אנחנו יודעים מה עשית בקיץ האחרון: כך השתנתה לגדי קינדה הקריירה

גדי קינדה
גדי קינדה | ספורט1

החלטה אמיצה של בניון טרפה את הקלפים: פירוק האופוזיציה עם אינברום והציוות עם "הירושלמים" הפכו אותו לכוכב. איציק יצחקי על התובנות של חוגג מתקופת קלינגר ותכנית המגירה

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

בקיץ האחרון ישב יוסי בניון עם עצמו והתלבט. הסוגיה: החיבור בין גדי קינדה לאור אינברום לא נראה לו נכון בשביל הקבוצה, בשביל הקריירה של השחקן ובשביל המועדון. כשאתה מנהל מקצועי במועדון לחוץ כמו בית"ר, מספרים בקבוצה, אתה חייב לקבל החלטות שלפעמים לא קשורות לכדורגל. האופציות שעלו על הפרק בסיעור המוחות שקיים עם חבר קרוב: החלטה לממש את האופציה על אינברום ולנסות לפתור את השידוך ביניהם, או פירוק הקואליציה, אופוזיציה אם תרצו, כדי לאחד את חדר ההלבשה של בית"ר ירושלים ולגרום לאחד מהם לפרוח. הסוגיה של שחרור קינדה לא הייתה מעולם, לפחות מבחינתו של המנהל המקצועי, על הפרק. ההחלטה לא הייתה קלה, אבל בניון קיבל אותה: מקריבים את אינברום למען הקבוצה. כשמסתכלים מה יצא מזה, מבינים שההחלטה האמיצה הזאת כנראה הצילה שחקן שבגיל 26 הבין שזו כנראה ההזדמנות האחרונה שלו לפרוץ.

אבל רגע, כי עוד לפני הפריצה יש עוד כמה שלבים בדרך. וכדי לטפס הכי גבוה בסולם הערכים שמנסה בית"ר לבנות עבורו, קינדה צריך לעבור שלב אחר שלב בדרך כדי להבין שהמעידה הבאה, כמו במשחק סולמות ונחשים, יכולה להחזיר אותו כל כך אחורה בקריירה ולגלות על המשבצת הזאת את הפרצוף של המאמן המזוהה איתו יותר מכולם באשדוד, יוסי מזרחי. "הציוות עם אינברום היה לא משהו", הוא מודה. "ובסביבה של בנאדם זה אחד הדברים שקובעים הכי הרבה. מי אתה, מאיפה החברים שלך וכדומה. כשאתה עושה ניתוק מזה, זה יכול לעזור. הבילויים, החברים. כן, אפשר להבין את הניתוק. היום גדי מבין את השטויות שהוא עשה בעבר. הוא נמצא במועדון גדול וחייב להתנהג בהתאם ועושה את זה. כישרון תמיד היה לו".

בניון, אל תטעו, שיתף את רוני לוי בהחלטה הזאת עוד לפני שמונה למאמן. אבל הרומן בין קינדה לאינברום, ראוי לציין, הוא עניין שעלה על הפרק גם בתקופת ניר קלינגר – בעונה שעברה. גם אז, המאמן הבין שמשהו לא טוב מתבשל כשהצמד הזה נמצא יחד. העובדה שקינדה סבל מפציעות שונות הפרידה בניהם על המגרש, אבל גם קלינגר, שהוא המאמן היחיד שאימן את קינדה גם באשדוד וגם בבית"ר, חשב כך. "הבנו שעוד באשדוד הייתה בעיה. הבעיה עם קינדה הוא שהוא היה נגרר, ולא מוביל. לכן היה חשוב לפרק את זה. אינברום ילד טוב, ואין שום בעיה איתו. אבל יחד עם קינדה יוצאים דברים פחות טובים. החלטנו להפריד כוחות", אמר גורם בבית"ר ירושלים. קינדה הגיע בתקופת קלינגר, לאחר שיחה ארוכה שערך המאמן עם משה חוגג. "נכון, זה מיליון דולר", אמר לו קלינגר בינואר האחרון, "אבל קינדה הוא שחקן שאם תטפל בו נכון, תוכל עוד להרוויח עליו בעתיד. הוא שווה את הכסף". חוגג שלף את הארנק ועשה עסקה גדולה עם בן זקן: מיליון דולר, בתשלומים, תמורת חצי כרטיס. כעת, השניים יוכלו למכור אותו בסכום של שלושה מיליון דולר ומעלה, ללא תלות בצד השני, ולהתחלק ברווחים. כך או כך, כפי שפרסמנו לאחרונה, בבית"ר קיבלו החלטה כי לא ימכרו את קינדה בפחות מ-2.5 מיליון דולר, זאת בשל ההסכם עם אשדוד. "אם תגיע הצעה נמוכה יותר, חוגג לא ייתן אותו. הוא עשה עסקה מקצועית וכלכלית, צריך לחשוב גם על הכסף", אמרו.


לא יימכר תמורת פחות מ-2.5 מיליון דולר. גדי קינדה (אודי ציטיאט)

המהלך עם אינברום, מתברר, היה רק הראשון בתכנית הכלכלית של חוגג, שרואה בו לא רק שחקן שיכול להצעיד את בית"ר קדימה, אלא סוג של אקזיט. "הדבר הראשון שעשינו אחרי שפירקנו את השותפות עם אינברום הייתה לצוות אותו לאנשים נכונים", מספר גורם בצוות הרחב של בית"ר. "הצוות המקצועי דאג ששלושה שחקנים יקיפו אותו: קריאף, אזולאי ואדרי. קריאף מכיר את ירושלים יותר טוב מכל אחד אחר, אזולאי שנחשב מבחינתנו ל'ירושלמי' כבר היה כאן ואדרי הוא נדבך חשוב בחדר ההלבשה. ברגע שהוא הפך לאחד מהחבורה הזאת, דברים נשמעים ונראים אחרת".

אבל יש גם, כמעט שכחנו, גם עניין מקצועי קטן לסגור. זה התחיל בתחילת העונה, כשלוי ובניון הבינו שהם צריכים לשים את כל הקלפים על השחקן הזה. זה התחיל עם תרגול במרכז השדה לצד מיכאל אוחנה, אבל הפציעה של האחרון קלקלה את התכניות ושינתה גם את התכנית לגביו. משש, שמונה ועשר אצל קלינגר, רוני לוי הפך אותו לשחקן עם סגנון קצת שונה – שחקן קו שיכול להיכנס פנימה, או שחקן אמצע שנחשב לשחקן הכי התקפי, ללא הגבלות הגנתיות כפי שהוא מצפה משחקני הקו, בשלישייה הזאת. מזרחי מסביר ש"הוא הגיע לבשלות, וכדי לעשות את זה אתה צריך לקחת החלטות נכונות חלק ההתקפי. כשהוא שיחק אצלי באשדוד הוא לא הביא מספרים גדולים, אבל כישרון היה לו. בגיל 16 וחצי העליתי אותו לבוגרים. היום הוא יודע לזוז בזמן לעומק, לקבל את הכדור במקום הנכון. גדי עם שבעה שערים בבית"ר, עוד לא עברה חצי עונה".

"אבל רגע", אני שואל אותו. "גדי קינדה הוא הקשר הכי טוב בארץ?".
"הוא הקשר הוורסטילי הכי טוב בארץ", מתחכם מזרחי. "הוא יודע לעשות הגנה והתקפה. יש לו מנוע בגוף, הוא רץ בלי הפסקה. הוא רץ למקומות הנכונים היום ומביא מספרים. מה אתה צריך יותר משחקן כזה?. אבל יש גם חיסרון. גדי חייב להיזהר מפציעות. בית"ר חייבים לדעת לשמור אותו נכון ורק אז יפיקו ממנו הרבה. הוא היה צריך לפרוץ כבר לפני שלוש שנים".


"הוא היה צריך לפרוץ כבר לפני שלוש שנים" (אריאל שלום)

ואכן, התכנית לגבי קינדה השתנתה בקיץ. בשיחה עם בניון ולוי, קינדה שמע כי הנטייה שלו "לבוא אחורנית" חייבת להיעלם. לוי תרגל אותו שוב ושוב כשחקן כנף, כדי לחדד לו מסר ברור אותו הבהיר לו אחר כך: מהיום אנחנו מחפשים אותך קדימה, ולא אחורה. תחשוב כשחקן התקפה. זה עבד. קינדה נראה טוב במחנה, גם במשחקי ההכנה. "החליף דיסקט", בלשון אחד מחבריו לקבוצה. "הייתה לו נטייה ללכת אחורה, היום כל השחקנים מקבלים הוראות לדחוף אותו קדימה. רוני מבקש שיעשה תנועות לעומק כל הזמן, לתוך האזורים המסוכנים. וזה בא לידי ביטוי בשערים". "קינדה הוא מסוג השחקנים המוכשרים שזקוק לקבוצה מאוד מאורגנת, מאוד מסודרת וטקטית, ואז בתוך המבנה הקבוצתי הוא יכול להביא את הכישורים שלו לידי ביטוי וזה בולט", הוסיף גורם בקבוצה. "ברגע שיש בלאגן, זה שחקן שלא מוצא את עצמו".

פנינו גם לרס"ר רן בן שמעון. כמו רוני לוי, גם הוא לא אוהב להתעסק בענייני משמעת, אבל נאלץ להיות השוטר הרע כדי להשגיח מקרוב אחרי מעשיו. "גדי הוא אחד הכישרונות הכי גדולים שאימנתי בחיי, הוא ילד טוב בלבו ובנשמתו אבל הוא לא היה מספיק מאוזן בחייו – התנהגות מול כישרון. הכישרון שלו היה במקום אחד, אבל ההתנהגות במקום אחר", מודה בן שמעון, שגם בתקופתו ידע עליות ומורדות עם הנער המתבגר. "אבל", הוא מציין. "ראיתי אותו במשחק האחרון, משהו בו מאוד התבגר והתאזן. המטוטלת של קינדה נעצרה על האמצע. אין ראוי ממנו להצלחה, היא מגיעה לו".

אז מה יהיה בעוד מספר חודשים, תוהים בבית"ר, כשאוחנה יחזור. ובכן, לפי התכנית של הצוות המקצועי לגביו, נראה שהיא כלל לא אמורה להזיק לו. חזרתו של אוחנה בעוד מספר חודשים למגרשים לא אמורה להפריע לו. להפך. אם קינדה לא יימכר בקיץ, כפי שחוגג מצפה, מעמדו לא ייפגע. לפחות לפי התכנית הנוכחית של לוי, שכפי שכבר פרסמנו ימשיך בעונה הבאה, היא פשוטה: איינבינדר או מוחמד מאחור, אוחנה וקינדה לפניהם, או במקרים אחרים האחרון ישחק כשחקן כנף. "אוחנה לא יפגע בקינדה, אלא להפך. הוא יעשה אותו טוב יותר", הסבירו בבית"ר. "מה שעשה את קינדה לשחקן מוביל, אולי הכי טוב בארץ בעמדה שלו היום, זה לא הפציעה של אוחנה – אלא הרצינות שלו. זה, וההחלטה שבניון קיבל בתחילת העונה".

"כשהעליתי אותו בגיל 16 האוהדים של אשדוד הפגינו נגדי, אמרו שאני נותן לו לשחק בגלל ג'קי", מסכם יוסי מזרחי. "אתה יודע, הוא גדל אצל ג'קי בבית. היו שמועות, האוהדים צעקו לי 'אתה משתף אותו בגלל פרוטקציה', הוא משחק רק בגללו. אז מה אתם אומרים היום, ג'קי או לא ג'קי?".


 "חזרתו של אוחנה לא תפגע בקינדה, להפך" (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי