הישיבה הסוערת באיסטנבול: כך נמנעה הרחקת מכבי תל אביב מהיורוליג

play
ניבו | ברני ארדוב
לבאן מרסר 00:57

הקבוצות מספרד ומטורקיה ניסו להשעות את הצהובים. הטיעון הרשמי היה בטיחותי, אבל מאחוריו עומדת פוליטיקה ארצית ופנים-ארגונית. מכבי הזהירה מפני כניעה לטרור - פנאתינייקוס, אולימפיאקוס, מילאנו וצסק"א תמכו בה - והצעת ההדחה נגנזה ללא הצבעה

(גודל טקסט)

"בפגישה שהתקיימה באיסטנבול, טורקיה, בעלי המניות ביורוליג הסכימו שמכבי פלייטיקה תל אביב תקיים את כל משחקי הבית הקרובים שלה באולם אלכסנדר ניקוליץ' בבלגרד". כך הוכרז אמש (שלישי) על מעברם של הצהובים לבירת סרביה. אלא שמאחורי הניסוח הלקוני והמיושב הזה עמדה ישיבה סוערת, שבמהלכה נאלצה האלופה הישראלית לנהל קרב הישרדות על עצם קיומה במפעל.

ישיבת ההנהלה, שנמשכה יותר מחמש שעות, נקבעה זמן רב מראש ועסקה בשלל נושאים. לאור ההתפתחויות בישראל עלתה לדיון השפעת המלחמה על הופעותיה של מכבי (וכנגזרת ישירה מכך, גם על המשך דרכה של הפועל תל אביב ביורוקאפ). בשבוע האחרון נעשו ניסיונות מאחורי הקלעים להרכיב קואליציה שתוביל להרחקה מוחלטת של הישראלים, לפחות עד סיום העונה הנוכחית. המהלך הזה נבלם, ואמנם החלפת הביתיות עם היריבות ירדה מהפרק – אבל במועדון יכולים בהחלט להתנחם בעובדה שהם יישארו על המגרש ולא יאולצו לרדת ממנו.

בדיון השתתפו 13 המועדונים המחזיקים ברישיון A, שמבטיח את מקומם ביורוליג למשך עשר שנים. את הקו הלוחמני שניסה להביא להרחקה הובילו הנציגות הספרדיות – ברצלונה, באסקוניה ובעיקר ריאל מדריד; אליהן הצטרפו גם שתי הקבוצות הטורקיות, פנרבחצ'ה ואנאדולו אפס. הטיעון, אגב, לא היה פוליטי או אנטי ישראלי לכאורה – אלא בטיחותי.

לורנזו בראון מכבי תל אביב וולטר טבארס ריאל מדריד
גם לטבארס (עם הגב) יש תמריץ לניצחון. לורנזו בראון מול ריאל | אימג'בנק GettyImages

בשני משחקי החוץ שקיימה מכבי תל אביב בשבוע שעבר, מול ולנסיה ופנאתינייקוס, הונהגו סידורי אבטחה נרחבים, שהובילו להוצאות כבדות על חשבון המארחות. בספרד ליוו את הקבוצה כ-700 שוטרים, כולל כוחות מיוחדים ומסוק שחג מעל אוטובוס השחקנים, וגם ביוון הייתה טבעת כבדה סביב המשלחת לאורך שהותה שם.

המשחקים עצמם עברו בשקט וללא אירועים מיוחדים, ואין זה מובן מאליו, בעיקר בכל הקשור להתרחשויות באתונה. חלק מארגוני האולטראס של פאו משויכים לשמאל הקיצוני, ותיכננו לנצל את האירוע ולעורר פרובוקציות, אבל בהתערבות אישית של ראשי המועדון הם אולצו להתקפל – וביציע לא נראתה יותר מכמות ספורה של דגלי פלסטין. כך או כך, הקהל המקומי הצביע ברגליים לאור הדרישות הקפדניות: לוולנסיה הגיעו רק 2,800 צופים (לעומת 7,000 בכל אחד ממשחקי הבית הקודמים); ובאואקה היו בליל שבת 6,500 אוהדים, כ-2,000 פחות מאשר במפגש עם באיירן מינכן, שבוע לפני כן.

האירועים הללו שיחקו לידי מחנה ההתנגדות. הוא הביע בדיון – ובשיחות שקדמו לו – חשש מסידורי הביטחון ומהמחיר הכלכלי שנדרש מהקבוצות המארחות כדי לנקוט באמצעים הנדרשים, ולפיכך הציע להשעות את מכבי מהליגה להמשך העונה. המועדונים הללו התעקשו שלא יוכלו לערוב לביטחון הקבוצה היריבה או לשחקניהם שלהם, ולא משנה היכן ישחקו מולה. בין השורות הם ציינו כי הם חוששים מהתפרעויות ומהחרמות של האוכלוסייה המוסלמית בעירם.

ג'ורדי ברתומיאו מנכ
הסיבה האמיתית לניסיון ההשעיה נוגעת בכלל להדחתו? המנכ"ל לשעבר ג'ורדי ברתומיאו | קובי אליהו

לא מדובר בנימוק חדש שלא השתמשו בו בעבר, ולמעשה היה כאן ניסיון להישען על תקדים השעיית נציגות רוסיה לפני 20 חודשים, בעקבות פרוץ המלחמה באוקראינה. בתחילה היה מדובר בהפסקת הופעותיהן בטווח המיידי, אחר כך בהשעיה זמנית ולבסוף בהרחקה מוחלטת. היורוליג פשוט המתינה לצעדים של גופים אחרים, דוגמת הוועד האולימפי הבינלאומי וארגוני הכדורגל העולמיים, ו"העתיקה" את החלטתם. ההסבר להחלטה, כאמור, היה זהה לזה שבו ניסו להשתמש אתמול נגד מכבי תל אביב: דאגה לביטחונן של הקבוצות הרוסיות שיגיעו לערים ולאולמות השונים.

"הקבוצות המשתייכות להתאחדות הרוסית מושעות מהשתתפות בעונה הקרובה לאור המלחמה הנמשכת באוקראינה", נכתב בסיכום הדיון בעניין בקיץ 2022. "ההחלטה התקבלה לאור הקשיים הכרוכים במשחקים נגד קבוצות אלה, ובהם הגבלות טיסה ואיסור מתן ויזות לאזרחים רוסים. בשיקולים נלקחו בחשבון החלטות דומות של ארגוני ספורט בינלאומיים אחרים, בנוסף להחלטת 37 שרי ספורט באירופה שלא לאפשר לקבוצות רוסיות להתחרות בשטח מדינתם. חברי ההנהלה הבהירו שבטיחותם של המשתתפים נמצאת בעדיפות עליונה, ושאין לסכן אותם".

במהלך הדיונים ההם, שנגעו לצסק"א מוסקבה, זניט סנט פטרסבורג ואוניקס קאזאן ביורוליג, וללוקומוטיב קובאן ביורוקאפ, הייתה זו מכבי תל אביב שתמכה בעמדה הרוסית: אם השיקול האמיתי להשעיה הוא בטיחותי, כפי שנטען באופן רשמי, אז אין מניעה שהקבוצות הללו יארחו במדינה נייטרלית (דוגמת סרביה) ויש לאפשר להן לשחק.

אולם פיוניר בבלגרד
בסוף, זה יהיה הבית החדש של רוב הישראליות באירופה. אולם פיוניר בבלגרד | אתר רשמי, Emilia Jovanovic, ABA Liga

ישראל אינה נתפסת כתוקפן כמו רוסיה, אבל לא מן הנמנע שגם לפוליטיקה יש משקל כבד בטיעונים. אין צורך בתואר אקדמי במדעי המדינה כדי לקשור בין מובילי ניסיון ההרחקה לבין המדינות שהם מייצגים – ספרד וטורקיה. מאחורי המהלך לא עומדת רק פוליטיקה ארצית ומדינתית, אלא גם פנים-ארגונית. מכבי הייתה ממובילות המהלך לסילוקו של המנכ"ל ג'ורדי ברתומיאו בשנה שעברה, והעומדים כעת בראש הארגון – הנשיא הסרבי דיאן בודירוגה והמנכ"ל הליטאי פאוליוס מוטייונאס – נמצאים בתפקידם בזכותה ובזכות קבוצות נוספות, בראשן פנאתינייקוס ואולימפיאקוס.

המועדונים הספרדיים התנגדו לחילופי השלטון ונפגעו מהם באופן ישיר, ולא מן הנמנע שזו נקודת המוצא שהובילה לפעולות של חלק מהם בסוגיה הנוכחית. אגב, אף שחלפו כבר כמעט שנתיים מאז הופעתן האחרונה של הרוסיות על המגרש, צסק"א עדיין נוכחת בניהול היורוליג והשתתפה בדיון אתמול. היא תמכה בעמדה של מכבי תל אביב, ולא רק היא; גם פאו, אולימפיאקוס ואולימפיה מילאנו הובילו את ההתייצבות לימינם של הצהובים, ואליהן הצטרפו וילרבאן, ז'לגיריס קובנה ובאיירן.

את הקבוצה הישראלית ייצגו הבעלים דייויד ודני פדרמן, נוסף על היו"ר שמעון מזרחי שהתחבר לדיון מתל אביב. הם הציגו את ההרחקה האפשרית ככניעה לטרור הרצחני של חמאס, ואחרי דין ודברים ממושכים – כשמחנה ההתנגדות הבין כי אין בידיו את הרוב הנדרש – הצעת ההדחה נגנזה ואפילו לא עלתה להצבעה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי