האם ההימור על זהבי כאיש מפתח נגד סקוטלנד מסוכן מדי?

ערן זהבי
ערן זהבי | עדי אבישי

ערן זהבי מסיים את עונתו החלשה מאז שחזר מאירופה וכלל לא ברור אם ימשיך בגוואנגז'ו המרוסקת - אך מבחינת הרצוג הוא האיש. איזה זהבי נקבל הפעם?

(גודל טקסט)

1. בתחילת השבוע סיים ערן זהבי את עונתו השלישית בסופר ליג הסינית. 20 שערי ליגה (22 בסך הכל) ועוד תשעה בישולים ב-29 משחקים הם מספרים יפים לכאורה, אבל האמת חייבת להיאמר: זו הייתה העונה הכי פחות מוצלחת של ערן זהבי מאז חזר לארץ מפאלרמו בחורף 2013.

זהבי אומנם היה שותף ל-31 שערים מתוך ה-50 שכבשה קבוצתו כשהוא היה על המגרש – 62% – ובזמן שהיה פצוע, עד לפני חודש, הפסידה הקבוצה בכל ארבעת המשחקים מהם נעדר, עד כדי הסתבכות במאבקי ירידה. אפילו סרט קפטן עלה לו על הזרוע בתקופה האחרונה. ולמרות כל אלה, הישראלי סיים את העונה בטעם חמוץ, ולא בגלל הירידה בתפוקה שלו (שער כל 119 דקות, לעומת 92-97 בעונות האחרונות). גם שכר בגובה 12.5 מיליון דולר לעונה ושמירה על מאזן כיבוש שערים חסר תקדים במונחים ישראליים לא ישנו את השאיפה שלו להצלחות קבוצתיות, לצד אלה האישיות.

2. לפני שחתם בסין בקיץ 2016 נכנס לזהבי ליוטיוב, כדי להתחקות אחרי קבוצתו החדשה. עיניו חשכו. הוא ראה קבוצה חסרת השראה, עם בעיות קריטיות בהגנה וזרים לא ידועים. כשהגיע לסין ביקש להכניס מיידית שינוי באחד מסעיפי חוזהו: במקום מענק חד פעמי על הגעה ל-15 שערי ליגה בעונה, הוא ביקש מענק על כיבוש כל שער. עד כדי כך הוא לא האמין בקבוצה וביכולת שלו לשפר אותה. השנתיים וחצי בהן הוא שוהה בסין טשטשו את הבעיה: זהבי פרח, זכה בתואר כדורגלן העונה והקבוצה גירדה את שיפולי הצמרת.

 

 


שום סכום לא ישנה השאיפה שלו להצלחה קבוצתית. ערן זהבי (הליגה הסינית)

אלא שהבעיות רק החריפו. הקבוצה איבדה בחורף הקודם את הסיני הבכיר שלה – ז'י פנג, מגינה השמאלי של הנבחרת הלאומית – לטובת הבאיי. הקבוצה איבדה עוד שחקן סיני סביר ובמקומם הגיעו שחקנים ברמה של ליגה שנייה. גם הבאתו של דושקו טוסיץ', מגן-בלם סרבי בן 33 מבשיקטאש, לא עזרה לשיפור ההגנה והתחושה הייתה של "חבר מביא חבר" (המאמן דרגן סטויקוביץ' הביא מהבית בלם בן ארצו. תשאלו את טל בן חיים הבלם איך הוא סבל מהפיכת אברהם גרנט ואחריו גיא לוזון כמאמניו. הפחד הגדול של מאמנים הוא שבחדר ההלבשה התחושה לא תהיה חופשית כאשר "שחקן של המאמן" נמצא שם). גוואנגז'ו התרסקה מקצועית. גם העובדה כי סטויקוביץ' נעול שם בחוזה רב שנתי, הותירה אותו בתפקידו, על אף הטענות כי הוא איבד את הלהט.

לא פלא אפוא שזהבי הודיע לראשי המועדון לפני המראתו לישראל השבוע כי כדי להשאירו – יש לו חוזה לעוד שנתיים, אבל הוא מבוקש מאוד בקבוצות הצמרת בסין – הם יצטרכו להביא שחקנים סינים בכירים ולהחליף לפחות שני זרים. בגוואנגז'ו גם יודעים שכדי להשאיר את זהבי הם יצטרכו כנראה לפתוח שוב את חוזהו ולהעמיד אותו על 15 מיליון דולר בעונה.

3. כפי שפורסם בספורט1 לפני כחודש וחצי, זהבי מבוקש מאוד בשתי הקבוצות הבכירות בסין: האלופה החדשה שנגחאי SIPG והאלופה היוצאת, גוונאגז'ו אברגרנדה. הסיכוי שזהבי ישחק באחת משתי הקבוצות שם הוא קלוש ביותר. כדי לעבור מקבוצה לקבוצה בסין צריכים לקרות יותר מדי דברים שהם מעל ומעבר ליכולותיהן של הקבוצות, אפילו הבכירות. לשתי הקבוצות הללו מצבת זרים מצוינת. אברגרנדה מביאה בעיקר שחקנים צעירים (זהבי כבר בן 31), ואילו שנגחאי תתקשה לעמוד בשכרו של הישראלי.

צריך לזכור שאוסקר מקבל בשנגחאי 22 מיליון דולר בשנה, והולק 18 מיליון. הקבוצה תתקשה לשלם 15 מיליון גם לזהבי, ועוד כ-40 עד 60 מיליון דולר על ההעברה (בסין משלמים דולר אחד לפיתוח הכדורגל בסין על כל דולר שמושקע בהעברת שחקן), בדיוק כמו באברגנרדה, שם בעל השכר הגבוה ביותר הוא פאוליניו (15 מיליון), שחקן שהגיע מברצלונה, ואת אנדרסון טליסקה, שכבש ללא הפסקה מאז הגיע מבשיקטאש הם יצטרכו לשדרג משמעותית. היום הוא מרוויח פחות מפי שניים מזהבי.


סיכוי קלוש לשיתוף פעולה עם זהבי. הולק (הליגה הסינית)

4. עם מטען אי הוודאות הזה מגיע זהבי למשחקי הנבחרת, מחר בנתניה וביום שלישי הבא בגלזגו. זהבי החלים לחלוטין מהפציעה שמנעה ממנו ליטול חלק בשני הניצחונות הגדולים על סקוטלנד ואלבניה, שהציבו את הנבחרת במרחק נקודה אחת בפלייאוף העלייה ליורו 2020. זהבי סבל מקרע בגיד המחבר בין אצבעות כף הרגל לכרית כף הרגל, פציעה שקרתה במשחק באלבניה.

אם שואלים את הצוות המקצועי בנבחרת, זהבי היה ונשאר באנקר. מהבחינה הזו, פציעתו של תומר חמד יכולה רק למנוע מהם את אי הנעימות הציבורית שבספסולו לטובת זהבי. עוד בערב בו ניצחה ישראל את אלבניה (לפנות בוקר, שעון סין), שלח מאמן הנבחרת, אנדי הרצוג, הודעת טקסט לזהבי והתעניין בשלומו. "תכין את עצמך לסקוטלנד, אני צריך אותך", ביקש האוסטרי.

5. בצוות המקצועי קיימת תמימות דעים כי זהבי הוא השחקן הכי איכותי בסגל, גם אם הרקורד שלו בנבחרת לא תואם את הציפיות – בטח לא בהשוואה לחמד – והרושם הזה בא בעקבות המשחק באלבניה, בו הייתה נפילה אדירה ביכולת של הנבחרת מהרגע שבו זהבי ירד מהמגרש בגלל הפציעה.

בניגוד למשחקי הבית, להרצוג ברור כי בסקוטלנד תגיע הנבחרת להרבה פחות מצבי כיבוש מאשר בסמי עופר, ובוודאי שלא תהיה סטטית אלא תצטרך משחק מעבר מהיר מהגנה להתקפה. לסגנון הזה מתאים זהבי בכל מקרה. הרצוג, וכמוהו המנהל המקצועי וילי רוטנשטיינר, התוודעו לזהבי בתקופה הקצרה שבה ניסו לשכנע אותו לחזור מפרישתו, ולא הייתה זו מלאכה קלה. זהבי השתכנע רק לאחר שהבין כי הקריירה שלו בנבחרת תיזכר רק בגלל זריקת סרט הקפטן במשחק מול מקדוניה בקמפיין מוקדמות המונדיאל, והגיע כדי לעשות תיקון.


הרצוג סימס לזהבי: "אני צריך אותך" (דני מרון)

6. בחודשיים שבהם הרצוג ורוטנשטיינר עובדים בנבחרת ישראל חלו שינויים קטנים אך משמעותיים בהתנהלות, וזה עושה רושם עז, גם על שחקנים שמגיעים מחו"ל. עניינים כמו איסור נשיאת טלפונים בארוחות, קנסות קטנים על איחורים, הקמת חדר משחקים והפרדה מוחלטת בין הנבחרת לבין הסביבה עד כדי שימוש בלאונג' פרטי בטיסות לאירופה – כל אלה יצרו תחושה מצוינת בקרב השחקנים. אם קודם לכן הייתה הרגשה בקרב שחקני מכבי ת"א, הפועל באר שבע, מכבי חיפה ואפילו בית"ר ירושלים ומכבי נתניה כי הגעה לנבחרת משמעותה ירידה ברמת המקצוענות, התחושה הזו השתנתה. העניין הזה היווה לכשעצמו פקטור משמעותי בהחלטה של זהבי לשוב לנבחרת.

הרושם של רוטנשטיינר והרצוג הוא כי מדובר בנכס שאין לוותר עליו, ויעידו חלופת הודעות הטקסט בין השלושה לאורך התקופה האחרונה. לא בטוח כי זהבי, ששיחק ביום ראשון והגיע אחרי טיסה טרנס-אטלנטית, יפתח במשחק מול גואטמלה מחר, אבל הוא צפוי לשחק כ-45 דקות. בגלזגו הוא כבר צפוי לפתוח לצדו של מואנס דאבור בהתקפת הנבחרת.

7. גם זהבי יודע שיש לו פה הזדמנות להשלים את התיקון ולהעלות את ישראל, לראשונה מאז 1999, לשלב הבא במפעל כלשהו. הביקורת כלפיו עד היום הייתה בעיקר בגלל הדיסוננס בין המאזן שלו בישראל ובסין לבין המאזן שלו בנבחרת, עד כדי טענות על איתרוג, בעיקר בגלל תקרית הסרט. למרות שאין כל איתרוג – אלא פשוט עניין של מעמד – זהבי רוצה לצאת לפגרת החורף שלו (באחד החופים האקזוטיים ברחבי העולם) כמי שהטביע את חותמו לא רק בהפועל, במכבי או בגוואנגז'ו, אלא גם בנבחרת ישראל.


נכס שאין לוותר עליו. ערן זהבי (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי