העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

אסף צור
אסף צור | אודי ציטיאט

דסה שמר על יציבות, סורו השתדרג, עמית כהן טרף את הקלפים, צור הפך למנייה בטוחה ופרדו גרם לשינוי משמעותי. בונוס: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הכי צעיר ששיחק השבוע. המדור של רום טל דן

(גודל טקסט)

אנדי הרצוג פרסם את סגל נבחרת ישראל לקראת צמד המשחקים נגד צפון מקדוניה וסלובניה ומתוך 23 שחקנים, רק שניים משתייכים לנבחרת הצעירה – מנור סולומון שהפך לחבר קבע בנבחרת הבוגרת ורז שלמה שהתכבד בזימון בכורה.

אתמול (שני) הסתיים המחזור השני של ליגת העל והליגה הלאומית וכמו בכל שבוע נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל וחלקם יקוו להשתבץ בסגל הלאומי כבר בפגרה הקרובה. בנוסף: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.

מקום 5 – אור דסה (קשר), הפועל רעננה (20)
דסה דורג בשבוע שעבר במקום הראשון, אך הוא יכול להתנחם בכך שהוא היחיד שנשאר בחמישייה. הקשר הציג עוד הופעה טובה והיה גם הפעם השחקן החשוב של רעננה בחלק ההתקפי. אמנם הוא לא כבש, אבל תרם שלוש מסירות מפתח, חמישה דרבילים מוצלחים, בישול שקבע את תוצאת המשחק ובעיקר נהנה מההגנה הלא מסודרת של בית"ר ירושלים. למרות ששיחק נגד שתי קבוצות צמרת, דווקא המחזור הבא נגד הפועל חדרה יהיה המבחן הראשון שלו העונה. גם נגד מכבי חיפה וגם נגד בית"ר הוא בלט בגלל השטח הרב שהותירו שתי הקבוצות וחדרה שאוהבת לעלות במערך של שלושה בלמים לא תעשה לו חיים קלים.

מקום 4 – איסמעילה סורו (קשר), בני יהודה (21)
הקשר מחוף השנהב פתח את עונתו השלישית בישראל ובדיוק כמו בעונה שעברה הוא בעיצומו של שדרוג מקצועי נוסף. נכון, הוא עדיין לא יעיל מספיק מבחינה התקפית, אך הוא הפך לשחקן החשוב ביותר במערך של יוסי אבוקסיס ובמשחק האחרון נגד מכבי תל אביב הסתדר בצורה נפלאה מול חוליית הקישור של הצהובים. שבעה חילוצי כדור היו לסורו מול האלופה בבלומפילד, יותר מכל שחקן קישור אחר במגרש. לאחר ההרחקה של דור פרץ, יצא הקשר הכתום לא מעט פעמים לשליש ההתקפי וחיפש את החלוצים עם כדורי עומק. אם השחקן המוכשר אכן יסיים גם את העונה הנוכחית בכתום, יוסי אבוקסיס יכול לחלום על פלייאוף עליון.


ממשיך להשתדרג. סורו (מאור אלקסלסי)

מקום 3 – עמית כהן (מגן שמאלי), הפועל רעננה (20)
ירדן כהן, המגן השמאלי הבכיר של הפועל רעננה ואחד ממצטייני העונה שעברה בקבוצתו של מחנם קורצקי,עדיין לא שב מפציעה וכנראה שאם היה כשיר, עמית כהן לא היה פותח בהרכב נגד בית"ר ירושלים. במקרה או שלא, הצבתו התגלתה כהחלטה טקטית מבריקה. נתחיל בהגנה – על אף היותו מגן שמאלי, הוא ימני ברגל. בדרך כלל זה אמור להיות חיסרון, אבל כהן שמר על לוי גרסיה השמאלי והצליח לעצור אותו בצורה מושלמת כאשר ניסה לפרוץ למרכז הרחבה. בצד ההתקפי, כהן לא חשש לעלות גבוה על בעוד גרסיה כלל לא ירד להגנה. יתרה מכך, לעומת מגנים קלאסיים, השחקן בן ה-20 נע למרכז המגרש ולא על הקו השמאלי, לשמחתו של עמית כהן מהלך כזה הוביל לשערו הראשון ברעננה וכמובן לגול ניצחון שיהוא יזכור עוד הרבה זמן.

מקום 2 – אסף צור (שוער), הפועל רעננה (21)
אסף צור הוא השחקן השלישי בהפועל רעננה והשוער היחיד בדירוג. עם כל הכבוד לאור דסה ועמית כהן, הניצחון של רעננה שייך קודם כל לשוער שהשאיר את הקבוצה בחיים למרות הלחץ של בית"ר ירושלים, גם אם חלק מאוהדי המפסידה לא אהבו את התנהלותו בדקות האחרונות. השוער הראשון של הנבחרת הצעירה עשוי בהחלט בעוד מספר שנים "לעלות כיתה" ולרשת את אפודת השוער בנבחרת הבוגרת. בשנים האחרונות נחשפנו לא אחת למונח "שוער העתיד", החל מברק לוי, עומרי גלזר ועד חביב אוחיון. המקרה של צור שונה. כבר בגיל 21 הוא צבר 50 משחקים בשתי הליגות הראשונות, ובעונה האחרונה שיחק יותר מ-30 פעמים בהרכב, דבר ששוער ישראלי בן 20 לא עשה למעלה משני עשורים. אז יכול להיות שהיו ויש עדיין שוערים ישראלים מוכשרים ממנו, אבל הבמה והשקט שצור מקבל מרעננה יכולים להפוך אותו למוצלח יותר ממתחריו וייתכן שכבר בעונה הבאה ישחק בקבוצה גדולה יותר.

מקום 1 – עוזיאל פרדו (חלוץ), הפועל אשקלון (20)
36 דקות הספיקו לשחקן ההתקפה לכבוש את שעריו הראשונים בקבוצת בוגרים ועל הדרך סייעו לאשקלון לרשום שלוש נקודות עם 1:3 על בית"ר תל אביב-בת ים. פרדו, שמושאל מבית"ר ירושלים, גרם לשינוי משמעותי בקבוצה של מוטי איוניר עם שני שערים מרהיבים בנגיחה ובתנועה נכונה ללא כדור שהסתיימה עם בעיטה בחלק החיצוני של הרגל. פרדו,ששיחק בנבחרת של הנוער של ישראל לפני שנתיים, יקווה להתברג בנבחרת הצעירה שבשלב זה ויתרה על שירותיו, אך אם ימשיך ביכולת הזאת, גם ניר לוין לא יוכל להתעלם והוא עשוי לזמן אותו במהלך קמפיין המוקדמות.

חלק ב', אירופה
הכובש המצטיין: ג'ונתן דייוויד (גיל 19. שני שערים ובישול)
קבוצה: גנט (בלגיה)
דייוויד נחשב לאחד הכישרונות הגדולים בליגה הבלגית. הקנדי בן ה-19 כבש ארבעה שערים בחמישה משחקים והוסיף עוד שני בישולים. במחזור האחרון הוא הוביל את גנט ל-2:3 על סרקל ברוז' החלשה. שמו של דייוויד עלה לאוויר כבר בתחילת הקיץ, כאשר כיכב במדי נבחרת קנדה במשחקי גביע הזהב וסיים כמלך שערים עם שישה שכללו שלושער במשחק האחרון של שלב הבתים נגד קובה ועוד גול בהדחה ברבע הגמר נגד האיטי. קנדה, שלא מייצרת כוכבים גדולים, נהנית מחלק התקפי נדיר – מלבד מדיווד, גם בן גילו ושחקן באיירן מינכן אלפונסו דיוויס מייצג את הנבחרת הלאומית. בגביע הזהב ב-2017 סיים גם הוא כמלך שערי הטורניר בגיל 16 בלבד. מעבר לליגה הבלגית, בה כבר הפך לשחקן הרכב קבוע, דיוויד יקבל הזמנות השנה גם בליגה האירופית וקמפיין מוצלח עם גנט עשוי להוביל למעבר למועדון בכיר.


כוכב נולד. דיוויד (Gettyimages)

השחקן הצעיר של השבוע: אדוארדו קמבינגה (גיל 16 ו-299 ימים)
קבוצה: ראן (צרפת)
הצבתו של אדוארדו קמבינגה בהרכב של מחזיקת הגביע הצרפתי היא כבר עניין שבשגרה. למעשה, האנגולי שניצח במו רגליו את האלופה פריז סן ז'רמן במחזור השני לא הפסיד אף דקת ליגה בארבעת המחזורים הראשונים של הליגה. לעומת שלושת המשחקים הראשונים של ראן, הפעם היא ספגה הפסד בכורה לניס והשחקן בן ה-16 לא בלט יותר מדי. למרות התוצאה, ראן ניצבת לצד פ.ס.ז', ניס ואנז'ה בצמרת הגבוהה עם תשע נקודות וקמבינגה ממשיך להפוך לאחד הסיפורים המרתקים בליגות הבכירות. גם אם ראן תאבד גובה בהמשך העונה, ערכו של הקשר הצעיר אמור רק לעלות בזכות דקות משחק משמעותית בבמה גדולה כמו הליגה הצרפתית.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי