בלוז לחופש הגדול: צ'לסי תכריע את עתידה רק דרך הליגה האירופית

שחקני צ'לסי
שחקני צ'לסי | Gettyimages

המאבק על כרטיס לצ'מפיונס דרך הפרמיירליג קשה מתמיד, הסגל מזדקן והבעלים עסוק בחידוש הוויזה ובשמועות על מכירה. אם המועדון הלונדוני רוצה להישאר גדול, המסע מתחיל הערב נגד סלביה פראג (21:50, ספורט4)

(גודל טקסט)

היה משהו עצוב באוויר כאשר צ'לסי נכנעה 2:0 לליברפול באנפילד ביום ראשון. ההפסד הנחרץ שם קץ לרצף קצרצר של תוצאות חיוביות והבהיר חד משמעית: הכחולים בסכנה ממשית של אי העפלה לליגת האלופות בפעם השניה ברציפות. הם סיימו במקום החמישי אשתקד, ועלולים לא להיות בטופ 4 גם הפעם. בכושרם הנוכחי, ובמצב הרוח הנוכחי, מקום שישי מרגיש הגיוני הרבה יותר. ואם זה המצב, סימני השאלה רק הולכים ומתרבים. הם עולים בכל ההיבטים האפשריים מבחינת המועדון החבול.

זה מתחיל, כמובן, בבעלים. האם רומן אברמוביץ' עדיין מעוניין בפרויקט אותו החל ב-2003? אף אחד לא יודע. הבוס הרוסי, אשר מתקשה לחדש ויזה, לא היה באף משחק של צ'לסי העונה, והדיווחים על מכירה אפשרית של המועדון מופיעים בתקשורת הבריטית על בסיס קבוע. בצ'לסי מכחישים, אבל ההאטה הברורה בפעילות בשוק ההעברות בשנים האחרונות מדגישה כי אברמוביץ' כבר לא להוט כמו בעבר. הוא הבין שהחלום הישן להפוך את הכחולים למועדון המצליח והאטרקטיבי ביותר בתבל כבר לא יתממש. זה גם לא רלוונטי עבורו מבחינה כלכלית. הצעצוע מיצה את עצמו, ואולי אף הפך לנטל. אם מישהו ישלם 3 מיליארד ליש"ט, צפוי רומן להשיב בחיוב, בין היתר כי אין לו כוח לטפל בכל הבעיות הקשורות בקבוצה, ואנשיו לא מספקים את הסחורה.

אחת הבעיות המרכזיות היא העונש שהוטל על המועדון על ידי פיפ"א בגין אי סדרים בהחתמת שחקנים עד גיל 18. כמו ברצלונה, ריאל מדריד ואתלטיקו מדריד בעבר, נמצאה צ'לסי אשמה, ולכן לא תוכל להחתים שחקנים חדשים בשני חלונות ההעברות הקרובים. המועדון מערער, ולכן סביר כי הביצוע יידחה ולא יופעל בקיץ הקרוב, אך עדיין מדובר במצוקה משמעותית. גם כך ביצעו הכחולים רכישות מוזרות מאוד מתוך לחץ, ובראשן תשלום הזוי של 75 מיליון ליש"ט לבילבאו תמורת קפה. כעת, כאשר יידעו כולם כי אברמוביץ' זקוק לכוכבים חדשים בדחיפות לפני העונש, המחירים שוב יאמירו. צ'לסי, שידעה פעם לפעול בחוכמה בשוק ההעברות, איבדה את זה לחלוטין. כעת היא שק חבטות.

אדן הזאר. ינטוש בקיץ? (Gettyimages)
אדן הזאר. ינטוש בקיץ? (Gettyimages)

הצורך להחתים דמויות חדשות קשור לא רק לסגל המזדקן, אלא בעיקר לעזיבתו הצפויה של אדן הזאר. הבלגי לוטש כבר מזמן עיניים למעבר לריאל מדריד, וכלל לא מסתיר זאת. הוא נמצא בסטמפורד ברידג' מאז 2012, ואפשר להבין מדוע שינוי אוירה בגיל 28 מתבקש. בהמשך זה עלול להיות מאוחר מדי, ולכן אין לו כוונה להאריך את החוזה אשר מסתיים ב-2020. ואם זה המצב, חייבת צ'לסי למכור אותו הקיץ על מנת לא לאבד את הנכס היקר ביותר שלה ללא תמורה. האם תוכל לסחוט מחיר גבוה מריאל בתנאים אלה? כלל לא בטוח. האם המחליף המיועד יעלה יותר? סביר להניח שכן.

המחליף הזה חייב להתאים להשקפת עולמו מאמן, אבל מי יהיה המאמן? גם זה ממש לא ברור. צ'לסי מעולם לא העניקה גיבוי למנג'רים שלה, והמקרה של מאוריציו סארי זועק לשמיים. ההתבזות הניהולית בקיץ שעבר עיכבה את החתמתו, בעוד המועדון ניסה לנהל משא ומתן כושל עם נאפולי, ובמקביל חיכה לשווא להתפטרותו של אנטוניו קונטה ביוזמתו. כתוצאה מכך בוזבזו שבועות הכנה יקרים, אשר היו קריטיים להטמעת הסגנון החדש. סארי הוא עילוי ומנטור אדיר עבור שחקנים שמוצאים חן בעיניו, אבל גרוע מאוד עבור אלה שלא עונים בדיוק על דרישותיו הספציפיות. הוא מקובע מדי כדי להתאים את עצמו לסביבה. הוא רוצה שכולם יתאימו את עצמם אליו. באופן טבעי זה לא קרה, ועונתו הראשונה מוגדרת ככישלון גם בלי לקחת בחשבון את הבעיות התמידיות בחדר ההלבשה. אם כך, עתידו לוט בערפל, אך האם יש מאמן צמרת שיהיה מוכן להיכנס למועדון כה חולה במקומו?

בכל המועדונים המובילים האחרים בפרמיירליג יש עוגנים כלשהם. ניכרת יציבות מסוימת. לכולם יש בעיות, אבל אפשר להצביע על אסטרטגיה ארוכת טווח שמיושמת במידה משתנה של הצלחה. בצ'לסי אין אסטרטגיה ואין עוגנים. הבעלים בספק, הכוכבים בספק, המנג'ר בספק, הרכש בספק, אפילו האיצטדיון החדש אשר בנייתו כבר אושרה עדיין בספק. בקצב הזה, היא עלולה לאבד במהירות קשר עין עם מנצ'סטר סיטי, ליברפול, מנצ'סטר יונייטד, ואפילו ארסנל וטוטנהאם. היא כבר לא תהיה חלק מהקצפת. השישייה הגדולה תהפוך לחמישיה הגדולה. זה ריאלי ומוחשי.

סארי. חלק גדול מהכישלון הוא עליו (AFP)
סארי. חלק גדול מהכישלון הוא עליו (AFP)

וכדי למנוע זאת, לפחות באופן מיידי, חשובה מאוד ההעפלה לליגת האלופות. היא תאפשר להגדיל את התקציב, תשנה במעט את המומנטום השלילי, וגם תסייע להחתים שחקנים חדשים אם וכאשר הדבר יהיה אפשרי בקיץ. והדרך הנוחה ביותר להעפיל לצ'מפיונס-ליג היא דרך הליגה האירופית. כן, הסיכוי להניף את התואר הזה גבוה יותר מאשר לסיים בין ארבע הגדולות בפרמיירליג. לפיכך, אי אפשר להגזים בחשיבות הגומלין מול סלביה פראג הערב (חמישי 21:50, שידור ישיר בספורט2). אין ספק שצ'לסי היא פייבוריטית ברורה – באופן כללי ובמיוחד אחרי ה-0:1 בצ'כיה בשבוע שעבר. ואולם, תנסו לדמיין מה יקרה אם תתרחש סנסציה, ופראג תעיף את הכחולים. ההשפעה תהיה הרסנית בכל קנה מידה.

האם הסנסציה הזו אפשרית? במצבה הנוכחי של צ'לסי, ברור שכן. זה לא מדע בדיוני. והמתח רק עולה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי