פני המשבר: האם סלאח יחזיר את ליברפול למירוץ האליפות?

מוחמד סלאח | Andrew Powell/Liverpool FC via Getty Images

הכוכב המצרי אמנם מוביל את הליגה האנגלית בשערים, אך לא נראה כמו השחקן שהוביל את המייטירדס לזכייה היסטורית באליפות ובצ'מפיונס ליג. רגע לפני סיטי (18:30, ערוץ ספורט2) מיכאל יוכין מנתח

(גודל טקסט)

קל מאוד לייצר סנסציות זולות. בדצמבר התראיין מוחמד סלאח לעיתון הספרדי אס, ונשאל אם יפסול מעבר לריאל מדריד או לברצלונה. "אני חושב שאלה מועדונים גדולים מאוד. אנחנו אף פעם לא יודעים מה יקרה בעתיד, אך נכון לעכשיו אני מרוכז בנסיון לזכות באליפות ובליגת האלופות עם הקבוצה שלי", השיב הכוכב המצרי של ליברפול. מיד לאחר מכן תהו העיתונאים אצל סלאח לגבי משך הזמן שיישאר באנפילד וענה: "זה בידיים של המועדון".

באופן כללי, אלה התשובות השפויות ביותר. הרי למה כבר אפשר לצפות? האם סלאח צריך להכריז נחרצות שלא יעבור בשום אופן, לא לריאל ולא לבארסה, ולא ינטוש את ליברפול עוד עשרות שנים? סלאח לא הביע כל כוונה לעזוב את ליברפול בקרוב, אך מובן מאליו שהאופציות פתוחות בפניו, אם וכאשר זה יהיה רלוונטי. כמו כן, לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין מראש שעיתון מסוגו של אס יפנה אליו שאלות אלה בדיוק על מנת לייצר את הכותרת הנכונה. לכן, המחדל האמיתי נעוץ בהחלטה של דובר ליברפול לאפשר את הריאיון מלכתחילה – כי את השערורייה ניתן היה למנוע. היא לא נמנעה, ובשבועות שחלפו מאז מתמודדת ליברפול עם ידיעות תכופות בצהובונים על כך שסלאח חולם לכאורה על הספרדיות.

לכך מתלוות השמועות על סכסוך כלשהו לכאורה בין סלאח למאנה. הן לא מבוססות, וממוחזרות עוד מהתקרית לפני שנתיים, אז כעס הסנגלי על המצרי בגלל מסירה שלא קיבל, אבל גם כאן קל לעשות כותרות זולות. "אני לא חושב שהיחסים ביניהם תקינים כרגע. תראו את הסטטיסטיקה, כמה הם מבשלים זה לזה. פעם הם מסרו, ועכשיו כבר לא. אני מרגיש שמשהו לא בסדר שם, ואחד מהם יצטרך ללכת", אמר מכיסא הפרשן טוני קסקארינו. אין לו שום מידע פנימי, אבל למה לא לעורר מהומה כלשהי?

בפועל, שיתוף הפעולה בין סלאח למאנה אכן עובד פחות טוב העונה, אבל זה תקף לגבי הקבוצה כולה. ליברפול הרבה פחות יעילה בחלק הקדמי, ויש לכך מגוון סיבות. אחת מהן נעוצה, באופן אירוני למדי, במכת הפציעות של הבלמים. היא אילצה את פאביניו לעבור למרכז ההגנה, וגם ג'ורדן הנדרסון משמש כבלם לעתים תכופות. הדבר הפר את האיזון במרכז המגרש, טרנט אלכסנדר ארנולד נדרש לבצע משימות הגנתיות רבות יותר, וכושרו כפליימייקר המיוחד מעמדת המגן הימני נפגע. למעשה, ליברפול נהנתה מאוד משיתוף פעולה יעיל של אלכסנדר ארנולד, הנדרסון וסלאח מימין, במיוחד בשנתיים הקודמות. כאשר אלכסנדר ארלונד פחות טוב , והנדרסון עובר להגנה, גם סלאח סובל מכך.

סאדיו מאנה, מוחמד סלאח | Sebastian Frej/MB Media/Getty Images

גם הפציעה של דיוגו ז'וטה משפיעה מאוד. אחרי 3 שנים קסומות עם הטריו הנהדר, ליברפול הייתה זקוקה למשב רוח מרענן, והפורטוגל שהוחתם מוולבס השתלב נהדר. ז'וטה מסוגל להחליף כל אחד מהשלישייה, והוא עשה זאת בקצב מסחרר. במקביל, הוא העניק לסלאח, מאנה ופירמינו הזדמנות לנוח ולמלא מצברים. בהיעדרו, העסק שונה. טאקומי מינאמינו עדיין לא מתאים ברמתו לליברפול והושאל כעת לסאות'המפטון, דיבוק אוריגי לא משחק מספיק, וכל הציפיות שוב על הכתפיים של הברזילאי, הסנגלי והמצרי. למרות מספר שערים חשובים, המצרי בתקופה פחות טובה – ולכן הציפיות מסלאח גבוהות מדי. העייפות המצטברת לא מאפשרת לו להפגין את כישוריו בכל משחק ומשחק, והעונה הנוכחית מתאפיינת בחוסר יציבות קיצוני – בניגוד לשנים הקודמות.

יש כאן פרדוקס, כי סלאח הוא מלך שערי פרמייר-ליג עם 15 כיבושים ב-19 משחקים. הביצוע המרהיב שלו מול ווסטהאם לפני שבוע מועמד לשער היפה ביותר בינואר, בזכות נגיעה ראשונה פנומנלית וסיומת עדינה מופלאה לא פחות. ובכל זאת, התחושה היא כי אינו במיטבו, והתחושה הזו נכונה. ראשית, שום דבר לעולם לא יתקרב לעונת הבכורה ההיסטורית באנפילד, כאשר התפוצץ והפך לאחד השחקנים הטובים בתבל עם 44 שערים בכל המסגרות.

ב-2018/19 ירד המאזן ל-27 שערים, אבל זה לא היה רלוונטי כי ליברפול זכתה בליגת האלופות. אשתקד היו לו רק 22 שערים, אבל האדומים סיפקו עונה מושלמת בפרמייר-ליג וקטעו בצורת של 30 שנה ללא תואר אליפות. האוהדים התרגלו ליכולת קבוצתית כמעט מושלמת, וסלאח לא נדרש להיות המושיע על בסיס שבועי. כעת, עם תדירות משחקים גבוהה יותר ובעיות פציעות, המציאות שונה – והוא לא מסוגל להיות המושיע כל הזמן. הוא גם לא מסוג החלוצים שמייצרים את ההזדמנויות לעצמם, ותלוי מאוד בקבוצתו. כאשר המשחק של ליברפול תקוע, גם סלאח עלול להיתקע.

18:30 בערוץ ספורט2 – משחק עונה באנגליה

מנצ'סטר סיטי נגד ליברפול | ספורט1

וכך, הוא אמנם נוצץ לפרקים עם רגעי קסם, אך לא מסייע כאשר ליברפול זקוקה לו יותר מכל. זה לא עבד – לא בתיקו המאופס בניוקאסל, לא בהפסד לסאות'המפטון, לא במשחק המתסכל נגד מנצ'סטר יונייטד, לא בהפסד האומלל לברנלי. במצב כזה, קל עוד יותר להפיץ פרובוקציות. האם הירידה בכושר קשורה למעבר אפשרי לספרד? האם היחסים עם מאנה ניתנים לתיקון? השאלות האלה אולי הזויות, אבל הדיון התקשורתי בהן מזיק לקבוצה בעיתוי הנוכחי. קל להדוף אותן הצידה בחיוך כאשר הכל הולך. הרבה יותר קשה להתעלם כאשר הקבוצה נמצאת במשבר.

וזה אכן משבר, כי האליפות בורחת. דווקא כאשר ליברפול שוקעת, ניצלה מנצ'סטר סיטי לוח משחקים נוח כדי להפגין יציבות מופתית ולפתוח פער בצמרת. רק ניצחון ביתי – ורצוי ניצחון משכנע – יחזיר את הצבע ללחיים של יורגן קלופ, ולמלך השערים יש תפקיד קריטי. בשני הניצחונות הקודמים של ליברפול על פפ גווארדיולה בליגה, מצא המצרי את הרשת. הוא הבקיע בפנדל גם בתיקו 1:1 העונה במנצ'סטר. הערב הוא חייב להתעלות כדי להחזיר את האלופה לצמרת הגבוהה, ואז גם הראיון המיותר לאס עשוי להישכח.

הצמד האדיר של סלאח נגד ווסטהאם

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי