ברצלונה הפסידה 0:1 לבילבאו בזכות מספרת ענק של אדוריס

שחקני ברצלונה מאוכזבים
שחקני ברצלונה מאוכזבים | ANDER GILLENEA/Gettyimages

החלוץ בן ה-38 עלה מהספסל בדקה ה-88 וכבש שער נדיר בנגיעה הראשונה בכדור, מנחיל לאלופת ספרד הפסד ראשון במחזור הפתיחה מאז 2008. בארסה נראתה חלשה ללא מסי, גריזמן ודה יונג בהופעות בכורה לא הרשימו

(גודל טקסט)

אחרי שתי אליפויות ברציפות, אחרי שהשאירה כמעט את כל הסגל והביאה שני כוכבים מהטופ העולמי בדמותם של אנטואן גריזמן ופראנקי דה יונג, אחרי שהביסה את נאפולי וארסנל במשחקי ההכנה, לא כך רצתה ברצלונה לפתוח את עונת 2019/20 בליגה הספרדית. הקטלאנים הפסידו הערב (שישי) 0:1 לאתלטיק בילבאו, ונראו חסרי ייחוד ומחץ. זהו אגב ההפסד הראשון של בארסה במחזור פתיחה מזה 11 שנה.

אבל עם כל הכבוד לברצלונה, הסיפור הגדול כאן הוא אריץ אדוריס. החלוץ הוותיק בן ה-38, שהעביר כמעט את כל הקריירה באתלטיק בילבאו – מלבד גיחות קצרות לוולנסיה וריאל ויאדוליד – עלה מהספסל בדקה ה-87 ותוך פחות מ-60 שניות, בנגיעה הראשונה שלו בכדור, כבש את אחד משערי העונה בליגה הספרדית – עוד לפני שזו בכלל הספיקה להתניע. קאפה הרים כדור מצד ימין, אדוריז מצא את עצמו עם הגב לשער והתרומם למספרת מהסרטים, מפתיע את מארק אנדרה טר שטגן ונועץ כדור מופלא ברשת של ברצלונה.

עד השער, כאמור, ברצלונה לא היתה ראויה אפילו לתיקו. ראפיניה היה היחיד שניסה, והוא בכלל נכנס כמחליף במחצית הראשונה בגלל הפציעה של לואיס סוארס. פראנקי דה יונג ואנטואן גריזמן, שערכו בכורה רשמית במדי הקבוצה, כמעט ולא נגעו בכדור. קרלס אלנייה, שפתח באופן מפתיע במקום ראקיטיץ', היה חסר דיוק ועוסמאן דמבלה, בו תלו תקוות כל כך גדולות לקראת העונה, היה לא חד ולא נראה כאילו הוא ראוי לשפיץ של מועדון פאר כזה.

גריזמן. יקבל הזדמנות נוספת להוכיח את ערכו, אבל לא השבוע (Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)
גריזמן. יקבל הזדמנות נוספת להוכיח את ערכו, אבל לא השבוע (Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)

ההפסד האחרון של ברצלונה בליגה לאתלטיק בילבאו היה ב-2013. הרבה מים זרמו במועדון הקטלאני מאז, וגם לא מעט תארים. את העונה האחרונה סיימו הבלאוגרנה עם תואר אחד בלבד, אליפות, ובמקום לנסות להשקיע את הקיץ בהכנות לעונה בה אולי יחזירו לעצמם תארים נוספים הם התעסקו בעיקר בפרשת ניימאר וביכולת של מסי בקופה אמריקה. לא ברור מתי יחזור הפרעוש לכושר מלא, ולא ברור כיצד תיראה ברצלונה אם תמשיך לשחק בלעדיו – או אולי גם איתו – אבל זה לא חשוב. הלילה זה הלילה של בילבאו, ובעיקר של אריץ אדוריס.

הרכבים
אתלטיק בילבאו
: אונאי סימון, יורי איזטה, יראיי אלבארס, אנדר קאפה רודריגס, אונאי ננדס, דני גרסיה, אונאי לופס (בנייאט אצ'בריה 81), אוסקר דה מרקוס (אויהאן סאנסט 66), ראול גרסיה, איקר מוניאין, איניאקי וויליאמס (אריץ אדוריס 89).

ברצלונה: מארק אנדרה טר שטגן, ג'ורדי אלבה, קלמון לנגלה, ג'רארד פיקה, נלסון סמדו, סרג'י רוברטו (קרלס פרס 76), קרלס אלנייה (איבן ראקיטיץ' 46), פראנקי דה יונג, אנטואן גריזמן, לואיס סוארס (ראפיניה 37), עוסמאן דמבלה.

מהלך המשחק
דווקא בילבאו שלטה מהפתיחה וניסתה יותר, ובדקה השביעית איניאקי ווילימס שלח בעיטה חזקה ממרחק 20 מטרים, אבל מארק אנדרה טר שטגן זינק ועצר את הכדור. ברצלונה התעוררה מאוחר יחסית, וסוארס וגריזמן הגיעו למצבים לא מסוכנים במיוחד, אך בדקה ה-15 שוב טר שטגן עמד למבחן כשוויליאמס פרץ מצד שמאל, חדר לרחבה ונעצר רק אצל השוער.

לואיס סוארס. בברצלונה יעקבו בדאגה אחרי מצבו (ANDER GILLENEA/Gettyimages)
לואיס סוארס. בברצלונה יעקבו בדאגה אחרי מצבו (ANDER GILLENEA/Gettyimages)

המשחק הוסיף להתנהל בקצב הזה, כשברצלונה מנסה ליזום התקפות אך ללא הצלחה. בדקה ה-30 הכדור הגיע להגנת בילבאו ובמקום להרחיק קאפה מסר אחורה לסימון, אלא שהוא לא שם לב שלואיס סוארס עמד בינו לבין השוער. הכדור הגיע לברזילאי שקיבל הזדמנות פז לכבוש, אך הכדור שלו מצא את הקורה. האורגוואי נפצע זמן לא רב לאחר מכן והוחלף בראפיניה, שבדקה ה-44 ניסה את כוחו בבעיטה מקצה הרחבה – וגם הוא פגש את המסגרת.

ברצלונה עלתה למחצית השנייה נחושה להבקיע שער ויהי מה, וגם תקפה לא מעט בדקות הראשונות, אבל שוב – ההזדמנות הרצינית הראשונה היתה שייכת לוויליאמס, שפרץ מימין ובעט מזווית קשה כדור שהלך החוצה. ואלוורדה ראה את שחקניו לא מצליחים להבקיע שוב ושוב, וכמעט ולא מנסים – מלבד ראפיניה שהראה יכולת מצוינת וגם תפקד כמנהיג לעת מצוא כשהיה צריך – והכניס את ראקיטיץ' ואת פרס, אלא שגם הם לא תרמו הרבה למשחק ההתקפה של בארסה. גם גאיסקה גריטאנו ערך חילופים – אחד מהם בדקה ה-88, וכנראה רק לשם הכבוד: אריץ אדוריס, הסמל בן ה-38 שהכריז כי יפרוש בסיום העונה וזכה לתשואות מהקהל כשנכנס. לא ברור מה אמר המאמן לחלוץ הוותיק שלו רגע לפני, אבל דקה מאוחר יותר הוא היה במקום הנכון בזמן הנכון – וכשקאפה הרים כדור רוחב, הוא ידע לשלוח אותו במספרת אומנותית היישר לרשת של טר שטגן. כל שברצלונה היתה יכולה לעשות בתוספת הזמן שנותרה הוא לעשות מאמץ עקר אחרון להשוות, ולרדת מהמגרש מנוצחת במחזור פתיחה לראשונה מאז עונת הבכורה של גווארדיולה במועדון.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי