עלה להם לראש: שליחנו לקטאר על המתח הגואה לקראת המונדיאל

play
אוהד כדורגל בקטאר | GettyImages, Alex Pantling
פז חסדאי, שליח ספורט1 לקטאר, מדווח לפני פתיחת מונדיאל 2022 01:07

הנאום של ג'אני אינפנטינו המחיש את כל התסכול הקטארי ושל העולם הערבי: מבחינתם המערב צבוע, גזעני ובעל דעות קדומות. הטורניר שאמור היה לקרב לבבות ותרבויות, בינתיים רק ממחיש את הפערים ומייצר מתיחויות, והאיסור על שתיית אלכוהול הוא רק ההתחלה

(גודל טקסט)

זאת לא הייתה מסיבת עיתונאים רגילה. באיזשהו שלב העיתונאים שישבו במרכז העיתונות בקטאר הביטו זה על זה בתמיהה, לוודא שנשיא פיפ"א אכן מדבר שעה ברציפות, ובצורה נרגשת, לא אופיינית. ניכר היה שג'אני אינפנטינו קורא כבר שבועות את הדיווחים בתקשורת המערבית, ואוגר את הזעם. פיפ"א נקטלת, קטאר תחת ביקורת, באירופה ובארה"ב לא מפסיקים להזכיר את השחיתות ולהאשים את ה"כניעה" לדרישה לביטול האלכוהול במגרשים, ואתמול (שבת) אינפנטינו ניצב מול העיתונאים והוציא את כל הכעס: אתם צבועים וגזענים.

הגישה של אינפנטינו תואמת לחלוטין את הלך הרוח בעולם הערבי. שחיתות במכרז לאירוח? כך זה היה מאז ומתמיד. איסור אלכוהול? גם בצרפת, ספרד, פורטוגל וסקוטלנד אסור לשתות בתוך האצטדיון. פגיעה במהגרים? האירופאים הקולוניאליסטים הם האחרונים שיכולים להתלונן על יחס מתנשא, אלים ונצלני כלפי העולם השלישי. "אני אירופאי", אמר אתמול אינפנטינו, "ועל מה שאנחנו עשינו בעולם ב-3,000 השנים האחרונות, אנחנו נצטרך להתנצל ב-3,000 השנים הבאות לפני שנוכל ללמד אנשים על מוסר".

יממה אחרי הנאום של אינפנטינו, בקטאר מודעים לחשיבות שלו. אומנם לקטארים נמאס קצת מהעיסוק בנושאים השנויים במחלוקת ומעדיפים שהם כבר ירדו מסדר היום, אבל גם מרגישים שנשיא פיפ"א הכניס קצת פרופורציה לטענות נגדם. "מה עוד רוצים שנעשה?", טוען עיתונאי "אל ג'זירה" חמזה מוחמד, "הומוסקסואליות היא לא חוקית בקטאר, אבל המדינה אמרה בפירוש שהיא תקבל בברכה את כל האוהדים שיגיעו. יהיו בקטאר 200 נקודות שבהן תהיה מכירת אלכוהול, ויש לא מעט מדינות אחרות שגם בהן אסור לשתות במגרשים. על זה התקשורת המערבית לא כותבת כלום".

ללוח שידורי המונדיאל המלא

ג'אני אינפנטינו, נשיא פיפ
בחר צד. אינפנטינו | GettyImages, Maryam Majd

התחושה של הקטארים בפרט ושל העולם הערבי היא שמדובר בהתנשאות, צביעות וגזענות. אינפנטינו תימצת את האיסור על האלכוהול ב"אם אתה לא יכול לשתות בירה במשך שלוש שעות, אני חושב שתשרוד". מוחמד סאלים, עיתונאי סודני, סבור שזה עמוק יותר. "לדעתי זה מראה שאין שם אהבה גדולה לעולם הערבי", הוא אומר בחיוך מתנצל, על הגישה של העולם המערבי למארחת, "נכון שבאירופה יש מאות מיליוני בני אדם, אבל גם מוסלמים יש מאות מיליונים. וכן, אנחנו אוסרים שתיית אלכוהול. מבחינתנו זה חטא. איפה כל הסובלנות של העולם המערבי לתרבויות אחרות, למה לא מכבדים את המסורת המקומית? נתתם בפעם הראשונה למדינה ערבית לארח את הטורניר, ועכשיו אתם רוצים לנטרל חלק מהמסורת והאופי הייחודי שלה. אז אין בירה במגרש. ביג דיל".

זה ממשיך מגמה שנמשכת כבר שבועות ארוכים. העיתון "אל שארק" הקטארי מכנה את הדיווחים על המדינה כ"קונספירציה מאורגנת". שר העבודה הקטארי, עלי בין סאמיח אל מארי, כינה את זה בשבוע שעבר כ"יהירות אירופאית" ו"גזענות", כי "הם לא רוצים לאפשר למדינה ערבית קטנה לארח את המונדיאל". אמיר קטאר שיח' תאמים חאמד אל ת'אני הגדיר את זה כ"קמפיין חסר תקדים נגדנו". אינפנטינו ללא ספק בחר צד. "זה הולך להיות המונדיאל הטוב בכל הזמנים, אין לי ספק", הבטיח, בימים שבהם העולם בעיקר מפקפק.

נושא המהגרים והעובדים הזרים הוא רגיש במיוחד. אינפנטינו התעקש ש"אני לא מגן על קטאר, אני מגן על הכדורגל, על חוסר הצדק", אבל הביע דעה שנשמעת בקטאר כבר תקופה ארוכה. לדברי נשיא פיפ"א, "כמה מהחברות האירופאיות שמרוויחת מיליארדים כל שנה, כמה מהן מטפלות בזכויות של הפועלים המהגרים? יש לי את התשובה: אף אחת. כי אם ישנו את החקיקה, הרווחים שלהן יירדו". מוחמד מ"אל ג'זירה" אף הוסיף ש"כבר לפני הרבה שנים קטאר הפנימה את הביקורת ושינתה את ההתנהלות ואת החוקים שלה עם פועלים זרים. גם על זה לא תקראו במערב".

אוהדים בקטאר, מונדיאל 2022
אי אפשר להפריד את המשחק מדת ופוליטיקה? | אימג'בנק GettyImages, Alex Pantling

אחד השיאים של מסיבת העיתונאים היה כאשר אינפנטינו השווה את עצמו לאותם מהגרי עבודה, כשהזכיר את המעבר שלו כילד משוויץ לאיטליה ואמר ש"כילד זר במדינה זרה, סבלתי מביריונות כי הייתי ג'ינג'י עם נמשים". ההשוואה של אינפנטינו הייתה די מגוחכת, כשהשווה מעבר ממדינות שכנות כמו שוויץ ואיטליה לפועלים שנסעו מעבר לים ועבדו בתת תנאים בקטאר, קיבלו משכורות מינימום, נדרשו לעבוד בקיץ הלוהט, הדרכונים שלהם נשללו מהם ועל פי הדיווחים 6,500 מהם מתו ועוד אלפים חלו ונפצעו.

זה מזכיר קצת את האמא התל אביבית החמודה שהתלוננה השבוע בפני המנקה ההודית שלה שבעלה העיתונאי נוסע לשבועיים לעבוד במונדיאל ומשאיר אותה לבד עם שלושה ילדים, ובתגובה המנקה סיפרה לה שבעלה מת, היא נאלצה לעזוב את הודו ולנסוע לישראל כדי לעבוד בניקיון, ולא ראתה את הילדים שלה כבר ארבע שנים. למרבה הצער, הפערים התרבותיים העמוקים והמהותיים נחשפים כל הזמן. והנאום של אינפנטינו המחיש שלפחות כרגע, אי אפשר להפריד את המשחק מדת ופוליטיקה.

"אני חושב שאחת התקוות הגדולות של המונדיאל הזה הייתה לקרב בין תרבויות", מסכם סאלים, "אבל כרגע נראה שזה רק מרחיק את העולם ערבי מהמערב. אנשים פה מרגישים שמדברים עלינו בעוינות והתנשאות, כאילו המערב הוא האויב. אני מאמין ומקווה שיהיה פה טורניר נהדר, שישכיח קצת את המתיחות הזאת שהתפתחה לאחרונה". הכדרגל שוב נדרש להפעיל את קסמיו.