עונת חייו: כך הפך אלי דסה לישראלי הבכיר בהולנד

ערן זהבי מככב בכותרות, אבל אלי דסה הוא האיש - יציב יותר, מספק את הסחורה על בסיס שבועי ונחשב לאחד הטובים ביותר בעמדה שלו בליגה ההולנדית. יוכין על הנסיקה של אקס מכבי ת"א בוויטסה

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

אז כן, ערן זהבי מככב בכותרות בהולנד. לפעמים הן חיוביות, פעמים רבות הן שליליות, בעיקר כחלק מהמאבק נגד המאמן רוג'ר שמידט, ובאופן כללי פ.ס.וו איינדהובן נמצאת תמיד באור הזרקורים בתקשורת. היא אולי פחות מסוקרת מאייאקס או פיינורד, אבל מדובר במועדון ענק במונחים מקומיים.

ואולי עשויה להתקבל התמונה כי זהבי הוא הכוכב הישראלי המוביל בליגה ההולנדית בימים אלה, אך האמת שונה בתכלית. אלי דסה הוא האיש – הוא יציב יותר, מקבל דקות משחק רבות יותר, מספק את הסחורה על בסיס שבועי, אהוב ואהוד מאוד בקרב הקהל, והוא עשוי לתת לזהבי פייט במאבק על הכרטיס לליגת האלופות.

מדברים עליו פחות, וזה טבעי. הוא משחק בוויטסה ארנהיים, מועדון "אופנתי" הרבה פחות, וכל מי שנמצא מחוץ לשלוש הגדולות בהולנד מקבל אוטומטית חשיפה נמוכה הרבה יותר. אלא שזה דווקא פועל לטובתו. בניגוד מוחלט לזהבי, דסה ממש לא זקוק לראות את שמו על דפי העיתונים ולהיות נושא השיחה המרכזי ברשתות החברתיות. בדיוק להיפך – השקט התעשייתי מועיל לו הרבה יותר. הוא מאפשר לו להתאקלם ללא הפרעה, ולהפוך בהדרגה לאחד הטובים בתפקידו בליגה. יש שיגידו כי הוא אפילו הטוב ביותר כיום. בסוף השבוע האחרון, למשל, הוא נכלל בנבחרת המחזור.

אלי דסה, בריאן לינסן | ANP Sport / Contributor

מדברים עליו פחות גם בשל עמדתו על המגרש. דסה הוא מגן ימני, ועד כה אין במאזנו אפילו שער אחד – אז על מה כבר אפשר לדווח לכאורה? ובכן, כדאי לדבר גם על ארבעת הבישולים שסיפק העונה, כי זה המאזן השני בטיבו של ויטסה אחרי אוסאמה טנאנה, הפליימייקר והכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה שתרם חמישה אסיסטים. בכל המקרים, הובילים הבישולים של דסה לניצחונות, ובאופן כללי מספר הניצחונות גבוה מאוד. יש 13 כאלה ב-19 מחזורים, ועם 41 נקודות מדורגת הקבוצה הצנועה מארנהיים במקום השלישי, במרחק שתי נקודות בלבד מאיינדהובן שעקפה אותה באמצע השבוע.

זוהי פתיחת העונה הטובה בתולדותיה, והאוהדים מתחילים לפנטז בגלוי על העפלה אפשרית לליגת האלופות. ההישג הזה מגיע בעיקר בזכות מאזן הגנה משובח מאוד, עם 17 שערי חובה בלבד. למשחק האחראי והיציב של דסה יש תרומה מרכזית לכך, וכך מתקבלת התמונה המושלמת. הישראלי מצטיין הן הגנתית והן התקפית, המאמן סומך עליו בעיניים עצומות, ואפילו בתקשורת מתחילים להתענייו בו. עובדה – העיתון המוביל פוטבול אינטרנשנל פרסם לפני חודש כתבת פרופיל מקיפה על דסה, כולל עליית משפחתו מאתיופיה.

ההצלחה הזו באה כפיצוי על העונה שעברה שלא היתה מזהירה כלל מבחינת המגן שבחר לנסות את מזלו באירופה בגיל מאוחר יחסית. דסה הצטרף לוויטסה בגיל 26 אחרי שסיים את חוזהו במכבי תל אביב, ובדיוק כאשר השתלב בהרכב של המאמן ליאוניד סלוצקי באוקטובר 2019 נכנסה הקבוצה למשבר. בנובמבר נפצע דסה, וכאשר חזר בפברואר עמד על הקווים מאמן אחר, אדוארד סטורינח. הצעדים הראשונים איתו לא היו מרשימים, אך בעוד מנסה דסה להסתגל מערך החדש הגיעה מגיפת הקורונה, והליגה הופסקה – ואז בוטלה כליל. הישראלי סיים אותה עם תשעה משחקים בלבד בהרכב, מתוכם הפסידה ויטסה בחמישה.

והנה לכם, קבלו אותו עכשיו. אחרי קיץ נהדר בטרום עונה, הפך דסה לבאנקר ודאי באגף הימני, ואפילו כאשר חלה בקורונה והחמיץ שני משחקים הדבר לא פגע בו כלל. הוא חזר כמו חדש, הישר למשבצת שחיכתה לו, וממשיך להפגין רמה גבוהה מאוד בכל שבוע. כיצד זה קרה? ובכן, התברר כי המאמן השלישי שלו בוויטסה הוא המתאים מכולם.

אוהדי מכבי תל אביב מכירים היטב את הנטיה של דסה לשגות ולאבד בטחון עצמי כתוצאה מכך. החשש הזה היה מוחשי כאשר שיחק ב-2-4-4 של סלוצקי, ועוד יותר ב-3-3-4 ההרפתקני של סטורינח. בקיץ מינתה ויטסה את תומאס לטש הגרמני – בחור אלמוני יחסית שלא היה כדורגלן מקצועני, שימש במשך שנים ארוכות כעוזר, ונכשל בשני התפקידים האחרונים שלו כמאמן ראשי. פרשנים ואוהדים הרימו גבה, אבל לטש התברר כפתרון האידיאלי עבור ויטסה, ובמיוחד מבחינת דסה, כי 2-3-5 שלו מתאים כמו כפפה ליד לאיכויותיו של הישראלי.

עם בלם נוסף שמגבה אותו, יכול דסה לדהור קדימה בלי בעיות, וגם מפחד הרבה פחות לעשות טעויות. הביטחון העצמי השתדרג, ואילו הכישרון, הבנת המשחק והכושר הפיזי תמיד היו לו. אז הוא פורח, אולי בתקופה הטובה ביותר בקריירה שלו, והפרס עשוי להיות יוקרתי במיוחד. ויטסה באמת מסוגלת לחולל סנסציה ולהעפיל לצ'מפיונס-ליג על חשבון פ.ס.וו איינדהובן וזהבי.

אלי דסה
אלי דסה | Soccrates Images / Contributor

"אלי עושה עבודה אדירה עד עכשיו", מספר העיתונאי חוס הטרסחייד שמתגורר בארנהיים ומסקר את הקבוצה, "טנאנה וריכדלי באזור הם הכוכבים הגדולים, אבל ההגנה היא החוליה החזקה ביותר של ויטסה העונה, ויש לדסה תפקיד מרכזי בה. הוא גם מצטיין במעבר המהיר להתקפות מתפרצות ושולח כדורי רוחב טובים. לטעמי, תפקיד שחקן אגף במערך עם שלושה בלמים מתאים לו הרבה יותר מאשר תפקיד המגן הימני הקלאסי. האוהדים מעריכים מאוד את הספק העבודה והמשמעת שלו. אמנם עדיין לא רואים אותם מסתובבים עם שמו על החולצות, אבל מה לעשות… גם כך יש פה סגר".

וזה אולי טבעי כי במפגש הישיר מול זהבי, יצא דסה עם ידו על העליונה כאשר ויטסה גברה על איינדהובן 1:2 באוקטובר. לוח משחקים נוח יחסית בשבועות הקרובים עשוי לאפשר לוויטסה לשמור על מקומה לפני איינדהובן בטבלה, לקראת הדרבי הישראלי הבא בפברואר. יהיה חם ומעניין. הכותרות יהיו בוודאות של זהבי, אבל דסה עשוי להישאר שוב עם הנקודות.

צפו בבישול של אלי דסה נגד אוטרכט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי