נדרש חבל הצלה: מה יחייה את הקריירה הדועכת של ג'יידון סאנצ'ו?

play
ג'יידון סאנצ'ו, קשר מנצ'סטר יונייטד | רויטרס
צפו בדרמת הענק בתוספת הזמן: ארסנל ניצחה 1:3 את מנצ'סטר יונייטד 04:20

מיהלום מבוקש עם פוטנציאל אינסופי הכוכב האנגלי דעך במהירות הבזק. החמצת הפנדל הגורלית, הריב הפומבי עם טן האח והמחזרת שלא ממש נראית כמי שתחזיר אותו למסלול הנכון

(גודל טקסט)

לפי הדיווחים האחרונים, פנרבחצ'ה מגששת אצל מנצ'סטר יונייטד לגבי החתמה אפשרית של ג'יידון סאנצ'ו. חלון ההעברה בטורקיה עדיין פתוח, ובהנהלת הקנריות מאמינים שהם יכולים להציע עסקה משתלמת לכוכב האנגלי. זה יכול להיות רעיון מבריק כשאתה בן 33, אבל שמועות על מעבר אפשרי לאיסטנבול בגיל 23 יכולות להעיד רק על דבר אחד – המצב קשה. המשבר של סאנצ'ו באולד טראפורד כה עמוק ומתמשך, שהוא מאיים להרוס עד היסוד את הקריירה שלו. זה כבר ממש לא משעשע, וכישרון שנחשב עד לפני שנתיים וקצת לאחד הבולטים והמבטיחים בתבל חווה התרסקות בקנה מידה קולוסאלי. העסק רק הולך ומחמיר בימים אלה, ונדרש חבל הצלחה על מנת להחזיר את סאנצ'ו לפסים הנכונים. ולא – חוזה בפנרבחצ'ה ממש לא עונה על ההגדרה.

התסריט הזה קודר גם בהשוואה לתחזיות הפסימיות ביותר של הספקנים. רוב הפרשנים חזו משהו אחר לגמרי כאשר השדים האדומים השלימו את רכישתו של סאנצ'ו מבורוסיה דורטמונד תמורת 85 מיליון יורו בקיץ 2021. העסקה הזו הבשילה במשך זמן רב, כי הסקאוטים של מנצ'סטר יונייטד החלו לעקוב אחרי היהלום הצעיר הנוצץ עוד כאשר הוא היה באקדמיה של מנצ'סטר סיטי. למעשה, היתה זו אחת הסיבות המרכזיות לאובססיביות בה רדף המועדון אחרי החתמתו. סאנצ'ו ברח בזמנו מהיריבה העירונית להאכזבתו של פפ גווארדיולה, עוד לפני שקיבל צ'אנס בסגל הבכיר – בעצם, כך הוא תירץ את ההחלטה לעבור לגרמניה. מה יכול להיות מושך יותר מלהביא לאולד טראפורד את האיש שהיה אמור ללבוש את מדי התכלת?

הסיבה השניה היתה חשובה יותר וגם פשוטה יותר – נכון ל-2021 היה המוניטין של סאנצ'ו גבוה, והפוטנציאל שלו הרגיש כמעט אינסופי. שיתוף הפעולה שלו עם ארלינג הולאנד במדים הצהובים-שחורים בבונדסליגה היה מופלא, ולחובבי הכדורגל היה עצוב כאשר הצמד הזה התפרק בעקבות מעברו של סאנצ'ו למנצ'סטר. ההבנה ביניהם היתה לעתים טלפתית, והיכולת של סאנצ'ו למסור לשטחים הפנויים, בדיוק מופתי ובעיתוי מושלם, הניבה תוצאות מזהירות והנאה אסתטית צרופה. את הפרק בבורוסיה סיים סאנצ'ו עם 50 שערים ו-60 בישולים ב-137 משחקים בכל המסגרות, ואלה נתונים סטטיסטיים חלומיים עבור בחור בן 21. משם, מסלול הנסיקה היה לכאורה פנוי, אבל ההמראה נעצרה לחלוטין ברגע שדרך במנצ'סטר.

ג'יידון סאנצ'ו, שחקן מנצ'סטר יונייטד
ההמראה נעצרה לחלוטין ברגע שדרך במנצ'סטר. סאנצ'ו | רויטרס

הבעיות בולטות אפילו יותר כאשר משווים את התאקלמותו של סאנצ'ו במנצ'סטר לזו של הולאנד עצמו. הנורבגי הגיע לעיר שנה אחת מאוחר יותר, תמורת סכום העברה נמוך יותר מתוקף סעיפי חוזהו בדורטמונד, ושבר שיאים כבר בעונתו הראשונה שהסתיימה בטרבל. וסאנצ'ו? הוא לא מיצה אפילו אלפית מההבטחה, ואוהדים יתקשו כיום להיזכר במשחקים בהם בלט באמת. מיותר אפילו לדבר על חוסר יציבות, כי ההופעות החיוביות היו מעטות מאוד. אף אחד לא יכול לשים את האבצע על הסיבות המדויקות לכך, אבל ברור שמדובר במכלול רחב של בעיות, ויש להניח כי גם למצבו הנפשי של סאנצ'ו יש השפעה ישירה וחיונית על ההתפתחויות.

עד כמה להחמצת הפנדל בדו קרב מול איטליה בגמר יורו 2020, ולמתקפה הגזענית שבאה בעקבותיה, יש חלק בעלילה? רק סאנצ'ו עצמו יודע זאת. שני הגיבורים הטרגיים הנוספים לא הושפעו מכך – בוקאיו סאקה רק הלך והתעצמם בארסנל עד שהגיע למעמד של כוכב על, ומרכוס רשפורד עושה קריירה טובה, גם אם היו לו מעידות לאורך הדרך. היותם שחקני בית בארסנל ובמנצ'סטר יונייטד בוודאי לא הזיקה להם. לעומתם, נאלץ סאנצ'ו להסתגל למועדון חדש עבורו מיד אחרי ההרפתקה ההיא בוומבלי, והוא לא מצא את מקומו עם אף מאמן.

אולה גונאר סולשיאר ראה אותו בעיקר באגף הימני, וספג על כך ביקורת, למרות שבדורטמונד הצטיין סאנצ'ו במשחקים רבים בעמדה זו. הכימיה עם ראלף ראנגניק כמאמן זמני מעולם לא נוצרה. ואז הגיע אריק טן האח שביקש להחתים את בן טיפוחיו אנתוני מאיאקס תמורת 100 מיליון יורו, ובכך סימן לסאנצ'ו עד כמה הוא שולי בתוכניותיו. באגף השמאלי יש לו מתחרים רבים יותר, בדמותם של רשפורד ואלחנדרו גרנאצ'ו שתמיד נראה דומיננטי. בהיעדר אופק מקצועי אמיתי, סאנצ'ו נבל עוד יותר, וזה גרם לו לאבד לחלוטין את המקום בסגל אנגליה.

מרכוס רשפורד עם ג'יידון סאנצ'ו שחקני נבחרת אנגליה
מרכוס רשפורד עם ג'יידון סאנצ'ו שחקני נבחרת אנגליה | רויטרס

אז בעוד חניכיו של גארת סאותגייט שיחקו בקטאר, שם הודחו ברבע הגמר בידי צרפת, נשלח סאנצ'ו להולנד כדי לקבל טיפולים אצל אנשי מקצוע עליהם סומך טן האח. המאמן טען אז כי לשחקן יש "בעיות פיזיות ומנטליות" שלא איפשרו לו להיות חלק מהקבוצה, והוא שב לאימונים רק בינואר, ולמשחקים רק בפברואר. מהות הבעיות המדוברות לא נחשפה, וכלל לא בטוח שסאנצ'ו אישר לטן האח לדבר בפומבי על המצוקה המנטלית איתה הוא מתמודד. סוגיות מסוג זה עלולות להיות עדינות, ונדמה כי היחס של הבוס לא הועיל לסאצנ'ו. הוא אמנם זכה לתשואות מהקהל כאשר שב למגרשים, אבל מערכת היחסים עם טן האח נותרה מתוחה ומאולצת. כעת, היא הידרדרה לשפל חדש בנסיבות שלא חייבו זאת כלל.

אחרי ששולב ג'יידון 3 פעמים כמחליף בלבד בתחילת הליגה, הוא נותר מחוץ לסגל למפגש הטעון מול ארסנל, ואנשים הרימו גבה. טן האח נשאל על כך במסיבת העיתונאים, והשיב בבוטות האופיינית כי החלטתו נבעה מהופעות לא מספקות של סאנצ'ו באימונים. כאן תמה סבלנותו של השחקן, שפירסם פוסט תקיף, הדף את הטענות על חוסר מקצוענות, וטען "אל תאמינו לכל דבר שאתם קוראים. התאמנתי במלוא הרצינות השבוע. הייתי השעיר לעזאזל במשך זמן רב מדי, וזה לא הוגן". המסר לטן האח לא מוסתר כלל, ואם מפרשים את הדברים כפי שנאמרו, הרי שסאנצ'ו מאשים אותו בשקר מכוון ובהפיכתו לדמות שסופגת טענות לא צודקות באופן קבוע.

הפיצוץ הזה מגדיל מאוד את סימני השאלה שמרחפים מעל המשך הקדנציה באולד טראפורד. אם מאמינים לצהובונים, בקיץ הציעה הנהלת מנצ'סטר יונייטד את סאנצ'ו לצ'לסי במסגרת עסקה אפשרית שהיתה שולחת את מארק קוקורייה למנצ'סטר לעמדת המגן השמאלי הבעייתית. ואמנם ג'יידון מעולם לא הסתיר את אהדתו לכחולים, אבל זו היתה הצעה מעליבה למדי בהתחשב במעמדו שלה המגן הספרדי בסטמפורד ברידג', והיא גם לא יצאה לפועל. כעת, חלון ההעברות באנגליה כבר סגור, והאופציות בעקבות הפיצוץ מצומצמות ביותר.

שחקן מנצ'סטר יונייטד ג'יידון סאנצ'ו מחליף את אנטוני
שחקן מנצ'סטר יונייטד ג'יידון סאנצ'ו מחליף את אנטוני | GettyImages

סאנצ'ו לא נוטה לחשוף את דעותיו, ולכן עוצמת סערת הרגשות שלו בעקבותה ההאשמות של טן האח חריגה. סביר להניח שהוא באמת חש נבגד, והמאמן חצה לדעתו את הקווים האדומים, במיוחד בהתחשב בעובדה כי ההולנדי יודע על בטחונו העצמי הנמוך והבעיות הפסיכולוגיות המלוות אותו. מנגד, הגיוני להניח כי טן האח ינצל את התקרית על מנת לדחוק את סאנצ'ו לפינה רחוקה עוד יותר – הוא הרי שומר אמונים לשחקנים שהוא מכיר והביא לקבוצה, ואנטוני מקבל אצלו אוטומטית אשראי בלתי מוגבל למרות תפוקתו הדלה. ואם זה המצב, הקרע צפוי להעמיק בחודשים הקרובים, לקראת פרידה אפשרית בינואר.

מצד אחד, יהיה זה אקורד סיום צורם מאוד לקדנציה של סאנצ'ו במועדון שתלה בו תקוות כה רבות בתחילת הדרך. מצד שני, זה יהיה חיוני על מנת לנסות להציל את הקריירה. לבחירת היעד הבא תהיה חשיבות עצומה, וחובבי הכדורגל הטהור והיצירתי יקוו שלא איבדנו את סאנצ'ו לתמיד. אולי הוא יהיה מסוגל למצוא סביבת עבודה חדשה בה יוכל לחזור לרמה שאפיינה אותו בדורטמונד, אבל בינתיים בתקשורת מדברים על פנרבחצ'ה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי