חד פעמי: השחקנים שערכו הופעה אחת במדי נבחרת ישראל

מיכאל אוחנה , ערן לוי , יניב אברג'יל | ארכיון ספורט1

אחרי שני משחקים מאכזבים ורגע לפני שישראל תתארח בסלובקיה, רום טל דן עם רשימת השחקנים שרשמו הופעה אחת במדי הנבחרת במילניום הנוכחי

(גודל טקסט)

מאורעות השבוע האחרון החזירו את נבחרת ישראל לקרקע. חצי גמר פלייאוף היורו מול סקוטלנד התלווה בתקווה גדולה שאפשר סוף סוף לעשות את זה, אבל הכל נגמר באכזבה ענקית ובהחמצת פנדל כואבת של ערן זהבי. ואם לא די בכך, אופיר מרציאנו הוסיף "רגע אייקוני" משלו שלושה ימים לאחר מכן נגד צ'כיה, מה שהוכיח כי עדיין אין לנו מקום במועדון 24 הגדולות של אירופה.

ניתן להשוות את התחושות שעברו על כולנו בשבוע החולף לאלו של לא מעט כדורגלנים ישראלים, שהגיעו לרגע השיא בקריירה בעקבות הופעת בכורה בנבחרת, שהפכה עם הזמן לאפיזודה חולפת בדרך לעוד קריירה בינונית. לקראת משחק החוץ בסלובקיה הערב (רביעי ב-21:45), זה הזמן להיזכר באותם שחקנים שרשמו במילניום הנוכחי משחק בינלאומי אחד בנבחרת, ומאז לא שבו אליה. 

אייל אלמושנינו

תאריך: 3.6.2000 

יריבה: הונגריה (משחק ידידות) 

מספר דקות: 54 

תוצאה: 1:2 להונגריה בחוץ

כאשר ריצ'רד נילסן ז"ל מונה למאמן הנבחרת, ניצבו בפניו חמישה משחקי ידידות רצופים וכיאה למאמנים זרים, הדני העניק הזדמנות ראשונה למספר שחקנים חדשים – אחד מהם היה הבלם בן ה-24 של מ.ס. אשדוד. במשחק בבודפשט אלמושנינו הוחלף בתחילת המחצית השנייה בשל שגיאות במרכז ההגנה שהובילו לשתי ספיגות (46 ו-51) ולא חזר יותר לנבחרת. 

אייל אלמושנינו | דוד פליגל

יניב אברג'יל

תאריך: 5.3.2003 

יריבה: מולדובה (משחק ידידות) 

מספר דקות: 73 

תוצאה: 0:0 בבית

גם אברם גרנט לא היה יכול להתעלם מהחלוץ הלוהט של הפועל כפר סבא, שסיים כמלך שערי ליגת העל (יחד עם שי הולצמן) הודות ל-18 כיבושים, ולכן החליט המאמן הלאומי לתת לו הזדמנות ראשונה בהרכב לצד הולצמן. את מרב הביקורת חטף הולצמן שהגיע למספר מצבים נוחים ואף החמיץ פנדל, אבל דווקא שותפו לחוד ההתקפה שילם את המחיר.  

יניב אברג'יל | עדי אבישי

זאב חיימוביץ'

תאריך: 17.10.2007 

יריבה: בלארוס (משחק ידידות) 

מספר דקות: 3 

תוצאה: 1:2 לישראל בבית 

עוד לפני המעבר לרוסיה, הפועל תל אביב ובית"ר ירושלים, הבלם זכה לזימון בכורה דווקא במדי בני יהודה. כמובן שאין מה להתייחס יותר מדי לשלוש דקות במשחק ידידות ואפילו אלכסנדר חלב כבר ירד לספסל, אבל זו אחלה שורה לקורות החיים.  

זאב חיימוביץ' | עדי אבישי

גיא אסולין

תאריך: 26.3.2008 

יריבה: צ'ילה (משחק ידידות) 

מספר דקות: 12 

תוצאה: 0:1 לישראל בבית 

"היו דיבורים שהוא יגיע לנבחרות הצעירות של ספרד, אבל דיברתי איתו ועם אביו והוא רוצה לשחק בנבחרת ישראל", כך אמר דודו אוואט לאחר זימון הבכורה של גיא אסולין, ובחלוף 12 וחצי שנים המשפט של שוער העבר נשמע כמו הזיה מוחלטת. אסולין, אז שחקן קבוצת המילואים של ברצלונה, היה צריך להיות זה שמוביל בשנים אלו את הנבחרת ולא ערן זהבי, המבוגר ממנו בארבע שנים, אבל השחקן הצעיר ביותר שלבש את המדים הלאומיים (16 ו-11 חודשים), הפך לפספוס הגדול בתולדות הכדורגל הישראלי משלל סיבות שונות. הקשר החליף את בניון בדקה ה-78 כמחווה להחלפת המשמרות ההולכת ומתקרבת – כמובן שזה לא קרה ואפילו לא קרוב לכך, אך נראה שהתואר "השחקן הצעיר בתולדות הנבחרת" יישאר שלו בזמן הקרוב.

אלירן דנין

תאריך: 31.5.2010

יריבה: צ'ילה (משחק ידידות)

מספר דקות: 38

תוצאה: 3:0 לצ'ילה בחוץ

במדינה נטולת מגנים שמאליים, כמעט כל אחד זוכה להזדמנות בנבחרת וכך יצא שגם אלירן דנין, שהתחרה על המקום בהרכב מול אבי ריקן בבית"ר ירושלים, זומן על ידי המאמן החדש לואיס פרננדס במשחקו השנם על הקווים. דנין החליף את קלמי סבן בדקה ה-52 ומצא את עצמו במצב של פיגור 2:0 במגרש המעורפל בקונספסיון. כבר באותו קיץ עזב למכבי פתח תקווה, משם לעכו ועד מהרה ירד לליגה הלאומית עד שפרש בגיל 33.

קובי דג'אני

תאריך: 17.11.2010 

יריבה: איסלנד (משחק ידידות) 

מספר דקות: 25 

תוצאה: 2:3 לישראל בבית 

אחרי פתיחה רעה במוקדמות יורו 2012 עם הפסדים ליוון ולקרואטיה, ישראל הוציאה עצבים במשחק ידידות על איסלנד, נבחרת שבזמנו נחשבה לחלשה הרבה יותר משלנו. צמד של עומר דמארי ושער נוסף של ליאור רפאלוב העלו את ישראל ל-0:3 תוך 27 דקות ולמרות שני גולים מאוחרים של האורחת, לא היה ספק בניצחון של ישראל. לואיס פרננדז מצידו היה יכול לבחון מקרוב את קשר מכבי נתניה, שהחליף את ביברס נאתכו ולא ממש הוכיח כי הוא ראוי לזימון נוסף. 

קובי דג'אני | דני מרון

איאד חוטבא

תאריך: 6.9.2010 

יריבה: קרואטיה (מוקדמות יורו 2012) 

מספר דקות: 90 

תוצאה: 1:2 לקרואטיה בחוץ 

לעומת הקודמים ברשימה, חוטבא קיבל את ההזדמנות היחידה שלו במשחק רשמי ומשמעותי של הנבחרת מול היריבה החזקה בבית. מגן הפועל פתח תקווה באותם ימים, רשם קפיצה ענקית בקריירה כאשר הגיע לנבחרת כשלוש שנים לאחר שבילה בהפועל ריינה מליגה א' ותוך עונה הצטרף להפועל תל אביב. בהמשך גם הנסיגה המהירה החלה ומאז משנת 2014 המגן משחק באחי נצרת מהליגה הלאומית. 

איאד חוטבא, טוטו תמוז |

קובי מויאל

תאריך: 2.6.2014 

יריבה: הונדורס (משחק ידידות) 

מספר דקות: 8 

תוצאה: 2:4 לישראל בחוץ 

מויאל הוא עוד דוגמה קלאסית לשחקן ששדרג את מעמדו לאחר מעבר לקבוצה אירופית, למרות שהיה מדובר בליגה אשר נחשבת לפחות טובה משלנו וגם בה לא היה שחקן הרכב. בקיץ 2013 חתם מויאל בשריף טירספול ממולדובה, בסיום העונה זכה באליפות מקומית וגם שותף בשלב הבתים של הליגה האירופית. זה הספיק למשחק ידידות בהונדורס ולחוזה במכבי חיפה. במהרה התברר כי מויאל חזר לישראל טוב פחות ופצוע יותר מאשר עזב אותה – ותוך מספר שנים התדרדר עד לליגה א'. 

קובי מויאל | Photo by Scott Halleran/Getty Images

בוריס קליימן

תאריך: 23.3.2016 

יריבה: קרואטיה (משחק ידידות) 

מספר דקות: 90 

תוצאה: 0:2 לקרואטיה בחוץ 

כדי להפוך לשוער פותח בנבחרת לפעמים חשוב מזל לא פחות מיכולת ומספר שוערים בכירים ברחבי העולם נפלו לאורך הקריירה בין הכיסאות וזכו להופעות מועטות – אבל זה לא המקרה של קליימן. בגיל 18 הוא הפך לשוער קבוע בהפועל כפר סבא, בגיל 23 זומן לראשונה לנבחרת ישראל בקמפיין האחרון של דודו אוואט והוא היה צריך להיות זה שיירש אותו. אלא שקבלת החלטות לא נכונה ובעיקר חוסר התמודדות מול ביקורות עצרו את ההתקדמות שלו ולכן את משחקו היחיד ערך דווקא כאשר אלון חזן עמד על הקווים. 

בוריס קליימן
בוריס קליימן | דני מרון

נטע לביא

תאריך: 31.5.2016 

יריבה: סרביה (משחק ידידות) 

מספר דקות: 20 

תוצאה: 1:3 לסרביה בבית 

השחקן היחיד ברשימה שנמנה גם בסגל הנוכחי, רשם את ההופעה היחידה שלו בנבחרת לפני יותר מארבע שנים וגם היא לא הייתה במסגרת רשמית. ייתכן שכבר הערב קשר מכבי חיפה ייצא מהרשימה ואולי יהפוך לשחקן משמעותי יותר בקמפיין מוקדמות המונדיאל. 

נטע לביא | ההתאחדות לכדורגל

אחמד עאבד

תאריך: 6.10.2016 

יריבה: מקדוניה (מוקדמות מונדיאל 2018) 

מספר דקות: 15 

תוצאה: 1:2 לישראל בחוץ 

לפני המעבר לטורקיה, שחקן הכנף שעדיין נחשב באותם ימים לאחד הכישרונות הגדולים בקריית שמונה, החליף את שיר צדק על מנת להכריע את המשחק בסקופיה, אבל דווקא המארחת כמעט השוותה לאחר פנדל ואדום של איתן טיבי. למזלו של אלישע לוי, דודו גורש עצר את כדור העונשין ודחה במעט את הקץ. 

עומרי גלזר

תאריך: 2.9.2017 

יריבה: מקדוניה (מוקדמות מונדיאל 2018) 

מספר דקות: 90 

תוצאה: 0:1 למקדוניה בבית 

בקמפיין מבולבל במיוחד בו שותפו לא פחות מארבעה שוערים שונים, גם עומרי גלזר קיבל הזדמנות ללבוש את המדים הלאומיים וספג גול באשמתו הישירה, שגרם להפסד די מפתיע למדורגת חמישית בבית. למזלו באותו משחק, שחקן אחר, קצת יותר מתוקשר ממנו, הסיט מהשוער הצעיר את האש כאשר זרק את סרט הקפטן באצטדיון סמי עופר. 

עומרי גלזר
עומרי גלזר | אודי ציטיאט

מיכאל אוחנה

תאריך: 2.9.2017 

יריבה: מקדוניה (מוקדמות מונדיאל 2018) 

מספר דקות: 45 

תוצאה: 0:1 למקדוניה בבית 

לאחר שישראל הוגרלה בבית עם איטליה וספרד, היה ברור שגם למונדיאל הזה לא נגיע והמטרה הייתה לגבש סגל צעיר לקראת מוקדמות יורו 2020. אלישע לוי נזכר מאוחר מדי ושיתף שלושה שחקנים בלבד מהנבחרת הצעירה – עומרי גלזר, דוד קלטינס ומיכאל אוחנה, ששותף למחצית אחת בלבד. התנהלות שהובילה לסיום דרכו של המאמן לאחר קמפיין אחד.   

מיכאל אוחנה
מיכאל אוחנה | צילום: דני מרון

חנן ממן

תאריך: 24.3.2018 

יריבה: רומניה (ידידות) 

מספר דקות: 10 

תוצאה: 1:2 לרומניה בבית 

לאחר ארבעה חודשים ללא מאמן קבוע לנבחרת, קיימה ישראל בעל כורחה משחק ידידות נגד רומניה בהדרכתו של ממלא החורים הקבוע, אלון חזן. הקשר שהגיע להפועל באר שבע מהפועל חיפה, עבר את עונת השיא שלו בקריירה כאשר רשם לזכותו הופעת בכורה במדי נבחרת ישראל ובהמשך זכה גם באליפות ובתואר שחקן העונה. קשה להאמין שכל זה קרה רק לפני שתי עונות. 

חנן ממן
חנן ממן | עד אבישי

ערן לוי

תאריך: 24.3.2018 

יריבה: רומניה (ידידות) 

מספר דקות: 45 

תוצאה: 1:2 לרומניה בבית 

נסיים עם השחקן בעל ההופעה הזכורה ביותר מבין כולן, שהעידה יותר מכל על המכה התדמיתית האנושה שחטפה הנבחרת מאז מינויו של אלישע לוי ועד הגעתו של הצוות האוסטרי. אין הכוונה לפגוע בערן לוי, הוא נתן את העונה הטובה בקריירה במכבי נתניה וגם באותו משחק היה לא רע בכלל, אבל זימונו של לוי לנבחרת נמצא על אותו משקל של מינויו של אייל ברקוביץ' לתפקיד המאמן אשר בא מתוך הנחה הגורסת ש"גם ככה לא נעלה לטורניר גדול, אז לפחות נוסיף עניין".  

אולם, אפשר גם להסתכל על ההופעה הזאת בדרך אחרת – כזאת המוקירה תודה לפליימייקר שנחשב לאחד השחקנים הכי מהנים של הכדורגל הישראלי בעידן המודרני, אז אפשר ואפילו רצוי היה "להקריב" בשבילו משחק ידידות. מעצם הזימון קיבל ערן לוי את הגושפנקה למה שתמיד האמין – מקומו בצמרת הכדורגל הישראלי, גם אם מדובר רק ב-45 דקות תמימות. 

ערן לוי
ערן לוי | דני מרון

שני שחקנים שערכו הופעת בכורה ביום ראשון האחרון הם עדן קארצב ממכבי ת"א וג'ואל אבו חנא מזוריה האוקראינית ששותפו בהפסד לצ'כיה.

הצביעו בסקר

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי