גיבורים לא צפויים: דייויס וגריירו יכולים לחרוץ גורלות בקלאסיקר

אלפונסו דייויס , רפאל גריירו
אלפונסו דייויס , רפאל גריירו | ספורט1

מפגש הענקים בין דורטמונד לבאיירן (19:20 בספורט1) אולי ממותג כקרב בין החלוצים הטובים בעולם, אבל אל תופתעו אם הכוכבים שאין לדעת מהיכן יגיעו יעשו את ההבדל. יוכין מחמם

(גודל טקסט)

האם להגדרת התפקיד יש משמעות בכדורגל המודרני? באופן עקרוני, התשובה עדיין חיובית, אבל שני השחקנים שיחרשו את האגפים השמאליים במשחק העונה בבונדסליגה בין בורוסיה דורטמונד לבאיירן מינכן הערב (החל מ-19:20, ישיר בספורט1) בהחלט יתקשו לענות על השאלה לגבי המשבצת המועדפת מבחינתם. האם רפאל גריירו צריך להיות קיצוני, קשר או מגן? האם אלפונסו דייויס הוא קיצוני או מגן? הם לא ממש יודעים.

רב גווניות היא נכס, גם אם לעתים – במיוחד במקרה של שחקנים צעירים – היא עלולה להפוך לנטל. גריירו גילה זאת פעם, כאשר הוסט ללא הרף לאורך האגף בתחילת הקריירה. באקדמיה הפריזאית המפורסמת בקליירפונטן, שולב הנער בעיקר כחלוץ בזכות יכולת הכדרור המשובחת, אך לאחר המעבר למחלקת הנוער של קון הוזז לעתים גם לעורף. "הוא מסוגל למלא כל תפקיד לאורך האגף", אמר אז המאמן פיליפ טרנשאן, אשר השקיע במיוחד בשיפור הכישורים ההגנתיים של החניך המצטיין. כתוצאה מכך, עלה גריירו לסגל הבוגר של הקבוצה על תקן מגן, אך במערך ההתקפי במיוחד בעונת 2012/13 בילה יותר זמן בתמיכה להתקפות.

הנסיקה המטאורית שלו הובילה למעבר ללוריין ששיחקה אז בליגה הבכירה. בשתי העונות הראשונות הוא שיחק בעיקר כמגן שמאלי הרפתקני, אך ב-2015 הועבר לקישור – וזו היתה עונה בעייתית במיוחד מבחינתו. כפי שהעידו אז העיתונאים המקומיים, גריירו היה מבולבל למדי מהשינויים התכופים במערך הטקטי והיו שחששו כי זה יפעל לרעתו. למרבה המזל, ההיפך המוחלט התרחש. השחקן הנבון ניצל את הסוגיה לטובתו, ואף עשה את הבחירה הנכונה כאשר החליט על הצעד הגדול הבא בקריירה.


גריירו. חזר מפגרת הקורונה בשיאו (Martin Meissner/Pool via Getty Images)

במשך זמן לא מבוטל, קושר שמו של גריירו לליברפול של יורגן קלופ, אבל הוא הלך בקיץ 2016 דווקא לאקסית של המאמן הכריזמטי – בורוסיה דורטמונד. המאמן תומאס טוכל לא רק השתמש בו במגוון תפקידים לאורך האגף, אלא גם הרחיב את האופציות של הפורטוגלי. לפתע, התברר שהוא מסוגל למצות את הפוטנציאל גם בקישור המרכזי, שם באה ראיית המשחק שלו לידי ביטוי טוב יותר. כך נדד גריירו מעמדה לעמדה בהתאם לצרכים הטקטיים של המאמן בכל רגע נתון. היו תקופות בהן שולב כמגן שמאלי שגרתי, לעתים נזרק למשימות התקפיות הרבה יותר ולעתים היה סוג של עושה משחק. 

לוסיאן פאברה, שמונה למאמן הצהובים-שחורים בקיץ 2018, המשיך את המגמה הזו. למעשה, גריירו אפילו יותר רב גוני בתקופתו של השווייצרי, כי המערכים הטקטיים שלו גמישים יותר. לעתים תכופות, משתמש פאבר בשיטת שלושה בלמים ואז מקבל גריירו חופש פעולה כשחקן שמכסה לבדו את כל האגף השמאלי. מהירותו המסחררת וקריאת המשחק המשובחת מאפשרות לו לתרום הן בהגנה והן בהתקפה ולהגיע למצבי הבקעה לא מעטים. הוא אף יצר שיתוף פעולה עם שחקן רב גוני נוסף, אשרף חכימי הספרדי-מרוקאי. הכוכב המושאל מריאל מדריד מסוגל להיות מגן ימני, מגן שמאלי, קשר ימני, קשר שמאלי, קיצוני ימני וקיצוני שמאלי. כאשר השניים משולבים באותו אגף, הם אוהבים להחליף תפקידים ביניהם תוך כדי למשחק – והתוצאה יכולה להיות קטלנית.

בשנה הנוכחית, מעדיף בדרך כלל פאברה להשתמש בחכימי לאורך האגף הימני ולשלוח את גריירו שמאלה. המתכון הזה עובד נפלא ותפוקתו של הפורטוגלי מרשימה בכל קנה מידה. מדברים רבות על ארלינג הולאנד שהרשית 10 פעמים בבונדסליגה מאז המעבר מזלצבורג בפגרת החורף, אבל גריירו הוסיף שישה כיבושים משלו. הפגרה המאולצת בשל מגיפת קורונה לא פגעה כלל בכושרו הפנטסטי. הפורטוגלי הבקיע מול קלן, לברקוזן ופרנקפורט בחורף וכעת הרשית שלוש פעמים בשני המשחקים הראשונים מאז שובה של הבונדסליגה. הוא היה כוכב הניצחון המפואר 0:4 בדרבי על שאלקה ובשבת הכניע גם את וולפסבורג בדרך ל-0:2 קריטי.


גריירו וחכימי. שילוב קטלני (MARTIN MEISSNER/POOL/AFP via Getty Images)

את השער השני נגד הזאבים הבקיע חכימי, שהערב מול באיירן מינכן צפויה לו משימה קשה במיוחד – לעצור את אלפונסו דייויס, אשר חווה בגיל 19 עונת פריצה פנומנלית במדי אלופת גרמניה, תוך שהוא חווה הסבה מקצועית. אם גריירו הגיע לגרמניה על תקן מגן, אך מסוגל לשחק גם בהתקפה, הרי שהקנדי נרכש בבאיירן על תקן קיצוני, וכעת מתברר שהוא דווקא אחד המגנים השמאליים הטובים בעולם.

כדי להפנים עד כמה השינוי היה בלתי צפוי, די להזכיר כי באיירן החתימה בקיץ האחרון את לוקאס הרננדס, המגן השמאלי של אלופת העולם צרפת ואתלטיקו מדריד תמורת שיא מועדון של 80 מיליון יורו. דייויס, ילד הפלא של ונקובר ווייטקאפס, סומן דווקא כיורשם הטבעי של אריאן רובן ופרנק ריברי אשר סיימו בצוותא קריירה מפוארת במועדון הבווארי. הוא הגיע בינואר והיו לו מספר חודשים על מנת ללמוד מההולנדי והצרפתי, במהלכם מיעט מאוד לשחק בליגה. איש לא העלה בדעתו כי התחבולן הזריז יכול לשחק בעורף, אבל באוקטובר – כאשר הרננדס ודויד אלאבה סבלו מפציעות – זרק אותו המאמן ניקו קובאץ' למערכה כמגן שמאלי במפגש מול אוניון ברלין. אמנם קובאץ' עצמו פוטר בחלוף שבוע, אך ההברקה הזו תירשם כמתנה האחרונה שלו לבווארים. גם האנזי פליק, עוזרו שקודם למאמן הזמני – וקיבל מאז את המינוי הקבוע – המשיך לתת לקנדי את האשראי בעמדה החדשה.

הרי איך אפשר אחרת? התברר כי דייויס מסוגל לתרום בהגנה מבלי לפגוע באיכויותיו בהתקפה. לעתים נראה כי יש על המגרש שני דייויסים, ואת המבחן הגדול הראשון הוא עבר בהצלחה מרובה ב-0:4 על דורטמונד בסיבוב הראשון, כאשר לא נתן לג'יידון סאנצ'ו לנשום. ואז הגיע המשחק הענק בשמינית גמר ליגת האלופות. הקנדי לא רק בישל לרוברט לבנדובסקי ב-0:3 בסטמפורד ברידג' ופרץ ללא הפסקה לאורך האגף, אלא גם היה נפלא הגנתית. איך שלא תסתכלו על זה, הוא ההווה והעתיד של באיירן בעמדה הזו. ההנהלה חיפשה את רובן החדש, ומצאה מגן שמאלי לעשור הקרוב.


חיפשה את רובן החדש, מצאה מגן לעשור הקרוב (ANDREAS GEBERT/POOL/AFP via Getty Images)

הסגנון של גריירו ודייויס שונה, אך הם דומים בכישורים המגוונים שלהם. בנוסף, הרקע שלהם שונה בתכלית, אך הם חולקים שורשים רב לאומיים. גריירו משחק בנבחרת פורטוגל ואוהד את בנפיקה כמו אביו, אבל הוא נולד וגדל בצרפת – ובמשך שנים לא מעטות שקל לבחור בנבחרת מולדתו, לפני שפרננדו סנטוס גייס אותו למדים האדומים-ירוקים. הוא מעולם לא הצטער על כך, בוודאי לא אחרי שהיה שותף דומיננטי לזכיה ביורו 2016, כולל בישול לכריסטיאנו רונאלדו בניצחון על וויילס בחצי הגמר.

דייויס מייצג נבחרת צנועה יותר, אך קנדה עשויה להיות בתנופה בשנים הקרובות, אחרי שזכתה באירוח מונדיאל 2026 לצד ארצות הברית ומקסיקו. הוריו ברחו ממלחמת האזרחים בליבריה, הוא נולד במחנה הפליטים על אדמת גאנה וחי בעוני מזעזע עד גיל חמש, עד שהמשפחה קיבלה את האישור המיוחל להגר למדינה שמקבלת פליטים בזרועות פתוחות. הרקע הזה מאפשר לו, ללא ספק, להסתגל למצבים חדשים בקלות רבה יותר – והוא לא רק התאקלם נהדר בגרמניה בגיל צעיר, אלא גם היה פתוח לשינוי התפקיד.

וכך, יהיה לשני שחקני האגף השמאלי תפקיד חשוב מאוד במשחק העונה. גריירו מנוסה הרבה יותר ואפשר לטעון שהוא נמצא בכושר הטוב ביותר בקריירה. מנגד, הקריירה של דייויס רק מתחילה, אבל גם לו יש ניסיון במשחקי צמרת – וההצגה מול דורטמונד בסיבוב הקודם תוסיף לו המון בטחון עצמי לקראת הקלאסיקר הערב שעשוי לחרוץ גורלות. בשבת האחרונה הוא כבש ובישל ב-2:5 הנהדר על פרנקפורט, וגם הוא בכושר אדיר אחרי הפגרה. אפשר למתג את המפגש הזה כמאבק בין הולאנד ללבנדובסקי, אך ייתכן שדווקא גריירו ודייויס עשויים להכריע אותו.


כבר עצר את סאנצ'ו בסיבוב הקודם. דייויס (CHRISTOF STACHE/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי