הסיפור של יוסי: כך הציל אבוקסיס את הפועל באר שבע מקריסה

הדברים שהטיח באורן ובן ביטון לעיני השחקנים, ההתמודדות הלא פשוטה עם ז'וסואה וניקיון חדר ההלבשה מזריהן, ממן וכל מי שלא רצה בקבוצה. כך הוביל המאמן את הקבוצה שלו לשלב הבתים ועוד נשאר עם עודף

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

אחרי שבוע קשה במיוחד, יוסי אבוקסיס ייהנה מסגל מלא ויוכל לעמוד הערב (חמישי החל מ-19:50, ספורט3) על הקווים באצטדיון המושבה מול סלביה פראג החזקה. כששואלים את שחקני הפועל באר שבע מה המוטיב המרכזי שמלווה את אבוקסיס מאז שנכנס לנעליים הגדולות של ברק בכר, המנטרה חוזרת שוב ושוב: ניקיון חדר ההלבשה של הפועל באר שבע. אבוקסיס הוא לא עוד מאמן שרודה בשחקנים שלו, אלא מקרב אותם אליו. אז איך, אנחנו שואלים, הצליח המאמן לנקות את חדר ההלבשה שלו, וממה בדיוק – מאותם אלה שהביאו למועדון הזה אליפות קסומה, שהובילו את הקבוצה להישגים נאים באירופה?

הכירו את סלביה פראג

ואז אנחנו שומעים את הסיפורים. וככל שצוללים פנימה, אל תוך חדר ההלבשה של הקבוצה, אנחנו מגלים עוד ועוד סיפורים שלא סופרו עד היום ושואלים את השאלות שבאות בעקבותיהם – איך זה שאף אחד בהפועל באר שבע לא דיבר עליהם עד היום, איך נעשתה הדרך כדי לנקות את חדר ההלבשה ומהם הסממנים שגרמו ליוסי אבוקסיס להבין – כאן צריך לחתוך בבשר החי ועם זה צריך להתקדם.

אבוקסיס VS הביטונים

הוא לא אוהב פרצופים, אבוקסיס, מספרים לנו השחקנים. הסיפור הזה יישמע לכם כמעט הזוי וככל שחפרנו בו, הבנו שהוא כמעט בלתי נתפס להבנה. מדוע שני הביטונים, אורן ובן, נמחקו במחי יד על ידי מי שנחשב כאן לאחד המאמנים המצליחים, מי שלקח שני תארי גביע. הרי שני הביטונים, היום במכבי תל אביב שדוגלת בחדר הלבשה סטרילי ונקי מעקרבים, ובית"ר ירושלים שקיבלה את ביטון בתקופת רוני לוי בעיקר בזכות ההתנהלות שלו, נחשבים לילדים טובים באר שבע.

בן ביטון | מאור אלקסלסי

"יוסי העיף שחקנים שלא רצה שיהיו פה. היום אפשר לדבר על זה בגלוי. בן ביטון מעולם לא היה מועמד להישאר, אפילו לא לרגע אחד. הוא ידע שאין לו דרך ולכן חיפש קבוצה אחרת. מכבי חיפה, מכבי תל אביב – לא משנה לאן הוא היה הולך. אבל הוא לא היה ממשיך בבאר שבע. לא הוא ולא אורן ביטון. מי שחשב שאורן הוא זה שיזם את העזיבה והתחננו שיישאר, טועה. באר שבע בנתה קאדר של שני מגנים שמאליים, גולדברג וטוויטו, הרבה לפני ששון ידע שהוא נשאר", מספר לנו גורם במועדון.

אז מה קרה עם הביטונים, שכל כך עצבן את אבוקסיס, אנחנו שואלים. "הסיפור עם אורן ובן, זה קרה אחרי משחק בנתניה", סיפר לנו גורם במועדון שמכיר את הפרטים מקרוב. "בן נכנס כמחליף, אורן לא שיחק. ואז, אחרי המשחק, אבוקסיס הסתכל לעברם וראה אותם שמים יד על הפה כשהם מתלחששים בניהם. הוא הניח על מה הם מדברים". יום למחרת אבוקסיס נכנס לחדר ההלבשה ופניו זועפות. "אתם מכירים אותי, אני בנאדם ישר, אני אומר את האמת תמיד בפנים", הוא הטיח בשחקנים. "אורן ובן, דברים כאלה אני לא אוהב לראות. פעם אחרונה שאתם עושים דברים כאלה. זה לא מכבד את החברים שלכם. אני אוהב לשמור על חדר הלבשה מגובש". השניים, כך מספרים במועדון, היו בהלם.

"הם בוודאי לא דיברו על שחקן יריב, כי אין להם סיבה להסתיר את הפה. אבוקסיס עשה בירור והבין שהם דיברו על כך שלא שיחקו. אחרת, הוא לא היה פונה אליהם באסיפה עם השמות שלהם", אמר גורם במועדון. בשורה התחתונה, אבוקסיס לא מגדיר את הביטונים כבעייתים, אפילו רחוק מכך, אבל הסיטואציה הזאת הובילה אותו למסקנה שהצדדים חייבים להיפרד. וזה, אומרים השחקנים, סלל את הדרך לחדר ההלבשה הכי מגובש שידעה הקבוצה בשלוש השנים האחרונות – חדר הלבשה שידע להיפרד מהר מאוד מניב זריהן וחנן ממן. הראשון הבין שלא ימשיך דרך הספסל, השני מצא את עצמו בבית"ר מהר מאוד, כשהבין שלמרות שהיה שחקן העונה אצל בכר, הוא לא מתאים לשיטה של המאמן החדש.

חנן ממן
חנן ממן | אריאל שלום

יודע להתמודד עם כוכבים

נקודה נוספת, מספרים השחקנים, קשורה לכוכב שלו, ז'וסואה. "אבוקסיס יודע איך להתמודד איתו", הם מספרים. כשאבוקסיס רוצה, מעידים השחקנים, הוא יודע לפרגן לכוכב שלו לעיני כולם. אבל מדי פעם, הם מעידים, הוא גם יודע להוריד אותו לקרקע.

אחרי 2:3 על מכבי נתניה, המאמן נכנס לחדר ההלבשה והצביע לעברו. "כשאתה מרוכז בכדורגל, אתה השחקן הכי טוב שנחת פה בארץ, אבל כשאתה יוצא מריכוז אתה מאבד את זה", אמר לו. "אל תתעסק בשופטים ואל תתעסק בשחקנים אחרים". מאוחר יותר הסביר אבוקסיס כי ז'וסואה "נתן מחצית ראשונה מצוינת ובשניה איבד את הראש". לשחקן עצמו הוא אמר: "במחצית ראשונה התרכזת והיית מצוין, בשניה התחלת להתעסק מסביב, אז איבדת את זה לגמרי".

יש המון נקודות זכות לאבוקסיס גם ביחס החיובי שהוא מעניק לשחקנים בחדר ההלבשה. אחת מהן מצאנו ממש בשבועות הראשונים של העונה, כשעדיין שיחקו כאן כדורגל. הדבר הכי חשוב מבחינת המאמן הוא שהשחקנים שלו יגיעו רעננים למשחק. אם שחקן מרגיש עייף, איו לו בעיה שיעשה ריצה או ינוח באותו יום. "הוא קשוב לכולם, הוא מתאים לכל שחקן את התכנית שמתאימה לו באותו רגע", העידו שחקני מחזיקת הגביע.

יוסי אבוקסיס עם ז'וסואה
יוסי אבוקסיס עם ז'וסואה | דני מרון

שווה כל יורו

ואם כבר נגענו בגביע, אותו גביע אבוד שבאר שבע חיכתה לו כל כך הרבה זמן, אפשר לדבר על זה – "אבוקסיס המאמן הכי טוב בארץ במאצ'-אפים. תן לו משחק גביע, משחק הכרעה, והוא יידע איך להגיע אליו ואיך לשגע את היריבה", מנתחים בבאר שבע.

לפני המשחקים בליגה האירופית, אבוקסיס נהג להשמיע לא פעם באוזניי השחקנים את אותו תקליט שבור: אנחנו נגיע לאירופה. הוא העביר את זה במסרים לפני המשחק, באסיפות ועל הדשא. "אני מאמין בכל מי שנמצא פה, אני באמת מאמין שאפשר לעשות את זה", אמר להם באחת האסיפות בשלבים המוקדמים של הליגה האירופית.

"יש הרבה מאמנים ישראלים שמחרטטים אותך בחדר ההלבשה", ניתח אחד השחקנים הבכירים שלו. "אבל לא הוא. מאמנים שאומרים לך שהם מאמינים בך, אבל אתה מרגיש שהם לא מאמינים. באמת הרגשנו שהדברים לא נאמרים סתם. הוא באמת האמין. זה חלחל לכולם".

יוסי אבוקסיס | דני מרון

כשמדברים על אבוקסיס, קשה שלא לעסוק בהשוואה לבכר. המאמן הנוכחי שם דגש מיוחד על עניינים טקטיים מבחינה הגנתית. הוא מאמין מאוד במריאנו בריירו וביכולות ההגנתיות שלו, עושה שימוש במרואן קבהא כקשר אחורי מצטיין ובלם שמוכיח את עצמו גם בשלבים המכריעים ומאמין שהציוות של שחקנים צעירים כמו אור דדיה לצד שחקנים בשלים במרכז ההגנה יכול לעבוד גם בשלב הבתים. כשמדברים עם השחקנים, המונח טקטיקה עולה מיד לצד שמו של אבוקסיס.

"הוא משתדל להתעסק רק במגרש, לא במה שקורה מסביב או במה כותבים עליו", הסביר אחד ממקורביו. "לא שמעת אותו מבקר שחקנים בשעת משבר, כשלא רצו לקצץ כאן. הוא הביא אותם למגרש ודאג שבזמן שהם על הדשא, הם יתנו הכל". אחרי שני גביעים רצופים, אבוקסיס שווה לבאר שבע הרבה כסף. ליתר דיוק, 190 אלף יורו על כל נקודה בשלב הבתים. אחרי הצהרה על עונה פיננסית ובטן רזה, המאמן הוביל את באר שבע לחוף מבטחים, גם מבחינה פיננסית. 300 אלף היורו שקיבל כמענק, שווים נקודה וחצי בבתים. אם תשאלו אותו, הוא מצפה להרבה יותר. גם הערב, מול אלופת צ'כיה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי