גם הקורונה לא תעצור אותו: ראיקוביץ' בדרך הנכונה להיות אחד הטובים בעולם

פרדראג ראיקוביץ'
פרדראג ראיקוביץ' | FRANCOIS NASCIMBENI/AFP via Getty Images

"הטוב בעולם לגילו" נחת במכבי ת"א בגיל 19 ולא זכה להערכה, אפילו לבוז. כיום הוא שובר שיאים בצרפת ומחזיק במספרים כמו של קורטואה ואליסון. ענבל מנור מסביר כיצד זה קורה בריימס

(גודל טקסט)

ינואר 2020. ריימס סבלה במשחק רבע גמר גביע הליגה מול שטרסבורג. בדקה ה-75, רבע שעה אחרי שקבוצתו נותרה ב-10 שחקנים, ניגש פרדראג ראיקוביץ' לבלם שלו יונס עבדלחמיד ואמר: "תסגרו הכל ותפסיקו לתקוף, בואו נלך לפנדלים, אני אעשה שם את העבודה". עבדלחמיד העביר את המסר לקפטן רומאו וזה מסר את ההוראה לשחקנים. ראיקו עמד במילה בדו קרב. בתקשורת הצרפתית יצאו מגדרם: "מפלצת. הוא מזכיר את יאן אובלק".

עונת הכדורגל בסכנה. נגיף הקורונה מאיים בעצירת כל אירועי הספורט, אבל מה שעשה השוער הסרבי העונה לא יימחק ולא יישכח. כשהכל יחזור לשגרה, אקס מכבי תל אביב יהיה מבוקש מאוד. השבוע, צוטט נשיא ריימס כאומר: "אני מאוד רוצה שראיקוביץ' יישאר איתנו לפחות עוד שנה. אני מקווה שזה יקרה, אבל אחרי הכל, זה הכדורגל…".


ראיקוביץ' ובעיטות מ-11 מטר, סיפור אהבה

נתחיל מהסוף. ראיקוביץ' הוא עמוד התווך בעונה חלומית של ריימס – המדורגת חמישית בטבלה. ההגנה שלה היא הטובה בצרפת וספגה 21 שערים. בחמש הליגות הבכירות ביבשת, רק ריאל מדריד ספגה פחות. השוער הסרבי שמר על רשת נקייה ב-12 משחקי ליגה והוא אחד מארבעה שעשו זאת בטופ היבשת לצד טיבו קורטואה. הוא מחזיק בנתונים מדהימים של 79 אחוזי הצלות (שלישי באירופה) ו-0.65 שערי חובה למשחק – רק אליסון מליברפול מחזיק בממוצע טוב יותר.

עם כל הכבוד למספרים, העונה הגדולה של ראיקו לא הייתה נצרבת בתודעה ללא גולת כותרת. אצל הסרבי, הסיפור הוא פנדלים. הסרבי עצר העונה ארבעה מחמישה פנדלים שנבעטו לעברו בליגה. אין שוער בליגה הצרפתית שעשה זאת מאז ש"אופטה" החלו לאסוף נתונים בעונת 2006/7. אין שוער שעשה זאת העונה בליגות הבכירות באירופה. וויסאם בן ידר ממונאקו הוא היחיד שהצליח להכניע את השוער מהנקודה הלבנה.


הסיפור הגדול הוא עצירת ארבעה מחמישה פנדלים (Agence Nice Presse / Contributor)

בעידן המודרני, טוב שיש לכדורגלן מומחיות בולטת וצרובה. זה עוזר לו להגדיר את עצמו, להבדיל את עצמו, לפתח סביב עצמו הילה ולגרום ליריבים להרתעה. האמת, ראיקוביץ' ופנדלים זה סיפור אהבה שהתחיל ברבע גמר אליפות אירופה לנוער ב-2013. אז הוא עצר פעמיים בחצי הגמר מול פורטוגל בדרך לזכייה. במונדיאל עד גיל 20 ב-2015, הסיפור חזר על עצמו. ראיקו עצר פעמיים, סרביה עברה את ארה"ב והמשיכה עד זכייה בטורניר.

בשבת, ראיקוביץ' עשה זאת שוב מול ברסט בדרך לניצחון 0:1. שבוע קודם, "מחולל הניסים" בלט ב-1:1 עם מונאקו. "כמות הנקודות שהוא הביא לנו מדהימה", אמר המנהל הספורטיבי של ריימס מתיו לאקור. "הוא מרגיש את המשחק ברגעים טובים ורעים. בדרך כלל הוא עוצר כדור אחד או שניים במשחק, אבל תמיד ברגעים מכריעים. הוא תמיד מרוכז ומשפיע על הקבוצה גם בזכות משחק הרגל שלו. אנחנו משחקים עם 11 שחקני שדה".

הבחירה האסטרטגית במכבי תל אביב השתלמה
לאקור נחשב לאחד מאדריכלי העסקה שמוגדרת היום בצרפת כלא פחות מגניבה. ריימס, על פי פרסומים בצרפת, שילמה כחמישה מיליון יורו. היא עקבה אחריו במשך שלושת החודשים האחרונים של עונת 2018/19, בה כזכור מכבי תל אביב שייטה לאליפות ללא מתחרה. "אהבנו את המנהיגות והשלווה שלו. יש לו כריזמה והוא משרה ביטחון על הקבוצה ועל ההגנה", אמר לאקור.

פלאשבק. ראיקוביץ' נרכש על ידי מכבי ת"א בסוף אוגוסט 2015, אחרי ההעפלה לשלב הבתים בליגת האלופות. מה שקורה איתו עכשיו זה הגשמת החזון של מיץ' גולדהאר וג'ורדי קרויף. אז, תוך כדי חגיגות ההעפלה, הם החליטו יחד להביא שוער לטווח ארוך שגם יכניס למועדון כסף ממכירה עתידית. ראיקוביץ', כאמור אלוף אירופה ואלוף עולם, הגיע תמורת כשלושה מיליון יורו למרות שלל הצעות ממועדונים גדולים בהרבה, במיוחד מגרמניה.


מגשים את החזון של גולדהאר, בינתיים בליגה הצרפתית (Anthony Dibon / Contributor)

"ראיקוביץ' קיבל החלטה אסטרטגית מחושבת. הוא יכול היה לחתום בגיל 19-20 בקבוצה גדולה באירופה, אבל ידע שלא ישחק. הוא הבין שבנוסף לאימונים, זה הזמן שלו לשחק. לפיכך הוא בחר בפרויקט בתל אביב. הוא אמר לעצמו 'אשחק לפחות שנתיים ברמה גבוהה ובמפעלים האירופיים'. בגיל 22, היו לו יותר מ-100 הופעות", סיפר בימים האחרונים לאקור.

מה קרה אחרי שנתיים שגרם לראיקוביץ' להישאר עוד שנתיים בתל אביב? על פי לאקור מדובר פשוט באסטרטגיה. "הבחירה האסטרטגית הבאה שלו הייתה מועדון כמו ריימס. היה לו ביקוש גדול כי הוא רשם הופעות נהדרות למרות הרמה בליגה שלו. הוא רצה מועדון בליגה בכירה בו יוכל לשחק ולעשות עוד צעד בדרך לכניסה בדלת הראשית למועדון מהטופ".

בדרך הנכונה להיות "הטוב בעולם" בכל גיל
ראיקוביץ' הוא טיפוס מיוחד. שונה. קצת ילד. בכתבה שפורסמה עליו בל'אקיפ בשבוע שעבר, תיאר אותו מאמן נבחרת סרביה לשעבר סלאבו מוסלין כ"בחור מצחיק". גם בריימס נשבו באישיות שלו, בכריזמה וביכולת שלו "להשתנות" כשהוא עולה על כר הדשא. ציפו שם לתקופת התאקלמות כשהסרבי הגיע להחליף את אדואר מנדי שעבר לראן. בסוף אוגוסט, כשעצר את הפנדל הראשון מול ליל, החלו אנשי המועדון להרגיש שעשו עסקה גדולה וקיבלו מנהיג. "גם לפני כן הוא היה מצוין", אמרו שם.

יכול להיות שראיקוביץ' היה צריך עוד שנתיים כדי להרגיש שהוא בשל לקפיצת המדרגה. צריך להבין שלישראל הגיע כסופרסטאר עם מניירות. חבר בכיר בדור הזהב של הכדורגל הסרבי. לחברים שלו, כמו סרגיי מילינקוביץ' סאביץ' מלאציו, כבר הדביקו תגי מחיר של עשרות מיליונים. מכבי ת"א לא הייתה גדולה עליו, להפך. היא הייתה צעד מחושב בדרך שהותוותה לו. מגיל קטן אמרו לו שהוא גדול ושיהיה גדול. למזלו, לימדו אותו גם סבלנות.


הסבלנות השתלמה ובגדול. ראיקוביץ' נפרד ממכבי ת"א (דני מרון)

סבלנות למשל, זה משהו שלא קיים במציאות של הכדורגל הישראלי. מה שבטוח הוא שהמקרה שלו הוא שיעור ענק לכדורגל הישראלי על עסקניו, פרשניו ואוהדיו. ראיקוביץ' היה מוערך כששיחק כאן, אבל לא מספיק. תג המחיר תמיד הלך לפניו. סימן לו את הדרך. כל טעות שלו הוקצנה, כל פעולה נבחנה ביחס לשלושה מיליון יורו. כל קיץ שעבר ללא מעבר גדול גרר בוז וספקות. ועוד לא דיברנו על בדיחות "הטוב בעולם לגילו", תואר שלהזכירכם ניתן לו על ידי כלי תקשורת בכירים בעולם.

בעונה הראשונה של הסרבי, שוחח כותב שורות אלו עם אלכסנדר סאריץ'. שוער העבר של הפועל ירושלים עבד עם ראיקוביץ' בנבחרת סרביה הצעירה. "מועדון כמו מכבי ת"א צריך להיות סבלני כדי לקבל שוער ברמה עולמית…", הוא אמר אז. קל להגיד, אבל בדיעבד הוא צדק בגדול. "ראיקוביץ' תמיד היה אחד שמתחיל לאט ומסיים ראשון". מכבי ת"א, שהרוויחה בקיץ, עשויה להרוויח עוד כשראיקו וריימס יחליטו שהוא בשל למעבר הבא. אייאקס כבר עוקבת. לא יזיק שראיקוביץ' ודושאן טאדיץ' מחזיקים בסוכן משותף.

המעבר לצרפת עזר לראיקוביץ' לנצח במאבק נוסף – קרב הירושה על אפודת השוער הראשון בנבחרת סרביה. יורו 2020 צפוי להידחות, גם משחק הפלייאוף של הסרבים בנורבגיה כמובן, אבל עוד לפני ההסלמה, בסרביה עסקו בשבוע שעבר בסוגיית השוער. "כמו שאני לא מוטרד מהסטטיסטיקה שאומרת שאני השוער החמישי בטיבו באירופה, אני לא מוטרד מההחלטה של המאמן לגבי ההרכב", אמר ראיקוביץ'. "הכי חשוב לנצח באוסלו, להתקדם למשחק המכריע בבלגרד ולעלות ליורו. אני חוזר, לשחק בנבחרת סרביה זה קדוש מבחינתי". הילד כבר בן 24. הילד התבגר. אולי כבר לא הטוב בעולם בגילו, אבל בדרך הנכונה להיות כזה.




גם ניימאר מצא את עצמו מתוסכל מראיקוביץ' (FRANCOIS NASCIMBENI/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי