הפה שלי ואני: אנטוניו קונטה לא מסוגל להפסיק להתלונן ולהתבכיין

אנטוניו קונטה | FRIEDEMANN VOGEL / Contributor

אינטר הציגה את העונה הטובה ביותר מאז האליפות האחרונה שלה, אבל גם זה לא מנע מהמאמן להתכתש עם ההנהלה בכל הזדמנות. ב-22:00 בספורט1: הוא ינסה להוביל את הנראזורי לתואר ראשון אחרי תשע שנים

קבוצות: אינטר
(גודל טקסט)

עד לפני שבועיים-שלושה, היה קשה למצוא מישהו באיטליה שהאמין שאנטוניו קונטה ימשיך באינטר לעונה נוספת. לא בטוח שאפילו קונטה עצמו האמין בזה, אחרי שהחליט לשבור את הכלים באופן חד צדדי, אך טיפוסי, רגע אחרי ה-0:2 על אטאלנטה במחזור האחרון. הוא דיבר אז על "שנה קשה מאוד מבחינה אישית". על מאבק אינטנסיבי. הוא הרים לעצמו ולשחקנים ובמקביל, יצא למתקפה ברורה נגד ראשי המועדון. "אנחנו צריכים להשתפר בכל התחומים, כולל מחוץ למגרש. מועדון גדול צריך להגן על השחקנים שלו", אמר.

"אני לא חושב שהעריכו את העבודה של השחקנים ולא חושב שהעריכו את העבודה שלי. כולנו קיבלנו אפס הגנה מהמועדון. אני לא אוהב שאנשים קופצים על העגלה – הם צריכים להיות שם בתקופות טובות ורעות, ובאינטר, אני מצטער להגיד, זה לא המצב. כולנו חטפנו חרא במשך חודשים בלי שום הגנה", המשיך והוסיף עקיצה: "אני צריך לדבר עם הנשיא, אבל הוא בסין עכשיו… אם רוצים לסגור את הפער מיובנטוס, צריכים להיות חזקים על המגרש ובעיקר מחוצה לו".

באיטליה היו תמימי דעים. נאום החרא יוביל את קונטה החוצה אחרי עונה אחת. קשה להגיד שמישהו היה מופתע. במשך כל העונה קונטה עשה מה שקונטה עושה תמיד – מתלונן. על הכל. ובלי הפסקה. אלא שאז אינטר יצאה לגרמניה להשלמת העונה בליגה האירופית ושם היא דילגה מעל חטאפה, הרשימה מול לברקוזן ודרסה את שחטאר. כעת, הנראזורי רחוקים משחק מתואר ראשון אחרי תשע שנים. האם עכשיו קונטה יפסיק להתבכיין?

אנטוניו קונטה | UEFA – Handout/UEFA via Getty Images

המינוי של קונטה היה קריאת תיגר ברורה של אינטר על יובנטוס. אחרי תשע שנים בלי תואר, שמונה בהן הקבוצה לא מסיימת מעל המקום הרביעי, 12 מאמנים שונים ושלל סיפורים מביכים על עימותים בין שחקנים והנהלה, אינטר הלכה על האיש שהתחיל את השושלת הנוכחית של יובה. לצד שכר של 11 מיליון יורו, קונטה קיבל במהלך העונה חבילת רכש בשווי קרוב ל-200 מיליון יורו. המועדון שלח הביתה את כל הכוכבים הסוררים אותם המאמן לא רצה, אבל דווקא קונטה הנמיך ציפיות: "ייקח זמן להפוך את אינטר למצליחה".

צפו באינטר מפרקת את שחטאר בדרך לגמר

ועדיין לא הפסיק להתלונן. כבר במסע המשחקים באסיה בקיץ שעבר, שבועות אחרי שמונה, דיבר על התנהלות איטית בחלון ההעברות ועל פי דיווחים, ננזף על ידי הבעלים הסיני סטיבן ז'אנג. אינטר פתחה טוב את העונה עם שישה ניצחונות רצופים לפני שהפסידה ליובה בדרבי ד'איטליה. ליגת האלופות הייתה סיפור אחר. בבית המוות שכלל את ברצלונה ודורטמונד, חוסר הניסיון בא לידי ביטוי. הנראזורי ספגו שער מאוחר ב-2:1 בקאמפ נואו ואיבדו יתרון 0:2 בדרך להפסד בגרמניה בנובמבר. שם, הגיעה התפרצות נוספת.

קונטה השתמש בביטוי: "טעויות גדולות" כשדיבר על בניית הסגל וההכנה לעונה. "חוץ מדייגו גודין, אף אחד כאן לא זכה בכלום. השחקנים חסרי ניסיון, יש לנו סגל מצומצם מבחינה מספרית ומבחינת איכות. יש שחקנים שצריכים לשחק כל הזמן ואנחנו משלמים על זה בטווח הארוך. אני כועס כי זה מבטל את העבודה הטובה". גם הסיפור הזה לא עבר בשקט. ימים ספורים לאחר מכן, פורסם שהמאמן זכה להגנה משטרתית לאחר שמכתב ובו איום על חייו וקליע נשלח למשרדי המועדון. קונטה טען ששמע על המקרה מהתקשורת.

בינואר, אינטר החלה לאבד גובה בליגה עם שלוש תוצאות תיקו רצופות ולפגרה הכפויה של הקורונה יצאה אחרי שהפסידה ליריבותיה יובנטוס ולאציו והתרחקה מהסקודטו. פאסט פורוורד שלושה חודשים קדימה. הליגה חודשה וקונטה מצא סיבה נוספת להתלונן – הפעם על לוח המשחקים. "גאזטה דלו ספורט" שלפו מהארכיון שלל אייטמים בהם נשמע קונטה רומז על קונספירציות כאלה ואחרות בשיבוץ המשחקים.

אנטוניו קונטה. ההרכב יישאר זהה | Mattia Ozbot/Soccrates/Getty Images

זה קרה, אגב, גם בפרמיירליג כשקונטה אימן את צ'לסי. אחרי אחת מיני תלונות רבות, פיל נוויל העלה תיאוריה מעניינת: "הוא מדבר יותר מדי על עייפות ועל לוח המשחקים, מתלונן על המשחקים שאחרי ליגת האלופות. כנראה שהוא מנסה להבהיר נקודה לגבי גודל הסגל ושהוא לא קיבל את השחקנים שרצה. כשמאמן מתלונן כל הזמן, זה משפיע על הקבוצה".

אינטר סיימה את עונת 2019/20 במרחק נקודה מיובנטוס. זה אולי קצת משקר, אבל הרבה יותר טוב ממינוס 21 בעונת 2018/19. לאינטר הייתה את ההגנה הכי טובה בסרייה A, היא לקחה הכי הרבה נקודות מאז עונת הטרבל עם ז'וזה מוריניו, הפסידה הכי מעט משחקי ליגה וגם שברה שיא מועדון בהבקעת שערים בכל המסגרות (111). במילים אחרות, אינטר עשתה צעד משמעותי בדרך למטרת העל שהיא לסיים את השושלת של יובה. אז מה רוצה קונטה? מדוע הוא טען ש"המקום השני הוא רק הראשון מבין הלוזרים?"

באיטליה טוענים שווינר טבעי כמוהו הרגיש שהאליפות הייתה על הרצפה. הרגיש שנשאר לבד לספוג את האש בתקופות הרעות. כשקונטה דיבר על "אנשים שקופצים על העגלה", הוא התכוון כנראה לבפה מארוטה המנכ"ל, שטען בסיום העונה שההישגים נותנים אישור: "למודל החדש שיצרנו השנה". כשהמאמן הרגיש שמישהו מנסה לקחת ממנו קרדיט, הוא איבד את זה. וכשקונטה מאבד את זה, כולם צריכים לדעת.

רומלו לוקאקו ולאוטרו מרטינס | Lars Baron/Getty Images

"קונטה טוען שהמועדון אשם. אולי ראוי שמישהו יעצור אותו. הוא מאמן מצוין שכל הזמן מדבר בפומבי ומתלונן, כאילו מנסה להראות שהכישלונות לא באשמתו, על באשמת אחרים", צוטט בנושא לוצ'אנו מוג'י, המנהל הספורטיבי של יובנטוס לשעבר. המשפט הזה שיקף את הלך הרוח רק בתחילת החודש. לאיטליה נמאס מקונטה הבכיין. המתלונן. התקיף. שרק מחפש אשמים. הוא נראה רגע לפני עוד פרידה רעה.

בואו נחזור מעט אחורה. קונטה שיקם את יובנטוס אחרי פרשת הקלצ'ופולי והוביל אותה לשלוש אליפויות רצופות בתחילת העשור. הוא התפטר ביולי 2014 ביום השני אחרי פתיחת האימונים ובטענה כי "יהיה קשה לזכות בתארים". חודשיים קודם לכן, אחרי שיובה הודחה בחצי גמר ליגת האלופות, היה המאמן חתום על המשפט המפורסם: "אי אפשר לאכול במסעדה של 100 יורו כשיש לך בכיס רק שטר של 10". המסר היה ברור.

קונטה שיקם גם את איטליה והוביל את האזורי לרבע גמר יורו 2016. הוא זכה באליפות עם צ'לסי בעונתו הראשונה ובגביע האנגלי בשנייה, אבל גם שם הטענות חזרו על עצמן. לא השחקנים שרציתי. לא העסקאות שביקשתי. לא מכבדים אותי מספיק. "אני לא מבין למה אתם לא מפעילים לחץ על מאמנים אחרים אחרי הפסד כמו שאתם עושים לי", אמר פעם לעיתונאים שמסקרים את הקבוצה. "אני לא קורא עיתונים ולא נכנס לאינטרנט. אתם יודעים טוב מאוד שאין לי קשר עם אף אחד מכם. אני רוצה לראות שמישהו יגיד שזה לא נכון".

אנטוניו קונטה, רומלו לוקאקו | Bernd Thissen/picture alliance via Getty Images

תומכי קונטה טוענים שהתלונות לא באות על חשבון התוצאות המוכחות. שחקנים מתחברים לאנרגיות ולטירוף שלו. מנהלים לא. הוא מגיע ומשנה דברים בזמן קצר, וזה מה שקרה גם באינטר. אבל הוא חולה שליטה בצורה קיצונית וכשהוא לא מנהל את העניינים, שום דבר לא מספק אותו. "קונטה מתלונן ומתלונן, אבל כשהמועדון בו הוא נמצא קונה לו את השחקנים שהוא רוצה, הוא מביא תוצאות", הגן עליו המאמן האיטלקי הוותיק ג'ובאני גלאונה. העניין הוא שקשה לבוא בטענות לנכונות של ראשי אינטר להשקיע. גם אי אפשר לטעון שקונטה לא עשה העונה יותר מכל מי שדרך בצד הכחול של סן סירו מאז מוריניו.

ובזמן שראשי אינטר מתחבטים בדילמה הזו (שכוללת כמובן את החוזה העצום של המאמן) ובשאלה: "מה לעזאזל הוא רוצה?", ובזמן שאלגרי ופוצ'טינו מתדפקים על הדלת, הגיע רצף משחקים מדהים על אדמת גרמניה. "המשחק עם שחטאר היה תצוגת מופת של טקטיקה והוצאה לפועל", כתב ג'יימס הורנקאסל ב"אתלטיק". "הוא סימל את ההתקדמות בתשעת החודשים האחרונים, כשאינטר הרשימה בברצלונה ובדורטמונד רק כדי להיעלם במחצית השנייה, לחזור הביתה עם כלום ולשלוח את קונטה להתלונן על היעדר עומק".

הערב (שישי החל מ-21:45, ישיר בספורט1), יש לקונטה הזדמנות לסיים גם את עונת הבכורה שלו באינטר עם תואר, שיהיה הראשון של המועדון מאז 2011. פתאום הוא נשמע מרוכך יותר. "התקשורת נותנת דגש למצבים מסוימים כדי לשים בשר על האש ואני יודע שאתה צריך לעבור כמה שלבים כדי להיות פרוטגוניסט", הסביר השבוע את ההתפרצות בסיום הליגה. "אני לא פוליטיקאי ולפעמים נראה שאני אומר כל מה שאני חושב, אבל תמיד הדברים נאמרים בצורה בונה ולא במטרה לפגוע במישהו". האם אלו ניצנים ראשונים של קונטה מרוכך? בוגר? האם מי שסומן כדור הבא של המאמנים האיטלקים מבין שהפה הגדול שלו משכיח גם ההצלחות? תשובות אחרי הגמר עם מלכת המפעל, סביליה. רק אל תופתעו אם במקרה של הפסד, קונטה שוב יחפש את מי להאשים. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי