אבי ריקן הוא מוסד במכבי ת"א, אבל עתידו נמצא בסימן שאלה גדול

אבי ריקן | אודי ציטיאט

אם זה היה תלוי בריקן, החוזה הזה לא היה נגמר אף פעם - אבל הוא יסתיים בקיץ. מכבי ת"א מחכה, בבית"ר כלום לא ברור ובבאר שבע ממתינים לרוני לוי. תמונת מצב

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

בסוף העונה יסיים אבי ריקן את החוזה שלו במכבי תל אביב. יכול להיות שפרשני כדורגל יגדירו את ריקן כשחקן משלים בקבוצה, מי שפתח רק במחצית המשחקים בהרכב, כזה שכבש בעיקר בחגיגות שערים ולא שערים מכריעים, ואולי לא כזה שיזכירו כגורם דומיננטי במסעה הסיזיפי של מכבי ת"א להכנעת הכדורגל הישראלי.

ישוו אותו ליואב זיו או לאיתי שכטר, לא לשרן ייני, איתן טיבי או ערן זהבי. יש גם שחקנים כאלה, אי אפשר בלעדיהם. אתה צריך מגן שמאלי? ריקן התחיל שם את הקריירה. צריך שחקן נושך בקישור? ריקן יהיה בנמצא. כך גם אם צריך מישהו שייתן פס לגול או יבעט מ-20 מטר אל בין החיבורים. 31 שערים יש לו במכבי ת"א בכל המסגרות בשש עונות. בדרבי האחרון מול הפועל תל אביב הוא השלים 150 הופעות ליגה ו-26 שערים, יותר הופעות מנח רזניק, אותם שערים כמו ברוך דגו. הוא השחקן עם הכי הרבה שערים מקו שני.

אבי ריקן הוא מוסד במכבי ת"א, הם יגידו את זה. אחרי איתן טיבי, הוא שחקן הרכש הכי ותיק במועדון, הקפטן היחיד מבין אלה שלא גדלו בקרית שלום. הוא גדל בבית גן, הוא בכלל ממעלה אדומים. מוסד נאמנות, מוסד ללא כוונות רווח או אגו או תהילה. יש לו את הריקוד הזה שמקפיץ את החזה, אבל כולם רוקדים איתו. אם זה היה תלוי בו, החוזה הזה לא היה נגמר אף פעם – אבל הוא מסתיים. ומכאן סימן השאלה גדל.

אבי ריקן | מאור אלקסלסי

ריקן צעיר מאיתי שכטר ושרן ייני, אבל השנה יהיה בן 33. במכבי ת"א לא ממהרים לשבת עם שחקנים ותיקים. הם מחכים. יש בזה הגיון. שחקן ותיק שמסיים חוזה מגיע לסכומים של בין 200 ל-300 אלף יורו בשנה. זה לא סכום שקבוצות אחרות בליגה ישלמו, אלא אם כן מדובר בשוברי שוויון. ריקן הוא לא שובר שוויון, הוא שחקן סגל. שחקן סגל חשוב, אבל לא יונתן כהן או דור פרץ. אז מכבי מחכה, לא ממצמצת ראשונה. אם לשחקן יהיה ביקוש בחוץ – יש תחרות. אם אין והמאמן רוצה שהוא ימשיך, מתחילים משא ומתן מנקודה נמוכה יותר, מציעים חוזה דו שנתי, וברוב המקרים גם לוחצים ידיים.

אם צריך להבין כמה ריקן מוערך מקצועית, אפשר ללכת למספר המשחקים ודקות המשחק. חוץ מגאורגיוס דוניס, כל המאמנים במכבי ת"א הפכו את ריקן למה שהוא, גם פטריק ואן לוון. האם זה יספיק? האם ואן לוון לא זומם להביא למכבי שחקנים שאותם הפך לפרויקט במחלקת הנוער, כאלה שמשחקים היום בהפועל חיפה, הפועל חדרה או בית"ר ת"א/בת ים? במכבי לא אומרים מה יקרה. לא עם שכטר, לא עם ריקן. זו הטקטיקה. יש חתימת שעווה על הפה שלהם, לא עונים גם ב-SMS. גורם בכיר במועדון אמר: "שחקן יציב, מאוד מערכתי, חיובי, רוצה בטובת הקבוצה".

ריקן הוא מעבר לשחקן במכבי ת"א, הם אומרים. הוא מנטור, הוא קואצ'ר. אם שחקן מתחרה איתו על התפקיד, ריקן מכוון ומעודד אותו. לפעמים הוא המאמן של המאמן במגרש. כשהיה בנבחרת, אמר עליו פעם אלי גוטמן "שלריקן לא צריך להסביר יותר מפעם אחת". בסביבתו אומרים: "הוא כל מה שמשה חוגג אמר במסיבת העיתונאים שלו על פרופיל השחקן הרצוי".

אבי ריקן | אריאל שלום

בית"ר ירושלים הייתה שמחה להיות בעניין, אבל שום דבר עוד לא ברור שם. מי המאמן, מה התקציב, מה היכולות. אולי המאמן הבא לא ירצה שחקן בן 33, אולי המאמן הבא יהיה בכלל זר שלא מכיר את השחקן. אם זה תלוי במערכת והמחיר נורמלי, יש בהחלט על מה לדבר. ריקן הוא מה שמוגדר בבית"ר שחקן בית, לקח שם אליפויות בנוער, עלה לבוגרים בדיוק בקצה גבול היכולת של ארקדי גאידמק. בבית"ר לא יוכלו לשלם לו את החוזה הנוכחי שלו במכבי, אלה סכומים שנותנים לשוברי שוויון. זה מה שהוצע לעומר אצילי למשל. לריקן אפשר לתת פחות, אבל הוא יצטרך להסכים לזה, ונדמה שבכל מקום שיהיה בו, הוא יצטרך להתפשר.

"זו תהיה החלטה של המאמן שיהיה", אמר השבוע הבעלים משה חוגג, "לדעתי הוא שחקן מתאים". היו"ר, אלי אוחנה, היה טיפה יותר ספציפי: "אבי ריקן הוא שחקן בפני עצמו, שחקן מוכח, לא שחקן שמדברים עליו כפוטנציאל. אני אוהב את המחויבות שלו. היה אחד מהיותר טובים במכבי ת"א. לא תמיד שיחק בהרכב, אבל כששיחק, סיפק את הסחורה. אני מכבד אותו מאוד, אבל אנחנו שואלים גם את המאמנים. ברגע שנמנה מאמן, נשאל אותו ואם זה יתאפשר מבחינה תקציבית, אולי נכנס למו"מ ואולי לא".

גם בהפועל באר שבע בדקו. המכ"ל אסי רחמים בדק איתו, עוד כששיחק בשווייץ, עוד לפני שלוש האליפויות הרצופות של הקבוצה. אלונה ברקת בדקה לאחרונה אישית מול סוכנו, מאיר ריפמן. עשתה שיחת גישוש מהותית, אבל זה היה לפני התקרית שלו עם ז'וסואה במשחק הליגה האחרון בין הקבוצות. כזכור, בין השניים התחולל קרב הקנטות, בסופם ז'וסואה ירק (הוא טען שרק עשה "טפו") על ריקן שהתמוטט על הדשא.

משה חוגג, אלי אוחנה | ניב אהרונסון

ז'וסואה ימשיך בהפועל ב"ש, אבל האם הוא יתיר לריקן לשחק לצידו? בבאר שבע אומרים שהעניין פתיר. צריכים רק שרוני לוי, מאמן הקבוצה, יגיד כן, ויהיה בסיס למו"מ. בינתיים לא קיבלו מרוני לוי רשימת רכש, ואת השם של דור מיכה הם סימנו עוד בימי יוסי אבוקסיס. "נסגור את העניין מול ז'וסואה", אומרים בב"ש. ורוני לוי, כך מעידים הרוב, מאוד אוהב את ריקן.

יש גם פניות מחו"ל, בעיקר של סוכנים, אבל אין קבוצה קונקרטית. מדובר בסוכנים שעובדים עם ה-MLS, קפריסין ואיחוד האמירויות. אם ריקן ישחק בחו"ל, הסיכוי שישחק בקפריסין גבוה מאוד. שם אוהבים שחקנים מבוגרים ואחראיים, וגם משלמים טוב.

ז'וסואה יורק על אבי ריקן | צילום מסך

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי