ערן זהבי: "כשתגיע הצעה ממכבי ת"א, אשקול אותה"

ערן זהבי | אודי צטיאט / Getty Images

העתיד ("לא פוסל חזרה, אך כרגע זה לא על הפרק"), מינוי רוטנשטיינר ("החלטה טובה") וחזרת הליגה הסינית ("מתווה שנועד לייצר עניין"). לפני שנזן (ראשון ב-12:55, ספורט1), כוכב ר.פ בראיון לרגל יום הולדתו

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

ביום ראשון (מחר) תצא לדרך עונתו החמישית של ערן זהבי בליגה הסינית. היא אמורה היתה להתחיל בסוף פברואר, אבל התפרצות הקורונה הביאה לדחייתה מספר פעמים, עד שהוחלט לקיים אותה במתכונת מצומצמת, שבה תחולק הליגה לשני בתים, שישוחקו בשני מקומות בלבד – ללא משחקי בית וחוץ – ולאחר 14 מחזורים (במקום 30), יתקיים פלייאוף. במילים אחרות: הליגה תתקיים במשך חודשיים, כשבמהלך החודשיים האלה יהיו השחקנים סגורים באותו בית מלון. מטורף לחלוטין, אבל עם המשכורות שעוד משלמים בסין, קשה להתלונן.

היום (שבת), זהבי חוגג את יום הולדת 33, גיל שרבים מהכדורגלנים נמצאים בו מעבר לשיא, אבל לא הוא, שכבש כמעט בכל משחק אימון שקיימה גוונגז'ו ר.פ מאז החלו ההכנות, ואחרי 99 שערים ב-110 הופעות בר.פ, הוא מוכן לעונה הכי קצרה בקריירה שלו, ככל הנראה סיבוב משחקים אחד של שבעה משחקים בסך הכל.

זהבי שם את המשפחה במטוס לארץ בטרם טס עם הקבוצה לדליאן, ובמדינה בה התפרצה הקורונה, קודם כל חשוב לדעת מה שלומו.  "שלומי מצוין, הכל בסדר", הוא הרגיע.

ערן זהבי על סערת ההמנון | אודי צטיאט / מאור אלקסלסי

לפי האינסטגרם שלך נבדקת יותר מכל תושבי מדינת ישראל. כמה פעמים כבר? למה? איך זה עובד?

"ונבדקנו שוב כשהגענו לפה. בכללי, הפסקתי כבר לספור את כמות הפעמים שנבדקתי, אבל אני מאמין שזה לא פחות מ-10 פעמים, וזה בגלל שאלו התנאים לחזרה של הליגה: בדיקות על בסיס שבועי, ואנחנו עושים מה שצריך לעשות בשביל לחזור לשחק".

הליגה מתחילה בשבת בשני מגרשים. תנאי הבידוד קשים יותר מתנאי הבידוד בליגת העל. איך זה עובד? כמה זמן תצטרך להיות ככה?

"הליגה מתחילה סוף סוף. חיכינו המון זמן, שלושה חודשים. שיחקנו כל שבת משחקי ידידות והיינו בסוג של שגרת משחקים. נכנסנו לבידוד במלון למשך חודשיים, עד ה-28 לספטמבר, סיום הליגה הסדירה. אני לא יודע אם אשאר עד סוף המשחקים, כי יש משימות לנבחרת כמו ליגת האומות ואחר כך הפלייאוף נגד סקוטלנד, אז סיכוי גבוה שאגיע בסוף אוגוסט לארץ וכבר לא אספיק לחזור להמשך המשחקים פה".

תן לי סדר יום שלך בתנאים האלה. מה אתם עוברים בגלל הקורונה?

"סדר היום רגיל לגמרי, אין יותר מדי מה לעשות. יש לנו אזור מסוים שסגרו במיוחד בשבילנו ואפשר לצאת מהמלון רק לאזור שסגור בשבילנו, ובכללי רק לאימונים ולמשחקים. כל השאר זה במלון".

איך תיראה גוונגז'ו ר.פ העונה? לאן אפשר להגיע?

"ר.פ העונה תיראה שונה מעונות קודמות. שיטת המשחק שונה, מאמן שונה (ההולנדי ג'ובאני ואן ברונקהוסט – ר.ע), עם דרישות אחרות. אני חושב שניראה יותר מסודרים ומאורגנים כקבוצה וזה יכול לעשות לנו טוב מצד אחד. מצד שני, קודם היינו תוקפים עם הרבה שחקנים ומגיעים להמון מצבים. במשחקי האימון נראינו טוב ונראה שיש שיפור במשחק ההגנה. אני מקווה שנביא את זה לליגה. אם יתחבר לנו כמו שצריך אני מקווה שנגיע לפלייאוף העליון מהבית שלנו".

ערן זהבי
ערן זהבי | גוואנגז'ו ר.פ, רשמי

בליגה של 14 מחזורים ואחר כך פלייאוף, עם פגרת נבחרת באמצע, אי אפשר לשבור שיאים. איך תיראה הליגה העונה? עד כמה היא נחלשה, אם היא נחלשה?

"השנה הזו מוזרה מתחילתה ועד סופה. לשבור שיאים ב-14 משחקים זה מאוד קשה מה גם שאני כנראה אטוס לנבחרת, אבל כל זמן שאני על המגרש – בכל משחק שאני אשחק אני אעשה את המקסימום בשביל להיות הכי טוב שאני יכול, לעזור לקבוצה שלי לנצח ולהבקיע כמה שיותר שערים מבחינה אישית. הליגה תיראה שונה אבל יכול להיות שהמתווה הזה כרגע זה הפתרון ליצור עניין, במצב שנוצר, ולהוציא את המיטב מהעונה הזו".

לא סוד שערן זהבי חזר לנבחרת בזכות אנשים כמו וילי רוטנשטיינר ואנדי הרצוג, כל שהמינוי של רוטנשטיינר כמחליפו של הרצוג הוא כפפה ליד של ערן זהבי. בהתבטאות ראשונה הוא מחווה דיעה: "וילי איש כדורגל מצוין, הוא מכיר מצוין את הנבחרת והשחקנים שעומדים כרגע לרשותה. אני חושב שזו החלטה טובה, בלי יותר מדי סיכונים, והוצאת כספים מיותרת של ההתאחדות לכדורגל בימי הקורונה". 

מה אתה חושב על ההתבטאות של אייל ברקוביץ' בעניין של ביברס נאתכו? מה אתה אומר בכלל על ההתבטאויות בעניין, גם של שר הספורט החדש, חילי טרופר?

"אני לא רוצה להגיב על ההתבטאויות שלהם. אני רק יכול להגיד שביברס הוא קפטן למופת, הוא דמות להערכה והערצה בכדורגל הישראלי, לא רק כשחקן אלא כאישיות ומנהיגות. הוא תמיד שם את הנבחרת בראש סדר העדיפויות שלו, ומבחינתי זו הוכחה מהותית לאהבה שלו לנבחרת. לעניין עצמו, את האהבה לנבחרת מראים במעשים לא בדיבורים. אני יכול להבין מאיפה מגיעה הביקורת על שירת ההמנון, אבל בואו לא נשכח שביברס לא היחיד שלא שר את ההמנון בנבחרת. אם החלטתם שאפשר להיות בנבחרת גם בלי לשיר את ההמנון תפסיקו לבוא לביברס בטענות" .

ערן זהבי בראיון מיוחד | אודי צטיאט / ספורט1

אנחנו בעיצומו של חלון ההעברות בעולם. הבנתי שגם כשאתה בגוונגז'ו, אי אפשר יהיה למנוע ממך לעזוב אם תגיע הצעה טובה מחוץ לסין. זה אפשרי מבחינתך או שאתה שם עד סוף החוזה, בדצמבר?

"חלון העברות בעולם הוא כרגע לא הדבר הכי נוצץ שיש בימי הקורונה, ויש לי חוזה עד דצמבר. אני משאיר את כל האופציות פתוחות ואחליט על המשך הדרך בהתאם לסיטואציה ולהצעות שיונחו בפניי". 

אתה בן 33, מתחיל עונה חמישית בסין, מחשב כבר את היעד הבא? יש העדפה?

אני יכול להגיד שלפני תחילת העונה הזו היו לי העדפות בראש וחישבתי מסלול אבל כרגע שום דבר לא ברור, ובגלל זה החלטתי לא לחשוב יותר מדי, לקחת החלטות קרוב ובהתאם לסיטואציה, ובינתיים ליהנות מהרגע".

אוהדי מכבי ת"א וגם מכבי עצמה מפנטזים שתשוב למועדון. זה אפשרי או שאין לזה היתכנות ברמה הכלכלית? 

"אני בטוח שאוהדי מכבי רוצים שאחזור ואני לא פוסל תסריט כזה. אמרתי את זה כבר הרבה מאוד פעמים וכשיגיע הרגע, ותגיע הצעה ממכבי, אשקול אותה, זה ברור. כרגע זה לא על הפרק".

צפו: כל השערים של ערן זהבי בליגה הסינית

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי