עדיף להיפרד: יונייטד לא זקוקה לפוגבה, שכבר ממש לא באנקר

פול פוגבה | Visionhaus

ביונייטד מתחדדת ההבנה: הקבוצה מתפקדת טוב יותר ללא פוגבה. בעידן ברונו פרננדש, הצרפתי כבר לא יהיה הכוכב הגדול במועדון, ועתיד להימכר בקיץ ב'מחיר מבצע'. הערב פ.ס.ז' מחכה לו - הפוטנציאלית היחידה כרגע לצרפו

(גודל טקסט)

ביום ראשון, לפני הקרב המרתק של מנצ'סטר יונייטד בסאות'המפטון, הביע אולה גונאר סולשיאר תקווה כי פול פוגבה עשוי להיות כשיר למפגש נגד פריז סן ז'רמן בליגת האלופות, שייערך הערב (רביעי). הקשר הצרפתי אולי התלהב מאוד מהקאמבק של השדים האדומים בדרך לניצחון 2:3 מול הקדושים ואף פרסם באינסטגרם פוסט מפרגן לאדינסון קבאני שבישל לברונו פרננדש והבקיע צמד, אך המסקנה רק התחדדה – גם אם פוגבה בריא, לא בטוח שסולשיאר זקוק לו בקישור האופטימלי שלו.

לעתים תכופות, הקבוצה מתפקדת טוב יותר דווקא בלעדיו, ולא ממש מפתיע שנתקעו המגעים לחידוש חוזהו, אשר מסתיים בסוף העונה הבאה. דווקא הביקור של הפריזאים באולד טראפורד ידגיש את העובדה הזו ביתר שאת, כי בביקור הקודם של פ.ס.ז' במגרש הביתי של יונייטד בשמינית גמר ליגת האלופות בפברואר 2019 – הורחק פוגבה בפעם היחידה בקריירה במפעלים האירופיים ונעדר מהגומלין בפארק דה פראנס.

שם, בבירת צרפת, בהרכב טלאים שאיש לא נתן לו סיכוי, במה שנראה כמו משחק לפרוטוקול אחרי הפסד ביתי 2:0, ביצעה החבורה של סולשיאר מהפך סנסציוני וניצחה 1:3 מפנדל מפורסם בדקה ה-90. שם, אולי לראשונה בקדנציה השנייה שלו בחולצה האדומה, התברר לפוגבה שהוא כבר לא צריך להיות באנקר. ושם אולי גם התחילה להתבשל על אש קטנה אצל שני הצדדים ההבנה כי פרידה עשויה להיות עדיפה לכולם.

אולה גונאר סולשיאר, פול פוגבה | Shaun Botterill/Getty Images

באותו קיץ, ב-2019, נפוצו הדיווחים כי פוגבה סיכם את תנאיו בפ.ס.ז', בכפוף למעברו של ניימאר לברצלונה. אין לדעת לגבי מהימנות השמועות, והברזילאי נשאר בסופו של דבר בשורות הקטארים, אך בינתיים הלך והתדרדר מעמדו של הצרפתי במנצ'סטר – ולא בהכרח רק באשמתו.

בשלוש העונות הראשונות מאז השיבה המתוקשרת הביתה מיובנטוס ב-2016, עם ההאשטאג החינני #Pogback – הוא היה המנהיג במרכז המגרש, לטוב ולרע. ביקורות קשות לא חסרו על יכולתו, אבל הוא הבקיע בתקופה זו 31 שערים בכל המסגרות והיה הפנים של המועדון. לא לחינם העדיף ב-2017 רומלו לוקאקו את יונייטד על פני צ'לסי, בעיקר כדי לשתף פעולה עם חברו הטוב. ב-2018, אחרי ששיחק תפקיד חיוני בהרכב נבחרת צרפת בדרך לזכייה בגביע העולם, מניותיו רק נסקו. מנצ'סטר יונייטד לא הייתה מוכנה לשמוע על הצעות נמוכות מ-150 מיליון יורו – וגם זאת רק כדי להרתיע את הקונים הפוטנציאליים.

העונה שעברה כבר היתה שונה לגמרי. היא נהרסה בשל פציעות, וסולשיאר בנה את הקישור בעיקר בלעדיו – אם כי פוגבה שולב לרוב בהרכב כאשר היה בריא. רכישתו של פרננדש בינואר שינתה לחלוטין את מאזן הכוחות על הדשא ובחדר ההלבשה. הפורטוגלי תפס את הפיקוד באופן מוחלט, הן ככוכב הגדול ביותר במרכז המגרש, והן כמנהיג הקולני. ואמנם תפקידו לא זהה לזה של פוגבה, כי פרננדש הוא פליימייקר והצרפתי מעדיף עמדה נסוגה יותר, אך השינוי בכל זאת היה דרמטי.

ברונו פרננדש, פול פוגבה | Peter Powell/Pool via Getty Images

בהיעדרו של עושה משחק קלאסי, פוגבה היה אחראי על בניית המהלכים בשלוש עונותיו הראשונות באולד טראפורד. המשבצת הזו תפוסה כעת הרמטית, ובתפקידים האחוריים נדרשים שחקנים אחראים יותר בכל הקשור להגנה. הזרקורים מופנים לסקוט מקטומיניי, נמניה מאטיץ', פרד וגם לדוני ואן דה בייק שהצטרף הקיץ מאייאקס על תקן קשר רחבה לרחבה שעשוי להצטיין בדיוק בעמדה של פוגבה.

זה נכון כאשר סולשיאר מעלה מערך התקפי מובהק, עם פרננדש מאחורי שלישיית חלוצים. זה נכון גם כאשר השיטה משתנה ל-4-3-2-1 כמו נגד סאות'המפטון ביום ראשון. ואן דה בייק הפגין יכולת משובחת בצוותא עם מאטיץ' ופרד, וחסרונו של פוגבה לא הורגש בלשון המעטה. לא מפתיע, אם כך, שהצרפתי כבר ממש לא באנקר, אלא חלק מרוטציה גם כאשר הוא בריא. בשלוש העונות הראשונות – הוא כמעט ולא ראה ספסל בפרמיירליג. העונה הוא נותר על תקן מחליף בליגה בשלוש הזדמנויות עוד לפני דצמבר, והשלים 90 דקות פעמיים בלבד מאז תחילת 2020/21. בשני המקרים האלה, הוא גרם לפנדלים בתיקולים לא חכמים ברחבה והשדים האדומים הפסידו בבית – 6:1 בתצוגה המחפירה מול טוטנהאם של ז'וזה מוריניו, ו-1:0 מול ארסנל.

פוגבה לא רגיל למצב הזה, והוא לא מסתיר את זה. כאשר הצטרף למחנה האימונים של צרפת בחודש שעבר, הוא הצהיר: "זו תקופה שלא חוויתי בקריירה קודם לכן. להגיע לנבחרת מרגיש כמו משב רוח מרענן. אנחנו שמחים לראות זה את זה שוב והאווירה שונה בהשוואה לקבוצות. כאן כולם נחושים לבוא ולעשות את ההבדל". התקשורת האנגלית מיהרה להדגיש את האמירה ולהציג אותה באור השלילי ביותר שאפשר לדמיין, אבל היא חשובה גם אם לא משתדלים להפוך את פוגבה בכוח ל"גורם בעייתי", כפי שהצהובונים משתדלים לעשות. היא משדרת תחושה של עייפות ומיצוי ביונייטד. התקוות העצומות שהיו לשחקן עצמו ולמועדון ב-2016 לא התממשו, וזה ברור כשמש. ובעידן ברונו פרננדש, פוגבה כבר לא יהיה יותר הכוכב הגדול של מנצ'סטר יונייטד. הסיפור הזה נגמר.

פול פוגבה | Matthew Ashton – AMA/Getty Images

אז מה אפשר לעשות? ההנהלה בוודאי לא תרצה לאבד את פוגבה שוב כשחקן חופשי ב-2022, ולכן הגיוני למכור אותו במחיר מבצע בקיץ 2021 – אבל מי יקבל אותו, קל וחומר עם דרישות השכר הגבוהות? זינדין זידאן חשק בו במשך זמן רב בריאל מדריד, אבל הרכבת הזו כבר עברה, במיוחד במציאות הכלכלית החדשה אחרי משבר קורונה. יובנטוס פינטזה עליו פעם, אבל כעת היא מתרכזת בעיקר ב"פוגבה החדש" – אדוארדו קמאבינגה בן ה-18 מראן, שמסתמן ככוכב הצרפתי הענק של הדור החדש. אף קבוצת פרמיירליג לא תרכוש את פוגבה, וגם הוא לא ירצה להישאר בממלכה. איך שלא תסתכלו על זה – פ.ס.ז' היא האופציה העדיפה, ואולי אפילו היחידה בשלב זה.

אצל הקטארים המשבר הפיננסי מורגש פחות, והמצב בקישור לא מזהיר. בהפסד הביתי 2:1 למנצ'סטר יונייטד נטולת פוגבה במחזור הראשון בליגת האלופות באוקטובר, שיחקו שם אנדר הררה, דנילו פריירה ואידריסה גיי. לאנדרו פארדס הארגנטיני מקבל דקות רבות מאוד ברוטציה. אלה שחקנים טובים, כמובן, אבל איש מהם אינו פוגבה – והבאת כוכב צרפתי בולט אף תתרום לחיזוק המותר של סן ז'רמן במולדת. לא משנה אם העסקה הייתה קרובה או לא ב-2019. חשוב הרבה יותר אם היא יכולה לצאת לפועל ב-2021.

אז אולי פוגבה יהיה הערב על המגרש, אולי על הספסל ואולי מחוץ לסגל. את האוהדים המקומיים זה מעסיק פחות, כי הוא כבר לא שחקן מפתח. מסקרן הרבה יותר מה יהיה מאחורי הקלעים, שם הוא עשוי לפגוש את הבוסים העתידיים שלו.

פול פוגבה | Michael Regan/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי