם דאג להגיד את זה בקנדה, לדבר על האימונים שלי שהם לא מספיק טובים, על הטקטיקה שלי שהיא לדעתו בעייתית. כך לא מתנהג אדם שצריך לעבוד איתי ונמצא מעלי". גורמים שהיו במכבי ת"א טענו כי ואן לוון עשה לדוניס 'כיפה אדומה' וכי טחן למי שצריך על המאמן היווני. 

גאורגיוס דוניס | אריאל שלום

אין לספק כי ואן לוון נשאב היטב לואקום שנוצר עם עזיבתם של ג'ורדי קרויף ובן מנספורד והמציאות שכפתה הקורונה. בלי הבעלים מיטש גולדהאר ובלי נציגו, ג'ק אנגלידיס, שלא התקרבו לארץ בשנת הקורונה, בוודאי שאחרי איביץ', היה טבעי שואן לוון – אוטוריטה מקצועית עם אמירה ברורה – יקבל סמכויות גם בלי שדרש אותן. אבל זה לא הסוף. ואן לוון מעולם לא הסתיר את שאיפתו. בראיון לפני מספר שנים אמר: "כשהתחלתי את הקריירה עבדתי הרבה יותר על המגרש והייתי כמובן גם מאמן. זה דבר שאני מאוד אוהב". היו שטענו כי המינוי היה זמני, וכי התבקשה תשובה מולדימיר איביץ', וכי הוא סירב להגיע רק כי נעלב מהמינוי הזמני. בפועל היה מי שאמר במכבי ת"א השבוע בתשובה לשאלה אם היה מדובר במינוי זמני שהפך לקבוע: "מה שקרה בקנדה, נשאר בקנדה". כשנשאל דוניס באותו ראיון איך הגיב לעניין מינויו של ואן לוון תחתיו, ענה: "הדבר האחרון שהייתי מופתע ממנו הוא שפטריק קיבל את הקבוצה. זה הרי מה שהוא רצה מלכתחילה".

שבעה משחקים ניהל ואן לוון במכבי ת"א, לפני ואחרי דוניס, בשישה ניצח, אחד סיים ב-0:0. את שער החובה היחיד ספג השבוע, בגארבג' טיים. סממנים של הצלחה. ואן לוון הטמיע מיידית את השיטה שלו בקבוצה. ה-4-3-3 הקלאסי, בגירסה אפילו מיושנת. טל בן חיים בקו ימין, יונתן כהן בקו שמאל: שחקן עם רגל ימין על קו ימין, שחקן עם רגל שמאל על קו שמאל. השבוע הוא החליף – אירוע נדיר – החזיר אותם לפוזיציה האהובה עליהם, עם רגל הפוכה, והרוויח שער מיונתן כהן. בקישור השחקנים שומרים אישית, החלוץ המרכזי הוא חלוץ רחבה. את דן ביטון ואילון אלמוג הוא סופר פחות, בהתאם לקו שלו: אוהב שחקנים גבוהים וחזקים. אפילו עוזרים – עד שהביא אתמול מבחוץ – הוא בחר זמנית מעדת נאמניו: מאמן הנוער אליעזר בן אהרון שעליו אומרים שהוא ואן לווניסט אמיתי ומאמן נערים א' אורי דוד.

מאמן שעבר איתו אמר השבוע: "הוא הפוך מטוטאל פוטבול. אין דבר כזה אצלו שחקנים שאין להם תפקיד מוגדר. אם הוא לא יעשה התאמות זה לא יוכל לעבוד בבוגרים".

פטריק ואן לוון. משחק מוצלח | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי