מכבי חיפה תיכנס לרשימה? הקבוצות שהמתינו הכי הרבה זמן לדאבל

שחקני מכבי חיפה חוגגים | ברני ארדוב

אם תעבור את מכבי ת"א בחצי הגמר ב-21:00, למכבי חיפה הזדמנות לזכות בדאבל היסטורי אחרי 30 שנה ולהפוך לקבוצה השלישית בישראל שזוכה ביותר מדאבל אחד. מסתבר שגם בארץ וגם באירופה זו משימה לא פשוטה בכלל

(גודל טקסט)

זה אמנם נראה מזמן, אבל רק 11 ימים עברו מאז עברה מכבי חיפה בהצלחה יחסית את המשחק החשוב ביותר שלה העונה נגד מכבי תל אביב וכעת נראה כי רק קטסטרופה של ממש תמנע ממנה אליפות ראשונה לאחר עשר שנים. הערב (חמישי, 21:30) הירוקים שוב פוגשים את האלופה, במשחק רגוע יותר על הנייר, אך כזה שעשוי להיות בעל השפעה היסטורית רבה. כבר 30 שנה ממתינים במכבי חיפה לדאבל נוסף, ואם יגיע הניצחון על היריבה בצהוב ועוד אחד בגמר, עונת 2020/21 תיחרט באותיות של זהב בהיסטוריה של המועדון.

עונה שמסתיימת עם אליפות וגביע נחשבת לנדירה מאוד, גם בישראל וגם בליגות הגדולות באירופה מתקשים לשחזר את ההישג לעיתים קרובות. לכן החלטנו לבדוק מי הן שנאלצו להמתין את פרק הזמן הארוך ביותר בין דאבל אחד לאחר – בישראל רק שני מועדונים זכו ביותר מדאבל אחד ומסתבר שגם בכדורגל האירופי מדובר במשימה לא פשוטה.

רז מאיר, דור פרץ | אריאל שלום

הפועל תל אביב

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 62 שנה

עונות: 1938-1999/00

בליגה שכללה תשע קבוצות ו-11 מחזורים (כאשר חמש מתוכן שיחקו רק שמונה פעמים), זכתה הפועל תל אביב באליפות שלישית בתולדותיה הודות להפרש של שלוש נקודות ממכבי תל אביב, אותה ניצחה בגמר הגביע לאחר ששלמה פוליאקוב ואברהם נודלמן הפכו כיבוש מוקדם של מלך שערי הליגה, פרי נויפלד. מאז ועד המילניום הנוכחי הוסיפו האדומים עוד שמונה אליפויות ושישה גביעים, אבל הדאבל הנוסף הגיע בעונה הראשונה של ליגת העל. הקבוצה של דרור קשטן, נאבקה ראש בראש על המקום הראשון מול מכבי חיפה ועד המחזור ה-23 רק הפרש שערים הפריד ביניהן. בסופו של דבר יוצאי מחלקת הנוער (סלים טועמה, פיני בלילי, כפיר אודי ועמרי אפק) שכונו "התינוקות של קשטן" והשוער שביט אלימלך שנבחר לשחקן העונה, עשו את ההבדל והובילו את האדומים לאליפות ראשונה אחרי 12 שנים.

זה לא הכל, שלושה ימים אחרי שהבטיחה רשמית את האליפות, הפועל ת"א פגשה את בית"ר ירושלים באחד מגמרי הגביע הגדולים שהיו בכדורגל הישראלי. דיאן ראצ'וניצה (87) וסלים טועמה (115) כמעט הכריעו את המשחק בשערים גדולים, אך צמד גדול של ויקטור פאצ'ה בנגיחה (90 ו-118) שלח את המשחק להארכה ובהמשך לפנדלים. אלימלך שוב התעלה ברגע האמת עם עצירת פנדל לגולן דרעי ולאחר מכן צפה בסרגיי טרטיאק בועט לשמיים, לאדומים זה הספיק בשביל לסיים עונה מושלמת. לדאבל הבא הפועל ת"א חיכתה הפעם רק עשר שנים, אך הוא הרבה יותר דרמטי מקודמו.

סלים טועמה | Nigel French – PA Images via Getty Images

מכבי תל אביב

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 19 שנה

עונות: 1976/77-1995/96, 1995/96-2014/15

למכבי תל אביב כמות הדאבלים הגדולה ביותר בכדורגל הישראלי – הצהובים השלימו שבע עונות עם זכייה באליפות ובגביע, לעומת שמונה של יתר הקבוצות בישראל (כולל המשטרה הבריטית). יתרה מכך, ההפרש בין שתי עונות הדאבל האחרונות היה 19 שנה בדיוק. בעונת 1976/77 יעקב גרונדמן החזיר את התואר לקריית שלום לאחר חמש שנים כשקבוצתו השיגה 16 ניצחונות בלבד ב-30 מחזורים, לא אליפות מרשימה במיוחד, אבל הריצה בגביע כיפרה על כך לאחר מאזן מרשים של 13 שערים בארבעה משחקים כשעל 11 מתוכם היו אחראיים בני טבק ו-ויקי פרץ.

הדאבל ב-1996 היה מלהיב הרבה יותר. מכבי תל אביב כבר זכתה עונה לפני כן באליפות בהדרכתו של אברם גרנט, שעזב את הפועל חיפה. דרור קשטן נכנס לנעליו ללא קושי עם אליפות נוספת כשמכבי תל אביב מציגה הגנת ברזל שספגה בסך הכל 16 שערים. בגביע המסע היה הכי קשה שיכול להיות. זה התחיל אמנם עם הפועל ירושלים מליגת המשנה, אך בהמשך פגשו הצהובים את הפועל חיפה של גרנט, בית"ר ירושלים וסגנית האלופה מכבי חיפה – קשטן ניצח את כל המשחקים בסבלנות יתרה ובהפרש של שער אחד (שכלל גם כרטיס אדום בלתי נשכח של אייל ברקוביץ') עד שהגיעה הבוננזה בגמר נגד הפועל ראשון לציון באצטדיון בלומפילד, שם דרסה מכבי תל אביב את הכתומים בתוצאה של 1:4.

רצים קדימה בזמן לעונת 2014/15, זו הייתה האליפות הכי פחות מרשימה בעידן ג'ורדי קרויף ולולא עונה מדהימה של ערן זהבי, ייתכן שהתואר היה מגיע לקריית שמונה או לבאר שבע – אך מהקדנציה של פאקו אייסטרן ייזכרו רק שני דברים – טרבל ראשון ויחיד בתולדות הכדורגל הישראלי וגמר הגביע נגד באר שבע, בו מכבי תל אביב נאלצה לעלות בהרכב טלאים, דבר שלא הפריע לה להשיג 2:6 בלתי נשכח בו ראדה פריצה כיכב עם שלושער ושני בישולים. העונה הזאת היא דוגמה מצוינת לכך שמשחק אחד גדול יכול להשכיח שנה חלשה במיוחד שכללה אכזבה חסרת תקדים מעדן בן בסט, בירטוזים בלתי פוסקים מחואן פבלו והתעקשות לא ברורה מצד פאקו לשתף את נוסא איגיבור, שהיה החולייה החלשה בהרכב הצהובים.

ראדה פריצה
ראדה פריצה | צילום: ערן לוף

ארסנל

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 27 שנה

עונות: 1970/71-1997/98

השנים הראשונות של התותחנים בפרמיירליג לא היו מוצלחות בלשון המעטה עד המינוי ההיסטורי של ארסן ונגר באוקטובר 1996. אך קודם כל נחזור לעונת הדאבל הראשונה של ארסנל ב-1971. כיאה באותם שנים, הליגה הייתה שוויונית במיוחד עד למצב שבמחזור ה-41 והלפני האחרון, לידס הסגנית ניצחה את ארסנל המוליכה 0:1 וצמצמה את הפער בנקודה. ומכאן התעורר גיבור חדש בשם אדי קלי – הקשר בגיל 20 בלבד עלה מהספסל במשחק האליפות נגד סטוק והעניק לארסנל את התואר לאחר 0:1 בדקה ה-90, ולאחר שבוע בגמר הגביע נגד ליברפול קבע שוויון 1:1 בהארכה, 10 דקות לפני שצ'ארלי ג'ורג'הכריע את ההתמודדות.

ארסנל הספיקה לזכות בעוד אליפות ב-1991, אבל כאמור מאז כניסתה לפרמיירליג איבדה את היציבות והחליטה להמר על המאמן הצרפתי. "הוא חסר ניסיון, הוא הגיע מיפן וכעת הוא אומר לכולם באנגליה איך לשחק. הוא טירון ולא יודע כלום על הכדורגל האנגלי", כך אמר מאמן מנצ'סטר יונייטד לשעבר סר לאלכס פגרוסון, על מי שלימים יהפוך ליריב הוותיק ביותר שלו. ונגר מצידו השתיק את כל מבקריו דרך שינוי משטר האימונים והתזונה ובהמשך דרך סקאוטינג מהפכני. כבר בעונתו הראשונה הוביל את ארסנל למקום השלישי ואף הוביל את הטבלה לאורך שישה מחזורים. בשנתו השנייה כבר לקח אליפות על הראש של פרגוסון והוסיף זכייה בגביע עם ניצחון 0:2 בגמר על ניוקאסל. לוונגר יש דאבל עם ארסנל ב-2002, ועד עזיבתו הפך לשיאן הזכיות בגביע עם שבע הנפות.  

ארסן ונגר חוגג אליפות ב-1998 | Professional Sport/Popperfoto via Getty Images/Getty Images

אתלטיק בילבאו

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 28 שנה

עונות: 1955/56-1983/84

הקבוצה האתנית ביותר בכדורגל האירופי, שלא מוכנה לצרף לסגל אף שחקן שאינו ממוצא באסקי, מתקשה להיאבק על האליפות בשנים האחרונות וסיימה רק פעמיים בטופ 4 מאז כניסתו של חוק בוסמן. אך מבחינה היסטורית בילבאו היא אחת הקבוצות החשובות בספרד – קודם כל היא אחת משלוש קבוצות שמעולם לא ירדו לליגת המשנה (יחד עם ריאל מדריד וברצלונה), נמצאת במקום הרביעי בטבלת הזכיות בליגה, ולרשותה לא פחות מ-24 גביעים. ב-1956 השלימה את הדאבל הרביעי בתולדותיה לאחר מאבק עיקש מול ברצלונה שהוכרע על חודה של נקודה, ובגביע ניצחה בחצי הגמר ובגמר את ריאל מדריד ואתלטיקו בהתאמה, אבל גם זה גם היה רגע המפנה של בילבאו, שהפכה לקבוצת מרכז טבלה בשני העשורים הבאים.

הכל השתנה לאחר מינויו של חבייר קלמנטה, שחקן עבר של הקבוצה שקיבל את התפקיד המאמן בגיל 31 והחזיר את בילבאו לימי הזוהר עם אליפות ב-1983. כעבור שנה בילבאו השלימה דאבל על חשבונה של ריאל מדריד בליגה וברצלונה בגביע. הגמר אגב זכור בעיקר לאור העימות החריג בכיכובו של דייגו ארמנדו מראדונה, שזכה לכינוי "הקרב של ברנבאו", אבל מה שמשנה עבור בילבאו זה היה ניצחון 0:1 אשר העניק לה תואר נוסף. מאז הבאסקים לא זכו בתואר משמעותי ובחודש אפריל האחרון, הצליחו לרשום הישג שלילי חסר תקדים כשהפסידו שני גמרי גביע תוך שבועיים.

חבייר קלמנטה | Luis Bagu/Getty Images

יובנטוס

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 35 שנה

עונות: 1959/60-1994/95

אליפות של יובנטוס תמיד הייתה דבר בשגרה, בעונת 1959/60 הניפה סקודטו מספר 11 לא קושי ובמרווח ביטחון של שמונה נקודות מפיורנטינה, מולה השיגה 2:3 בגמר הגביע. למרות שהגברת הזקנה המשיכה לשלוט בליגה, היא לא הצליחה שוב לסיים עונה עם שני התארים המקומיים. האירוע המכונן ששינה את המגמה היה מינויו של מרצ'לו ליפי, שעם הזמן הפך לאחד משני המאמנים החשובים בתולדות המועדון לצד ג'ובאני טרפטוני.

כבר בעונתו הראשונה הצליח ליפי לקטוע את רצף שלוש האליפויות של מילאן ולהחזיר את הסקודטו לטורינו לאחר תשע שנים. בנוסף העפיל לגמר גביע אופ"א שם נעצר מול פארמה, אך בגמר הגביע פבריציו ראבנלי וסרג'יו פוריני נקמו בצהובים כחולים עם 0:3 בצמד המפגשים. שנה מאוחר יותר ליפי איבד את האליפות, לרוסונרי, אבל הוביל את יובנטוס לזכייה בליגת האלופות וב-1998 הפך למאמן הראשון שמעפיל במשך שלוש שנים רצופות לגמר של המפעל הבכיר ביבשת – הישג שרק זינדין זידאן הצליח לשחזר.

מרצ'לו ליפי | Grazia Neri/Getty Images

ברצלונה

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 39 שנה

עונות: 1958/59-1997/98

שנה לפני המעבר לאינטר, המנג'ר האגדי הליניו הררה שכבר הספיק לזכות בשתי אליפויות ספרד עם אתלטיקו מדריד, הגיע לבירת קטאלוניה וכמו בכל תחנה שעבר, סיפק תוצאות מיד. חוסטו טחדה, אווריסטו ולואיס סוארס הספרדי פרחו תחת הררה ורשמו אליפות על ראשה של אלופת אירופה ריאל מדריד. הקמפיין בגביע המלך היה מרשים לא פחות – ברצלונה דרסה 3:10 את בטיס במפגש הכפול של רבע הגמר, המשיכה בחצי הגמר עם 3:7 על ריאל מדריד ובגמר 'הסתפקה' ב-1:4 על גרנאדה בברנבאו.

בין הדאבל של 1959 לבא אחריו הוחלפו לא פחות מ-30 מאמנים, כולל שתי קדנציות קצרות של הררה בתחילת שנות ה-80. זה לא אומר שלא הייתה הצלחה בפרק הזמן הזה. בתחילת שנות ה-90 יוהאן קרויף ששב למועדון כמאמן זכה בארבע אליפויות רצופות ואף הוביל את ברצלונה לתואר גביע האלופות ראשון ב-1992, אבל מי ששחזר את ההישג היה דווקא בן ארצו, לואי ואן חאל. ההולנדי שהחליף את סר בובי רובסון ב-1997 נאלץ להסתדר ללא הכוכב הגדול רונאלדו שנמכר לאינטר, אך ריבאלדו שנרכש באותו קיץ מלה קורוניה מילא את החלל. הברזילאי הנפלא סיים כמלך שערי הקבוצה בליגה, שם ברצלונה סיימה בפסגה בהפרש של תשע נקודות מבילבאו. במסגרת הגביע הבקיע ריבאלדו שמונה שערים, כולל כיבוש בגמר נגד מאיורקה ולמרות שהחמיץ בדו קרב הפנדלים, הצליחה ברצלונה להשלים דאבל במסטאייה. כמובן שזו הייתה רק הקדמה לשושלת שבאה אחריה ונחשבת לגדולה בתולדות המועדון, ואולי גם בתולדות הכדורגל האירופי.

ריבאלדו | Phil Cole /Allsport

ליל

פרק הזמן הארוך ביותר בין שתי עונות דאבל: 65 שנה

עונות: 1945/46-2010/11

בהיסטוריה של ליל בסך הכל שלוש אליפויות (אולי בדרך לאחת נוספת העונה), לכן העובדה שהפסיקה לזכות פעמיים בדאבל נחשבת לחריגה ביותר. המנג'ר המיתולוגי אנדרה שובה, הוביל את ליל לשני התארים הראשונים בתולדותיה ב-1946 ועד שעזב את הקבוצה הוסיף עוד אליפות וארבעה גביעים, אך ב-1959, שנתו הראשונה של שובה מחוץ למועדון, ירדה הקבוצה לליגה השנייה, דבר שחזר על עצמו עוד מספר פעמים עד שנות ה-2000.

מכאן, קלוד פואל ובהמשך רודי גרסיה ביססו את מקומה של ליל בחלק העליון בטבלה, עד רגע השיא ב-2010/11, שנה לפני רכישתה של פריז סן ז'רמן על ידי הקטארים. גרסיה נתן את האמון ליוצאי מחלקת הנוער בדמותם של יוהאן קבאי, אדיל רמי, מתייה דבושי וכמובן אדן הזאר וצירף ללא תמורה מראן את מוסא סו, שסיים כמלך שערי הליגה עם 25 כיבושים – זה הספיק לליל לזכות באליפות בפער של שמונה נקודות ממארסיי כשהזאר נבחר לשחקן העונה. בגמר הגביע השיגה 0:1 על פריז ומי שכבש את שער הניצחון היה מיודענו לודוביק אוברניאק. למי שלא זוכר, הפולני היה גם זה שבישל לחן עזרא את שער הניצחון על מכבי תל אביב בדרך לזכייתה האחרונה של מכבי חיפה בגביע, וזה לא הקשר היחיד בין המועדונים. הקבוצה הצרפתית בדיוק כמו הירוקים, נמצאת בדרך הבטוחה לאליפות ראשונה מאז 2011. ליל אמנם כבר לא תוכל לזכות השנה בגביע, אך היא תסתפק במקום בפסגה בתום המחזור ה-38 – חיפה לעומת זאת זקוקה לשני ניצחונות בלבד כדי להפוך את העונה הנוכחית לאחת הגדולות בתולדותיה.

אדן הזאר, לודוביק אוברניאק | PHILIPPE HUGUEN/AFP via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי