נקודת תורפה: לא בטוח שסרחיו ראמוס יכול להושיע את ריאל מדריד

סרחיו ראמוס
סרחיו ראמוס | JOSE JORDAN/AFP via Getty Images

מבחינת רוח הלחימה אין שני לו, אך מספר המחדלים בהגנה הולך ומאמיר. אחרי חודש שחור, הבלקאנקוס זקוקים נואשות לקפטן שלעולם לא יגיע לקלאסיקו מול ברצלונה עם רגשי נחיתות

(גודל טקסט)

לפני חודש, אחרי הניצחון על אתלטיקו בדרבי, נשאל זינדין זידאן במסיבת העיתונאים על האפשרות של ריאל מדריד לזכות בטרבל. "יש לנו עוד דרך ארוכה", השיב הצרפתי, אך עצם הרעיון אותת על האופטימיות הגדולה בבירת ספרד. כי הרי בליגה המצב נראה מבטיח מאוד, עם יתרון על ברצלונה בפסגה, בעוד הקטלונים דעכו ממשבר למשבר, איבדו את לואיס סוארס, לא הצליחו להחתים לו מחליף ראוי בחלון ההעברות, ולאחר מכן נסחפו לשלל ויכוחים פנימיים, כאשר ליאו מסי והכוכבים הבכירים יצאו בגלוי נגד ההנהלה. בגביע המלך, העפילה ריאל לרבע הגמר והוגרלה למפגש ביתי מול ריאל סוסיאדד. וליגת האלופות היא, כידוע, הזירה הביתית של המועדון, ובמיוחד של זיזו. שלוש פעמים השתתף זידאן כמאמן במפעל, ושלוש פעמים הוא הניף את הגביע. מי יעז להמר נגדו?

חודש חלף, טרבל כבר לא עומד על הפרק, ויש חשש אמיתי כי העונה תסתיים ללא תארים כלל. ההגנה הציגה יכולת מחפירה בהפסד 4:3 לריאל סוסיאדד, ואז קרסה גם בליגה בתיקו 2:2 ביתי מביך נגד סלטה ויגו של אוסקר, אשר מתקשה מאוד למצוא את הרשת. לאחר מכן הגיע ההפסד הדרמטי 1:0 באצטדיונה הצנוע של לבאנטה במחזור הקודם, ובארסה עקפה את ריאל בדרכה לפסגה, בדיוק לקראת הקרב בקלאסיקו בסנטיאגו ברנבאו. לקינוח, הגיע גם פפ גווארדיולה וניצח 1:2 במדריד עם מנצ'סטר סיטי במשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות, באופן דרמטי לא פחות. ההדחה נראית מוחשית, ופברואר השחור הושלם. כעת, ביום הראשון של חודש מרץ, עלולה ריאל לאבד גם סיכוי אמיתי להיאבק על האליפות. אם תפסיד, היא תפגר בחמש נקודות אחרי היריבה הקטלונית, והמומנטום יהיה קטסטרופלי.

מישהו חייב לקחת מנהיגות על מנת לעצור את הסחף, והאיש שאמור לעשות זאת הוא הקפטן. סרחיו ראמוס הוא הדמות הדומיננטית ביותר על המגרש ובחדר ההלבשה, ומיד אחרי הפיאסקו מול סיטי הוא יצא בהכרזה חד משמעית: "אחרי ערב קשה מאוד, יש רק שתי אופציות – אנחנו יכולים לחשוב על ההפסד של אתמול או על הניצחון של מחר. אני בוחר באפשרות השניה. הראש והלב שלי כבר בקלאסיקו". זו אמירה מצוינת, כמובן, אך מתלווים אליה הספקות לגבי יכולתו המקצועית של הבלם שיחגוג החודש את יום הולדתו ה-34. חוזהו בריאל מסתיים ב-2021, ובימים אלה מתנהלים המגעים להארכתו. סביר שיוכתרו בהצלחה, אך המועדון נוהג להחתים שחקנים בגילו לעונה נוספת אחת בלבד, והסוף מתקרב. כאשר כל התארים העונה מתרחקים, לא יכול ראמוס להתעלם מהשאלה המטרידה – האם הזכייה האחרונה שלו במדים הלבנים כבר מאחוריו?


האם הזכייה האחרונה שלו במדים הלבנים כבר מאחוריו? (Gettyimages)

מבחינת רוח הלחימה אין שני לו, וזה לא ישתנה לעולם, אך מספר המחדלים בהגנה הולך ומאמיר בשנתיים האחרונות. לא לחינם העיר לא מכבר יראי, בלם בילבאו, לקראת המפגש מול ריאל: "ראמוס מבצע שגיאות רבות, וחבריו נאלצים לתקן אותן". במהלך פברואר השחור, הם לא הצליחו לעשות זאת, ואף הוסיפו טעויות משלהם. הפיאסקו מול ריאל סוסיאדד רשום בין היתר על שמו של ראמוס. הטעות בדרך לשער השיוויון של סלטה ויגו היתה של ראמוס. את השיוויון של מנצ'סטר סיטי נגח גבריאל ז'סוס בזכות מיקום לקוי של ראמוס, אשר אף הורחק לקראת הסיום כדי למנוע ספיגת שער שלישי.

ואם זה לא מספיק, הוא מעורר לא מעט שערוריות מיותרות. אחרי ההפסד לבאסקים מסן סבסטיאן, קילל הקפטן במילים שהנייר לא סובל את מרטין אודגור, הכוכב הנורבגי שמושאל מריאל. אחרי ההפסד ללבאנטה, הוא ביקר את השופטים בבוטות חריגה, ובריאל אפילו חששו כי ההתאחדות עלולה להשעותו. הכרטיס האדום שספג מול סיטי היה דווקא בגין עבירה עדינה וכלל לא אלימה, אבל היא שברה בצורת בת שנה ללא הרחקות, וגם גרמה לראמוס להשוות שיא שלילי בליגת האלופות – ארבעה אדומים בקריירה. בסך הכל, יש לו 26, כולל חמישה בקלאסיקו – שיא כל הזמנים.

טוב, ראמוס הוא שיאן ההופעות בקלאסיקו בכל הזמנים. את ההישג הזה הוא רשם במפגש הקודם מול בארסה, בתיקו המאופס בקאמפ נואו בדצמבר, עם משחקו ה-43 – אחד יותר בהשוואה לפאקו חנטו, מנואל סאנצ'יס, צ'אבי, וגם מסי. את הבכורה בקלאסיקו הוא ערך, באופן סמלי, ביחד עם הארגנטיני בנובמבר 2005. את שערו הראשון בקלאסיקו הוא הבקיע במרץ 2007, בדיוק כאשר הפרעוש התכבד בשערו הראשון אף הוא – במקרה של מסי היתה זו שלישייה היסטורית ששידרגה מאוד את מעמדו. הם חולקים היסטוריה משותפת על פני עשור וחצי, אבל בעוד מסי מתקרב בצעדי ענק לשיא הניצחונות בקלאסיקו בכל הזמנים, לראמוס כבר יש שיא אחר – שיא ההפסדים. 20 במספר, לצד 13 ניצחונות ועשר תוצאות תיקו.


ראמוס מול ז'סוס. ריאל מדריד זקוקה לו מול ברצלונה (Gettyimages)

ווינרים יודעים ללמוד מטעויות ולשאוב השראה מההיבטים החיוביים. אצל ווינרים, הרצון לנצח תמיד חזק יותר מהפחד להפסיד. ראמוס היה ונשאר ווינר, והוא לעולם לא יגיע לקלאסיקו עם רגשי נחיתות. גם כאשר הכל נגדו ונגד קבוצתו, הוא יאמין בכוחותיו. הוא הוכיח זאת אינספור פעמים, כולל שערים קריטיים כשהכל נראה אבוד. הכיבוש הכי מפורסם שלו היה, כמובן, השיוויון בזמן פציעות מול אתלטיקו בגמר ליגת האלופות ב-2014, בדרך לדסימה המיוחל, אבל הוא הבקיע בדקה ה-90 גם בקלאסיקו, בנגיחה מהגבהה מדודה של לוקה מודריץ' בנובמבר 2016, בדרך לזכייה באליפות. זה היה סוג של שחזור לשער הניצחון שלו, בנגיחה מהגבהה מדודה של מודריץ', בקלאסיקו במרץ 2013. לקראת המפגש הערב (ראשון ב-22:00), הוא נזכר ברגעים האלה בגאווה. הם מנחים אותו עכשיו. הוא רוצה להבקיע בפעם החמישית בקלאסיקו ולהשוות את מספר השערים למספר הכרטיסים האדומים.

ואולם, לפני שחושבים על התקפה צריך להתמקד במשימות השגרתיות בהגנה, וכאן נעוצה נקודת התורפה המרכזית של ראמוס. הקושי לשמור על ריכוז במשך כל 90 הדקות מאפיין אותו מאוד, והמחויבות חסרת הפשרות עלולה לעתים להוביל דווקא לקבלת החלטות לקויות מאוד. אחרי פברואר אומלל, כאשר הכל בורח, זו ההזדמנות של ראמוס להעניק את משחקו הטוב ביותר כדי להביא ניצחון ולהחזיר את ריאל לפסגה. הוא לא יוכל לעזור לחבריו בגומלין מול סיטי וגווארדיולה, ולכן זו בהחלט המשימה החשובה ביותר שלו העונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי