מסי, תשנן: המהפכים הגדולים אי פעם שהושגו במשחקי הגומלין שנערכו בחוץ

ליאו מסי
ליאו מסי | Soccrates Images / Contributor

מץ הדהימה את אירופה, יונייטד חזרה מהקבר, אייאקס גררה את בנפיקה למשחק שלישי, באיירן הריחה דם וסביליה הוכיחה שהיא מסוגלת לעשות הכל. לפני הגומלין, המהפכים שמהם ברצלונה יכולה לשאוב השראה

(גודל טקסט)

אוקיי, אז כולנו מכירים את הקאמבקים הגדולים בתולדות ליגת האלופות. היו המון כאלה לאחרונה, וברצלונה הייתה שותפה בחלק ניכר מהם – גם בצד הנכון עם השישייה ההיסטורית נגד פריז סן ז'רמן, וגם בצד המפסיד נגד רומא וליברפול. אלא שהקאמבקים האלה הושגו במשחקי גומלין בבית, בעוד הפעם נדרשת בארסה לחולל את המפנה דווקא בחוץ. אחרי שהובסה 4:1 בידי פ.ס.ז' בקאמפ נואו, היא תנסה להפוך הערב (רביעי ב-22:00) את התוצאה בעיר האורות – וזו משימה ממש לא שגרתית. לרגל האירוע, קבלו את הקאמבקים הבולטים ביותר בתולדות הכדורגל האירופי שנרשמו במשחקי הגומלין בחוץ.

מץ נגד ברצלונה, 1984

ובכן, את ההשראה צריכה ברצלונה לשאוב מהקבוצה הצרפתית הקטנה שהדהימה אותה לפני 36 שנה. בסיבוב הראשון בגביע המחזיקות, ניצחה ברצלונה בקלילות 2:4 במץ במשחק הראשון, והדרך לשלב הבא הייתה ודאית. הייתה זו ברצלונה גאה ועוצמתית, עם טרי ונבלס האנגלי על הקווים והגאון הגרמני ברנד שוסטר כנווט הכל יכול בקישור. שוסטר הבקיע את אחד השערים, בעוד מץ ביצעה לא מעט שגיאות בעורף, ואף רשמה שער עצמי. למעשה, התוצאה הייתה אמורה להיות גבוהה הרבה יותר, אבל בארסה החמיצה והובילה "רק" 1:4 לקראת הסיום – ואז עוד ספגה פנדל מיותר, וכך צומק יתרונה לשני שערים.

העסק היה גמור, ואף ערוץ טלוויזיה בצרפת לא טרח אפילו לרכוש את זכויות השידור של הגומלין בקאמפ נואו. בשביל מה? גם אנשי בארסה הפגינו זלזול מוחלט, ושוסטר התבדח: "אכין לשחקני מץ מעדנים מיוחדים כדי להודות על המתנות שקיבלנו במשחק הקודם". הזעם בקרב אנשי מץ היה גדול, והיה צורך להוציא את העצבים גם בגלל תבוסות קשות בליגת הצרפתית במחזורים הקודמים – מונאקו פירקה אותם עם שביעיה, בורדו כבשה שישיה.

צפו בקאמבק

ואיכשהו, כנגד כל הסיכויים, זה קרה – למרות שבארסה עלתה ליתרון מוקדם. טוני קורבוס הסלובני השווה בדקה ה-38, ומיד לאחר מכן הוסטה הבעיטה שלו לרשת מרגלו של קשר בארסה טנטה סאנצ'ס. הצרפתים ירדו למחצית ביתרון 1:2, ובדקה ה-65 הימם קורבוס את המארחת עם צמד. זה כבר לא היה מצחיק, כי כעת רק שערי החוץ השאירו את היתרון בידי ברצלונה. הקטלונים לא רצו לקחת סיכונים, תקפו ללא הפסקה, אבל שוב החמיצו – ואז, בדקה ה-85, השלים קורבוס שלושער כדי לקבוע 1:4 בגומלין, ו-4:5 בסיכום. החלוץ רק לעברו של שוסטר וצרח: "איפה המעדנים שלך?" 

זה היה ונותר הקאמבק המפואר ביותר במשחק חוץ, ובארסה תצטרך להתעלות על מץ על אדמת צרפת כדי לחגוג הערב.

מנצ'סטר יונייטד נגד פ.ס.ז', 2019

הקרב הזה עדיין טרי מאוד בזכרון, במיוחד של הפריזאים. לפני שנתיים, ניצחה פ.ס.ז' 0:2 באולד טראפורד במשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות, בניצוחו של השד האדום לשעבר אנחל די מריה. פרסנל קימפבמה וקיליאן אמבפה כבשו במחצית השניה, והפתיחה המוצלחת של אולה גונאר סולשיאר בתפקידו החדש כמנג'ר. אלא שאז הגיע הגומלין שחיזק מאוד את מעמדו של הנורבגי והעניק לו רוח גבית להמשך כהונתו.

יונייטד נחתה בפריז עם ציפיות נמוכות במיוחד, עם הרכב טלאים, בהיעדרם של כוכבים רבים, ובראשם פול פוגבה. המארחת שלטה במרכז המגרש, נהנתה מ-68 אחוזי החזקת כדור, אבל הכדורים נכנסו לרשת שלה. רומלו לוקאקו הפציץ צמד במחצית הראשונה מול שיוויון זמני של חואן ברנאט, ואחרי ההפסקה חיכו החניכים של סולשיאר להזדמנות כלשהי לעקוץ כדי להבקיע את השער השלישי המיוחל ולעלות בזכות שערי החוץ. בזמן פציעות, פגע הכדור של המחליף הפורטוגלי הצעיר דיוגו דאלוט בידו של קימפמבה – וזה היה הרגע המכונן. מרקוס ראשפורד דייק מהנקודה הלבנה, קבע 1:3, והוא נהנה לעבוד עם סולשיאר עד עצם היום הזה.

מרקוס ראשפורד חוגג בפריז
מרקוס ראשפורד חוגג בפריז | Ash Donelon / Contributor

אייאקס נגד בנפיקה, 1969

מצד אחד – בנפיקה המפוארת והמפורסמת, הפינאליסטית של 1968, עם אוזביו ומריו קולונה האגדיים. מצד שני – אייאקס הצעירה והפחות מוכרת, עם יוהאן קרויף בן ה-21 שעדיין לא הוגדר ככוכב על ברמה הבינלאומית. אלופת פורטוגל הייתה פייבוריטית ברורה ברבע גמר גביע האלופות, וחגגה ללא בעיות מיוחדות עם 1:3 במשחק הראשון באמסטרדם. מי היה מאמין שזה יכול להשתנות בגומלין, באצטדיון האור בליסבון, שבוע לאחר מכן?

אייאקס האמינה. במידה לא מבוטלת, זה היה המשחק שהניח את היסודות החשובים ביותר לאימפריה של רינוס מיכלס. אינגה דניאלסון השבדי הבקיע את הראשון, קרויף הפציץ צמד, וכבר בדקה ה-32 עמדה התוצאה על 0:3 לאורחת המלהיבה. ז'וזה טורס, מגדולי הכובשים של בנפיקה בכל הזמנים, צימק ל-3:1 במחצית השנייה, ובעידן ההוא עוד לא היו פנדלים – העסק הוכרע במשחק פלייאוף שלישי, בפריז. גם שם זה היה צמוד, אבל אייאקס ניצחה 0:3 בהארכה משער של קרויף וצמד של דניאלסון. היא המשיכה עד הגמר, שם הובסה בידי מילאן. בחלוף שנתיים, היא כבר הניפה את הגביע.

צפו

באיירן מינכן נגד אינטר, 1988

לותר מתיאוס ואנדי ברמה עברו מבאיירן מינכן לאינטר בקיץ 1988, והנה לכם – כבר בחלוף חודשים ספורים זימנה להם ההגרלה מפגש עסיסי מול האקסית בשמינית גמר גביע אופ"א. עם ג'ובאני טרפאטוני על הקווים, הגיעו המילאנזים לאיצטדיון האולימפי כפייבוריטים, ולא הותירו לחבורה של המאמן יופ היינקס הרבה סיכויים. מתיאוס היה נפלא, אלדו סרנה וניקולה ברטי הצעיר הבקיעו את השערים במחצית השניה, ואינטר חגגה 0:2 חלק.

זה היה אמור להיות סוף הסיפור, אבל באיירן אף פעם לא נכנעת – והיא מריחה דם כאשר יש הזדמנות להכות. בליץ מטריף של שמונה דקות בסן סירו הספיק כדי לבצע מהפך פנומנלי ולהשאיר את מתיאוס וברמה עם פה פעור. רולאנד וולפארט בדקה ה-33, קלאוס אאוגנטאלר בדקה ה-37, יורגן וגמאן בדקה ה-41 – והרי לכם הקאמבק הכי כייפי של הבווארים בשנות ה-80. סרנה צימק ל-3:1 בתחילת המחצית השניה, אבל לחץ כביר לקראת הסיום לא עזר, והיינקס עלה לרבע הגמר בזכות שערי חוץ. נאפולי של דייגו מראדונה וקארקה הדיחה אותו בסופו של דבר בחצי הגמר.

לותר מתיאוס, ג'ובאני טרפטוני
לותר מתיאוס, ג'ובאני טרפטוני | Alessandro Sabattini / Contributor

סביליה נגד בטיס, 2014

נראה כי מלכת הליגה האירופית הבלתי מעורערת, סביליה, מסוגלת לעשות הכל במפעל – וזה כולל גם קאמבק באטצדיונה של היריבה העירונית. ההגרלה המרגשת זימנה לה קרב מול בטיס בשמינית הגמר בעונת 2013/14, והירוקים-לבנים, שהיו שקועים עמוק במקום האחרון בליגה הספרדית בדרך לירידה, נתנו פייט כביר איצטדיון רמון סאנצ'ס פיסחואן כדי לנצח 0:2. מה עשתה סביליה? היא פשוט ניצחה 0:2 כאשר "גיבור" ליברפול לעתיד אלברטו מורנו בישל לחוסה אנטוניו רייס המנוח ולקרלוס באקה. המהפך הושלם בדו קרב הפנדלים, כאשר איבן ראקיטיץ' דייק בבעיטה המכריעה, והחבורה של אונאי אמרי המשיכה עד לזכיה בתואר.

צפו בדרמה

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי