כוכב נולד: אנסו פאטי לעומת כוכבי על אחרים בגיל 17

אנסו פאטי | David Ramos/Getty Images

אחרי הצמד מול ויאריאל, ב"מארקה" בדקו היכן עומד ילד הפלא של ברצלונה לעומת אגדות כדורגל כשאלה היו בגילו. אז מי עשה יותר - מסי, רונאלדו, רונאלדו הברזילאי, אמבפה, ניימאר, פלה, מראדונה או אולי טוטי?

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

אנסו פאטי הוא תופעה. שחקנה בן ה-17 של ברצלונה כיכב ב-0:4 של קבוצתו על ויאריאל עם צמד נהדר, וממשיך לשבור שיאים. המרשימים ביותר הם כנראה השערים שכבש אשר הפכו אותו לכובש הצעיר ביותר בתולדות ברצלונה, הכובש הצעיר ביותר בתולדות ליגת האלופות והכובש הצעיר ביותר בתולדות נבחרת ספרד.

כל הנתונים הללו של ילד הפלא מעוררים תהיות רבות – האם אנו חוזים במי שעתיד להיות אחד השחקנים הגדולים? האם פאטי יהיה היורש של ליאו מסי בבארסה? ימים יגידו, אבל ההתחלה בהחלט מבטיחה. בינתיים, ב"מארקה" הספרדי ערכו השוואה בין מעלליו של פאטי בגיל 17 לבין כוכבי על אחרים בגילו.

הראשון היה כמובן מסי, שנראה כמי שיעביר את השרביט לחלוץ הצעיר. הפרעוש ערך את הבכורה שלו בבוגרים של ברצלונה בגיל 17 ושלושה חודשים, בעוד פאטי עשה זאת בגיל 16 ותשעה חודשים. ב-2005, כשמסי היה בן 18, הוא זכה עם ארגנטינה באליפות העולם עד גיל 20, וכחודש לאחר שחגג יום הולדת 19 זכה עם בארסה בליגת האלופות. השאר? היסטוריה.

אנסו פאטי, ליאו מסי. ניצחון מרשים במשחק הפתיחה | David Ramos/Getty Images

כריסטיאנו רונאלדו ערך את הופעת הבכורה שלו בבוגרים של ספורטינג ליסבון בגיל 17, וכבר בה שבר שיא כשהפך לראשון בתולדות המועדון ששיחק באותה עונה גם בקבוצת הנוער, גם בקבוצת המילואים וגם בקבוצה הבוגרת. בכך CR7 ופאטי דומים – דילגו על "שלב הביניים". בגיל 18, הפורטוגלי כבר נמכר למנצ'סטר יונייטד תמורת 19 מיליון יורו, מועדון אליו גם פאטי קושר בקיץ הנוכחי.

קיליאן אמבפה הוא סיפור מעניין. הכוכב הצרפתי ערך גם הוא בכורה כבר בגיל 16, כששיחק במונאקו, וכבר בגיל 18 נמכר לפריז סן ז'רמן תמורת סכום בלתי נתפס של 180 מיליון יורו. הקבוצה אולי לקחה סיכון, אבל גייסה לשורותיה ילד פלא עם מספרים אדירים שהיה נראה כמו מניה בטוחה – והיא גם צדקה. הוא זכה ב"גולדן בוי" וכמובן הוביל את צרפת לזכייה במונדיאל 2018 כשהוא בן 19 בלבד. הוא רק בן 21 כיום, ומפחיד לחשוב מה הוא עוד יעשה בקריירה שלו. ללא ספק דוגמה לאיש שהשיג הרבה מאוד בגיל צעיר.

ומה לגבי ניימאר? הברזילאי כבר בן 28 ורק כשהיה בן 21 עבר לראשונה לאירופה, כשהצטרף לברצלונה, אך עוד לפני שהגיע לקטלונים עורר עניין רב אצל קבוצות גדולות. בגיל 17 הוא ערך בכורה בסנטוס וכבר בעונתו הראשונה כבש 14 שערים. בגיל 19 הוא הוביל את המועדון לזכייה בתואר הכי נחשק בקופה אמריקה – גביע ליברטדורס, וזה בהחלט היה הישג גדול, שכן סנטוס הצליחה לזכות בו לראשונה מאז 1962.

קיליאן אמבפה | Baptiste Fernandez/Icon Sport via Getty Images

רונאלדו נזאריו היה תופעה בברזיל כבר בגיל 16, אז ערך את הופעת הבכורה שלו בקרוזיירו. שנה לאחר מכן הוא כבר זומן לסגל הנבחרת הלאומית למונדיאל 1994 בארצות הברית. ברזיל זכתה, אך החלוץ הצעיר לא קיבל אפילו דקת משחק. מיד לאחר המונדיאל ואחרי שכבש 44 שערים ב-47 משחקים בקרוזיירו, רונאלדו עבר לפ.ס.וו איינדהובן משם המשיך לקריירה המדהימה שלו. עד היום הוא השחקן הצעיר ביותר שזכה בכדור הזהב – בגיל 21 בלבד.

פרנצ'סקו טוטי, הקיסר של רומא, ערך גם הוא את הבכורה שלו בגיל 16 בלבד והוא נועד להיסטוריה במועדון. בגיל 19 הוא כבר מונה לקפטן ושנה לאחר מכן זכה בפרס השחקן הצעיר של הסרייה A. בשלב מוקדם היה ברור שמדובר בילד פלא, אך ככל הנראה הקבוצה בה שיחק מנעה ממנו את האפשרות לזכות בתארים.

ומה קורה כשהולכים יותר אחורה, לעבר אגדות ענק? פלה היה בן 17 בלבד וכבר זכה עם נבחרת ברזיל במונדיאל 1958 בשבדיה. עד היום הוא השחקן הצעיר ביותר שהוכתר כאלוף עולם. את הופעת הבכורה שלו בסנטוס הוא רשם בגיל 15, ובגיל 16 זכה באליפות הליגה הברזילאית כשהוא מסיים כמלך השערים. מבחינת ההשפעה שלו בגיל הכה-מוקדם, נראה שאין תחרות בין פלה לאחרים.

רונאלדו נזאריו
רונאלדו נזאריו | ODD ANDERSEN/AFP via Getty Images

אחרון חביב הוא דייגו מראדונה. השחקן האגדי ערך בכורה בקבוצה בוגרת בגיל 15 במדי ארחנטינוס ג'וניורס, ב-1976, עשרה ימים בלבד לפני שמלאו לו 16 שנים. אחרי שנתיים הוא כבר היה מלך שערי הליגה ב-1978, אך בכל זאת הוחלט לא לזמן אותו ברגע האחרון למונדיאל שהתקיים באותה שנה במולדתו – בו ארגנטינה זכתה לראשונה בתולדותיה באליפות העולם.

פלה, דייגו מראדונה | Andre Ferreira/Icon Sport via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי